Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gonon 2018

mackan92

Medlem
Fundering.. hur många flaskor försökte ni beställa? Det var en begränsning på 3st - allt över skulle makulerats. Beställde ni fler än 3?
 

YKW

Medlem
Fundering.. hur många flaskor försökte ni beställa? Det var en begränsning på 3st - allt över skulle makulerats. Beställde ni fler än 3?

Nej, endast 3. Men Gonon-släppet verkar ju nästan hopplöst numera. Jag har aldrig lyckats få nån flaska via SB.
Tur att de snart är så dyra att man inte behöver bry sig ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Makulerad här också! Har ovanligt dålig tur med alla SB-lanseringar i år. Men jag fick 6 fl Gonon 2018 så jag ska väl egentligen inte klaga.
 

Håkan

Medlem
Det är nog bara att fundera på vilken som är "nästa Gonon"....
Skulle rekommendera Sylvain Gauthier (Domaine de Pierres Seches), en handlare i Tain d'Hermitage prackade på mig dessa med just den frasen, och jag blev inte besviken (även om jag bannade mig själv initialt att jag gick på det försäljningstricket). Bernard Gripa är en annan favorit även om de är lite tuffare i stilen än Gonon.
 

The Wall

Medlem
Den glada tiden man kunde köpa dem i lugn och ro för 259kr utan att någon brydde sig känns tyvärr förbi.

Modern life is rubbish...
Tänkte nyss just samma sak och undrar när det egentligen urartade. Å andra sidan, för något 10-tal år sedan var södra Rhône ordentligt i ropet och Domaine La Barroche Pure var helt hopplös att få tag på. Det kanske den fortfarande är, men jag har fått intrycket att hajpen kring Ch9dP verkar ha klingat av sedan några år tillbaka.
 

rs14

Medlem
Gick bet här också. Lyckades med bra tajming, uppdaterade sidan vid precis rätt ögonblick och lyckades få iväg beställningen en halv sekund efter tio. ”Bekräftelse” kort tid efter...var rätt säker på att jag skulle få fre flaskor. Märkligt som fan, någon här som fick? En vän till mig beställde en halv minut senare fick sms om makulering men när han går in på ’’mina sidor” på SB’s hemsida så ser allt ok ut, hos mig står det att ordern är makulerad. Aja, det är bara vin, man får väl tröstbeställa något annat :)
 

Swedish

Medlem
Det är nog bara att fundera på vilken som är "nästa Gonon"....
Av det som finns via SB så är Gerard Courbis Saint-Joseph VV klart rekomenderbar. Nu har sonen Ludovic tagit över och är osäker på om det har inneburit en stilförändring. Har också kära minnen av André Perrets Saint-Joseph, dock aldrig provat toppvinet "Les Grisières". När jag läser WA:s recension så känner jag dock inte riktigt igen mig, har mer haft en old-school känsla. Kanske @Robert Rask vinhandel kan ge mer input om det har skett en förändring.
Jag är ingen större Condrieu fantast men André Perrets Condrieuer är bland de absolut bästa jag har provat. Precis strax under Georges Vernay...
 

jrick

Medlem
Ser ut som att det går att beställa Gonon 2019 igen. Kanske blev något fel första gången, eller så är det falska förhoppningar nu. Värt att pröva!
 
Av det som finns via SB så är Gerard Courbis Saint-Joseph VV klart rekomenderbar. Nu har sonen Ludovic tagit över och är osäker på om det har inneburit en stilförändring. Har också kära minnen av André Perrets Saint-Joseph, dock aldrig provat toppvinet "Les Grisières". När jag läser WA:s recension så känner jag dock inte riktigt igen mig, har mer haft en old-school känsla. Kanske @Robert Rask vinhandel kan ge mer input om det har skett en förändring.
Jag är ingen större Condrieu fantast men André Perrets Condrieuer är bland de absolut bästa jag har provat. Precis strax under Georges Vernay...
Nej, hos André Perret har det inte skett några förändringar att tala om. Det är fortfarande André själv som är vinmakare, och han har inte gjort några relevanta förändringar i vinmakningen. Framför allt hans "vanliga" Saint-Joseph är definitivt i en tämligen klassisk stil, med stram, fin frukt och måttlig ek (ca 15 % ny ek).

Les Grisières är ett mer koncentrerat vin, med tanke på att det kommer från ett bättre/brantare läge med bättre solexponering, och från över 60 år gamla stockar, som ger tätare och mer koncentrerad frukt. Beroende på årgång så får vinet 12-18 månader på ek, André har förklarat att han tycker att vissa av de lite varmare årgångarna som de haft på sistone, från 2015 och framåt, behöver lite längre tid på fat för vinet att lugna ner sig, men det är bara 30 % nya fat, och vinet är definitivt inte "fatpräglat". Båda vinerna är jästa med ca en femtedel hela klasar. Grisières är väldigt gott nu, men kommer att vinna mycket på att få ligga till sig i en 5-6 år.

Hans Saint-Joseph:er är i mitt tycke absolut bland appellationens allra bästa, efter Gonon.

Jag har haft nöjet att prova André Perret, Georges Vernay, Guigals La Doriane, m.fl., allt det bästa från Condrieu sida vid sida vid en stor provning i Ampuis för något år sedan, och för mig är det ingen tvekan om att André Perret är helt i särklass i Condrieu. Nu är jag naturligtvis partisk, men jag importerar ju just Perret därför att jag tycker att det är så pass bra.
 

Petrus

Medlem
Jag fick också makulerad beställning trots snabb som tusan på knappen. Samma sak med beställningen i lördags, även den makulerad under söndagen. :( Känns som extremt tryck...

Googlade runt lite för att se om jag kunde hitta några kommentarer som sa att det inte var ett bra vin just detta år så att jag inte skulle behöva känna mig så besviken att ha missat. Till min förvåning dök en annan Gonon flaska upp (kan inte heller den sökas fram hos bolaget utan nummer). Jag la en beställning som inte makulerades och idag finns två flaskor att hämta i min lokala butik :)
Den verkar fortfarande gå att beställa, så om någon annan som missade den röda är sugen på bra vit Saint-Joseph från Gonon istället:
Gonon Saint-Joseph Les Oliviers, 2019
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag fick också makulerad beställning trots snabb som tusan på knappen. Samma sak med beställningen i lördags, även den makulerad under söndagen. :( Känns som extremt tryck...

Googlade runt lite för att se om jag kunde hitta några kommentarer som sa att det inte var ett bra vin just detta år så att jag inte skulle behöva känna mig så besviken att ha missat. Till min förvåning dök en annan Gonon flaska upp (kan inte heller den sökas fram hos bolaget utan nummer). Jag la en beställning som inte makulerades och idag finns två flaskor att hämta i min lokala butik :)
Den verkar fortfarande gå att beställa, så om någon annan som missade den röda är sugen på bra vit Saint-Joseph från Gonon istället:
Gonon Saint-Joseph Les Oliviers, 2019
Jag kan inte förstå varför (om det vet vilket tryck det blir) sätter 3 flaskor per skalle, men sen makulerar varenda order... Kan man inte köra 1 flaska per person då?
Jag tackar för länken och beställde 2 flaskor. Så får vi se om de dyker upp! :)
 
Toppen