Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Henriot Cuvée Hemera?

Någon som testat? Jag har inte läst eller hört mycket om den, fast å andra sidan har jag inte varit särskilt aktiv vad gäller champagne på sistone.
Hursomhelst verkar vinet ersätta Enchanteleurs som Henriots prestige-cuvée.
Det var längesedan jag drack något från Henriot (en stor del men inte allt av det beror på @CH), men jag har i princip uteslutande god erfarenhet av huset.

2005:an tycks i vart fall finnas inne på Systembolaget nu (90460)...
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/henriot-9046001
 

MartinE

Medlem
Jag har inte heller hunnit dricka – tror den behöver vila några år först – men det är helt rätt att Cuvée Hemera har ersatt Cuvée des Enchanteleurs – som i sin tur ersatte Cuvée Baccarat en gång i tiden – som Henriots prestigecuvée.
 

matage

Medlem
Jag drack den på Burgundy före jul när de körde ett modest påslag på 50 spänn mot bolagspriset.
Tog inga detaljerade smaknotiser men den var väldigt tight i dagsläget med knivskarp syra. Vi drack flaskan över dryga tre timmar (parallelldrickande med vinpaketet till Julegrisen) och det var inte förrän sista glaset den började öppna upp och det var motvilligt.
Onekligen bra grundkvalitet men jag skulle ge -05'an minst 4 år - sannolikt längre - om den här flaskan var nåt att stå efter.
 

Elvis

Medlem
Första årgången av Hemera är 2005 och senaste årgången av Enchanteleurs är 2000. Jag hoppas att Henriot fortfarande kommer att släppa Enchanteleurs 2002 och 2004. Någon som vet?
 

HerrMelin

Medlem
Känns som att det är för bra årgångar för att inte släppa? men har inte hört eller läst något om det, håller tummarna för det iaf!
 

MartinE

Medlem
Första årgången av Hemera är 2005 och senaste årgången av Enchanteleurs är 2000. Jag hoppas att Henriot fortfarande kommer att släppa Enchanteleurs 2002 och 2004. Någon som vet?
Jag har tolkat det som att det inte blir så, dessvärre. Och skulle någon av dem trots allt komma är det väl inte omöjligt att det är med en Hemera-etikett i s f!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Jag har tolkat det som att det inte blir så, dessvärre. Och skulle någon av dem trots allt komma är det väl inte omöjligt att det är med en Hemera-etikett i s f!
Vi får väl hoppas att Hemera kommer för de två bra åren, då.

Jag beställde en 2005:a till den Systembolaget-butik som ligger närmast där jag bor.
Skall bli spännande att prova, även om jag inte vet när det blir av.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Idag hämtade jag ut den Cuvée Hemera 2005 som jag beställde i förra veckan.
Henriot Cuvée Hemera 2005-1.jpg
Henriot Cuvée Hemera 2005-2.jpg


Ganska ambitiös låda för en champagne i den prisnivån (1590 kr).
Tyvärr lossnade den läderflik med ett H på som man använder för att stänga lådan redan i butiken, och det utan att jag drog särskilt hårt. Dock så har jag limmat fast den igen.

Skall bli spännande att prova den, även om jag inte vet när det blir.


Hämtade även ut en Cuvée Nicole Moncuit Blanc de Blancs 2005 av Pierre Moncuit samt en Roederer Estate L'Ermitage 2011.
 
Last edited:
Toppen