Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Magikern

Medlem
Fick nys på Reignac genom den här testen http://www.youtube.com/watch?v=1leRdKluE7I

Rätt förbluffande att de bästa experterna rankade Reignac som tvåa. Skulle gissa att Reignaq 01 var ett snabbt mognande vin som dessutom öppnade sig snabbare än de andra vinerna.

De flesta vinerna borde rimligen ha varit för unga vid testtillfället eller?
 

perpro

Medlem
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Var det verkligen de bästa experterna?

Har du köpt på dig en hel pall och vill skriva upp priserna? ;D
 
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Nu har jag aldrig smakat de flesta vinerna på den här nivån, men det känns som att de riktigt stora vinerna kanske var alldeles för unga vid provningstillfället. De flesta verkade kommentera hur Reignac var väldigt öppen och vinös medan tongångarna kring de andra verkade indikera att de upplevdes som för strama och slutna med rätt mycket ektoner o.dyl. Särskilt Cheval Blanc som kom sist är väl ett vin som sällan visar sin storhet de första 15 åren eller så?

Vi får väl se om Bordeaux-gurun, tillika medlemmen i Grand Jury Européen som bevistar det här forumet kommer delge sina tankar kring detta videoklipp.
 

perpro

Medlem
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Hur är det egentligen, bör man (vinkännare) inte kunna se potentialen i ett ungt, slutet vin? Eller är det svårt vid en blindprovning? Annars låter det ju rimligt att Reignac mognar snabbare.

Oavsett ger det ju alla oss som inte är MW en tankeställare...
 

chambertin

Medlem
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Baron_Philippe skrev:
Vi får väl se om Bordeaux-gurun, tillika medlemmen i Grand Jury Européen som bevistar det här forumet kommer delge sina tankar kring detta videoklipp.
Verkar som denna provning var 2009. Var Andreas med i Grand Jury Européen då ? Han figurerarde ju inte bland provarna i videon i alla fall.

Oavsett anledning till utfallet på provningen så har ju dom här vinerna presterat så här för dessa provare vid det här tillfället (oavsett luftning, ålder, temp m.m). Dubbel blindprovning ljuger inte till närmelselvis lika mycket som mycket annat poängsättande i vinvärlden. Sen hade jag kanske gärna sett alla individers poängsättning och inte bara medelvärdet av allas betyg.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

perpro skrev:
Hur är det egentligen, bör man (vinkännare) inte kunna se potentialen i ett ungt, slutet vin? Eller är det svårt vid en blindprovning? Annars låter det ju rimligt att Reignac mognar snabbare.

Oavsett ger det ju alla oss som inte är MW en tankeställare...

Man tycker ju onekligen att de borde de men de är nog svårt för de flesta att göra de.

Skulle gissa att just 01:an är det bästa som Reignaq presterat och att den nådde sin topp redan 2009.

Vissa producenter har en förmåga att prestera riktiga superviner ett visst år men de lyckas aldrig komma i närheten av den nivån igen därför kan de inte hålla ett högt pris på sina viner.

Verkar onekligen som att 01:an är helt annorlunda än 05:an som jag provat nyligen, Åtminstone om man skall tro den asiatiske vinprovaren i testet. Finns ingen Pinot Noir smak alls i 05:an och det lär det aldrig få heller.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Magikern skrev:
Skulle gissa att just 01:an är det bästa som Reignaq presterat och att den nådde sin topp redan 2009.

Med risk för att vara lite besvärlig skulle jag säga att en Bordeaux inte både kan vara av absolut toppklass och toppa redan vid 8 års ålder, ens om den har sammansättningen 75% Merlot och 25% Cabernet Sauvignon. Det kan däremot vara ett bra köp och ett bra vin i största allmänhet.
Nu finns det för all del preferensskillnader mellan vinprovare, men den mesta erfarenheten visar att de riktigt stora Bordeaux:erna, särskilt de Cabernet Sauvignon-dominerade, behöver minst 15 år för att toppa (sedan kan man väl kosta på sig att nalla en flaska eller två redan vid 10 års ålder om man har stort lager, rymligt samvete och otålig läggning). I vissa mycket tanninstinna årgångar har toppvinerna snarare behövt 20-25 år, 1986 är ett exempel på ett sådant år.
 
