Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur förklarar ni skillnaden på 95 g/l i RS?

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Oechsle brukar vara en indirekt mätning där man estimerar densitet utifrån refraktion. Tror det bara används för fältmätning?
Här är en mening från Nederburgs Fact Sheet för Nederburg The Winemasters Noble Late Harvest 2023:
”The botrytis cinerea (noble rot) grapes were strictly selected and harvested by hand at 30º to 42º Balling during April.”
Men märk väl, att alla vindruvor brukar inte innehålla enbart sådana druvor, utan jag är ganska säker på att det är blandad med vindruvor som inte innehåller noble rot och de är kanske inte precis lika söta.

Jag har försökt ’översätta’ det värdet till mer kända termer som finns, men har inte hittat riktigt bra ställe för det. Men det ser man på en gång att det är frågan om väldigt söta vindruvor. Motsvarar på ett ungefär nivåer mellan BA och TBA, men det är ju frågan hur mycket av varje söthetsgrad fanns med procentuellt.
Om man tänker på ett vin som skulle ha hela 275 g/l sötma i det färdiga vinet och ha en alkoholhalt på 8.5%, så känns det inte så trovärdigt att den ekvationen går ihop om man jämför med de andra årgångarna där högsta mätta sockermängden har varit 230 g/l.
Nederburg har hittills haft en sötma i sina söta viner av just det här vinet ungefär mellan 150+ gram och upp till 230 gram. Det berättade han som jag pratade med från SB. Så det vore ett ordentligt hopp från de siffrorna till 275 gram per liter. Och vinet har sålts i Sverige från och med årgång 2006, om jag kommer ihåg rätt.
Någon här bör vara kunnig nog att förklara lite kring det som jag undrar. Det hoppas jag i alla fall. Annars kommer undersökningen fortsätta tills jag är nöjdmed resultatet.
Jag kan ju försöka även att mejla till den e-postadress som jag fick och be SB att skicka lite fakta om vinet genom åren, men det är högst osäkert om jag skulle få ens något svar. Ja, ja. Man kan inte göra mer än att försöka i alla fall.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Oechsle brukar vara en indirekt mätning där man estimerar densitet utifrån refraktion. Tror det bara används för fältmätning?
Oechsle kommer väl från att han uppfann hydrometern? Men det är väl iofs också en indirekt mätning?
Metoden är helt värdelös om man inte har data från musten innan jäsningen startade.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Oechsle kommer väl från att han uppfann hydrometern? Men det är väl iofs också en indirekt mätning?
Har du kännedom om en sajt där man kan ’översätta’ mätvärden mellan Balling och Oechsle? Det förstnämnda verkar vara mycket vanligt i Sydafrika.
Oechslen känner jag mycket väl, men Balling är en aning krångligt att räkna ut, varför en sajt som kan ’översätta’ sånt vore guldvärt.
Jag har tagit reda i alla falla så pass mycket att de värden som jag nämner här ska motsvara ungefär som motsvarande beerenauslese och trockenbeerenauslese. Men om vi inte vet hur mycket av varje druvor av den söthetsgraden är med i blandningen, kan man inte gissar hur sött det färdiga vinet kan vara, man knappast så mycket som Systembolaget försöker påstå.
P.S. Har fått reda på att personen som försökte ringa mig i går är en innehållsproducent hos Systembolaget. Har försökt nå henne i dag, men utan att lyckas. Har även pratat in mitt ärende och e-postadress på telefonsvarare, så jag hoppas att hon ska kontakta mig på något sätt, eller i alla fall svara på telefonen. Om inte gåtan blir löst, så får jag nog lite ny information, hoppas jag. Det är många parter i den här vevan, ska ni veta. :cool:
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har du kännedom om en sajt där man kan ’översätta’ mätvärden mellan Balling och Oechsle? Det förstnämnda verkar vara mycket vanligt i Sydafrika.
Oechslen känner jag mycket väl, men Balling är en aning krångligt att räkna ut, varför en sajt som kan ’översätta’ sånt vore guldvärt.
Jag har tagit reda i alla falla så pass mycket att de värden som jag nämner här ska motsvara ungefär som motsvarande beerenauslese och trockenbeerenauslese. Men om vi inte vet hur mycket av varje druvor av den söthetsgraden är med i blandningen, kan man inte gissar hur sött det färdiga vinet kan vara, man knappast så mycket som Systembolaget försöker påstå.
P.S. Har fått reda på att personen som försökte ringa mig i går är en innehållsproducent hos Systembolaget. Har försökt nå henne i dag, men utan att lyckas. Har även pratat in mitt ärende och e-postadress på telefonsvarare, så jag hoppas att hon ska kontakta mig på något sätt, eller i alla fall svara på telefonen. Om inte gåtan blir löst, så får jag nog lite ny information, hoppas jag. Det är många parter i den här vevan, ska ni veta. :cool:
Finns här:
men har man inte bra mätvärde på musten spelar det ingen roll vilken skala man använder. Att bara mäta densitet på ett färdigt vin säger ingenting om vare sig socker eller alkohol.
 

