Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Martin

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

När Liza Marklund ansätts hårt i den etablerade (nåja) journalistkåren så ansätts allas våran vinguru ::) här på detta forum.

(ang. länkarna) Det blir ju mest bara ryktesspridning nu. Detta skulle väl knappast duga som ens indicier. Men ändå. När fakta läggs på fakta så tonar en bild fram.
Visst är en hel del säkert obefogat, men ändå, allt pekar ju på en del minst sagt märkliga förhållanden (och som alla egentligen redan vet - att alla ligger med alla i ankdammen sverige, särskilt den pyttelilla
ankdam som de s.k. vinjournalisterna utgör. Ingen nämnd ingen glömd, men det finns skäggbeprydda exemplar som absolut utgör undantagen).

Rent generellt vidhåller jag därför min måttstock; alla som direkt har att göra med någon som (om)stavar sitt namn med Z - oavsett om man heter Mats Hanzon eller Liza Marklund - förhåller jag mig mycket skeptiska mot.

Cloz Du Val, Någon?
 

ae

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

B-G Kr lyckades även att ge Baron Fuente 3+ (Fynd el likn) i söndagens Pravda. En av de absolut sämsta mousserande viner jag druckit.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Supra, ut med språket nu, vi vet att du döljer något om du var tvungen att "putsa ut nyheterna" och göra research.

En gammal vän, som arbeter som inköpare för en relativt stor importfirma, berättade för mig i förbifarten att denna träffat Kronstam för lunch. Inköpararen hade avslutningvis gett Kronstam en påse med varuprover. Speciellt kul med tanke på:

"Kronstam anser att man inte ska ta emot gratisflaskor om det inte är motiverat, vilket det dock kan vara ibland. Det kan vara när ett vin ännu inte kommit ut till försäljning eller ett vin vid testtillfället varit defekt och behöver provas om."

Dessa flaskor som Kronstam glatt tog emot var redan listade...

Tyvärr är det väl så med internet, att det förlorar lite av sin trovärdighet när det saker presenteras på ett anonymt forum men jag hörde det i alla fall direkt av källan...
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Har läst hela tråden och...så pinsamt.

I.o.f.s. så är jag inte speciellt förvånad, då vinjournalistik i de stora svenska dagstidningarna (och inte enbart Aftonbladet, även om den tidningen fått ta mest från medlemmarna på den här siten) varit på skämt-nivå, och man har aldrig dragit sig för att hylla viner som är långt sämre än standard-Moët bara för att de billiga (helst med praktiska förpackningar). Som vissa redan konstaterat i den här tråden så är korruption av det här slaget svår att bevisa, dock. Och även om jag inte har mycket till övers för svensk vinjournalistik generellt, så anser jag delvis att den stora massan fått den typen av vinjournalister de förtjänat. Stora grupper och många jag mött letar just efter bra viner för billig peng och vägrar erkänna ett samband mellan pris och kvalitet, och tror faktiskt inte att det vin som fått fem plustecken i Aftonbladet kan vara (nämnvärt) sämre än de främsta vinerna från de klassiska franska distrikten. Om massan gillar att bli lurad att den har rätt i detta (till helvetes förvridna) antagande, så är Sveriges vinjournalistkår förträfflig för just det ändamålet, då språkliga begreppsglidningar och tvetydigheter mellan verklig kvalitet och "prisvärde" flitigt används i ett försök att upprätthålla sagda villfarelse, vilket endast lite vinkunnigare personer tycks genomskåda. Den som vill hitta viner som ger minnesvärda upplevelser bör nog dock söka sina vintips på annat håll, dock.
Frågan är dock om de repetitiva Claude Val rekommendationerna fyller ens upp till massans önskemål. På den frågan får jag nog fundera lite innan jag avger ett svar, om det nu ens är värt att ägna tid åt.
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Har läst hela tråden och...så pinsamt.

I.o.f.s. så är jag inte speciellt förvånad, då vinjournalistik i de stora svenska dagstidningarna (och inte enbart Aftonbladet, även om den tidningen fått ta mest från medlemmarna på den här siten) varit på skämt-nivå, och man har aldrig dragit sig för att hylla viner som är långt sämre än standard-Moët bara för att de billiga (helst med praktiska förpackningar). Som vissa redan konstaterat i den här tråden så är korruption av det här slaget svår att bevisa, dock. Och även om jag inte har mycket till övers för svensk vinjournalistik generellt, så anser jag delvis att den stora massan fått den typen av vinjournalister de förtjänat. Stora grupper och många jag mött letar just efter bra viner för billig peng och vägrar erkänna ett samband mellan pris och kvalitet, och tror faktiskt inte att det vin som fått fem plustecken i Aftonbladet kan vara (nämnvärt) sämre än de främsta vinerna från de klassiska franska distrikten. Om massan gillar att bli lurad att den har rätt i detta (till helvetes förvridna) antagande, så är Sveriges vinjournalistkår förträfflig för just det ändamålet, då språkliga begreppsglidningar och tvetydigheter mellan verklig kvalitet och "prisvärde" flitigt används i ett försök att upprätthålla sagda villfarelse, vilket endast lite vinkunnigare personer tycks genomskåda. Den som vill hitta viner som ger minnesvärda upplevelser bör nog dock söka sina vintips på annat håll, dock.
Frågan är dock om de repetitiva Claude Val rekommendationerna fyller ens upp till massans önskemål. På den frågan får jag nog fundera lite innan jag avger ett svar, om det nu ens är värt att ägna tid åt.
Skön fyllepostning!
Vilken BiB har du konsumerat för att få dig att skriva detta? ;D
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

El burro grande skrev:
Skön fyllepostning!
Vilken BiB har du konsumerat för att få dig att skriva detta? ;D
Ingen. Senaste vin jag drack var Salon 1997 på nyår. Endast lite observationer om hur många i den stora massan ser på vin.