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

vintomas skrev:
Med risk för att vara lite besvärlig skulle jag säga att en Bordeaux inte både kan vara av absolut toppklass och toppa redan vid 8 års ålder, ens om den har sammansättningen 75% Merlot och 25% Cabernet Sauvignon. Det kan däremot vara ett bra köp och ett bra vin i största allmänhet.
Nu finns det för all del preferensskillnader mellan vinprovare, men den mesta erfarenheten visar att de riktigt stora Bordeaux:erna, särskilt de Cabernet Sauvignon-dominerade, behöver minst 15 år för att toppa (sedan kan man väl kosta på sig att nalla en flaska eller två redan vid 10 års ålder om man har stort lager, rymligt samvete och otålig läggning). I vissa mycket tanninstinna årgångar har toppvinerna snarare behövt 20-25 år, 1986 är ett exempel på ett sådant år.

Tycker väl den 1996a vi drack igår är ett bra exempel. En 1996 Château Branaire som i sig inte är ett stort vin 16 år gammalt men ändå ungt med ett antal år framför sig. Så de riktigt stora vinerna från detta år lär ju behöva många år i källaren. Å andra sidan, enklare Bordeaux har en tendens att väldigt hastigt dö då de nått sin topp
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

vintomas skrev:
Med risk för att vara lite besvärlig skulle jag säga att en Bordeaux inte både kan vara av absolut toppklass och toppa redan vid 8 års ålder, ens om den har sammansättningen 75% Merlot och 25% Cabernet Sauvignon. Det kan däremot vara ett bra köp och ett bra vin i största allmänhet.
Nu finns det för all del preferensskillnader mellan vinprovare, men den mesta erfarenheten visar att de riktigt stora Bordeaux:erna, särskilt de Cabernet Sauvignon-dominerade, behöver minst 15 år för att toppa (sedan kan man väl kosta på sig att nalla en flaska eller två redan vid 10 års ålder om man har stort lager, rymligt samvete och otålig läggning). I vissa mycket tanninstinna årgångar har toppvinerna snarare behövt 20-25 år, 1986 är ett exempel på ett sådant år.

Jag tyckte också det verkade lite märkligt så jag kunde inte låta bli att spekulera lite. Tyckte de drack vinerna för tidigt. En annan teori skulle kunna vara att det bara är Reignac som de lagrat i en riktig vinkällare de andra har legat i rumstemperatur och kanske ännu varmare miljöer än så?
 
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Magikern skrev:
Jag tyckte också det verkade lite märkligt så jag kunde inte låta bli att spekulera lite. Tyckte de drack vinerna för tidigt. En annan teori skulle kunna vara att det bara är Reignac som de lagrat i en riktig vinkällare de andra har legat i rumstemperatur och kanske ännu varmare miljöer än så?

Man får väl förutsätta att GJE inte är så klåpiga så att de använder fellagrade viner. Dessutom hade nog inte ett fåtal år i rumstemperatur skadat dessa viner märkbart. Däremot verkade det som att de provade vinerna utan någon vidare luftning. Big-8 Bordeaux vid åtta års ålder utan någon direkt luftning förutom en kortare stund i glaset är nog inte direkt optimalt.

Nu är jag bara en glad amatör och har ingen aning om till vilken grad en expertprovare kan bedöma potentialen i ett vin som är slutet. Men jag kan inte låta bli att dra paralleller till när jag för någon månad sedan fick prova 2008 Pontet-Canet, ett vin som fick 96/100 av RP och som allmänt verkar anses tillhöra de bästa vinerna av årgången från Medoc. När jag provade det var det totalt slutet och jag hade mycket svårt att känna så många dofter. Det doftade överhuvudtaget väldigt lite. Smaken var ganska massiv och med kraftfulla tanniner men återigen var det svårt att känna så mycket av de smakelement man brukar associera till dessa viner. Efter fyra dagar (!) i karaff så hade det öppnat sig lite grann och man kunde känna lite mera nyanser och djup i doften, men det var fortfarande långt ifrån öppet. Nu vet jag som sagt inte hur en expert hade kunnat bedöma vinet i det tillståndet, men själv jag hade gissat på att det var ett betydligt enklare vin om det var blindprovning och hade man ställt en billigare och enklare Bordeaux som var öppen och nära sin peak åldersmässigt bredvid så hade jag säkert tyckt att det var ett bättre vin. Om man jämför med många av vinerna de provade i det klippet så är ju Pontet-Canet förmodligen inte heller det mest strama och slutna i sin ungdom. Flera av de toppklassade vinerna borde vara ännu mera lagringskrävande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

Baron_Philippe skrev:
Man får väl förutsätta att GJE inte är så klåpiga så att de använder fellagrade viner. Dessutom hade nog inte ett fåtal år i rumstemperatur skadat dessa viner märkbart. Däremot verkade det som att de provade vinerna utan någon vidare luftning. Big-8 Bordeaux vid åtta års ålder utan någon direkt luftning förutom en kortare stund i glaset är nog inte direkt optimalt.

