Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kände att det var dags att presentera sig innan matlen börja trycka på:)

Jag är en kille på 42 år med fru, hund och vinkällare och bor i Sjömarken utanför Borås. Jobbar som IT-arkitekt på Sveriges största matvarukedja och dagpendlar 2-3 dagar i veckan till huvudkontoret i Sthlm. Hoppas givetvis att monopolet skrotas så jag kan lobba för att företaget börjar med vinimport som jag kan driva:D

Började få upp intresset för vin för ca 20 år sedan, bodde då i lägenhet och samlade på mig lite vin nere i källarförrådet i fastigheten. Träffade min fru och vi började titta på hus och i allt letande dracks det som fanns upp (önskar att jag hade sparat en del, för när jag tittar i gamla noteringar fanns där några som hade varit riktigt kul att dricka idag).

Husbygge blev det med planerat utrymme för Vinkyl/skåp, inget skåp införskaffades då det fanns annat att lägga pengarna på. Intresset för goda viner fanns och dracks ibland, men först för 6 år sedan efter en jobbresa i Italien tog det fart igen. Vinkyl köptes, blev fullt ganska omgående, började lägga flaskor i garderober, började bli fullt även där. Till sist byggdes vinkällare (förra året) efter ett års dividerande mellan Vinlagringsskåp eller var eventuell vinkällare skulle byggas, inget jag ångrar idag och inte min fru heller.

Förkärlek till framförallt röda viner, har försökt uppskatta vita och champagne men inte riktigt hittat rätt ännu, provat för lite antar jag!
Favoritland är Italien och Piemonte, men även Toscana. Har börjat nosa på Sicilien som är helt klart intressant. Blivit några resor till Italien och källaren har en överrepresentation av italienska viner, men jag jobbar på att jämna ut detta med tiden. I övrigt gillar jag Spanien ( ribera, rioja ibland), Sydafrika har jag hittat en del som jag tycker är riktigt bra och kommer leta, läsa och prova mer Sydafrika. Frankrike, visst men träffar rätt alldeles för sällan, måste läsa och prova mer.

Jag gillar inte BiB och plonk, dricker hellre en kall lager.

När nörderit är på annat än vin blir det havsfiske, lite golf annars mest jobb.
Fan @Rexel, jag trodde jag hade fångat in dig redan! Skönt att du gav upp självmant. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Första posten på forumet, vad passar då bättre än att det blir en liten kort presentation.

Vem är jag: Jag är 27 år gammal och bosatt strax utanför Värnamo, Småland. Här bor jag tillsammans med min sambo och vår hund. Till vardags jobbar jag som grafiker inom wellpappsindustrin.

Mitt vinintresse
: Allt började med en grillkväll hemma hos svärföräldrarna för runt 5 år sedan. Innan den här kvällen hade jag inget intresse för vin överhuvudtaget. Det som konsumerades var mestadels öl, industrilager av varierande sort. Hur som helst så korkade svärfar upp en flaska Campolieti Ripasso och jag var såld. Jag tror att kombinationen av gott sällskap, god mat&dryck och en allmän "Fan, vad livet är underbart"-känsla fick min vinpollett att trilla ner:). Kort där efter så hände det väldigt mycket, en kombination av god ekonomi och ungdomlig entusiasm ledde till att jag blev väl påläst och "nere i smeten" redan efter 1 år. Jag sög åt mig allt och provade massor med vin. Jag kom i kontakt med Munskänkarna och valdes så småningom in i styrelsen som Ungdomsansvarig. Jag anordnade Ungdomsprovningar och vanliga provningar med varierande tema tillsammans med andra ur styrelsen. För två år sedan svalnade mitt vin intresse rejält, det var som att vrida på en knapp. Jag distanserade mig från allt som hade med vin att göra och jag slutade så småningom även i Munskänkarna. När jag ser tillbaka på vad som kan ha gjort att jag tappade intresset helt så känns det som om det helt enkelt blev för mycket vin i allmänhet(om man nu kan få för mycket av vin,tydligen ;) ). En annan bidragande orsak är att det är bara jag inom min bekantskap som är intresserad av vin. Min sambo har migrän, så att sitta dricka ett glas rött och diskutera vinet tillsammans med henne har aldrig gått. Har man då källaren full med fina viner som man väldigt gärna vill prova och dela upplevelsen med någon annan, ja då var det svårt. Det gick ju alltid att lura i någon av mina vänner ett vin i 500-600kr klassen och få som svar; "Hmmm, jo men det var väl ganska gott" och sen var det inte så mycket mer med det. Det tröttnade man på ganska så fort. I samma veva som mitt intresse för vin svalnade så upptäckte jag hur fantastiskt öl kan vara. Så de två senaste åren har jag varit en riktig öl-nörd. Jag brygger hemma och har periodvis haft seriösa planer på ett mikrobryggeri. Jag kan dock med glädje berätta att intresset för vin är tillbaka och här sitter jag idag. Jag kan väl också tillägga att jag är/blev ganska trött på de "äldre lärda" trångsynta herrarna och damerna. Det är ganska ofta jag har fått uppleva att viner som är riktigt bra, får dåliga betyg och klankas ner på enbart för att de inte kommer från rätt plats. Jag bryr mig inte om Pinot Noir'en vi nyss provat kommer från Bourgogne eller Oregon. Skillnader finns, självklart, men att baktala ett vin enbart för att det kommer från fel plats, nej det klarar jag inte av. Därför gillar jag att prova blind! ;)

