Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Film!

Jag tänkte starta denna tråd för att diskutera ett annat intresse i livet. Film. Säkert går några av er på biograf av och till, eller kanske hyr någon rulle. Vad gillar ni? Vilka genrer, regissörer och skådespelare? Själv måste jag medge (vilket kanske också framgår av min avatarbild) att jag gillar Hollywoodfilmer, vilket kanske en del skulle protestera mot i lilla Sverige.
Man kan tycka vad man vill om jänkarna på andra områden, men massmedialt skickliga är de ju. De har tillgång till mycket resurser samt bra skådespelare (nåväl, en del Hollywoodskådisar kanske väljs ut mer på utseende och utstrålning än ren talang, men riktigt kassa är de ändå sällan). Den som jag tycker är den kanske allra mest högklassiga regissören jag sett är Stanley Kubrick, en perfektionist av stora mått som också vunnit respekt därefter. Kanske var svenske Ingemar Bergman (nästan) lika stor, men jag föredrar ändå Kubrick. Japanske Akira Korusawa var också riktigt bra, det jag har sett.
Vad gäller skådespelare är jag inte lika säker på att jag har någon bestämd favorit. Länge var det Jack Nicholson, men han har tappat enligt min mening. Det finns rätt många riktigt bra skådisar som passar till olika typer av roller.
Vad gäller filmer så är jag just nu fast i de nya Batman-filmerna, Batman Begins från 2005 och The Dark Knight från ifjol, och de är båda ett rejält lyft från de gamla Batman-filmerna, speciellt den förstnämnda. Även generellt sett gillar jag superhjältegenren, även om inte allt lyckas lika bra som de nya Batman-filmerna (och Jumper från ifjol var riktigt kass).

Vad gillar ni?
 

SUPRA

Bäst
SV: Film!

Allt med Lukas Moodysson - går BORT! :D

Såg Eden Lake nyligen. Se den om ni vågar och få lite insikt i hur fel det kan bli när barnuppfostran går snett.

Annars blir det väl mest Hollywood och nån udda engelsk film, med låg budget men bra manus (motsatsförhållande till jänkarna).

Fast mest ser jag nog på Bolibomba och typ Saltkråkan numera. ::)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

SUPRA skrev:
Allt med Lukas Moodysson - går BORT! :D
Har aldrig riktigt fastnat för Lukas Moodysson (eller någon svensk filmskapare). Det jag sett av honom (Fucking Åmål och Tillsammans) är väl OK, men inte värt att höja till skyarna som det görs i svensk media. Å andra sidan sker så även med svenska idrottsmän.

SUPRA skrev:
Annars blir det väl mest Hollywood och nån udda engelsk film, med låg budget men bra manus (motsatsförhållande till jänkarna).
Nog tycker jag jänkarna lyckas med manus en hel del, även om det också finns mycket kasst.
 
SV: Film!

Blev medtvingad att se Wallander av min flickvän (som har många andra goda egenskaper). En mycket bekväm biosalong som tur var. Den enda spännande scenen förstördes av en baconchipsätande tonåring som ställde sig upp och skrek för att skrämma sin kamrat.

Så spara pengarna där. 200 kronor för två personer. Halvägs till en ok flaska champagne.
 

Lando

Medlem
SV: Film!

Gustibus skrev:
"Flyga drake" var en helt otippad film. Riktigt, jävla bra!

Såg den på DVD förra veckan och blev riktigt rörd, skitbra film!

Häromdan gicka jag på "The Curious Case of Benjamin Button" http://www.imdb.com/title/tt0421715/ på bio och den var förvånansvärt bra! Riktigt snygg film, bra musik, extremt bra smink och Brad Pitt gör en solid insats. :)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

shorepower skrev:
Blev medtvingad att se Wallander av min flickvän (som har många andra goda egenskaper). En mycket bekväm biosalong som tur var. Den enda spännande scenen förstördes av en baconchipsätande tonåring som ställde sig upp och skrek för att skrämma sin kamrat.

Så spara pengarna där. 200 kronor för två personer. Halvägs till en ok flaska champagne.
Wallander-filmerna kan man väl vara utan. Krister Henriksson är väl en OK skådis, men manusen lämnar en hel del i övrigt att önska, och de ger ingen behållning. Kan nästan lika gärna titta på en kass såpopera.
 

v_skogh

Medlem
SV: Film!

