Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frantzén-Lindeberg

SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Jag vet. Skillnaden är att det finns en Guide Michelin för Spanien och Portugal och en för England. Då kan restauranger i mindre städer komma med. Men Stockholm tillhör guiden Main Cities of Europe och det innebär till att börja med att alla svenska restauranger på mindre orter är exkluderade per automatik (annars hade till exempel Oaxen garanterat haft en stjärna förut) och kanske också att vi ligger för mycket i Europas utkant för att kunna få en trestjärnig restaurang överhuvudtaget, hur bra den än är. Det är svårt att veta hur guiden resonerar men det är en teori jag har hört och tror på. Men jag blir gärna motbevisad när nästa upplaga av Main Cities of Europe kommer ut i vår.

Egentligen är den mest konstiga Noma, utsedd till världens bästa restaurang i andra listor, men en tredje stjärna verkar det inte lyckas med. Nu ligger ju Köpenhamn mer centralt ur ett europeiskt perspektiv samt det finns gott om flyg etc.

Tror fortfarande på teorin att den nordiska stilen inte riktigt passar det franska lynnet. Vet att det själva provningsteamet inte enbart är fransmän men finns det någon från Norden i teamet?
 

Magikern

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Jag vet. Skillnaden är att det finns en Guide Michelin för Spanien och Portugal och en för England. Då kan restauranger i mindre städer komma med. Men Stockholm tillhör guiden Main Cities of Europe och det innebär till att börja med att alla svenska restauranger på mindre orter är exkluderade per automatik (annars hade till exempel Oaxen garanterat haft en stjärna förut) och kanske också att vi ligger för mycket i Europas utkant för att kunna få en trestjärnig restaurang överhuvudtaget, hur bra den än är. Det är svårt att veta hur guiden resonerar men det är en teori jag har hört och tror på. Men jag blir gärna motbevisad när nästa upplaga av Main Cities of Europe kommer ut i vår.

Möjligt att de inte tycker att Franzén-Lindeberg har de som krävs än, folk tenderar att höja kraven med tiden dessutom. Har de väl fått 3 stjärnor är de lättare att behålla dem än att de skulle ge en restaurang den mycket åtråvärda tredje stjärnan.

När de gäller Noma i Köpenhamn kan man nog lite förstå varför de inte har 3 stjärnor, maten är mer tryhard än god.
 

SUPRA

Bäst
SV: Frantzén-Lindeberg

Är det inte så att en trestjärning ska vara värt resan?
Då borde inte den geografiska placeringen spela någon roll.

"utomordentlig matlagning, värt en omväg"; Tre stjärnor – "exceptionellt bra kök, värt en egen resa"
 

Elvis

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Magikern skrev:
Möjligt att de inte tycker att Franzén-Lindeberg har de som krävs än, folk tenderar att höja kraven med tiden dessutom.

Det kan absolut vara så och jag hoppas att det är så, för då finns det hopp. När jag jämför med andra två- och trestjärniga jag varit på tycker jag att Frantzén-Lindeberg redan är där.

Magikern skrev:
När de gäller Noma i Köpenhamn kan man nog lite förstå varför de inte har 3 stjärnor, maten är mer tryhard än god.

Jag håller med. Noma hamnar en bra bit ner på listan över de bästa restauranger jag varit på. Att Noma toppar en del andra listor tror jag beror på att Noma serverar mat som imponerar på andra kockar, inte nödvändigtvis på gästerna. Däremot var vissa rätter väldigt bra och det är roligt att vi har en intressant restaurang som Noma i Norden.

SUPRA skrev:
Är det inte så att en trestjärning ska vara värt resan?
Då borde inte den geografiska placeringen spela någon roll.

Kraven kan ju öka ju längre resa från Paris man behöver göra. ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Det kan absolut vara så och jag hoppas att det är så, för då finns det hopp. När jag jämför med andra två- och trestjärniga jag varit på tycker jag att Frantzén-Lindeberg redan är där.

Jag håller med. Noma hamnar en bra bit ner på listan över de bästa restauranger jag varit på. Att Noma toppar en del andra listor tror jag beror på att Noma serverar mat som imponerar på andra kockar, inte nödvändigtvis på gästerna. Däremot var vissa rätter väldigt bra och det är roligt att vi har en intressant restaurang som Noma i Norden.

Kraven kan ju öka ju längre resa från Paris man behöver göra. ;)

Vilka 3-star krogar har du ätit på?

Tror de är mer att det Nordiska köket inte faller guide michelin i smaken, Japan har ju massor av 3 stjärniga krogar och Hong Kong likaså och de ligger ju riktigt långt från Paris. ;)

Experimentellt med Asiatisk eller franskinfluerad mat i botten är nog det som föredras.
 