Vad jag tycker om att dricka: Jag dricker allt. Jag är väldigt öppen. Jag sätter alltid vinet i fokus. Oavsett om jag sitter själv hemma och dricker eller när jag skulle hålla i en provning så las det mesta av krutet/budgeten på vinet/vinerna istället för maten(Kan säga att alla delar inte den uppfattningen). Jag dricker gärna champagne, torr riesling som har några år på nacken, Jag gillar att dricka käftsmällar från Barolo och Toscana. Mycket från CDP, även amarone av bättre kvalitè ex. från Bussola. Även svag för Zinfandel från USA och Shiraz från Australien. I allmänhet tycker jag att Bordeaux och Bourgogne är överskattat kontra priset. Hmm, jag dricker kort och gott det mesta.:D
Som vanligt sen på bollen här men kul med ännu en smålandsbo som ger sig till känna synd bara att du bor så långt från Kalmar!

Jag har haft mycket av samma problematik som du i denna lilla vintorftiga by där det var ont om vinintresserade vänner och endast enstaka mossiga munskänkar som sysslade med vin.

Har dock lyckats få ihop ett ganska stort vin-community bland det lite yngre gardet och numera och håller vi en hel del provningar i en källarlokal i anslutning till en vinkällare och antalet människor med nyvunnet vinintresse ökar stadigt...
Många vänner har nu blivit så pass intresserade att vår provningskällare håller på att utvidgas så att folk har individuella vinfack där de kan hämta godsaker när andan faller på under provningarna... Riktigt kul helt enkelt och verkligen synd att du inte bor närmare Kalmar men om du skulle ha möjlighet att ta dig österut är du förstås välkommen när vi kör provningar!
 

Laserapa

Medlem
Som vanligt sen på bollen här men kul med ännu en smålandsbo som ger sig till känna synd bara att du bor så långt från Kalmar!

Jag är tydligen också ganska sen på bollen. Nu blev jag faktiskt lite bitter! Ångrar att jag inte blev mer aktiv här på forumet tidigare. Min tjej pluggade ett basår på Linnéuniversitetet samt första året på Biomedicinsk analytiker i Kalmar, innan hon bytte till Jönköpings Högskola. Hon började i Jkpg i höstas så under de två senaste åren har jag besökt Kalmar väldigt mycket. Mer eller mindre varje helg under hennes tid där, samt en hel del på semestern. För min del är det ganska smidigt att ta sig till Kalmar, det tar ca 2h med tåg om man åker Kust till Kust tåget (GBG-Kalmar). Släng gärna iväg ett PM när ni har planerat att ha en provning! Så får vi se om jag är upptagen eller inte. Tackar ödmjukast för inbjudan! :)

Det är inte lätt att vara vin nörd i en mindre stad! :(
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är tydligen också ganska sen på bollen. Nu blev jag faktiskt lite bitter! Ångrar att jag inte blev mer aktiv här på forumet tidigare. Min tjej pluggade ett basår på Linnéuniversitetet samt första året på Biomedicinsk analytiker i Kalmar, innan hon bytte till Jönköpings Högskola. Hon började i Jkpg i höstas så under de två senaste åren har jag besökt Kalmar väldigt mycket. Mer eller mindre varje helg under hennes tid där, samt en hel del på semestern. För min del är det ganska smidigt att ta sig till Kalmar, det tar ca 2h med tåg om man åker Kust till Kust tåget (GBG-Kalmar). Släng gärna iväg ett PM när ni har planerat att ha en provning! Så får vi se om jag är upptagen eller inte. Tackar ödmjukast för inbjudan! :)

