Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gonon 2018

mackan92

Medlem
Jag fick också makulerad beställning trots snabb som tusan på knappen. Samma sak med beställningen i lördags, även den makulerad under söndagen. :( Känns som extremt tryck...

Googlade runt lite för att se om jag kunde hitta några kommentarer som sa att det inte var ett bra vin just detta år så att jag inte skulle behöva känna mig så besviken att ha missat. Till min förvåning dök en annan Gonon flaska upp (kan inte heller den sökas fram hos bolaget utan nummer). Jag la en beställning som inte makulerades och idag finns två flaskor att hämta i min lokala butik :)
Den verkar fortfarande gå att beställa, så om någon annan som missade den röda är sugen på bra vit Saint-Joseph från Gonon istället:
Gonon Saint-Joseph Les Oliviers, 2019

Läste lite reviews om just 19 och har läst rätt bra om det. I alla fall via Jancis Robinson och deras tasing notes. Fått 18 respektive 17.5+ .

Simply tremendous floral aromas on the nose, with more red fruit than black – a signature of St-Joseph? No overt stemminess in terms of flavour, although I believe this is 100% whole-bunch fermented. The structure on the palate is impeccable, with the tannins having benefitted from an hour's decanting. They are like fine, soft stubble on a handsome face. Lengthy, savoury but not austere, with the perfume lingering on the finish. You couldn't ask for more. (RH)


Tasted at the domaine. What an expressive nose! Brooding spice, black-olive and meaty undertones with an earthy tequila-type note. A snappy and focused palate with great density and intensity of fruit. Then black pepper and clove spice blends with ripe blackberry – saline and fresh. The fine tannins tickle the juicy, succulent and vibrant palate – supremely tasty and pleasurable. (AC)




 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Systembolaget

Hej,
51731-01 Gonon Saint-Joseph Oliviers 750ml är tillfälligt slut och kan inte levereras. Varan är därför makulerad i beställningen.
Med vänlig hälsning
Systembolaget
0771-838300

Love systembolaget och importörernas ansvar att ta bort sina produkter.
 

mperor

Medlem
Systembolaget

Hej,
51731-01 Gonon Saint-Joseph Oliviers 750ml är tillfälligt slut och kan inte levereras. Varan är därför makulerad i beställningen.
Med vänlig hälsning
Systembolaget
0771-838300

Love systembolaget och importörernas ansvar att ta bort sina produkter.
Samma här...
 

Swedish

Medlem
Nej, hos André Perret har det inte skett några förändringar att tala om. Det är fortfarande André själv som är vinmakare, och han har inte gjort några relevanta förändringar i vinmakningen. Framför allt hans "vanliga" Saint-Joseph är definitivt i en tämligen klassisk stil, med stram, fin frukt och måttlig ek (ca 15 % ny ek).

Les Grisières är ett mer koncentrerat vin, med tanke på att det kommer från ett bättre/brantare läge med bättre solexponering, och från över 60 år gamla stockar, som ger tätare och mer koncentrerad frukt. Beroende på årgång så får vinet 12-18 månader på ek, André har förklarat att han tycker att vissa av de lite varmare årgångarna som de haft på sistone, från 2015 och framåt, behöver lite längre tid på fat för vinet att lugna ner sig, men det är bara 30 % nya fat, och vinet är definitivt inte "fatpräglat". Båda vinerna är jästa med ca en femtedel hela klasar. Grisières är väldigt gott nu, men kommer att vinna mycket på att få ligga till sig i en 5-6 år.

Hans Saint-Joseph:er är i mitt tycke absolut bland appellationens allra bästa, efter Gonon.

Jag har haft nöjet att prova André Perret, Georges Vernay, Guigals La Doriane, m.fl., allt det bästa från Condrieu sida vid sida vid en stor provning i Ampuis för något år sedan, och för mig är det ingen tvekan om att André Perret är helt i särklass i Condrieu. Nu är jag naturligtvis partisk, men jag importerar ju just Perret därför att jag tycker att det är så pass bra.
Instämmer till fullo. Topp-kvalitet rakt igenom! En av få saker jag har lyckats med i livet är att få en f.d. kollega att ha Perret som "hus-Condrieu" till hans fredagsmacka... :oops:
 

Ruotal

Medlem
Verkar som det korrekta antalet Gonon 2019 som släpptes är 2 styck. Fick besked idag att de finns att hämta ut. Känner mig totalt ensam om att fått tilldelning i forumet.
 

Robbes

Medlem
Verkar som det korrekta antalet Gonon 2019 som släpptes är 2 styck. Fick besked idag att de finns att hämta ut. Känner mig totalt ensam om att fått tilldelning i forumet.
2 st som släpptes totalt??? Eller blev allokeringen per person 2fl?
 

YKW

Medlem
Instämmer till fullo. Topp-kvalitet rakt igenom! En av få saker jag har lyckats med i livet är att få en f.d. kollega att ha Perret som "hus-Condrieu" till hans fredagsmacka... :oops:

"Hus-Condrieu" låter underbart onödigt :D
 
Toppen