Elvis

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Magikern skrev:
Vilka 3-star krogar har du ätit på?

Eleven Madison Park i New York och Joël Robuchon i Las Vegas. Plus cirka femton tvåstjärniga, främst i Europa.
 

Guayabera

Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg

Kan tycka att det är lite synd att två stjärnor ibland ses som en transportsträcka till den tredje. Flera av mina bästa restaurangbesök har varit på två-stjärniga ställen. Exempelvis så upplevde jag The Fat Duck som bättre när de hade två stjärnor jämfört med efter de fick sin tredje. Stämningen av lekfullhet hade till viss del försvunnit och servicen hade blivit betydligt mer formell men även stelare och nästan nervös. En annan utmärkt två-stjärnig var Eric Chavot på the Capital Hotel i London (som aldrig fick en tredje och förlorade sina två när kocken lämnade). Självklart missunnar jag inte någon sin tredje stjärna, men det får ju också som följd att priserna ofta går upp betydligt (ofta också vg vin), att det blir svårare att få bord och att matsalen fylls av troféjägare som verkar mer intresserade av att fotografera maten än att äta den.
 
SV: Frantzén-Lindeberg

Elvis skrev:
Jag tror att det är läget som är problemet. Kanske Stockholm är en för liten stad för att kunna ha en trestjärnig restaurang (enligt guiden). Däremot tycker jag att stilen ligger väldigt nära den stil som guiden brukar belöna. Servicen är lika förstklassig och avslappnad som på de två- och trestjärniga restauranger jag varit på utomlands. (Med undantag för Les Crayeres i Champagne som inte borde ha någon stjärna alls.)
Där har du helt rätt. Les Crayeres var inte i närheten av en värdig stjärna. På tok för många fel under kvällen för att leva upp till ok nivå. Det var ett tag sedan jag var där och har inte brytt mig om vad som hänt där, har dom fortfarande 3 stjärnor. Några dagar senare besöktes Tour d'Argent som precis hade tappat en stjärna och jäklar vad dom ansträngde sig. Det var galet bra och på en helt annan nivå en Crayeres.
Hursom, snart väntar chefs table på F/L. Återkommer om det om ett par veckor.
 
SV: Frantzén-Lindeberg

El burro grande skrev:
Där har du helt rätt. Les Crayeres var inte i närheten av en värdig stjärna. På tok för många fel under kvällen för att leva upp till ok nivå. Det var ett tag sedan jag var där och har inte brytt mig om vad som hänt där, har dom fortfarande 3 stjärnor. Några dagar senare besöktes Tour d'Argent som precis hade tappat en stjärna och jäklar vad dom ansträngde sig. Det var galet bra och på en helt annan nivå en Crayeres.
Hursom, snart väntar chefs table på F/L. Återkommer om det om ett par veckor.

Två stjärnor har väl Les Crayères. Två för många dock :)
 

gece

Man vänjer sig.
Skakar liv i denna tråd trots att restaurangen numera bara heter Frantzén, på förfrågan från @Elvis med lite info om mina upplevelser av vinpaketet som i viss mån avhandlats tidigare.
Jag var där i april 2014 och tja, blev väl högst nöjd med såväl mat som vin och bemötande. Hörde av mig i förväg och undrade om de hade en källarlista för att kolla efter hela flaskor och hur de tyckte man skulle resonera, och deras åsikt är att man ska ta ett paket, men att de också har en liten lista med flaskviner som varierar från dag till dag beroende på menyn.

De har två vinpaket med fyra viner i varje, "klassisk" och "avant garde", och eftersom vi var två personer tog vi en av varje. Klassiska bestod av Chablis, Loire-chenin blanc, Barolo och ett sött som jag inte minns. Avant garde bestod av finosherry, vit Jura, Beaujolais och ett sött som jag inte minns. Bra grejer alltihop, Chablisen och Juran var bland de bästa i respektive kategori jag provat.
"Avant garde" var kanske inte så avant garde att man baxnade, kanske snarare "hipstriga sommelierfavoriter", men jag är väl lite av en hipster så jag klagar inte :)
 

gece

Man vänjer sig.
Va, ingen champagne i vinpaketen!?
Inte den dagen jag var där, nej :) däremot hade de skumpa på glas som fick ackompanjera ammisarna. Minns återigen inte vilken, däremot minns jag att jag tänkte "aha, en gammal forumfavorit" när jag såg flaskan så det var säkert lagom biodynamiskt och småskaligt osv. ;)
 
Toppen