Det är inte lätt att vara vin nörd i en mindre stad! :(
-Synd, då har du missat en massa skoj redan men självklart ska jag höra av mig vad som är på G i framtiden! Sitter precis och fipplar med höstens provningar och det kommer bli en del kul i samarbete med Franska Vinlistan, förhoppningsvis en Rhone, en BDX och så lite bra Champagne förstås :)
Jag återkommer när datum och teman är spikade så får du lägga in det i kalendern :)
 

Sörplarn

Medlem
Tjena,

Har tjuvkikat länge nog till och från på forumet under perioder för lite tips och allt kul att se vad kufarna diskutera hej vilt om, så tog mig i kragen och blev medlem till slut, kan vara dags att börja skriva numera, än att bara läsa.

Vem är jag då?
Bor GBG, 32 år har lyckats avlat fram en frisk och fin pöjk som växer så det knakar (5 år snart) med min förtjusande sambo, jobbar inom olja och gas offshore och yard över hela världen, så reser väldigt mycket har flygplatser som ett andra hem vilket har sina ups and downs, är ett heavy metall fan innerst inne, men kan även svälja allsköns smörja som bjuds beroende på mitt tillstånd såklart. Lägger mina surt förvärvade pengar stortsätt bara på vin och resor med familjen, bil och annat dyl är för dyrt att ha i landet Svedala, framtiden är målet en total flytt till något varmare med minst ett gäng vingårdar som grannar.

Vinintresset är lite till och från i perioder dels för jag har mina alkohol förbjuden perioder pga jobben och projekten man arbetar med där oftast sitter det lustiga HMS hjältar utan verklighets förankring som hittar på regler som får vem som helst att tappa hakan. När det är avklarat snöar man in för mycket på det mesta inom förfriskningar dock ej drinkar och godis-sprit, men vin, öl och sprit inom sprit blir det mestadels olika grappor och rom. När det vankas vin blir det mestadels olika viner (är en spontan köpare) och har faktiskt inget riktigt specifikt just nu där jag lägger eller spenderar mina pengar endast, det köps hejvilt allt från små butiker, vingårdar, flygplatser (finns luriga) till auktioner o.s.v. med varierande prislappar och årgångar.

Monopolet fnyser jag åt endast av principer och trött på tomtarna som lyckats nästla sig in där och idiot förklarar den gemene, som flera har nämnt den ljuvt underbara DDR mentaliteten.

Som sagt har jag inga preferenser exakt, men viner från Barolo, Pommerol, Napa Valley, Beaujolais samt Rioja är väldigt prioterat, när det gäller bubblor så spelar landet ingen större roll bara det är satta årtal och bra årgångar är jag så nöjd med vuxen-saften.

Bulk och dyl undanbedes såklart!

Favorit bubbel enligt mig:
Franskt: 2 man fått härliga upplevelser med i olika årgångar Laurent Perrier Grand Siècle och Salon Blanc de Blancs Le Mesnil-sur-Oger
Spanskt: Finns bara en som smäller dom flesta Cavorna på fingrarna det är Agustí Torelló Mata Kripta.
Italienskt: Svår gren, men Ca del Bosco och Bellavista från Franciacorta är helt ok att sörpla på.

Om det finns några andra GBGare som gillar att sörpla var inte rädda för att säga hej jag bits i varje fall inte i nyktert tillstånd. ;)

 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tjena,

Har tjuvkikat länge nog till och från på forumet under perioder för lite tips och allt kul att se vad kufarna diskutera hej vilt om, så tog mig i kragen och blev medlem till slut, kan vara dags att börja skriva numera, än att bara läsa.

Vem är jag då?
Bor GBG, 32 år har lyckats avlat fram en frisk och fin pöjk som växer så det knakar (5 år snart) med min förtjusande sambo, jobbar inom olja och gas offshore och yard över hela världen, så reser väldigt mycket har flygplatser som ett andra hem vilket har sina ups and downs, är ett heavy metall fan innerst inne, men kan även svälja allsköns smörja som bjuds beroende på mitt tillstånd såklart.
Ah, kul med någon mer från offshore här på forumet, välkommen!
Vet precis hur segt det är att hoppa runt på flygplatser, var i Kina och byggde lite båtar för ett tag sedan och har jobbat på långfart flera år men numera försöker jag hålla mig hemma på Nordsjön och är Chief på en ankarhanterare, så det är vi som ser till att ni på riggarna får ut och känna vinden i håret :) -Vad gör du om man får vara nyfiken och fråga?