Såg en enkel men väldigt bra film för ett par dagar sedan, "Taken". Gillar hur härligt elak huvudrollen blir under filmens gång.
Skall man snacka klassiker så är "Svart katt, vit katt" en stor favorit. Har även lärt mig uppskatta Kubrick. Sen får vi absolut inte glömma Forrest Gump.
 

hampus86

Medlem
SV: Film!

American History X......trots att den handlar om nynazister, grät jag som satan!(edward norton fantastisk!)
Spanglish.......gullig, perfekt att se med tjejen. Bästa insatsen av Adam Sandler dittills.
Fight Club......Fantastisk film, och grymma vändningar.(Edward Norton igen och Brad Pitt)
The Dark Knight.....Sådär film, men Ledger är så bra som alla säger
Gudfadern filmerna
Pulp fiction
Schindlers List
Matrix
Taxi Driver
The departed(Leo DiCaprio är en riktigt bra skådis, bortsett från Titanic)
Blood Diamond
The Beach
Saving Private Ryan
Amadeus(Sanslöst bra film om Mozart!)
Full Metal Jacket
Heat
Scarface
Lord of war(Bästa Nicholas Cage har gjort, imponerade, och jävligt tänkvärd film om vapenhandel)

Gillar Pierce Brosnan, tycker han gjort en del lite småroliga filmer såsom nyinspelningen av Thomas Crown, och Skräddaren i Panama...Kanske inga mästerverk men sköna slaggarfilmer.

Det var allt jag kunde komma på för tillfället. Finns en djävulskt massa bra film, men tyvärr tio gånger så många dåliga.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Film!

Ser rätt mycket film, försöker klämma en film om dagen men det lyckas jag dock inte alltid med, speciellt då film får bort under matchdagar (Elitseriehockeyn går före).

Appropå Eden Lake, den var en ett otippat kort som visade sig vara irriterande bra.

I går såg jag Lakeview Terrace men Sammy L Jackson - riktigt bra grannfejds-thriller-drama :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Film!

Som någon skrev, Taken är en höjdare också.

Heat är en klassiker, minus slutet, nästan så man sadlade om yrkesbanan där. Vissa scener var väldigt medryckande, på fel sätt.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Film!

Jag är något av en allätare men mitt absoluta favoritgenre är utan tvekan skräck och gärna B-skräck.

Sci-fi funkar alltid, action, thriller, musikaler är mumma (ej Mamma Mia inräknat)

Undviker mest gör jag drama och komedi. Drama är oftast bra men sällan förvånande bra och komedi är ofta pubertalt nonsens, tyvärr. Sämst och mest patetiskt av all är svensk film.

Självklart finns det liksom alltid undantag inom komedi, drama och faktiskt även svensk film.
 

Elvis

Medlem
SV: Film!

Mina tre favoritregissörer är Zhang Yimou, Lars von Trier och Emir Kusturica. Tycker även att Hayao Miyazaki och bröderna Coen är riktigt bra.

Jag står oftast inte ut med svenska filmer men Låt den rätte komma in som kom i höstas var riktigt bra. Jag blev irriterad när de två barnen i huvudrollerna inte ens blev nominerade till Guldbaggar -- de var helt fantastiska, båda två. Men det hade säkert varit för kontroversiellt om två 13-åringar tagit hem de tyngsta skådespelarpriserna.
 

R.P

Medlem
SV: Film!

Elvis skrev:
Mina tre favoritregissörer är Zhang Yimou, Lars von Trier och Emir Kusturica. Tycker även att Hayao Miyazaki och bröderna Coen är riktigt bra.

Jag står oftast inte ut med svenska filmer men Låt den rätte komma in som kom i höstas var riktigt bra. Jag blev irriterad när de två barnen i huvudrollerna inte ens blev nominerade till Guldbaggar -- de var helt fantastiska, båda två. Men det hade säkert varit för kontroversiellt om två 13-åringar tagit hem de tyngsta skådespelarpriserna.

