Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket brukar ni köpa vin för?

Jag brukar köpa viner för...


  • Total voters
    35

Mattias Schyberg

Administratör
Har du något bra "nybörjartips" på hur man vet om ett vin är redo att konsumeras omgående eller om det bör lagras för att komma till sin rätt?
Det bästa tips jag kan ge är att skaffa sig en allmänbildning om vin. Tycker man ett vin är redo att drickas så tycker man, men för att få en känsla av skillnaden behöver man prova själv. Mycket vin från klassiska regioner görs för att lagras, men de mesta vin av hög kvalitet blir bättre (mer komplexa och avrundade) med viss lagring.

Köp gärna en ung bättre Barolo (300kr eller mer) och jämför med en Beaujolais Nouveau så får du en extrem jämförelse mellan vin gjort för omedelbar konsumtion och vin som gjorts för lagring. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Köp gärna en ung bättre Barolo (300kr eller mer) och jämför med en Beaujolais Nouveau så får du en extrem jämförelse mellan vin gjort för omedelbar konsumtion och vin som gjorts för lagring.

Jag förstår vad du menar med att man måste pröva sig fram. Jag kommer säkert att samla på mig mer erfarenhet på vägen.
Mitt största problem när jag får nya intressen är att jag vill lära mig allt på en gång. Det blir lite svårare med vin, eftersom att jag blir begränsad när det gäller i vilken takt jag kan dricka. Hade det däremot varit fotboll hade ingen tyckt det var konstigt om jag hade velat träna frisparkar i tre timmar varje dag.. :p

Men jag ska pröva och göra den jämförelsen som du nämner!

En sista fråga bara; När ni har börjat köpa bättre viner, skulle ni då säga att det är svårt att gå tillbaka till vin för 99:- och fortfarande tycka att det är gott?

Jag kan tänka mig att jag gillar det jag dricker på grund av att jag inte har testat det som är bättre!
 

kayaker

Cyklist
En sista fråga bara; När ni har börjat köpa bättre viner, skulle ni då säga att det är svårt att gå tillbaka till vin för 99:- och fortfarande tycka att det är gott?
Ja, det innebär vissa svårigheter. Det största problemet är att jag upplever de flesta enklare och billigare viner som just enkla och ointressanta.
 

Silenos

Medlem
När ni har börjat köpa bättre viner, skulle ni då säga att det är svårt att gå tillbaka till vin för 99:- och fortfarande tycka att det är gott?
Jag håller med kayaker om att billiga viner nästan alltid är enkla. Dock så ser jag inte alltid det som något dåligt. På en solgassig balkong så dricker jag gärna en enkel rosé eller muscadet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En sista fråga bara; När ni har börjat köpa bättre viner, skulle ni då säga att det är svårt att gå tillbaka till vin för 99:- och fortfarande tycka att det är gott?
Hur sorgligt det än må låta så spar jag hellre min lever till annat rent generellt. Nu finns det dock intressant vin för runt hundralappen också, men oftast känns det mest som waste of time. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hur sorgligt det än må låta så spar jag hellre min lever till annat rent generellt. Nu finns det dock intressant vin för runt hundralappen också, men oftast känns det mest som waste of time. :)
Intressant? så spännande vet jag inte om det är att kolla på när vinet kokar ner till såsen ?
 

Larseman

Medlem
Jag är ju ganska ny i finvinträsket, men snittar redan 165kr i år, upp från 142kr förra året. Tidigare år har jag ingen statistik på, men gissar att det ligger på drygt 100kr. Jag är noga med att registrera allt vi köper eller får så även viner som köps och dricks samma dag kommer med. Förmodligen kommer snittet att fortsätta öka med åren och det beror då inte på inflation eller skatteökningar. Jag håller med många i tråden att intressanta viner bara undantagsvis finns under 150kr, just nu ligger de flesta inköpen mellan 150 och 200, men kryddas med en del 3-400. Högre upp går jag sällan, beror nog mycket på att frugan är en återhållande faktor med champagne som enda undantaget o_O
Fick faktiskt lite ångest när jag kom över Elio Altare Barolo Arborina förra månaden, så här långt det dyraste vin jag har köpt. Gissar att även det är övergående :D
 

Vino fino

Medlem
Visst finns det bra, dugliga viner under hundralappen. Även om de flesta av oss som hänger här kanske inte dricker dem alltför ofta. Särskilt om man har lagringsmöjligheter kan enklare viner absolut förgylla tillvaron. Muscadet S et M, australisk Marsanne m.fl. har jag gott om i källaren.