Silex

Medlem
Jag tror mätningen av juicen i druvorna inte är jätteprecis och ganska irrelevant för sockerhalten i slutprodukten (som ju också beror på hur vinet görs, jästsorter etc). Det verkar även som att den slutliga mätningen av sockerhalten i vin görs med olika metoder som har olika förmåga att ta med olika sockerarter i mätningen, vilket kanske kan förklara en del skillnader i rapporterade värden för samma vin. En kort sammanfattning av de vanligaste metoderna hittade jag här: https://www.bio-conferences.org/art...conf-oiv2018_03021/bioconf-oiv2018_03021.html
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Finns här:
men har man inte bra mätvärde på musten spelar det ingen roll vilken skala man använder. Att bara mäta densitet på ett färdigt vin säger ingenting om vare sig socker eller alkohol.
Synd bara att din tabell slutar redan vid 129 °Oe! Det finns en bit kvar till de riktigt söta vinerna, då maxvärden för det här vinet borde ligga ganska nära siffran 180 °Oe, om jag har räknat rätt.
”The botrytis cinerea (noble rot) grapes were strictly selected and harvested by hand at 30º to 42º Balling during April.”
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tror mätningen av juicen i druvorna inte är jätteprecis och ganska irrelevant för sockerhalten i slutprodukten (som ju också beror på hur vinet görs, jästsorter etc). Det verkar även som att den slutliga mätningen av sockerhalten i vin görs med olika metoder som har olika förmåga att ta med olika sockerarter i mätningen, vilket kanske kan förklara en del skillnader i rapporterade värden för samma vin. En kort sammanfattning av de vanligaste metoderna hittade jag här: https://www.bio-conferences.org/art...conf-oiv2018_03021/bioconf-oiv2018_03021.html
Tusen tack, Silex!
Då är det sant som medarbetaren på SB berättade för mig i går. Då har jag en trevig lässtund att vänta inom de närmaste dagarna. Om det känns komplicerat att läsa på engelska, så kan jag översätta texten till även svenska och finska. :) VIssa fackord kan vara svåra att förstå, men jag har tid och intresse att forska i ämnet tills jag förstår.

Kan man förenkla budskapet ’kraftigt’ genom att säga, att vi kan med andra ord INTE lita på en enda siffra på sockerhalten, gällande söta viner som vi köper? Och hur stor differens bland värden är acceptabelt? Nu pratar jag om väldigt söta viner, typ minst 180 g/l och mer.
Hittills har jag sett i alla fall tre olika angivelser angående sockerhalten just i det här vinet:
Producenten anger att vinet innehåller 193 g/l.
Alko
skriver 180 g/l och SB påstår att den är hela 275 g/l. Vore oerhört kul att få veta viken siffra ligger närmast sanningen.

Det var någon som försökte även få till att det rör sig om kanske olika ”batch”, men jag vet inte om ens sånt existerar inom vinernas värld. Uttrycket är mest vanligt när det gäller maltwhisky.
Det är kul med kunskap, antingen har man det eller inte. Jag försöker lära mig sånt som jag inte kan och det ska gudarna veta att det är i vissa fall oerhört svårt att hitta rätt information.
 
