Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förändringar i hur Webblanseringarna fungerar fr.o.m 19 januari 2023

Mexikanaren

Medlem
Saxat från Systembolagets egna sida:

Om Systembolagets webblanseringar​

Från och med webblanseringen torsdagen 19 januari är det flera förändringar för bokning och att bekräfta bokning, som du behöver ta hänsyn till.

Lanseringar på olika klockslag​

Från och med torsdagen 19 januari nästa år delar vi upp webblanseringarna på olika klockslag och med fem minuters mellanrum: klockan 10.00, 10.05 och 10.10 och så vidare. Det innebär att olika drycker inom en webblansering lanseras under olika tider.

Bekräfta senast klockan 12.00​

En annan förändring är att du som kund behöver bekräfta din bokning senast klockan 12.00 samma dag.

Vad behöver jag som kund tänka på?​

  • Att vara uppmärksam på vilken tid som den dryck du vill ha lanseras. Det är först till kvarn som gäller och bokningsknappen blir grön vid utsatt tid.
  • Att bekräfta din bokning/-ar före klockan 12.00 samma dag. Då stänger webblanseringen och du får inga bokningar om du missar att bekräfta.
  • Det är fortfarande torsdagar som gäller för webblanseringar samt upplägget med kvotering av antal flaskor och köplatser är detsamma.

Varför dessa ändringar?​

  • Vid hög efterfrågan delar vi upp lanseringarna och minimerar därmed risken för överbelastning på sajten. Du som kund får också en bättre upplevelse.
  • Vi tror också att en uppdelning med olika klockslag gör att chansen ökar att få en dryck. Om man inte fick en önskad dryck klockan 10.00, så har man en andra chans på en annan dryck klockan 10.05.
  • Vi kommer också para ihop lanseringarna i möjligaste mån: exempelvis Bourgogne följt av Barolo.
  • En kortare bekräftelsetid kommer att effektivisera våra leveranser.

Infon finns att läsa högst upp på denna sida annars; https://www.systembolaget.se/nytt/webblanseringar/

Fotnot: Var lite osäker på vart jag skulle skapa tråden men fick bli under lanseringar då jag tyckte det passade bäst. Om admin tycker annat så får de gärna flytta till vad de tycker skulle varit en bättre plats.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Intressant! Jag väljer att vara försiktigt positiv.
Är ganska säker på att många kommer att gå miste om flaskor vid första släppet/släppen då man totalt missar att man måste bekräfta ganska fort istället för att kanske kunna kolla igenom på kvällen när man kommit hem eller liknande.
Så kommer nog bli en del upprörda människor i början innan folk vänjer sig.

Men jag är som du, försiktigt positiv. Hoppas dock att det inte blir förflyttat för mycket däremot och det kanske blir 3st grupper per släpp t.ex En 00,. en 05 och den sista 10 över 10.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Då får man boka upp en halvtimme vid varje lansering om man ska försöka få tag på något.
Fast på det hela ser jag det som en förbättring.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Då får man boka upp en halvtimme vid varje lansering om man ska försöka få tag på något.
Fast på det hela ser jag det som en förbättring.
Delvis därför jag försöker vara lite optimistisk och hoppas att det inte portioneras ut över allt för många grupper så man behöver hålla koll i 30min+
Kommer bli problem för många som kan ha en hektisk arbetsdag alternativt folk som jobbar ute mycket att inte kunna hålla koll hela denna tiden.

Kanske bara jag som är lite pessimistisk men är ju som alla förändringar, positivt för en del och negativt för andra
 
Framförallt en vinnare här, inte oväntat Systembolaget. Mindre resurser till IT och effektivisering av leveransen. Kostnaden tas av kunderna som får lägga lite mer tid samt sitta och hålla koll på 5 minuters intervaller. Då de flesta av oss arbetar är det ju inte direkt en förbättring.

Förstår inte heller varför sannolikheten ökar att man får en flaska? Samma antal personer är ju intresserade av de fåtal flaskor som finns tillgängliga. samt med färre varianter per intervall så kommer troligen fler klicka på samma (ren matematik, mindre utbud per tidsintervall).
 

Keen

slan
Enda nackdelen är att de grupperar t.ex. bourgogne. De borde så klart dela en kategori i flera släpp istället.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kul med förändring.
Här på forumet klagas det frekvent på lagg, och hur mycket buggar varje lansering har.

