Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

vintjej skrev:
Det var ju droppen. Ja XX är BG i anekdoten jag drog.
Och ordet bland de jag känner av dem som jobbar på vinagenturer är att det säkraste, nej enda sättet, att bli positivt omnämnd av XX är att skicka lådor med vin hem till honom.
Visserligen var det ju tydligen helt OK att Bengt Frithiofsson var anställd av Arvid Nordqvist och skrev om vin för SvD och senare var vinkritiker på tv4, men någon gång måste väl de väl ändå få stå till svars eller åtminstone ifrågasättas?

Det finns ju inget som hindrar att någon som som arbetar med vin och vinimportörer fortsätter att recensera viner i media. När man tar upp exemplet Frithiofsson så skanderar genast SVF (Sveriges Vinskribenters Förening) att han minsann lämnade föreningen så snart han började arbeta med sina egna varumärken. Visst, så är det ju och det är bara positivt. Annars tycker jag att Magnus Waern gjorde det enda rätta då han under tiden som VD på (var det Facile?) helt lämnade alla uppdrag som skribent.

Faktum kvarstår att SVF i något av de poster på journalisten.se jag länkade till ovan hävdar att man tar det väldigt seriöst med pressetiska regler. Det intressanta är dock att det inte finns någon information att tillgå kring föreningen; ingen hemsida, inget manifest, inga gemensamma ståndpunkter eller värderingar. Kan det verkligen vara så att en hel yrkesgrupps "organisation" ska vara helt obefintlig? Det går att hitta kontaktpersoner, men det är banne mig klurigt även det.

Hans A-g, är inte du medlem i denna illustra förening? Du kanske kan komma med lite insikt om och kring föreningen, hur man arbetar för att säkerställa kvalitén inom branschen och hur man arbetar med att se till att de etiska reglerna följs (naturligtvis är detta svårt att styra på individnivå, dock måste man ju kunna göra mer än att bara ge folk en kopia av de pressetiska reglerna)?

-----------------

Sen, som moderator, så känner jag mig manad att påpeka att skvaller är helt ok, spekulationer kring någon och deras eventuella sidouppdrag lika så. Men vi bör vara försiktiga med att anklaga någon för att ta emot mutor (som i vintjejs exempel ovan med viner hemskickade till vinskribent) om de inte kan backas upp med fakta. Någonting som ju tyvärr är väldigt klurigt att göra. För att inte "lämna ut någon" så kan man med fördel i sådana fall skriva "Kr*****m" exempelvis.
 

ae

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Och Allt om Mat ger ut ett gratisnummer som betalas av Johan Lidby Vinhandel. JM Brocard vinner gyllene glaset och ståtar på framsidan. I artikeln om Brocard beskrivs det svenska utbudet av Chablis som ett av det bästa i världen. Ca 90% består väl av Brocards viner. Brocard importeras av Johan Lidby.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Sen, som moderator, så känner jag mig manad att påpeka att skvaller är helt ok, spekulationer kring någon och deras eventuella sidouppdrag lika så. Men vi bör vara försiktiga med att anklaga någon för att ta emot mutor (som i vintjejs exempel ovan med viner hemskickade till vinskribent) om de inte kan backas upp med fakta. Någonting som ju tyvärr är väldigt klurigt att göra. För att inte "lämna ut någon" så kan man med fördel i sådana fall skriva "Kr*****m" exempelvis.

I stand corrected. Kr*****m ska det givetvis stå och inget annat!
Du får mer än gärna moderera bort det felaktiga i inlägget.:)
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Krug

Jo, jag är medlem i SVF, men står helt utanför kotterierna, träffar kollegor enbart på provningar. Så egentligen vet jag inte mer än ni andra på forumet om ev myglerier och hur de hejdas.

(Det jag kan observera - och ibland skriver om - är branschens förkärlek för hyckleri och populism. Men sånt är vad jag vet inte kriminellt, bara dålig journalistik.)

Den du ska pressa är förstås Håkan Larsson, föreningens nuvarande ordförande. Konstigt f ö att han som "ansvarig" inte hört av sig i debatten...

Nu finns en form av korruption som är svårare att komma åt, och det är VÄNSKAPSKORRUPTION.
Om du särbehandlas och tillsammans med några få utvalda bjuds att prova extremt dyra viner (typ DRC), som vi småspottare aldrig kommer i närheten av, är det lätt att du medvetet eller omedvetet utvecklar ett "bjuda-igen-syndrom".
Så min hänvisning till Tomas Tranströmers kritikerideal är inte obefogad...
 

Krug88

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Hans A-g skrev:
Nu finns en form av korruption som är svårare att komma åt, och det är VÄNSKAPSKORRUPTION.
Om du särbehandlas och tillsammans med några få utvalda bjuds att prova extremt dyra viner (typ DRC), som vi småspottare aldrig kommer i närheten av, är det lätt att du medvetet eller omedvetet utvecklar ett "bjuda-igen-syndrom".
Så min hänvisning till Tomas Tranströmers kritikerideal är inte obefogad...
Men vad fan, det går ju inte att bjuda vilket pack som helst på sånt vin ;)
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Hans A-G, du får symbolisera Sveriges samlade vinjournalister...

