Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Per Stade

Lege artis
Jag fattar inte varifrån tramset har kommit att man ska dricka sin Gin and tonic ur Bourgognekupa;) Det är så korkat att det är inte sant. Det är bara amatörer som tror att de är lite finare än vanligt folk som använder vinglas till drinkar. :)
Så klart får var och en göra precis som de vill, men nån måtta får det vara ändå. Och ni som köper ’hantverksgin’ för dyra pengar = känn dig blåst! Gin tillverkas i huvud sak i Storbritannien. Allt annat är bortkastade pengar, enligt mig.
P.S. Måste liva upp diskussionen en aning. För jag vet, att de flesta här går i gång på vartenda ord jag skriver … Det hedrar mig. ;)

Och jag som tyckte att det lät som en alldeles utmärkt idé att dricka GT ur bourgognekupa.
För övrigt kan engelsmän inte göra någonting rätt.
Brittisk gin används företrädesvis till hårvatten.
 

Dejzan

Medlem
Skulle gärna få tips på vilka Gin man kan köpa för att blanda bättre GT på. Fick nyligen en hantverksmässig tonic-syrap i present.
Jag gillar Tanqueray 10, klassisk med mycket enbär och lite högre alkoholhalt. Kan du tänka dig att beställa från europa så har jag använt mig av berlinbottle.de
Bra priser och ett fantastiskt utbud av gin och annan sprit. Frakten var typ 20 euro för 9 flaskor, bra service på alla sätt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag fattar inte varifrån tramset har kommit att man ska dricka sin Gin and tonic ur Bourgognekupa;) Det är så korkat att det är inte sant. Det är bara amatörer som tror att de är lite finare än vanligt folk som använder vinglas till drinkar. :)
Jag håller med i princip, men Bourgognekupan kan definitivt ha sin fördel om man är lite mer törstig... En "normal" GT består av ungefär 6 cl gin, 9 cl tonic och 10 cl is. Då behöver man ett glas som rymmer ~25 cl. I Bourgognekupan får man en med i alla fall 15 cl gin, mer om man fuskar med isen. En gin&tonic som inte är fylld till brädden är ingen gin&tonic. ;)
 

Kolsyra

Kolsyra
Har testat ett 30-40 tal olika gin. Måste säga att G-gin och Tanqueray no 10 är dom bästa med citronskal.( Blanda aldrig med köttet, Kolsyran försvinner snabbt då). Old english gin är fantastisk med Apelsinskal och stjärnanis. Dom spanska tycker jag är lite för klena men dom funkar bäst med frysta jordgubbar och lime.
Monkey 47 har jag för mig att jag tyckte frysta lingon va godast till.
Ang glas så har jag båda kupa och highballglas. Ibland är det gott med alla dofter från kupa ibland inte. Är lite vad man är sugen på för dagen.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Och ni som köper ’hantverksgin’ för dyra pengar = känn dig blåst! Gin tillverkas i huvud sak i Storbritannien. Allt annat är bortkastade pengar, enligt mig.
Tack för ditt inspel, men jag köper inte den logiken. Det är som att säga att du inte ska köpa Alsace Pinot Gris för produktionen är större i Tyskland. Eller Sauvignon Blanc utanför Loire osv. osv.
 