Viss mat kan vara alldeles för bångstyrig för att passa till mer finessrika viner. Och i vissa situationer passar enklare viner bäst, därför att man vill koncentrera sig på andra saker än det som finns i glaset eller att omgivningen stör för mycket. Jag såg en gång en person, låt oss kalla honom en bekant, som en sommarkväll efter en gedigen dusch av myggspray ställde sig framför en vilt osande grill och drack Harlan Estate. Han tyckte det var mycket imponerande och bredbent att klunka på Harlan vid grillen. Själv tyckte jag att det var helt bortkastat i det sammanhanget.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst finns det bra, dugliga viner under hundralappen. Även om de flesta av oss som hänger här kanske inte dricker dem alltför ofta. Särskilt om man har lagringsmöjligheter kan enklare viner absolut förgylla tillvaron. Muscadet S et M, australisk Marsanne m.fl. har jag gott om i källaren.

Viss mat kan vara alldeles för bångstyrig för att passa till mer finessrika viner. Och i vissa situationer passar enklare viner bäst, därför att man vill koncentrera sig på andra saker än det som finns i glaset eller att omgivningen stör för mycket. Jag såg en gång en person, låt oss kalla honom en bekant, som en sommarkväll efter en gedigen dusch av myggspray ställde sig framför en vilt osande grill och drack Harlan Estate. Han tyckte det var mycket imponerande och bredbent att klunka på Harlan vid grillen. Själv tyckte jag att det var helt bortkastat i det sammanhanget.
Själv vill jag gärna ha ett vin med kraft om jag skall dricka det utomhus eller till grillkvällen. "Eleganta" viner passar inte, men jag vill heller inte ha något som helt dör eller som smakar saft.

En Aussie-shiraz av bättre slag eller svulstig sydafrikan gör jobbet utmärkt. Inte behöver man gå under hundralappen för att man grillar och insuper frisk luft. ;)
 

Segol

Medlem
Fick faktiskt lite ångest när jag kom över Elio Altare Barolo Arborina förra månaden, så här långt det dyraste vin jag har köpt. Gissar att även det är övergående :D
Tro mig, den ångesten kommer definitivt gå över. Det enda du kommer att ha ångest över är att du inte ansträngde dig hårdare för att få tag på fler flaskor...
 

Magikern

Medlem
Jag köper sällan viner över 500 flaskan men de händer. Domaine De Chevalier 2009 köpte jag rätt nyligen dock. Har fått för mig att den är betydligt bättre än 2011:an vilket kanske inte stämmer.

Vita viner under 150 är betydligt oftare bra än röda tycker jag och lätta att hitta i regel. Nya Zeeländska Sauvignon Blanc och Chablis etc. kan vara kompetenta matviner. Samma sak gäller en del 2011:eek:r från Sauternes (halvflaskor då) som kan vara bra till mögelostar etc.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej igen!

Nu har jag en ny fråga till er :)
Finns det någon officiell rangordning på de olika druvorna som man tillverkar vin på? Eller är det den personliga smaken som avgör?
Jag tänker ungefär såhär;

Druvan cabernet sauvignon känner de flesta till (oavsett kunskaper om vin).
Varför är det så? Är det för att det är den mest odlade druvan? Eller är det för att det är den "sämre" druvan som fler tillverkar använder sig utav?

Vilka druvsorter anses "finare"?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
För mig är Pinot Noir den finaste, godaste och på alla sätt bästa druvan...;)...just nu
 

Elvis

Medlem
Druvan cabernet sauvignon känner de flesta till (oavsett kunskaper om vin).
Varför är det så?

Jag tror att Chardonnay och Pinot Noir är lika kända och jag skulle tippa att det beror på att de druvorna (liksom Cabernet Sauvignon) dels odlas över hela (vin)världen, dels används i de klassiska franska vindistrikten. Både kvantitet och kvalitet alltså.
 
Toppen