Forumets Nyårsmenyer 2016

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Emanuel, 4 december 2016.

1. chambertin

chambertin Medlem

Brukar göra precis som @danryd och gå på fatiga och stadiga sydväst-fransoser (Tannat och Malbec) eller Bdx snarare än Pinot Noir (som jag ofta tycker har alltför lite tanniner för att matcha det ev feta man har i tillbehören runt ankan. Kör man en mer slimmad variant av ankan så kan jag dock tänka mig att det funkar bättre).

Ekdahl gillar detta.
  2. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Seriöst har du Paco-Jet hemma :eek:?

tobbe81 och Helen gillar detta.
  3. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Nej men @Jesper, som för övrigt verkar ha köpt upp El Bullis alla gamla maskiner...

Själv blir det Paco Jet 2 efter att jag byggt nytt kök.:cigarr:

KockJohan gillar detta.
  4. Sebban

Sebban Medlem

Till förrätt blir det carpaccio med svamptoast

Huvudrätt blir det oxkind med tryffelpotatispure o rödvinssås.

Efterrätten har damerna som uppgift o den ligger hemlig till kvällen.

Har ni något tips på dryck till förrätt/huvudrätt får ni gärna skriva det! Inte i den högre prisklassen :)

magnum gillar detta.
  5. gece

gece Man vänjer sig.

Såg dessa ord i en dröm och kunde sen inte släppa dem. Vill man veta vad en "AGA surprise" är? En glad gasöverraskning?

6. Emanuel

Emanuel Instagram; Swedish Champagne Dude

Vad ankan anbelangar kan jag tänka mig att en Etna Rosso av god kvalitet kan göra jobbet om man nu ska tänka lite utanför lådan.

Larseman, Fredrik L, Maglia Rosa och 1 annan gillar detta.
  7. Torpan45

Torpan45 Jennifer

Klassisk meny..

Vitlökshalstrade havskräftor
    2009 Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos

Tornedous Rossini
    2009 Poderi Aldo Conterno Barolo

Saffrans och honungsglass med ingefärsflarn
    2006 Dr Loosen Riesling Beerenauslese

Osäker på om Barolon hunnit att mjukna tillräckligt.. kanske det får bli en CDP istället..

Alter Ego, Omar Khayyam, Alpha och 4 andra gillar detta.
  8. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

hade du frågat en kock hade han sagt att den är smaksatt med svetsgas :D

gece gillar detta.
  9. Alpha

Alpha Medlem

Vad roligt, jag kom hit just för att lyssna med forumet vad ni förslår till denna rätt då det nog blir även mitt val i år. Känns ju spontant att det bör vara franskt sett till rättens ursprung men är öppen för det mesta.

Tänkte även lyssna huruvida det finns några intressanta tankegångar kring dryck till Fondant au Chocolat? Utöver Brachetto dvs...

10. Gurto

Gurto Medlem

Rött och sött tycker jag. Har kört Recioto till chokladfondant med gott resultat men Port funkar säkerligen bra också.

thunberg, Elvis, Mattias Schyberg och 1 annan gillar detta.
  11. kayaker

kayaker Cyklist

Moscatel de Setúbal!

thunberg och Mats Petri gillar detta.
  12. Helen

Helen Medlem

Planen ser ut att bli följande på nyårsafton. Då medelåldern (73 år) är lite högre på denna middag blir det lättuggad mat :p.
    Gästerna är inte så stora i maten men dricker desto mer så det blir stora flaskor som öppnas.

Canapér med @KockJohan underbara ankleverpaté och fikonmarmelad.
    Canapér med finsk osetra kaviar på smörstekt bröd.
    Canapér med hemmagjord skagenröra.