Tycker du (eller någon annan på forumet för all del) att det är journalistiskt försvarbart att omnämna antingen det röda eller det vita Claude Val så flitigt såsom Kronstam gör? Jag får det till sexton gånger under en två årsperiod - under perioden januari till maj en till två gånger i månaden.

Kronstam är ju även så blint positiv till vinerna. Flaskorna är jättesnygga. Beställ! Vinerna är lättdruckna. Beställ! Perfekta till både det ena och det andra och dessutom har det ju praktisk skruvkapsyl... Det finns ju helt enkelt inget negativt med Claude Val.

Men låt oss inte vara cyniska, låt Kronstam ha rätt. Låt det röda vinet smaka som ett vin för 75 kr och låt det vita vara värt 59 kr. Låt Claude Val vara århundradets fynd...

...för då kommer vi nämligen till nästa fråga: Är Systembolagets bägge sortiment så bleka i priskategorin 0-69 kr att han måste använda vinerna för utfyllnad? Knappast, vi vet alla på forumet att den kategorin svämmar över från alla tänkbara och otänkbara länder. Men ändå måste Kronstam upprepa Claude Val som ett mantra. Knappast utvecklande för honom eller hans läsare.

Vem som helst kan bli vinjournalist om det bara är att sitta och rekomendera samma viner om och om igen...

Och hur kan betyget gå upp 0,5 steg på tre veckor? Skrivfel? Flaskvariation? Flaskutveckling? Kronstams humör för stunden? För jag antar att han provar vinet ofta, eller i alla fall när han ändrar betygen.

Hur som helst, det måste vara enklare att smörja 5 vinjournalister än 400 butikschefer...
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Pomerol

Jag tror INGEN är mindre lämpad än jag att symbolisera "Sveriges samlade vinjournalister".
Jag får ständigt skäll för att jag är för negativ, för snorkig, för snobbig...

Men - självklart håller jag med dig att BG:s vurm för Claude Val verkar barock (för att inte säga oförklarlig).
Det enda "skitvin" jag själv brukar återkomma till är Moncaros Verdicchio. Men då skiljer jag mellan årgångarna. 2006 var jag besviken på, nuvarande 07 är härlig. Ställ den mot Claude Val och jag är rädd att frassen blir massakrerad (jag ska testa!).
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Hans A-g skrev:
Jag får ständigt skäll för att jag är för negativ, för snorkig, för snobbig...

Denna eviga rädsla bland etablissemanget för att framstå som något annat än folkliga...

Intressant parallelläsning finns i söndagens DN om man bläddrar förbi Kronstams juklappstips (med Clos du Val, Café Culture Pinotage och Vila Santa till folket...och 1961 Krohn Colheita till honom själv ;) ).

I kulturdelen levererar Malin Ullgren en brandfackla om att sluta dalta med bästsäljarna. Prova att applicera citat som "Bokutgivningen är så hejdlöst stor att prioriteringarna måste skärpas. Det är med andra ord läge för kultursidorna att komma ut som de snobbar och experter de är och sluta känna plikter mot litteratur som inte har några andra värden än att man kan bygga staplar av den på Åhléns och sälja rubbet" på vinjournalistiken. Tänk vad härligt det vore att få läsa om vad vinskribenterna själva dricker istället för ännu en artikel om Sveriges bästa lättstaplade boxviner. "Det är skillnad på folkförakt och ärlighet".

Kan inte vinspalterna flytta in i kulturdelarna? Det är ju där de hör hemma...


PS. Hela artikel finns här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3462&a=860764
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Kul Frankofilen, att du citerar Ullgrens artikel! Klippte själv samma snitt för mitt nästa brev...


PS. Upptäckte nyss Krug88:as lilla blinkning på trådens sid 3:
Jag förstår piken fast den var grov!

Men allvarligt talat har du ju rätt. En importör som bjuder på 20 000-kronorsviner måste förvissa sig om minst två ting:
1/ Att skribenten tillhör "de betydande".
2/ Att vederbörande levererar, dvs sätter 100 poäng.

Viner på den här nivån provas heller aldrig blint...
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Hans A-g skrev:
Kul Frankofilen, att du citerar Ullgrens artikel! Klippte själv samma snitt för mitt nästa brev...

ajdå, jag kunde inte låta bli att sno citatet till en post heller...
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Och varken Keen eller Krug kan dra till med en länk så andra hittar utan att behöva leta..?
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Tack för länken Keen.

Eftersom användarna på Flashback har tagit över konspirationsteorierna tycker jag vi ägnar oss åt det väsentliga.

Vad är det som kännetecknar en diktatur, oavsett om det är en kommunistisk eller en liten, lycklig finvindiktatur? Jo, godtyckliga rättegångar.