Last edited:
Oechsle kommer väl från att han uppfann hydrometern? Men det är väl iofs också en indirekt mätning?
Metoden är helt värdelös om man inte har data från musten innan jäsningen startade.
Sant. Fast vinbönder använder en refraktometer för att uppskatta oecchsle då det räcker med en droppe och inte flera hundra milliliter. Enkelt att gå ut i fält och testa socker/mognad.

Som du säger är det ett värdelöst mått om man inte har både före och efter. Dessutom är det en mycket osäker mätmetod även om man har båda.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
En kort sammanfattning av de vanligaste metoderna hittade jag här: https://www.bio-conferences.org/art...conf-oiv2018_03021/bioconf-oiv2018_03021.html
Jag har skummat igenom artikeln, och det är verkligen ganska kort skrivet om ämnet och ger inte så mycket nytt egentligen. Men det är ändå mycket bättre än ingenting.
P.S. Var är alla forumets vingenier nu, när det efterfrågas riktig expertis? Det finns ganska många med avancerade titlar inom vinkonsten, men kom igen för bövelen och visa då lite på er kunskap i så fall.
 

Wintermute

Medlem
Jag tror mätningen av juicen i druvorna inte är jätteprecis och ganska irrelevant för sockerhalten i slutprodukten (som ju också beror på hur vinet görs, jästsorter etc). Det verkar även som att den slutliga mätningen av sockerhalten i vin görs med olika metoder som har olika förmåga att ta med olika sockerarter i mätningen, vilket kanske kan förklara en del skillnader i rapporterade värden för samma vin. En kort sammanfattning av de vanligaste metoderna hittade jag här: https://www.bio-conferences.org/art...conf-oiv2018_03021/bioconf-oiv2018_03021.html
En till artikel som diskuterar felkällor vid mätning och rapportering av sockerhalt i vin. Min lekmanasammanfatrning: "Det verkar vara lite komplicerat...".

Edit: för de metoder som diskuteras verkar det vara vanligt med en standardavvikelse motsvarande 10-tals procent av medelvärdet. Ovanpå det kommer otydlighet om vad man menar med socker.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
En till artikel som diskuterar felkällor vid mätning och rapportering av sockerhalt i vin. Min lekmanasammanfatrning: "Det verkar vara lite komplicerat...".
Jättebra Wintermute!
Jag ska ’läsa’ igenom den så småningom och hoppas att bli i alla fall lite klokare inom ämnet. (Så klart ska jag INTE lusläsa hela texten!)
Nu har jag blivit sugen att lära någonting inom problematiken, då alla säger hur svårt det är att mäta sockermängden mer exakt i mycket söta viner.
Det är ju synd, om nästan alla bara gissar hur mycket socker ett vin innehåller utan att kunna svara exakt. En skillnad mellan 30 och 40 procent mellan olika aktörer låter ganska mycket i mina öron. Inte så rimligt alls, men är detta sant så måste jag ju acceptera fakta.
Fortsättning följer, jag har gjort vissa framsteg inom subjektet och ni får veta hur det går, om allting går i den riktning som jag vill.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag har fått en mailkontakt till SB, så jag är lite försiktigt optimistisk att det här kommer kanske ordna sig så småningom.
Ni ska bara veta, att det inte är världens enklaste sak att komma i kontakt med rätt människor inom Systembolaget. Det ser ut att vara mycket enklare att nå på stora vinproducenter än ens någon medarbetare hos SB, och det har säkert ni alla fått uppleva som försöker få till en fungerande kommunikation med dem.
Ska det verkligen behöva vara så svårt? Det är ändå vi kunder som betalar allting som de gör, då ska det INTE vara så förbaskat svårt att få en kontakt inom företaget.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Saken är slutbehandlat med Systembolaget. Inga kommentarer av mig.
Moderatorn får gärna stänga diskussionen för min del.
 

Wintermute

Medlem

Vingubben

Medlem
Hursomhelst.
Åh, nej. Detta kan ju riskera relationen med Finland. Sockergate?
 
Toppen