Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

vininfo.nu

Medlem
Men kvarstår inte "problemet" med variation i syreinsläpplighet, vilket gör det svårt att förutse hur länge vinet klarar lagring, samt att det uppstår flaskvariation?

Tror varken luftgenomsläppligheten (permeabiliteten), eller variationen av den, är ett så stort problem när det gäller naturkork som din frågeställning antyder (även om "kapsylsmaffian" gärna vill ha det så...). Generellt så lär variationen inom en batch kvalitetsvinkorkar vara tillräckligt liten för att kompenseras och skyddas av exempelvis svavelföreningar och antioxidanter. (Det är ju inte direkt så att man precis sätter till exakt rätt mängd för att kompensera just medelkorkens permeabilitet...) Sedan har ju vin en livscykel (mogning-plattå-övermogning) där det liksom varken mognar eller övermognar på en dag..., samtidigt som preferensen när ett vin är som bäst är högst individuellt.

Dessutom så är ju vin en produkt där egenskaper varierar med årgångar, "batcher" (det finns vin som hanteras så...), mellan olika fat, och inte minst med hur vinet slutligen förvaras (vilket bl.a. diskuterats här...). En flaskvariation kan bero på annat är förslutningen liksom... Förutom att produkten även upplevs olika beroende både på när du inmundigar dig den och ihop med vad. För att inte tala om hur länge vinet varit upphällt i glaset och dess temperatur.

Tror att mycket av det som folk (även mig själv alltså!) upplever som flaskvariation i själva verket är självsuggestion. Det vill säga variationen finns snarare i våran hjärnor än i flaskorna. Hur vi upplever ett vin beror ju på mängder med faktorer (när och hur vi provar, tillfällig "munhygien", temperatur, glasen, omgivande miljö, ...). Detta förutom att även minnet av ett vin påverkas och förändras.

-----------------
Det går förresten även att köpa naturkorkar med olika (och specificerad) luftgenomsläpplighet. Dvs man kan idag välja korkar som både är korkdefektfria och med önskad permeabilitet.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tror varken luftgenomsläppligheten (permeabiliteten), eller variationen av den, är ett så stort problem när det gäller naturkork som din frågeställning antyder (även om "kapsylsmaffian" gärna vill ha det så...). Generellt så lär variationen inom en batch kvalitetsvinkorkar vara tillräckligt liten för att kompenseras och skyddas av exempelvis svavelföreningar och antioxidanter. (Det är ju inte direkt så att man precis sätter till exakt rätt mängd för att kompensera just medelkorkens permeabilitet...) Sedan har ju vin en livscykel (mogning-plattå-övermogning) där det liksom varken mognar eller övermognar på en dag..., samtidigt som preferensen när ett vin är som bäst är högst individuellt.

Dessutom så är ju vin en produkt där egenskaper varierar med årgångar, "batcher" (det finns vin som hanteras så...), mellan olika fat, och inte minst med hur vinet slutligen förvaras (vilket bl.a. diskuterats här...). En flaskvariation kan bero på annat är förslutningen liksom... Förutom att produkten även upplevs olika beroende både på när du inmundigar dig den och ihop med vad. För att inte tala om hur länge vinet varit upphällt i glaset och dess temperatur.

Tror att mycket av det som folk (även mig själv alltså!) upplever som flaskvariation i själva verket är självsuggestion. Det vill säga variationen finns snarare i våran hjärnor än i flaskorna. Hur vi upplever ett vin beror ju på mängder med faktorer (när och hur vi provar, tillfällig "munhygien", temperatur, glasen, omgivande miljö, ...). Detta förutom att även minnet av ett vin påverkas och förändras.

-----------------
Det går förresten även att köpa naturkorkar med olika (och specificerad) luftgenomsläpplighet. Dvs man kan idag välja korkar som både är korkdefektfria och med önskad permeabilitet.
Finns säkert mycket sanningar i det du skriver men inget som jag uppfattar som fördelar gentemot en modern skruvkapsyl.

Rent objektivt så vill jag reda ut fördelar och nackdelar, och som det ser ut, hittar jag endast en punkt där naturkorken verkar bättre (dock inte nödvändigtvis sämre) i teorin än en modern Stelvin-kapsyl; den subjektiva och estetiska upplevelsen, dvs. något som bör undvikas i en objektiv diskussion kring vinkemi och defekter.

Men, precis som jag själv har antytt, så kanske den subjektivt estetiska fördelen med en naturkork överväger eventuella fördelar med modernare förslutningar? Detta är dock en annan diskussion, där tycke och smak styr.

Dina tankar kring flaskvariation och dess komplexitet har vissa poänger, men väldigt få som handlar just om den del som förslutningen bidrar med, vilket är det som diskuteras här. Kanske står naturkorken för en liten del av denna variation, som därmed blir obetydlig, vad vet jag?