-Då får du ju också vara med och posta lite i "flygplatstråden" som är tänkt lite som tidsfördriv för stackare som oss som spenderar aldeles för mycket tid i transit...
http://finewines.se/threads/vin-pa-flygplatser.2938/page-2
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tjena,

Har tjuvkikat länge nog till och från på forumet under perioder för lite tips och allt kul att se vad kufarna diskutera hej vilt om, så tog mig i kragen och blev medlem till slut, kan vara dags att börja skriva numera, än att bara läsa.

Vem är jag då?
Bor GBG, 32 år har lyckats avlat fram en frisk och fin pöjk som växer så det knakar (5 år snart) med min förtjusande sambo, jobbar inom olja och gas offshore och yard över hela världen, så reser väldigt mycket har flygplatser som ett andra hem vilket har sina ups and downs, är ett heavy metall fan innerst inne, men kan även svälja allsköns smörja som bjuds beroende på mitt tillstånd såklart. Lägger mina surt förvärvade pengar stortsätt bara på vin och resor med familjen, bil och annat dyl är för dyrt att ha i landet Svedala, framtiden är målet en total flytt till något varmare med minst ett gäng vingårdar som grannar.

Vinintresset är lite till och från i perioder dels för jag har mina alkohol förbjuden perioder pga jobben och projekten man arbetar med där oftast sitter det lustiga HMS hjältar utan verklighets förankring som hittar på regler som får vem som helst att tappa hakan. När det är avklarat snöar man in för mycket på det mesta inom förfriskningar dock ej drinkar och godis-sprit, men vin, öl och sprit inom sprit blir det mestadels olika grappor och rom. När det vankas vin blir det mestadels olika viner (är en spontan köpare) och har faktiskt inget riktigt specifikt just nu där jag lägger eller spenderar mina pengar endast, det köps hejvilt allt från små butiker, vingårdar, flygplatser (finns luriga) till auktioner o.s.v. med varierande prislappar och årgångar.

Monopolet fnyser jag åt endast av principer och trött på tomtarna som lyckats nästla sig in där och idiot förklarar den gemene, som flera har nämnt den ljuvt underbara DDR mentaliteten.

Som sagt har jag inga preferenser exakt, men viner från Barolo, Pommerol, Napa Valley, Beaujolais samt Rioja är väldigt prioterat, när det gäller bubblor så spelar landet ingen större roll bara det är satta årtal och bra årgångar är jag så nöjd med vuxen-saften.

Bulk och dyl undanbedes såklart!

Favorit bubbel enligt mig:
Franskt: 2 man fått härliga upplevelser med i olika årgångar Laurent Perrier Grand Siècle och Salon Blanc de Blancs Le Mesnil-sur-Oger
Spanskt: Finns bara en som smäller dom flesta Cavorna på fingrarna det är Agustí Torelló Mata Kripta.
Italienskt: Svår gren, men Ca del Bosco och Bellavista från Franciacorta är helt ok att sörpla på.

Om det finns några andra GBGare som gillar att sörpla var inte rädda för att säga hej jag bits i varje fall inte i nyktert tillstånd. ;)
Välkommen! Kul med fler Göteborgare! Håll dig aktiv så lär det dyka upp inbjudningar till allsköns vinträffar och provningar.
 

Sörplarn

Medlem
Tack, tack.
Ah, kul med någon mer från offshore här på forumet, välkommen!
Vet precis hur segt det är att hoppa runt på flygplatser, var i Kina och byggde lite båtar för ett tag sedan och har jobbat på långfart flera år men numera försöker jag hålla mig hemma på Nordsjön och är Chief på en ankarhanterare, så det är vi som ser till att ni på riggarna får ut och känna vinden i håret :) -Vad gör du om man får vara nyfiken och fråga?

-Då får du ju också vara med och posta lite i "flygplatstråden" som är tänkt lite som tidsfördriv för stackare som oss som spenderar aldeles för mycket tid i transit...
http://finewines.se/threads/vin-pa-flygplatser.2938/page-2
Jo det ska jag.
Jobbar som Inspektör inom hydraulik, oftast hela skepp och plattformar, varierande arbete vilket jag gillar.
 