Jag tar gärna på mig rollen som åklagare.
Kronstam är den tilltalade.
Jag antar att Krug tar platsen som enväldige domare?
En plats är ledig: Vem vill ta på sig rollen som Kronstams försvarare?


Nåväl, låt mig som åklagare börja:

Jag anklagar Bengt-Göran Kronstam för brott mot god vinkultur.

Brottsbeskrivning
Den tilltalade har under perioden 19 mars 2006 till 7 december 2008 i Dagens Nyheter publicerat 17 uppmaningar om att beställa, köpa eller dricka undermåligt vin vid namn Claude Val.

Uppsåtet till publiceringen är inte att den tilltalade anser att det är ett bra vin. Allt enligt åklagarens första vittne, tillika domare;
- Dock är det ju väldigt underligt att någon som enligt egen utsago inte själv skulle komma på tanken att köpa ett vin i den prisklassen talar sig så härligt varm för en sådan produkt, säger Krug. http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=11300#p11300

Förmodligen är uppsåtet att den tilltalade på något sätt tjänar på att konsumenter väljer just Claude Val. Hur, vilka summor och så vidare är intressant men inte relevant för rättegångens utgång.

Den tilltalade har vid tidigare tillfällen visat sig ha låg moral när det gäller vin. Åklagarens andra vittne, Vintjej, kan berätta hur den tilltalade redan tidigare rekommenderat viner han själv tycker är undermåliga. http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=11205#p11205

Även om vinet skulle vara acceptabelt är det inte försvarbart med den intensiva publiceringen, allt enligt åklagarens tredje vittne; Hans A-g - inte bara aktad vinjournalist utan även medlem i Sveriges Vinskribenters Förening:
- Men - självklart håller jag med dig att BG:s vurm för Claude Val verkar barock (för att inte säga oförklarlig).
http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=11363#p11363

En indiciekedja för brottet har publicerats här:
http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=11296#p11296

Påföljd
Åklagaren yrkar på en sträng påfylld och dessutom en tvådelad sådan; dels en vårdande och dels en bestraffande del.

För det första behöver den tilltalade hjälp. Den tilltalade behöver terapi så att även han förstår att vin inte nödvändigtvis behöver vara:

a) Billigt. Man får vad man betalar för även i vinvärlden.
b) Praktiskt. Vin blir inte automatiskt bättre bara för det kommer i ”praktisk” förpackning som tetra, BIB eller skruvkorksförsedd flaska.

Den bestraffande delen bör bestå av två delar:
a) Att den tilltalade under en två veckor lång period endast får dricka Claude Val. En längre period vore alltför grymt.
b) Att den tilltalade står utanför Systembolagsbutiker och förklarar för konsumenterna vad han själv har lärt sig under sin terapi. Detta ska den tilltalade göra ända tills behovet inte längre finns och samtliga konsumenter dricker vin av acceptabel kvalitet.

Slutplädering
Den tilltalade har visat en stor likgiltighet för sina läsares vinkonsumtion. Han har uppmanat dem att tänka i pris och kvantitet, istället för kvalitet. Detta har lett till att läsarna har gått miste om härliga vinupplevelser.
Att den tilltalade dessutom förmodligen har gjort en ekonomisk vinning av sin aktivitet bör ses som extra graverande.



Är det någon som vill försvara den tilltalade eller kan domare Krug komma med domen?

För er som eventuellt funderar på om det kan uppstå jäv då Krug är både domare och vittne, kan sluta tvivla. Vi på diktaturen finewines.se är professionella och nedlåter oss inte till jäv.
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Jag föreslår att Mysonoxen tar försvaret. Han har inte synts till på ett tag så det passar bra. Vi slipper en massa irrelevant tjafs innan domen faller. ;D
Jag känner att finewines.se också skulle må bra av att ha en lynchmobb tillgänglig. Kan jag få förslag på några bra namn där förutom mig själv? :D
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Vore inte ett passande straff att tvinga BG öppna x antal viner med kork åt oss (lyncmobben)?
Utöver det redan stipulerade?
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

På begäran kommer ytterligare en kommentar från en vinexpert.

http://www.finewines.se/forum/index.php ... rdseen#new

Expressens vinexpert Gunilla Hultgren Karell om Mas Perinot 2004, specialimport, 209 kr: - "Det är ett vin från Priorat i Spanien. Ett trendigt kultområde som gör kraftfulla röda viner. De är alltid dyra och exklusiva, så det är inte alla som har råd att köpa dem. - Det är ett vin som man dricker om man vill verka cool och ha koll. "
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
Jag föreslår att Mysonoxen tar försvaret. Han har inte synts till på ett tag så det passar bra.

Ja, Vart har han tagit vägen?
 

Öhman

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Intressant utveckling i frågan om BG och Bornicon & Salming:

Allt om Vin (där BG bland annat regerar) delade ut en massa diplom, bland annat jubileumsdiplom till tio importörer.
Ett diplom gick till... *trumvirvel*... Bornicon & Salming för "ett medvetet och föredömligt arbete med beställningssortimentet."

Ridå.
 
Toppen