Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Mattias Schyberg

Administratör
"I dagsläget finns alternativ där detta är löst så vitt jag har förstått."

Samma sak när det gäller korkdefekt...

Finns både totalt korkdefektfria korkar gjorda av agglomerat som tvättats och är - mer eller mindre - "inerta" och även korkar där man har analyserat korkarna med masspektroskopi (ETS och Quantum laboratories är exempel på lag som gör sådana analyser). En vinmakare kan idag alltså välja allt i från billigaste agglomererade, betydligt dyrare TCA-fria agglomererade, billiga traditionella korkar, till dyrare TCA fria sådana... Visst alla enskilda korkar är inte analyserade men man kan med - ny teknik - göra fler stickprover än någonsin, och nästintill garantera korkdefektfria korkar. Men det kostar och lär inte dyka upp på billigare viner annat än som agglomererade sådana...
Men kvarstår inte "problemet" med variation i syreinsläpplighet, vilket gör det svårt att förutse hur länge vinet klarar lagring, samt att det uppstår flaskvariation?
 

Silenos

Medlem
Kan inte problemet med reduktion i vissa viner vara klart värre, än att det bara är att lufta ett par timmar? Jag hade fått för mig att defekten kan sitta permanent? vininfo.nu rättar mig säkert om jag har fel.
 

vininfo.nu

Medlem
Till skillnad från korkdefekt - som avlivar vinet - går reduktiva toner ganska lätt att avhjälpa genom att lufta vinet ett tag. Det är förstås inte en option för bedömare på en vintävling som ska sörpla sig igenom 100-200 viner i uppställd ordning och har ett kort ögonblick att ge varje vin, utan då bli det "defekt" i protokollet. Men för en vanlig vindrickare spelar reduktiva toner inte i samma division som en korkdefekt.

Nja, det är nog inte så lätt... Vi pratar här inte direkt om lite "bottlesickness" som man vädrar bort på några minuter utan om ett flertal små gummiluktande svavelföreningar, med varierande flyktighet, som du tyvärr få dras med. Men visst vill man att sin Chardonnay skall ha en svag ton av bränt gummi så...

Den kanske vanligaste substansen man pratar om när det gäller sk "screwcapsdefekt" är metylmerkaptan (men dom är flera) som doftar typ kokt (och rutten) kål, bränt gummi, och stillastående vatten. Alltså långt ifrån den fräschhet som man vill ha i sina (vita) viner. Ett korkdefekt vin kan man lätt upptäcka och kassera, men hur vet man att ens Riesling har rätt karaktär om den har lite bränt gummi? jag bara undrar... Föredrar en defekt jag kan "ta på", känna, och undvika, framför en "obskyr".

Dessutom så ökar ju reduktionsdefekten med lagring vilket inte direkt känns så bra. Mer rutten kål i en äldre Riesling än motsvarande yngre alltså... Detta alltså samtidigt som korkdefekten minskar i omfattning.

Länge leve skruvkorken!!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, det är nog inte så lätt... Vi pratar här inte direkt om lite "bottlesickness" som man vädrar bort på några minuter utan om ett flertal små gummiluktande svavelföreningar, med varierande flyktighet, som du tyvärr få dras med. Men visst vill man att sin Chardonnay skall ha en svag ton av bränt gummi så...

Den kanske vanligaste substansen man pratar om när det gäller sk "screwcapsdefekt" är metylmerkaptan (men dom är flera) som doftar typ kokt (och rutten) kål, bränt gummi, och stillastående vatten. Alltså långt ifrån den fräschhet som man vill ha i sina (vita) viner. Ett korkdefekt vin kan man lätt upptäcka och kassera, men hur vet man att ens Riesling har rätt karaktär om den har lite bränt gummi? jag bara undrar... Föredrar en defekt jag kan "ta på", känna, och undvika, framför en "obskyr".

Dessutom så ökar ju reduktionsdefekten med lagring vilket inte direkt känns så bra. Mer rutten kål i en äldre Riesling än motsvarande yngre alltså... Detta alltså samtidigt som korkdefekten minskar i omfattning.

Länge leve skruvkorken!!!
Men med all respekt, skruvkorkar behöver inte vara så täta så reduktion uppstår. Se inlägg ovan...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En materialingenjör med fokus på plaster kan alldeles säkert säga oss hur många plaster det finns som kanske inte tål starka lösningsmedel och UV-ljus mer än 25 år, men som i övrigt är helt inerta. (pH-variation är fö sällan ett problem för plast. HDPE används tex med fördel till bensindunkar... Aceton kan förbaras i vissa typer av plastflaskor, men inte i andra osv...) Kan lämpliga och inerta plaster dessutom styras så att de får det kontrollerade luftutbytet (OTR = oxygen transfer rate) som så vackert visas på Matlens snyggt infogade diagram, så är väl saken biff.