Michael.S

Medlem
Välkommen! Kul med fler Göteborgare! Håll dig aktiv så lär det dyka upp inbjudningar till allsköns vinträffar och provningar.
Glöm inte oss som bara är ett fåtal mil bort. Jag har dock inte koll på hur många av FW's medlemmar som bor i Boråstrakten men jag vet att iaf jag och @Rexel gör det. Jag räknar iaf mig själv till västkusten :)
 

Appel

Medlem
@Matlen, jag väljer att också svara på detta.

Vem är jag?
Förmodligen en av de yngsta på detta forum med en ålder på 30 år. Växt upp i Gbg och då ute i Västra Göteborg (Långedrag). Jag har bott fyra år i USA där jag också gick på universitet och tog min utbildning. Idag bor vi i Sävedalen sen ett par år tillbaka.
Idag spenderas den mesta tiden med familjen som innebär fru och två små flickor (en är tre år och en är tre veckor gammal). Den tid som blir över spenderas i hockeyrinken alternativt innebandyplan.
Både jag och min fru är grymt mat och vinintresserade. Vi äter gärna ute och ser mat som en stor anledning till att resa och utforska andra matkulturer. Restaurangbesöken har dock minskat i samband med småbarn samt lite andra faktorer.

Min sysselsättning?
Jag arbetar med redovisning och skattefrågor på en medelstor revisionsbyrå i Gbg där vi är ca 50 anställda. Jag vill nog sammanfatta mitt jobb med att det innebär att hjälpa människor vilket är något jag brinner för.

Vinintresset...
... växte på allvar 2009 då vi åkte till Sydafrika för första gången. Jag blev helt tagen av att kunna sitta och dricka de här fantastiska dropparna, med en utsikt som inte går att beskriva. Detta utan att betala mer än en spottstyver. För mig var det inte just en speciell flaska som fick mitt vinintresse att växa utan det var främst den här resan. Att våra restaurangbesök har minskat de senaste beror mycket på Sydafrika våra erfarenheter därifrån. I mitt tycke så åt vi bättre mat där nere på deras toppkrogar (Tasting Room, The Test Kitchen) än vad vi gjort på andra trestjärniga krogar vi besökt i Europa. Till en bråkdel av priset! Det här har fått mig att hellre köpa hem goda råvaror och goda flaskor och få till en helhetsupplevelse hemma istället för på restaurang.
Intresset delas ihop med min fru vilket är fantastiskt roligt då vi försöker att kombinera det med våra resor. Trots småbarn så försöker vi att ta en egen resa per år som då spenderas i Dionysos tecken.

Vinpreferenser
Som de flesta andra så är jag en allätare. Hade jag fått frågan för två år sen så hade jag sagt att Pinot Noir är en druva som gör för lätta och fruktiga viner för min smak. Jag vill ha tunga Parkerviner med 15% alkohol. Jag har dock lärt mig att uppskatta PN. Om jag ändå måste välja ut viner så blir jag helst bjuden på följande:
- Bordeaux: Jag tycker mycket om den här stilen. Både deras röda och vita viner.
- Barolo: Om vi skall ta oss till Piemonte så dricker jag helst Barolo.
- Brunello: Toscana är för mig ett grymt överskattat område (jag kan mycket väl ha druckit fel viner) men Brunellovinerna är fortsatt något av en favorit.
- Sydafrikanska viner: De här tycker jag är så grymt prisvärda. Allt från en fantastisk Bordeauxblend i form av en Kanonkop Paul Sauer till en PN från Hamilton Russell. Toppklass till en bråkdel av priset man betalar för en flaska bordeaux eller bourgogne.
- Amerikanska Cab Sav: Då jag fortfarande är rätt ny vad gäller amerikanska viner så går jag på säkra kort i form av Cab Sav från Napa Valley. Har någon lite andra tips så tas de tacksamt emot.
Jag gillar inte att betala ett överpris för PN från Bourgogne när jag kan få en riktigt trevlig upplevelse av en bra flaska PN från Nya Zeeland eller Sydafrika.
 

chambertin

Medlem
@Matlen, jag väljer att också svara på detta.

Vem är jag?
Förmodligen en av de yngsta på detta forum med en ålder på 30 år. Växt upp i Gbg och då ute i Västra Göteborg (Långedrag). Jag har bott fyra år i USA där jag också gick på universitet och tog min utbildning. Idag bor vi i Sävedalen sen ett par år tillbaka.
Idag spenderas den mesta tiden med familjen som innebär fru och två små flickor (en är tre år och en är tre veckor gammal). Den tid som blir över spenderas i hockeyrinken alternativt innebandyplan.
Både jag och min fru är grymt mat och vinintresserade. Vi äter gärna ute och ser mat som en stor anledning till att resa och utforska andra matkulturer. Restaurangbesöken har dock minskat i samband med småbarn samt lite andra faktorer.