Bastardo

Medlem
Och jag som tyckte att det lät som en alldeles utmärkt idé att dricka GT ur bourgognekupa.
För övrigt kan engelsmän inte göra någonting rätt.
Brittisk gin används företrädesvis till hårvatten.
Vad sägs om en riktig fin maltwhisky från Islay? Duger inte ens den åt dig, Per? ;) Alla har rätt till åsikt, men jag fattar liksom inte vitsen med att köpa dyra glas för drinkar! What’s the point? Glastillverkarna vill förstås att vi ska helst ha ett separat glas till vartenda dryck som finns. :)
Jag köpte Sipsmith London Dry Gin från Helsingfors i januari i år, och den tyckte jag inte alls om. Fick lite rabatt i tax free där, då jag upptäckte att de hade prissatt den fel. Det var tur att jag gjorde det för annars kunde jag ha köpt kanske tre liter av ett gin som jag inte tyckte var något vidare. Trots goda vitsord runt världen. :)
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Mina favvo gin.
Hendricks med en lättare tonic (Fever Tree) och lite gurka.
Hernö "Blå" Gin. Riktigt god tillsammans med en liten kvist rosmarin i glaset.
Old English Gin med en riktigt mustig tonic (Gärna Fentimans) när man vill ha en knytnäve av enbär! Muddla en enbärskvist lite försiktigt och stoppa i om man vill gå all the way!

Plymouth Sloe Gin. När man vill ha en lättare drink som är frisk som få. Räcker med en del gin på fyra till fem delar tonic så alkoholhalten landar nånstans som en vanlig lager.

Vad sägs om en riktig fin maltwhisky från Islay? Duger inte ens den åt dig, Per? ;) Alla har rätt till åsikt, men jag fattar liksom inte vitsen med att köpa dyra glas för drinkar! What’s the point? Glastillverkarna vill förstås att vi ska helst ha ett separat glas till vartenda dryck som finns. :)
Maltwhisky kommer väl från Skottland och inte England..?:rolleyes:
Och jag tror inte någon köper en bourgognekupa enkom för att dricka GT, utan främst för att dricka Bourgogne. Sen är det väl bra om man använder glasen till fler ändamål.
 

Per Stade

Lege artis
Det finns ingen orsak att betala hutlösa pengar för så kallade jippobrännvin. Bortkastade pengar enligt mig. :)
Så klart får var och en göra precis som de vill, men nån måtta får det vara ändå. Och ni som köper ’hantverksgin’ för dyra pengar = känn dig blåst! Gin tillverkas i huvud sak i Storbritannien. Allt annat är bortkastade pengar, enligt mig.

Vi ska inte förakta the skill of the experienced craftmanship och smaken bestämmer du själv. Ett ekonomiskt alternativ!
 

buteljen

Medlem
Chartreuse ❤️
Underbar dryck!
Vilka glas använder ni till Chartreuse? Vilka är bäst?
23B3397D-A251-4B53-8532-BA89E5E4ADBD.jpeg
 

Bastardo

Medlem
Chartreuse ❤️
Underbar dryck!
Vilka glas använder ni till Chartreuse? Vilka är bäst?
Visa bifogad bild 20504
Det är inte så vanligt man dricker Chartreuse rent, men de passar utmärkt till flera klassiska drinkar. Speciellt den gröna. Ginsorten här är bara ett exempel, det är ingen som kommer att hänga dig om du använder någon annan gin heller … ;) Beställer du den här på en fin bar, så kommer bartendern att få upp ögonen för dig. :)
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-05-07 kl. 18.25.09.png
    Skärmavbild 2020-05-07 kl. 18.25.09.png
    239,5 KB · Visningar: 265

buteljen

Medlem
Det är inte så vanligt man dricker Chartreuse rent, men de passar utmärkt till flera klassiska drinkar. Speciellt den gröna. Ginsorten här är bara ett exempel, det är ingen som kommer att hänga dig om du använder någon annan gin heller … ;) Beställer du den här på en fin bar, så kommer bartendern att få upp ögonen för dig. :)
Öh? Men lägg av .. du får nog ta och vidga dina vyer. Man förstör inte detta livselixir med att blanda ut det :confused::rolleyes:
 
Last edited:

Bastardo

Medlem

Johan L

Medlem
Om man får gå tillbaka till gindiskussionen så fick jag upp ögonen för finska Kyrö och deras Napue för några år sen. Tillsammans med Fevertrees vanliga tonic blir det en fantastiskt trevlig GT med mer kryddiga än blommiga toner.
 
Toppen