Kanske är ett klargörande på sin plats. Första meningen i min post kan uppfattas som att jag menar att tråden var pinsam. Det var verkligen inte min avsikt. Jag håller i allra högsta grad med om vad som skrivs här. Det som var pinsamt var BGKs yttranden och rekommendation. Jag beklagar syftningsfelet, som jag endast kan förklaras av att jag var trött när jag skrev, och hoppas att ursäkten godtas.
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Ingen. Senaste vin jag drack var Salon 1997 på nyår. Endast lite observationer om hur många i den stora massan ser på vin.

Kanske är ett klargörande på sin plats. Första meningen i min post kan uppfattas som att jag menar att tråden var pinsam. Det var verkligen inte min avsikt. Jag håller i allra högsta grad med om vad som skrivs här. Det som var pinsamt var BGKs yttranden och rekommendation. Jag beklagar syftningsfelet, som jag endast kan förklaras av att jag var trött när jag skrev, och hoppas att ursäkten godtas.
Inga problem. Har var din Salon?
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Ser i dagens DN att BGK på nytt prisar Claude Val ("bästa vin" 2008).

Om Nobellkommittén haft samma smak hade litteraturpriset gått till Liza Marklund...
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Men han motiverar ju åtminstone varför han avfärdar juryns val av årets vita nykomling och istället föreslår 2007 Claude Val Blanc: "själv väger jag gärna in en ekonomisk aspekt på det hela". ;)
 

ae

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Frankofilen skrev:
Men han motiverar ju åtminstone varför han avfärdar juryns val av årets vita nykomling och istället föreslår 2007 Claude Val Blanc: "själv väger jag gärna in en ekonomisk aspekt på det hela". ;)

Det var ju helt galet. Han avfärdade även övriga jurymedlemmars val pga att halvtorra tyskar över hundringen inte sålde så bra. vad har det med saken att göra? Dr. Loosen-vinet som vann kostar väl ca 100-150. Inte hutlöst mkt för ett vin om man rekommenderar port för tusenlappen.

Är i a f sjukt sugen på claude val. både röda och vita. "det fina med det här vinet är att man inte behöver välja om man vill köpa det röda eller vita!" (fri tolkning av BGK)
 

Martin

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Men det är ju helt strålande, och framförallt, som Hedersordföranden säger - demokratiskt:

För jag antar att även DRC skulle kunna bli Årets vin - om det var billigt och sålde bra.

(Bägge dessa kriterier - framförallt det första - är ju faktiskt också uppfyllda i Sverige. Dessutom är ju
Kronstam en av få förunnade som har smakat.)
 
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

El burro grande skrev:
Inga problem. Har var din Salon?
Mycket ren i smaken och högklassig in en ganska typisk stil för blanc de blancs i prestigeklassen. Det är svårt att tro att det kunde kommit från ett så svagt år som 1997, men det är ju å andra sidan Salon. Den slog i mitt tycke Dom Pérignon 1999 och Cristal 2000 ganska betydligt.
Jag har bara druckit Salon en gång tidigare, och det var årgång 1996 till nyår för ett år sedan, och visst, det kändes som det var samma vin i grund och botten om än av olika årgångar. Helt var Salon 1997 en mycket bra champagne, men tveksam om priset 2199 kr inte var lite i högsta laget.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Clos du Val eller Claude Val, hur stavas smörjan egentligen?
 

weezer

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

Clos du Val är ngt helt annat, en cab från Usa, á 480 spänn, alldeles för dyrt för kronstam...
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

weezer skrev:
Clos du Val är ngt helt annat, en cab från Usa, á 480 spänn, alldeles för dyrt för kronstam...

Då kanske det är dags att byta namn på tråden? ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Clos du Val och Kronstam - admin]

weezer skrev:
Clos du Val är ngt helt annat, en cab från Usa, á 480 spänn, alldeles för dyrt för kronstam...

Har också tänkt på det där. Men är det inte gulligt freudianskt, på något sätt?:D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Andrade till rätt vin i trådstarten, får väl skylla på att jag var för nykter eller något.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

The never-ending story?

"Min vinnare är i stället 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) som är både gott,
billigt och snyggt förpackat."

"den röda varianten av vinet ovan, 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr),
(är) ett annat exempel. Detta var min vinnarkandidat bland de röda nyheterna 2008"




http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=870878
 

Öhman

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Per Stade skrev:
The never-ending story?

"Min vinnare är i stället 2007 Claude Val Blanc (nr 5552, 56 kr) som är både gott,
billigt och snyggt förpackat."

"den röda varianten av vinet ovan, 2007 Claude Val Rouge (nr 32153, 55 kr),
(är) ett annat exempel. Detta var min vinnarkandidat bland de röda nyheterna 2008"


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=527&a=870878

Detta har nu passerat gränsen för det pinsamma och är nu bara tragiskt.
 
Toppen