Men viktigast av allt, och där är vi nog alla överens, vill vi ha så få defekta vinflaskor som möjligt oavsett förpackning och förslutning.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Dock så tycker jag inte att den "normala" lilla flaskvariation som finns mellan 20 åriga viner i samma låda som ev uppkommit pga de 12 olika korkarnas luftgenomsläpplighet är att likna vid en defekt. Här borde jag nog ha Er med mig för annars så sitter ni bara och dricker defekta viner... :eek:

För min del ser jag hellre en oxidativ utveckling där vinerna (om det finns en skillnad) skiljer i mognad än en reduktiv utveckling...

Forfarande så har jag inte sett några siffror som tyder på annat än att dom två defekterna är i paritet med varandra och då föredrar jag mognad framför kål och bränt gummi...

Dessutom så går det att köpa korkar med definierad luftgenomsläpplighet... Diam säljer sådana redan idag. Dessutom så skiljer det väsentligt i kvalitet på traditionella korkar. Skit in skit ut liksom...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dock så tycker jag inte att den "normala" lilla flaskvariation som finns mellan 20 åriga viner i samma låda som ev uppkommit pga de 12 olika korkarnas luftgenomsläpplighet är att likna vid en defekt. Här borde jag nog ha Er med mig för annars så sitter ni bara och dricker defekta viner... :eek:

För min del ser jag hellre en oxidativ utveckling där vinerna (om det finns en skillnad) skiljer i mognad än en reduktiv utveckling...

Forfarande så har jag inte sett några siffror som tyder på annat än att dom två defekterna är i paritet med varandra och då föredrar jag mognad framför kål och bränt gummi...

Dessutom så går det att köpa korkar med definierad luftgenomsläpplighet... Diam säljer sådana redan idag. Dessutom så skiljer det väsentligt i kvalitet på traditionella korkar. Skit in skit ut liksom...
Nu pratar du om reduktion igen, vilket inte är ett problem med moderna skruvkapsyler. Jag ser hellre en så jämn mognad som möjligt utan reduktion, detta oavsett försegling. Håller med om att en något ojämn mognad är bättre än reduktion.

Men om det idag finns naturkorkar med samma fördelar så är det såklart jättebra. Antar dock att det kan bli väsentligt dyrare att "preparera" en naturkork än att tillverka en fungerande skruvkapsyl? Naturkork är roligare så för min del får det gärna vara fel.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför inte sätta kork OCH skruvkapsyl?
Korken för romantiken och skruvkapsylen för kvalitetssäkringen?
Känns som om vi nu är en världsprodukt på spåren :cool:
 

Magikern

Medlem
Vilka är de äldsta skruvkorksvinerna som kvalitetsmässigt borde vara kunna vara utmärkta idag?
Vore riktigt spännande att se hur bra de idag.

Chateau Margaux har experimenterat med skruvkorkar och syntetkorkar ett tag nu tydligen men de har inte släppt något vin med skruvkork än vad jag vet iaf?
 

vininfo.nu

Medlem
http://www.burgundy-report.com/wp/w...karbowiak_et_al_2010_Crit_Rev_Food_Sc_Nut.pdf
Har nu läst igenom artikeln som jämför ett flertal förslutningar inkl traditionell naturkork, agglomererade korkar, kapsyler (champagne), skruvkapsyl och sk syntetiska korkar.

Man kommer bl.a. fram till att,
Skruvkapsyler är tätast med risk för reduktionseffekter, därefter följer dom agglomererade korkarna (som dom kallar "technical materials") som man även kommer fram till är bäst. Man skriver "The near-complete oxygen barrier provided by bottle and screw caps can, however, create additional problems, and may lead to negative sensory attributes such as the rubber and flint aroma associated with reduction phenomena. As technical materials offer the best homogeneity, it is likely that they will be key elements for the development of new barrier or functional packaging materials specifically designed for wine."
En intressant aspekt med naturkorkar är att permeabliteten är högst från början och minskar med tiden.
Dom agglomerade korkarna som är tvättade "superkritiskt" (dom korkdefektfria alltså) är också innerta då man även tvättat bort andra aromatiska ämnen i korken som skulle kunna föras över till vinerna. Man skriver "Some technical agglomerated cork stoppers are treated to protect against these compounds using supercritical fluid extraction with carbon dioxide, which decontaminates cork stoppers and also significantly reduces the aromatic compounds present in cork giving it a neutral organoleptic profile".
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
stelvin_2.jpg
http://www.burgundy-report.com/wp/w...karbowiak_et_al_2010_Crit_Rev_Food_Sc_Nut.pdf
Har nu läst igenom artikeln som jämför ett flertal förslutningar inkl traditionell naturkork, agglomererade korkar, kapsyler (champagne), skruvkapsyl och sk syntetiska korkar.