Om man istället ser positivt på denna förändring, så gynnas vi som föredrar en typ av kategori. Genom att minska antalet som klickar på olika intressen under ett släpp kanske det blir mindre lagg och att boka-knappen står och snurrar 10 sekunder efter släppet och saldot tickar ner..
Som sagt. Alla gillar inte samma saker. Alla faller inte för hype. Alla faller inte för FW-effekt.
 

buteljen

Medlem
Kul med förändring.
Här på forumet klagas det frekvent på lagg, och hur mycket buggar varje lansering har.

Om man istället ser positivt på denna förändring, så gynnas vi som föredrar en typ av kategori. Genom att minska antalet som klickar på olika intressen under ett släpp kanske det blir mindre lagg och att boka-knappen står och snurrar 10 sekunder efter släppet och saldot tickar ner..
Som sagt. Alla gillar inte samma saker. Alla faller inte för hype. Alla faller inte för FW-effekt.
Men om man ofta köper av fler kategorier så blir det till att häcka 10+ minuter på torsdagarna istället för 1-2 minuter. Blir ju en helt annan planering som måste göras. Med systembolagets rätt usla record på att effektivisera sin site så misstänker jag även att det här kan bli väldigt krångligt för dem så att fel flaskor kommer på fel tid etc :D
 
Jag som i princip aldrig har köpt fler än en produkttyp per släpp missgynnas ju av detta då trycket på varje enskild produkt får högre tryck.
Men systemet låter ju bra om man är mer köpstark!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Men om man ofta köper av fler kategorier så blir det till att häcka 10+ minuter på torsdagarna istället för 1-2 minuter. Blir ju en helt annan planering som måste göras. Med systembolagets rätt usla record på att effektivisera sin site så misstänker jag även att det här kan bli väldigt krångligt för dem så att fel flaskor kommer på fel tid etc :D
Om fallet är så att du sitter upptagen 23h 55min om dagen så är jag ledsen för din skull. ;)
Ännu härligare är ju att om du är intresserad av 2 olika kategorier, får du ju nu chansen att klicka på båda vid 2 tillfällen under 10-20 minuter och på så sätt inte behöver anställa bulvaner runt hela stan. Win/win.
 
Ser inga seriösa problem med den nya ändringen. Att man tvingas spendera 10-15 minuter mer än tidigare med en öppen flik i webbläsaren gör högst marginell skada, och om man tvunget måste sitta 100 % fokuserad, och därmed förbruka all effektiv arbetstid, så kan man väl gott ta lunch en kvart senare för att rättfärdiga sin hobby på arbetstiden.
 

buteljen

Medlem
Om fallet är så att du sitter upptagen 23h 55min om dagen så är jag ledsen för din skull. ;)
Ännu härligare är ju att om du är intresserad av 2 olika kategorier, får du ju nu chansen att klicka på båda vid 2 tillfällen under 10-20 minuter och på så sätt inte behöver anställa bulvaner runt hela stan. Win/win.
Ser inga fördelar alls för mig faktiskt. Den enda som får fördelar av detta i min situation är systembolaget :(. Men grattis till er som får det bättre!!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ser inga fördelar alls för mig faktiskt. Den enda som får fördelar av detta i min situation är systembolaget :(. Men grattis till er som får det bättre!!
Säg till så hjälper jag dig vid de tillfällena du behöver. Mitt jobb är inget slavjobb. :kyss:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag ser inte någon nackdel med det här, utan snarare det hela som positivt. Flaskorna släpps 10:00. Vill man ha dem så bokar man och bekräftar. Jag har absolut bokat en del som jag inte velat ha då jag inte vetat om jag ska få vissa flaskor, för att sedan inte bekräfta några utav dem när jag fick annat istället. Jag valde inte då att vänta länge innan jag bekräftade utan har alltid gjort det i samma stund som bokningen.

Enda gången jag inte bekräftat direkt var när jag lyckades boka den där enskilda flaskan whisky för ett antal hundratusentals kronor... det tog mig några dagar att inse att det inte skulle bli en lätt investering varken för plånboken eller rent logistiskt! :stendumt:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Enda gången jag inte bekräftat direkt var när jag lyckades boka den där enskilda flaskan whisky för ett antal hundratusentals kronor... det tog mig några dagar att inse att det inte skulle bli en lätt investering varken för plånboken eller rent logistiskt! :stendumt:
Men se det positivt. Du gjorde någon annan väldigt lycklig med sin köplats:cigarr:
 

buteljen

Medlem
Flaskorna släpps 10:00. Vill man ha dem så bokar man och bekräftar.
Har jag fattat det fel? Det är väl det här som har ändrats? Flaskorna släpps 10.00. 10.05 och 10.10. Vill du har flaskor både 10.00 och 10.10 så får du spendera 10 min extra för att försöka få dina flaskor jmfr med tidigare?
 
Toppen