Gillar också dessa två regissörer, sen måste jag lägga till Woody Allen, Aki Kaurismäki, Clint Eastwood (som på senare år gjort enastående filmer), Sean Penn (The Pledge, Into the wild), Stanley Kubrick...gillar även Lukas Moodysson och Ingmar Bergman. Quentin Tarantino har jag lite hatkärlek till, han har gjort helt grymma filmer och en hel del skräp. Michael Mann bör nämnas också som gjort en massa bra filmer som slagit stort. Sen är ju gammal spaghettivästern av Sergio Leone bra också. Det finns helt enkelt för mycket...

edit: Måste även lägga till Oliver Stone och Francis Ford Coppola...
 

CH

Medlem
SV: Film!

Kan bara hålla med om Zhang Yimou.
Jag var tidigare väldigt insnöad på wuxia genren och det finns en hel del filmer av detta hemma.

Clint Eastwood har även han lyckats med några riktiga fullträffar på senare tid.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

hampus86 skrev:
American History X......trots att den handlar om nynazister, grät jag som satan!(edward norton fantastisk!)
Spanglish.......gullig, perfekt att se med tjejen. Bästa insatsen av Adam Sandler dittills.
Fight Club......Fantastisk film, och grymma vändningar.(Edward Norton igen och Brad Pitt)
The Dark Knight.....Sådär film, men Ledger är så bra som alla säger
Gudfadern filmerna
Pulp fiction
Schindlers List
Matrix
Taxi Driver
The departed(Leo DiCaprio är en riktigt bra skådis, bortsett från Titanic)
Blood Diamond
The Beach
Saving Private Ryan
Amadeus(Sanslöst bra film om Mozart!)
Full Metal Jacket
Heat
Scarface
Lord of war(Bästa Nicholas Cage har gjort, imponerade, och jävligt tänkvärd film om vapenhandel)

Gillar Pierce Brosnan, tycker han gjort en del lite småroliga filmer såsom nyinspelningen av Thomas Crown, och Skräddaren i Panama...Kanske inga mästerverk men sköna slaggarfilmer.

Det var allt jag kunde komma på för tillfället. Finns en djävulskt massa bra film, men tyvärr tio gånger så många dåliga.
Det är en stor drös bra filmer du rekommenderar där. Jag har inte sett alla, men det jag har sett är bra. Lord of War var riktigt tänkvärd, som du säger, och så även Blood Diamond. Full Metal Jacket har jag hyrt på Blue-Ray och skall se nu under de närmaste dagarna.
Ja, Pierce Brosnan är cool. Jag gillar hans attityd. Kan dock inte säga att jag håller med dig om The Dark Knight. Den är klart bättre än en sådär film.


Spoilervarning:
Här är helt klart min favoritscen ur Batman Begins...
http://www.youtube.com/watch?v=KfoPeLDDbmA
Bruce Waynes (aka Batman) barndomsvän Rachel Dawes (Katie Holmes) har blivit förgiftad med ett panikingivande hallucinagen. Endast Batman har motmedlet och måste spruta henne med motmedlet (som finns hemma i hans grotta) innan hon får permanenta hjärnskador. Samtidigt är han jagad av polisen.
Sjukt cool musik, också.
 

v_skogh

Medlem
SV: Film!

Batman Begins är min absoluta favorit i filmerna om Batman därmed inte sagt att Dark Knight är dålig utan snarare att Begins är ruggigt bra.
Gillar att filmen är så mörk sen gör Bale rollen som Batman otroligt bra.
Kanske inte riktigt lika bra som han gjorde Jum-Jum i Mio min mio ;)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

v_skogh skrev:
Batman Begins är min absoluta favorit i filmerna om Batman därmed inte sagt att Dark Knight är dålig utan snarare att Begins är ruggigt bra.
Gillar att filmen är så mörk sen gör Bale rollen som Batman otroligt bra.
Kanske inte riktigt lika bra som han gjorde Jum-Jum i Mio min mio ;)
Samma här. Det är absolut min favoritfilm med Batman också. The Dark Knight kommer på andra plats och är också riktigt bra (har sett den två gånger nyligen efter att ha köpt den på Blue-Ray). Men Batman Begins har ett bättre manus.
Och Christian Bale gör rollen bäst. Även om jag inte kommer ihåg jättemycket om Michael Keaton, Val Kilmer och George Clooney, så tycker jag inte att någon av dem passade i rollen lika bra.
 
Toppen