Jag noterade samma sak när jag kollade på videon. Ett väldigt knusslande med termometer och gravallvarligt läsande av texten på korkarna av en kostymerad herre - franskt så det förslår (Bordeaux- eller Paris-franskt - inte Bourgogne- eller Alsace-franskt...) - och så verkar man hälla upp vinerna utan dekantering? Vid 8 års ålder borde det finns risk för att tanninstinna toppviner (fortfarande) är i tunneln, så det borde göra viss skillnad om de får 1-2 h i karaff kan man tycka. Hellre då 1°C för varm, men grundligt dekanterad och luftad, och rentav serverad av någon utan kostym och slips, för min del.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Häpnadsväckande blindtest av bordeauxviner

vintomas skrev:
Jag noterade samma sak när jag kollade på videon. Ett väldigt knusslande med termometer och gravallvarligt läsande av texten på korkarna av en kostymerad herre - franskt så det förslår (Bordeaux- eller Paris-franskt - inte Bourgogne- eller Alsace-franskt...) - och så verkar man hälla upp vinerna utan dekantering? Vid 8 års ålder borde det finns risk för att tanninstinna toppviner (fortfarande) är i tunneln, så det borde göra viss skillnad om de får 1-2 h i karaff kan man tycka. Hellre då 1°C för varm, men grundligt dekanterad och luftad, och rentav serverad av någon utan kostym och slips, för min del.

Reignac borde väl inte rimligen ha öppat sig så mycket fortare än de andra? 05:an är fortfarade i tunneln än onekligen även efter 2 h karaff

Skulle mer gissa på att alla viner legat i ett vinställ i ett varmt franskt kök i över 5 år undantaget reignac. Tror de är mer ett experiment för att driva med experterna, man förstår på en av domarna att han tycker att de är den klart sämsta petrus han smakat.
 

Sigdarve

Medlem
Blindtest är intressant. Själv gjort många blindtest på öl. Håller lite med om, som någon skrev i en annan artikel:
"Jag tror att man kan lära sig att känna igen vissa saker, själv är jag rätt kass på att sätta ord på de lukter och smaker som finns i vinerna. Däremot kan jag avgöra om jag tycker det är gott eller inte och det räcker rätt bra för mig". Varför måste man sätta ord på allt? (kanske för andras skull, för att välja/bedöma?). Var nog lite dålig på det som öldomare, men jag satte alltid bra betyg på ölen som vann.

https://www.realclearscience.com/blog/2014/08/the_most_infamous_study_on_wine_tasting.html
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem

Sigdarve

Medlem
Kanske lite annat att testa/döma/betygsätta öl mot vin. Som öldomare av hembryggt, ska du kunna bedöma ölet och tala om vad som kan förbättras. Vem kan kommentera en provning av WC 2008 och säga vad som kan förbättras, till nästa gång, om man inte gett 100p? ;-) Blir all årgångsskumpa bättre med åldern förresten?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Blindtest är intressant. Själv gjort många blindtest på öl. Håller lite med om, som någon skrev i en annan artikel:
"Jag tror att man kan lära sig att känna igen vissa saker, själv är jag rätt kass på att sätta ord på de lukter och smaker som finns i vinerna. Däremot kan jag avgöra om jag tycker det är gott eller inte och det räcker rätt bra för mig". Varför måste man sätta ord på allt? (kanske för andras skull, för att välja/bedöma?). Var nog lite dålig på det som öldomare, men jag satte alltid bra betyg på ölen som vann.

https://www.realclearscience.com/blog/2014/08/the_most_infamous_study_on_wine_tasting.html
Du borde spana in mina två artiklar i ämnet.

https://www.finewines.se/articles/vin-ur-ett-sensoriskt-perspektiv-del-1.9/
https://www.finewines.se/articles/vin-ur-ett-sensoriskt-perspektiv-del-2.10/

Klart att man medvetet och/eller undermedvetet blir bias när man ser färgen och skapar förväntningar med hur det ”borde” smaka.
Men kan av egen erfarenhet säga att jag fått viner helblint med ögonbindel hemma många gånger och aldrig tvekat (eller haft fel) om det varit rött eller vitt vin.
Med tanke på att rött vin har tanninstruktur vilket inte vitt vin vanligtvis har, blir det givetvis svårare att missta ett vitt vin för rött om man har minsta möjliga erfarenhet och kunskap om skillnaderna.

Att färga sockerdricka gult respektive rött och låta några oinsatta testa ger garanterat resultat empiriskt! :)
 
Toppen