Man kommer bl.a. fram till att,
Skruvkapsyler är tätast med risk för reduktionseffekter, därefter följer dom agglomererade korkarna (som dom kallar "technical materials") som man även kommer fram till är bäst. Man skriver "The near-complete oxygen barrier provided by bottle and screw caps can, however, create additional problems, and may lead to negative sensory attributes such as the rubber and flint aroma associated with reduction phenomena. As technical materials offer the best homogeneity, it is likely that they will be key elements for the development of new barrier or functional packaging materials specifically designed for wine."
En intressant aspekt med naturkorkar är att permeabliteten är högst från början och minskar med tiden.
Dom agglomerade korkarna som är tvättade "superkritiskt" (dom korkdefektfria alltså) är också innerta då man även tvättat bort andra aromatiska ämnen i korken som skulle kunna föras över till vinerna. Man skriver "Some technical agglomerated cork stoppers are treated to protect against these compounds using supercritical fluid extraction with carbon dioxide, which decontaminates cork stoppers and also significantly reduces the aromatic compounds present in cork giving it a neutral organoleptic profile".

Ser helt rimligt ut, men de skruvkapsyler som används är inte heller av typen Stelvin. Om man skall jämföra med agglomerade naturkorkar så borde man också jämföra med skruvkorkar med anpassad permeabilitet, typ som bild ovan.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
"Stelvin Inside" heter kapsylerna som finns med olika genomsläpplighet. Dessa lanserades dock i januari 2013 så det lär nog dröja innan man hittar publikationer där dom jämförts med andra förslutningar.

Men visst är dom intressanta. Skulle själv gärna få tag på flaskor buteljerade med serien och lägga för lagring...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Stelvin Inside heter kapsylerna som finns med olika genomsläpplighet. Dessa lanserades dock i januari 2013 så det lär nog dröja innan man hittar publikationer där dom jämförts med andra förslutningar.

Men visst är dom intressanta. Skulle själv gärna få tag på flaskor buteljerade med serien och lägga för lagring...
Exakt, vilket är lite av poängen som skrivits tidigare i tråden, dvs. att det är sannolikt att någon form av skruvkork ersätter naturkorken i framtiden, frågan är bara när det kommer att ske, då vi vinnördar är konservativa och traditionella till naturen. Ytterligare poänger är huruvida naturkorken har några fördelar mot denna typ av moderna förslutningar.

Visste dock inte att de första skruvkorkarna med reglerad permeabilitet dök upp först i januari 2013. Kan det vara just Stelvin och den serien som bilden tagits ifrån det gäller, inte tekniken i sig?
 

vininfo.nu

Medlem
Förresten för att återkoppla till artikeln så konstaterade man även att dom tre kapsylerna man testat släppte hade en signifikant permeabilitet så här borde mogningen inte vara reduktiv...
 

vininfo.nu

Medlem
Tja dom har vunnit priser för teknologin så den är nog ny. Förrutom att den då - varierande genomsläpplighet - redan funnits när det gäller agglomererade korkar. :)

Och varför skulle dessa behöva ersättas. Dom är inerta, kan fås medvarierande genomsläpplighet, är mer naturliga, och dessutom så får man vinkorkkänslan...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det verkar helt enkelt som att vi får vänta och se vilka förslutningsmetoder som blir normen framöver. Tillgänglighet, pris och miljö är ju även viktiga parametrar. Men framförallt verkar det som korkdefekt och reduktion (orsakat av förslutningen) bör vara ett minne blott oavsett om naturkork eller skruvkork används, vilket känns hoppfullt.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tja dom har vunnit priser för teknologin så den är nog ny. Förrutom att den då - varierande genomsläpplighet - redan funnits när det gäller agglomererade korkar. :)

Och varför skulle dessa behöva ersättas. Dom är inerta, kan fås medvarierande genomsläpplighet, är mer naturliga, och dessutom så får man vinkorkkänslan...
DET är sannerligen en intressant frågeställning.
Det blir väl helt enkelt de där så kallade marknadskrafterna som bestämmer.
Men visst finns det en fördel att kunna dricka vin även om man glömt packa med sig korkskruven i picknickväskan.
 

Elvis

Medlem
Sitter och läser ikapp lite trådar som jag inte hunnit med. Tack för intressant läsning, alla som skrivit i den här tråden!
 

Sörplarn

Medlem
Vi vet att det finns lite olika varianter, natur-kork, plast-kork, skruv-kork som brukar vara det vanligaste exempel att försluta en flaska.

Idag provar vi den här, sambon vill ha en ny konsumtions rosé, men till min förvåning ser jag denna glas med plast-gummi material som tätar, jag har svagt minne att jag sett den förut, men kommer faktiskt inte ihåg, någon av er som har några minnen eller erfarenheter.
Den passar för övrigt till andra flaskor och går att återanvända som förslutning och lätt att få av och på, vilket var positivt.

Rosén heter Domaine Lafage Miraflors, på magnum och beställd via Vinatis länk här.

Tips på andra förslutningar ni har sett vore även intressant, och även om den varit lagrad en längre tid, natur-kork är ju förekommande mestadels, men gärna erfarenheter med plast-kork och skruv-kork vore uppskattat.

1.jpg


3.jpg
 
Last edited:
Toppen