Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Kostjan skrev:
Ska även passa på att berätta att Vintomas kom undan med en varning för att han tog med Termanthia 2001
Upprepas detta beteende så är han portad från framtida vininfernon ;)

Helt enkelt ett vin för den som behöver ha mer hår på bröstet, och något som märks även efter dussintalet champagner. 100-150 år gamla oympade stockar av Tinta de Toro (den mest tjockskaliga och tanninstinna Tempranilloklonen), skördeuttag på sådär 6 hl/ha (3750 flaskor från 4,6 ha enligt baksidesetiketten), och 200% ny ek. Från början 96 poäng från Parker och nyligen sänkt till 89 poäng av Jay Miller, när han provade om alla årgångar av Termanthia. Hamnar själv någonstans däremellan.
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas skrev:
Helt enkelt ett vin för den som behöver ha mer hår på bröstet, och något som märks även efter dussintalet champagner. 100-150 år gamla oympade stockar av Tinta de Toro (den mest tjockskaliga och tanninstinna Tempranilloklonen), skördeuttag på sådär 6 hl/ha (3750 flaskor från 4,6 ha enligt baksidesetiketten), och 200% ny ek. Från början 96 poäng från Parker och nyligen sänkt till 89 poäng av Jay Miller, när han provade om alla årgångar av Termanthia. Hamnar själv någonstans däremellan.

Sponsoring alltså ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Anders Landström skrev:
Har märkt att Vintomas tenderar att ta med sig viner från Moët Hennessy. Sponsoring?

Nu fick jag rannsaka samvetet. Till del stämmer det faktiskt, men en del av det jag tagit med har köpts av LVMH/Moët Hennesy mer nyligen, men ägdes inte av dem vid årgången. Bodegas Numanthia köptes av LVMH 2008 (av grundarna Eguren), strax efter att Termanthia 2004 fick RP 100. 1996 köpte de 55% av Château d'Yquem. Men kvar som riktiga LVMH-viner jag tagit med på vinfernon finns åtminstone Dompa 90, Krug Grande Cuvée och en halvflaska Yquem 99, och det är kanske "över medel".

Om de vill sponsra mig med lite Krug och Yquem till husbehovsbruk så säger jag så klart inte nej. ;)
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Kostjan skrev:
Riktigt trevlig kväll med väldigt bra och intressanta viner, se om jag minns och får ihop vad vi drack.
Fyll gärna i om jag missa någon
Champagne:
Dosnon & Lepage NV
Agrapart & Fils Venus 2005
Amour de Deutz 2002
Selosse VO deg 2010
Savart Le dame de Coeur 2008
Clos des Goisses 2000
Charles heidsieck champagne charlie 1985
Selosse VO deg 2007
Selosse Les Carelles deg 2011
Bollinger RD 1995
Bollinger RD 1996

Vitt vin:
Comte lafon meursault clos de la barre 1999

Rött vin:
Domaine de Montille Les Rugiens 2002 (korkad)
La mission Haut-brion 1994
Hosanna 2004
Termanthia 2001
La mission Haut-brion 1985
Haut-brion 1985

Ska jag peka ut tre viner som jag tyckte stack ut lite extra så blir det
Champagne Charlie
Comtes lafon
Å en sinnesjukt bra Haut-brion

Allt igenom en grym kväll

Har ju en del frågor där :)

Hur var RD 96 kontra 95, baserat på de jag druckit nyligen har 95orna varit bättre

La Mission Haut Brion 85 kontra 94.

Varför tvingade ni mig inte att dyka upp?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Anders Landström skrev:
Varför tvingade ni mig inte att dyka upp?
Vi ville inte att du skulle dyka upp,då hade det blivit en till att dela Haut-brionen med ;)
 

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

johan1279 skrev:
Fick tillslut tummen ur röven, eller rättare sagt äntligen lite tid över att skriva lite kort om det spratlande från kvällen
vilket ni kan läsa här:
http://johan1279.blogspot.se/

Intressant ang. -95 RD. Tyckte själv att det var något defekt med den, om än väldigt lite. -96 var kanon.

Anders; Jag tjatade ju till och med lite. Sjukt egentligen med tanke på att vi inte ville dela med nån ytterligare ;)

Haut Brion och La Mission -85 var fantastiska. Galet unga. Tycker -94an var grym också men den var min så kanske jag ville att den skulle va bra också ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jos skrev:
Haut Brion och La Mission -85 var fantastiska. Galet unga. Tycker -94an var grym också men den var min så kanske jag ville att den skulle va bra också ;)
94 va grym, ett helt fantastiskt vin,mycket bättre en La mission 85 i min värld.
Kom ju tyvärr lite i skymundan när Haut-brion 85 spännde musklerna
 
Toppen