* Preförätt: La Coquille de Brouillade dÓeufs au Caviar - Recept från Roger Vergers kokbok
    * Förrätt : La Fricassée d´Homard á la Créme dÉstragon – Recept från Roger Vergers kokbok.
    * Varmrätt: Klassisk Wallenbergare med potatispurre, brynt smör och gröna små djävla ärtor.
    * Ostbricka med Comté och Brillant Savarin från Androet
    * Dessert: Hembakade mandelmusslor med vipsgrädde och hallon

Taittinger på 3 L kör vi till canapérna, ägget med kaviar och hummern.
    Fonsecan 2005 byter jag nog ut mot en 95a som jag hittade i vinskåpet.
    Sauternes Suduiraut kan ocskå bli utbytt mot en yquem. och mummen på magnum till 24 slaget kan också bli utbytt...
    viner nyårsafton 2016.jpg

13. Elvis

Elvis Medlem

Mumm de Cramant på magnum, gud vad gott. Hur länge har du haft den? Var fick du tag på den?

Helen gillar detta.
  14. Helen

Helen Medlem

Den är minst 19 år. Det står en kod på baksidan och jag tror den är från 95. Stefan tror att han köpte den på Mumm när han var där.

Elvis, magnum, chambertin och 2 andra gillar detta.
  15. Mats Petri

Mats Petri Österlen

Någon som har erfarenhet av att laga vegetarisk fest/nyårsmeny? Det är sonen som har gett mig uppdraget att fråga på forumet.
    Det skall ju helst se lite festligt ut, med tanke på dagen, men vi har svårt att spåna fram något som känns bra. De flest recept vi har hittat känns lite vardagliga.
    Vegetariskt är inte riktigt min grej, så jag har svårt att hjälpa honom.

16. Wintermute

Wintermute Medlem

Långbakad purjolök är en höjdare. Saltinbakad rotselleri tror jag kan vara en höjdare också...

Mats Petri gillar detta.
  17. gece

gece Man vänjer sig.

Serious eats har en del bra artiklar om veganmat som eventuellt kan vara bra inspiration. Vårrullar till förrätt och friterad tofu till varmrätt kanske?

thunberg, Mats Petri och Magnus L gillar detta.
  18. danryd

danryd :)

Vegetariskt eller veganska? Ägg kan man ju göra en del kul med. Fritera tofu, rotfruktstimbaler, toppa med blad och blommor, eller denna tid på året några mildare örter kanske.

Det man ofta får om man blandar grönsaker och kött är olika konsistenser, det måste man vara mer aktiv med. Man kan ju tillreda svamp på olika sätt, t.ex torka och mala, sylta och steka och servera alla tre. Inga konkreta förslag men en del idéer iaf

Mats Petri och Magnus L gillar detta.
  19. Gurto

Gurto Medlem

Inspirerad av övriga förslag sammanslaget med egna idéer skulle ett spontant förslag kunna se ut så här:

Snittar:
    Hummus på friterat tunnbröd
    Arancini (panerade och friterade risottobollar) fyllda med pecorino
    Makisushi med avokado och wasabimajonnäs

Soppa:
    Crème Ninon
    Recept t.ex. här: http://www.koket.se/anders_leven/soppor_och_grytor/gronsaker/creme_ninon/
    Koka en bra grönsaksbuljong och använd istället för hönsbuljongen

Förrätt:
    Saltinbakad rotselleri (recept ex: https://mumsfillibaba.blogspot.se/2012/11/saltbakad-rotselleri.html?m=1 ) i skivor med brynt smör, friterad svartkål/grönkål och lite trevliga örtblad

Varmrätt:
    Långbakad purjolök med puylinser, kastanjekräm (koka/rosta kastanjer, skala, mixa med någon kokt potatis, smör och salt) och pankopanerad aubergine

Dessert får du inget förslag på :) är ju generellt vegetariskt.

Hoppas det gav någon inspiration.

Maglia Rosa, KockJohan, Carlsson och 10 andra gillar detta.
  20. chambertin

chambertin Medlem

Gazpacho !

kayaker och Per Stade gillar detta.

Dela sidan