Min sysselsättning?
Jag arbetar med redovisning och skattefrågor på en medelstor revisionsbyrå i Gbg där vi är ca 50 anställda. Jag vill nog sammanfatta mitt jobb med att det innebär att hjälpa människor vilket är något jag brinner för.

Vinintresset...
... växte på allvar 2009 då vi åkte till Sydafrika för första gången. Jag blev helt tagen av att kunna sitta och dricka de här fantastiska dropparna, med en utsikt som inte går att beskriva. Detta utan att betala mer än en spottstyver. För mig var det inte just en speciell flaska som fick mitt vinintresse att växa utan det var främst den här resan. Att våra restaurangbesök har minskat de senaste beror mycket på Sydafrika våra erfarenheter därifrån. I mitt tycke så åt vi bättre mat där nere på deras toppkrogar (Tasting Room, The Test Kitchen) än vad vi gjort på andra trestjärniga krogar vi besökt i Europa. Till en bråkdel av priset! Det här har fått mig att hellre köpa hem goda råvaror och goda flaskor och få till en helhetsupplevelse hemma istället för på restaurang.
Intresset delas ihop med min fru vilket är fantastiskt roligt då vi försöker att kombinera det med våra resor. Trots småbarn så försöker vi att ta en egen resa per år som då spenderas i Dionysos tecken.

Vinpreferenser
Som de flesta andra så är jag en allätare. Hade jag fått frågan för två år sen så hade jag sagt att Pinot Noir är en druva som gör för lätta och fruktiga viner för min smak. Jag vill ha tunga Parkerviner med 15% alkohol. Jag har dock lärt mig att uppskatta PN. Om jag ändå måste välja ut viner så blir jag helst bjuden på följande:
- Bordeaux: Jag tycker mycket om den här stilen. Både deras röda och vita viner.
- Barolo: Om vi skall ta oss till Piemonte så dricker jag helst Barolo.
- Brunello: Toscana är för mig ett grymt överskattat område (jag kan mycket väl ha druckit fel viner) men Brunellovinerna är fortsatt något av en favorit.
- Sydafrikanska viner: De här tycker jag är så grymt prisvärda. Allt från en fantastisk Bordeauxblend i form av en Kanonkop Paul Sauer till en PN från Hamilton Russell. Toppklass till en bråkdel av priset man betalar för en flaska bordeaux eller bourgogne.
- Amerikanska Cab Sav: Då jag fortfarande är rätt ny vad gäller amerikanska viner så går jag på säkra kort i form av Cab Sav från Napa Valley. Har någon lite andra tips så tas de tacksamt emot.
Jag gillar inte att betala ett överpris för PN från Bourgogne när jag kan få en riktigt trevlig upplevelse av en bra flaska PN från Nya Zeeland eller Sydafrika.
Kul med en Partillebo till ! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sill stryper jag på dass. :eek:
Har vi fått medlemmar som är så unga och politiskt oförstörda att de inte känner till klassikerna inom 70-talsprogg?
Åtminstone i skivversion finns det en version som tydligt inleds med "Här kommer Sillstryparn från Jöttebôrj med Doing the omoralisk schlagerfestival." Här får ni istället nöjet(?) att se en påannons av Ville, Valle och Viktor, som eventuellt utgjorde det näst mest vansinniga inslaget i statstelevisionens barnprogram, efter Vilse i pannkakan. Ville, Valle och Viktor innehöll betydligt tydligare politisk indoktrinering, men var väl inte fullt lika ångestskapande. Ursäkta avvikelsen från vinämnet.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har vi fått medlemmar som är så unga och politiskt oförstörda att de inte känner till klassikerna inom 70-talsprogg?
Åtminstone i skivversion finns det en version som tydligt inleds med "Här kommer Sillstryparn från Jöttebôrj med Doing the omoralisk schlagerfestival." Här får ni istället nöjet(?) att se en påannons av Ville, Valle och Viktor, som eventuellt utgjorde det näst mest vansinniga inslaget i statstelevisionens barnprogram, efter Vilse i pannkakan. Ville, Valle och Viktor innehöll betydligt tydligare politisk indoktrinering, men var väl inte fullt lika ångestskapande. Ursäkta avvikelsen från vinämnet.
Vad har detta med mina toalettbesök att göra?
 
Toppen