100 miljoner ton plast produceras per år, om alla vinkorkar gjordes i plast, så skulle det inte påverka ssk många procent.

Även om kork är naturligt och nu "bara" åstadkommer 1% korkskador (jag skulle dock vilja hålla dem också ansvariga för många av oxideringsskadorna), så är tex det mesta av vinets förslutning (själva glasflaskan) knappast det. Kvalitet inom ISO 9001 driver egentligen mot två slutmål:
  • No waste
  • Full förutsägbarhet
Och naturkorkar är inte förutsägbara. Skruvkorkar eller kvalitetsstämplade plastkorkar är vad jag personligen tror vi kommer att få se i princip överallt innan de flesta av oss dricker vår sista flaska. Iaf är dessa förslutningar vad jag föredrar iom att de är just : fullt ut förutsägbara. Kapsyl känns ännu lite ovant, men... Visst!

Som @vintomas framhåller: tidiga experiment med alternativa förslutningar har till viss del misslyckats, men går (om inte alltid, så nästan alltid) att vädra ur. Och med 1% korkskadat vin så betyder det att hustrun och jag tvingas vaska ca 4 flaskor per år. Dock har antalet vaska-plaska-slaska-traska pga murken papp för vår del varit avsevärt högre än så...

And now for something completely different:
Lackade portvinskorkar uppfattar jag som i det närmaste hermetiska, men jag kanske inte förstår mig på lack? Någon som har koll på om lack är poröst eller ej?
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Lackade portvinskorkar uppfattar jag som i det närmaste hermetiska, men jag kanske inte förstår mig på lack? Någon som har koll på om lack är poröst eller ej?
Lack borde inte vara så poröst, givet att vi har sigill kvar från medeltiden i bra skick. Hursomhelst, portviner liksom andra starkviner är stabilare och betydligt stryktåligare än vanliga dödliga. Det är i alla fall min erfarenhet. (De tar ju också en evighet på sig att mogna).

Men måste vi ha plast? Känns så osexigt. Latour i plastförpackning… nääää. En kapsyl i titan eller vad som helst skulle kännas bättre. Något som är dyrt och "känns" beständigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör

Tycker dessa rader var lite intressant, då det känns lite som en nyckel för diskussionen. Ett kontrollerat flöde av syre borde vara bäst, men det verkar såklart vara svårt att avgöra vilken mängd som är bäst då vinets kemi är komplicerad:

"Determining the amount of oxygen needed by a given wine type would represent a huge step towards improving wine quality, and would involve finding a specific, measurable molecular pa- rameter in wine which can be correlated to sensory scale ranging from reductive to oxidative."
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu svarade jag på ett inlägg om att vädra bort reduktionston..., vilket jag inte tror går...
Jo, det går alldeles utmärkt. I vart fall har jag varit på provningar där reducerade viner vädrats rejält för att bli av med sina oönskade toner. Och vi har själva drabbats av (korkförslutna) reducerade viner hemmavid, som varit mckt svåra att uppskatta under de första timmarna.

Personligen är den värsta doft jag känner till i detta liv just den reducerade brända gummilukten som drar mot mögelruttet Husmansbröd-som-legat-ute-en-sommar. (Råkar underligt nog veta hur DET luktar...) Vi har haft en flaska Kinesiskt CS-baserat, korkförslutet vin som tagit personligt globalt highscore för merkaptaner. Folk började nästan kräkas i rummet bredvid efter det att vi (med ulkningar) försökte hälla upp det och gav upp redan efter halva första glaset. Alla gav upp och vid frågeställningen sås-vin? så enades vi om att den tidigare toa-vaskningen hade varit RÄTT val.

Detta var alltså ett naturkorksförslutet vin.

Det fantastiska med merkaptaner är att våra näsor noterar dem vid enstaka ppm, vilket i jämförelse gör TCA till svårt att notera. Noteras att man vid gruvor förr i tiden lät släppa ned några droppar merkaptan vid fara. Detta varnade förvisso gruvarbetarna, men deras omedelbara reaktioner var att göra allt för att slippa undan de överjävliga (jesuslika?) dofterna och helt enkelt fly gruvan. Effektivt larmsystem. Kanske värt att prova kl 17:00 på fredag EM på kontoret? För att få folk att sluta jobba och gå helg-hem, tänkte jag?

Enstaka ppm går enkelt att vädra ut eftersom det handlar om exceptionellt minimala mängder. Är där mer, så går det inte vistas i samma rum som den öppnade flaskan...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tja, går väl att ta reda på... Själv föredrar jag riktiga naturkorkar. Plast i kapsyler, lim i agglomererade korkar, mjukmedel i plast... Vi får alltid leva med kemikalier...
Mjukmedel i plaster (ssk vanligt i PVC) är något vi absolut skall undvika. Huh.
Mjukmedel läcker alltid (urlakas) ur de plaster de inlemmats i.

