Henriot Cuvée Hemera?

Diskussion i 'Vin' startad av Darth Angelus, 9 januari 2019.

1. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Någon som testat? Jag har inte läst eller hört mycket om den, fast å andra sidan har jag inte varit särskilt aktiv vad gäller champagne på sistone.
    Hursomhelst verkar vinet ersätta Enchanteleurs som Henriots prestige-cuvée.
    Det var längesedan jag drack något från Henriot (en stor del men inte allt av det beror på @CH), men jag har i princip uteslutande god erfarenhet av huset.

2005:an tycks i vart fall finnas inne på Systembolaget nu (90460)...
    https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/henriot-9046001

2. MartinE

MartinE Medlem

Jag har inte heller hunnit dricka – tror den behöver vila några år först – men det är helt rätt att Cuvée Hemera har ersatt Cuvée des Enchanteleurs – som i sin tur ersatte Cuvée Baccarat en gång i tiden – som Henriots prestigecuvée.

Darth Angelus gillar detta.
  3. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Jag drack den på Burgundy före jul när de körde ett modest påslag på 50 spänn mot bolagspriset.
    Tog inga detaljerade smaknotiser men den var väldigt tight i dagsläget med knivskarp syra. Vi drack flaskan över dryga tre timmar (parallelldrickande med vinpaketet till Julegrisen) och det var inte förrän sista glaset den började öppna upp och det var motvilligt.
    Onekligen bra grundkvalitet men jag skulle ge -05'an minst 4 år - sannolikt längre - om den här flaskan var nåt att stå efter.

MartinE, Darth Angelus, Silex och 3 andra gillar detta.
  4. HerrMelin

HerrMelin Medlem

drack också den på Burgundy och håller med @matage den va väldigt tight och sluten men kan bli riktigt bra i framtiden!

Darth Angelus gillar detta.
  5. Elvis

Elvis Medlem

Första årgången av Hemera är 2005 och senaste årgången av Enchanteleurs är 2000. Jag hoppas att Henriot fortfarande kommer att släppa Enchanteleurs 2002 och 2004. Någon som vet?

6. HerrMelin

HerrMelin Medlem

Känns som att det är för bra årgångar för att inte släppa? men har inte hört eller läst något om det, håller tummarna för det iaf!

7. MartinE

MartinE Medlem

Jag har tolkat det som att det inte blir så, dessvärre. Och skulle någon av dem trots allt komma är det väl inte omöjligt att det är med en Hemera-etikett i s f!

8. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Vi får väl hoppas att Hemera kommer för de två bra åren, då.

Jag beställde en 2005:a till den Systembolaget-butik som ligger närmast där jag bor.
    Skall bli spännande att prova, även om jag inte vet när det blir av.

Dela sidan