Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets Nyårsmenyer 2016

Alpha

Medlem
Kvällens meny blir utöver lite god ost, foi gras och andra läckerheter inkommet idag från Paris som följer:

Hummer (Krug Grande Cuvee eller Dom Ruinart Blanc de Blanc 2004)
Tournedos Rossini (någon Barolo eller CdP)
Chokladfondant (TBD)

Hör gärna med er här i vilken ordning ni valt att dricka champagnen? Hade ni valt Krug eller Dom Ruinart till hummern?
 

chambertin

Medlem
Knytkalas borta ikväll så endast ostbrickan med vin är känd just nu ( inhandlat bl.a hos Hilda Nilssons ost ).
Fokus på hårdostar med Beaufort (2-årig på sommarmjölk), Gruyère Reserve, Appenzeller Extra, Morbier och en bit superkrämig Gorgonzola.
Till det dricker vi Burmester Colheita -81.
Skulle tro att det slinker ner lite D.Hugot BdB från magnum också innan vi har kommit till osten.

Gott nytt år önskar jag alla forumiter !
 

matage

Medlem
Firar högst planerat och efterlängtat ensam i år efter en lite väl hektisk höst men det är väl inga skäl att leva på hämtpizza direkt.
Däremot blir det lite svårt med portioner/inköp till en person så jag sprider ut det hela över dagen.
Amuse och förrätt fick bli lunch: Smörstekt Brioche med @KockJohans Terrine och tryffelhonung (sjukt bra - tack Johan) plus tryffelchips a part. Sen förrätt på välhängd löjrom, en redig råraka och creme fraiche.
Till detta en Diebolt Vallois FdP -98 som jag först befarade var defekt. Korken nästan gleg ur av sig själv helt ljudlöst och första sippen var ren äppelcider. Hyfsad mousse kvar dock.
20 minuter senare har den öppnat upp och är ett helt annat vin :)

Varmrätt och tillika middag lutar åt en ohelig hybrid: Hjortfile Provencale Rossini
Vad gör man inte när man vill ha både vitlökssmör men inte kan släppa anklevern... ;)

Vinval är fortfarande en öppen fråga..

Sen om det finns plats över blir det Hälsinge-ostkaka (den riktiga ostkakan ;) ) med hjortron och grädde.

Nånstans på vägen ska det nog in en Partagas Luisitania och nån god avec också - helt utan avbrott :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Improviserad meny ikväll, ryckte med mig lite från matbutiken, inga planer utan är hemma med familjen.

Foie gras på smörstekt bröd med (någon) sylt/marmelad och baby spenat.
Pilgrimsmussla med brynt persiljesmör omgiven av rotselleripuré toppad med örtkryddad korv.
Hummer med aioli.
Helgrillad biff, ugnsbakad sötpotatis.
Creme brulée.

2006 Damien Hugot BdB
2007 Domaine Benedetti Châteauneuf-du-Pape
2003 Disznókő Tokaji Aszú 6 Puttonyos
 
Det blir en klassisk meny:
- ostron, löjromstoast, folie Gras
- ryggbiff med bearnaise, rotfrukter
- chocolat fondant

Några av vinerna:
Pegau 2012
Mathiasson oak knoll napa cab 2012
Catena Zapata Argentino 2008
Damien Hugot 2008
José Michel special club 2008
Legras&Haas 2008
Suduiraut 2002

Ha en härlig och vinös kväll, kära forumiter!
 

Carlsson

Medlem
Som förtugg blir det Vinägerchips med en rostad paprikakräm toppad med ett flarn parmesan och gurka i bitar.
Sen blir det lite Saltade skruvar från OLW som vi dippar i Kalixlöjrom
Risotto med räkor till huvudrätt.
Kladdkaka med vaniljglass
Dricker Roederer rose 2011, Pol Roger vintage 2002 & 2006. Skål och gott nytt år!
 

Jesper

Medlem
Blev lite fel i mitt förra inlägg (som jag inte lyckades radera...). Här kommer dock en liten uppföljning på @Crist(al)ian 77 inlägg med lite bilder från middagen på nyår (dock långt ifrån på alla rätter då jag ständigt glömde att fota denna nyårsafton...): https://blog4foodies.com/2017/01/02/new-years-eve-2016-dinner-at-home/

New-Year-2016-7.jpg
 
Last edited:
Toppen