Ingår alltså aldrig i plaster/plastblandningar som är inerta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men måste vi ha plast? Känns så osexigt. Latour i plastförpackning… nääää. En kapsyl i titan eller vad som helst skulle kännas bättre. Något som är dyrt och "känns" beständigt.
Kan hålla med här. Vad det än är för förslutning så är det inte sexigt med en kapsyl eller plastkork. Jag gillar naturkorken (rent emotionellt) trots dess eventuella brister, men det är en helt annan diskussion. :)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv föredrar jag riktiga naturkorkar.

Varför vill du ha en sekunda förslutning som är omöjlig att kvalitetsgarantera?
Skulle du inte föredra köpa ett vin med garanterad förslutning istf ett med kork om priset för din önskade flaska är fyrsiffrigt?

Man kan ju faktiskt alltid skruva av kapsylen och trycka ned en kork från en Vosne-Romaneé Grand Cru 1986 och sedan plocka fram sin korkskruv som inhandlats för samma summa som GC-vinet och återskapa PLUPP !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, det går alldeles utmärkt. I vart fall har jag varit på provningar där reducerade viner vädrats rejält för att bli av med sina oönskade toner. Och vi har själva drabbats av (korkförslutna) reducerade viner hemmavid, som varit mckt svåra att uppskatta under de första timmarna.

Personligen är den värsta doft jag känner till i detta liv just den reducerade brända gummilukten som drar mot mögelruttet Husmansbröd-som-legat-ute-en-sommar. (Råkar underligt nog veta hur DET luktar...) Vi har haft en flaska Kinesiskt CS-baserat, korkförslutet vin som tagit personligt globalt highscore för merkaptaner. Folk började nästan kräkas i rummet bredvid efter det att vi (med ulkningar) försökte hälla upp det och gav upp redan efter halva första glaset. Alla gav upp och vid frågeställningen sås-vin? så enades vi om att den tidigare toa-vaskningen hade varit RÄTT val.

Detta var alltså ett naturkorksförslutet vin.

Det fantastiska med merkaptaner är att våra näsor noterar dem vid enstaka ppm, vilket i jämförelse gör TCA till svårt att notera. Noteras att man vid gruvor förr i tiden lät släppa ned några droppar merkaptan vid fara. Detta varnade förvisso gruvarbetarna, men deras omedelbara reaktioner var att göra allt för att slippa undan de överjävliga (jesuslika?) dofterna och helt enkelt fly gruvan. Effektivt larmsystem. Kanske värt att prova kl 17:00 på fredag EM på kontoret? För att få folk att sluta jobba och gå helg-hem, tänkte jag?

Enstaka ppm går enkelt att vädra ut eftersom det handlar om exceptionellt minimala mängder. Är där mer, så går det inte vistas i samma rum som dren öppnade flaskan...
Jag tror dock att TCA är en av de mest potenta aromämnena. En droppe i en simbassäng skall tydligen räcka för att kontaminera hela badhuset. Jag kan dock ha fel...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Surfa på mercaptan och njut! TCA ligger dock inte långt efter.

Fö rekommenderar jag denna eminenta artikel på Wikipedia som vi (tyvärr) regelbundet återvänder till:
Wikipedia Wine Faults för att differentiera bajsupplevelserna.
 

vininfo.nu

Medlem
Varför vill du ha en sekunda förslutning som är omöjlig att kvalitetsgarantera?
Skulle du inte föredra köpa ett vin med garanterad förslutning istf ett med kork om priset för din önskade flaska är fyrsiffrigt?

Man kan ju faktiskt alltid skruva av kapsylen och trycka ned en kork från en Vosne-Romaneé Grand Cru 1986 och sedan plocka fram sin korkskruv som inhandlats för samma summa som GC-vinet och återskapa PLUPP !

Med all respekt för era vinupplevelser...

Att kalla naturkork sekunda? och "omöjlig att ..." är för mig lite absurt. Speciellt när defekten av allt att döma ligger på samma nivå som som reduktion och då kanske närmare på 1%. Visst det finns kanske bättre skruvkorkar idag, men det gäller även för naturkorkar. Och jag tror inte att den producent som inte bryr sig om kvaliteten på sina naturkorkar skulle göra det för att han just istället haft skruvkapsyler... Bryr man sig kan man få tag i såväl korkdefektfria naturkorkar såsom bra "reduktionsfria" skruvkapsyler.

Dessutom. Om du köper fyrsiffriga viner och tycker dig ha råd med det så tycker jag inte synd om dig för procenten som du finner vara korkdeffekt. Gör nog inte mer ont än för "satarna" (inkl mig själv) som får stå ut med att räkna procent på tresiffrigt belopp. Tur att man inte "kör" tvåsiffrigt... ;)
 
Last edited:
Toppen