Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Bastardo

Medlem
Sen på bollen kanske men Arran som de nämner ovan, deras 10-åriga standardbuteljering är fin i kategorin likaså Aultmore 12-årig även om det är lite oklart vad som här med den buteljeringen på senaste tid, verkar finnas originalet i UK och sen i några mer fancy 500cl-flaskor tax free. Aberlour 12-årig om du får tag på den icke kallfiltrerade buteljeringen på 48%, standard 12-årig @ 40% är rätt platt imho. AnCnoc 12-årig (kanske i lättaste laget), 18-årig ifrån samma destilleri är superfin, 24-årig en av mina all time top 5 men var ett tag sedan jag såg till salu någonstans. Craigellachie 13-årig är också en stark rek i kategorin. Favoriter med lite mer sherry har historiskt vart det mesta ifrån Glendronach som även de nämnts ovan, dock inte helt säker om jag älskar dem lika mycket efter bytet av Master blender även om de fortfarande håller en mycket hög kvalitet, tidigare blendern gick till GlenAllachie där jag också gillar i princip hela lineup'n. Säkert glömt massor men det är mina fem cent för tillfället.
https://berlinbottle.de/Craigellachie-13-Years-Box-700ml-46-Vol
Wow! Du är en kännare på maltwhisky, märker jag. Jag är mest en glad amatör, fast jag var med i en whiskyklubb ganska länge sedan. Orsaken att jag slutade där var, att jag fick alltid åka till grannstaden för provning och det var inte alltid så kul.
Jag hade en gång även bokat ett hotellrum där bara att kunna vara med på julprovning, men till råga på allt blev jag sjuk just då och fick boka av allting.
Vi hade några kanonprovningar då ibland med vissa väldigt kända whiskymänniskor från Storbritannien, varav en hade skrivit några böcker också om whisky och började saluföra en egen whiskyserie sedan. Those were the days. :D
Apropå Arran, har jag fått lära mig, har många fina buteljeringar som har fått mycket fina vitsord av pålitliga aktörer och ibland kostar de inte så mycket heller. Men kruxet är bara den, att jag gillar mer riktigt rökiga maltwhiskysorter, och då måste man titta lite åt annat håll.

Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Wow! Du är en kännare på maltwhisky, märker jag. Jag är mest en glad amatör, fast jag var med i en whiskyklubb ganska länge sedan. Orsaken att jag slutade där var, att jag fick alltid åka till grannstaden för provning och det var inte alltid så kul.
Jag hade en gång även bokat ett hotellrum där bara att kunna vara med på julprovning, men till råga på allt blev jag sjuk just då och fick boka av allting.
Vi hade några kanonprovningar då ibland med vissa väldigt kända whiskymänniskor från Storbritannien, varav en hade skrivit några böcker också om whisky och började saluföra en egen whiskyserie sedan. Those were the days. :D
Apropå Arran, har jag fått lära mig, har många fina buteljeringar som har fått mycket fina vitsord av pålitliga aktörer och ibland kostar de inte så mycket heller. Men kruxet är bara den, att jag gillar mer riktigt rökiga maltwhiskysorter, och då måste man titta lite åt annat håll.
Deras Sherry Cask som du länkar till är imho den bästa av de icke åldersangivna buteljeringarna med specifik fatfinish, vill du testa rökig Arran utöver de specialutgåvor som släpps så buteljerar de även rökig whisky under namnet "Machrie Moor", släpps en i början på februari på systembolaget. Men om jag fattat det rätt så håller de på att flytta över produktionen av rökig whisky till sitt systerdestilleri "Lagg" i andra änden av ön. Om du är nyfiken på (skotsk) rökig whisky bortsett ifrån klassikerna ifrån Islay så skulle jag spontant rekommendera Ledaig ifrån Tobermory, Ballechin ifrån Edradour samt uppstickaren Ardnamurchan som väl precis passerat 10-årsstrecket på sina äldsta lager men deras tidiga/yngre releaser har vart oerhört lovande.

Bastardo

Medlem
Nej det är tyvärr ingen rom som jag har testat
Det är fascinerande med rom, vem hade förväntat sig att vi skulle få så jättemånga rom brands i Sverige bara ett par decennier tidigare?
Velier, Foursquare, Worthy Park, Hampden, Saint James, Zafra, Appleton Estate och många fler.
Bara på bolis finns det nästan 150 artiklar sammanlagt som kostar minst 1000 kronor. Det är lite annat än Bacardi etc. ;)

Bastardo

Medlem
Tack, jo jag gillar Macallan med.

Ska kolla upp! Noterade att Aberfeldy även har en virre som ligger på italiens bästa fat. Kanske gamla Masseto...😇
Skippa The Macallan, det enda de är bra på är att ta bra betalt … Du får godare whisky på annat håll och om du börjar söka lite recensioner på nätet, så lär du själv också lite mer. De kunde vara bra förr i tiden, men inte numera, tydligen.
Men, alla gör sina egna val. Jag betalar hellre pengar för sånt, som är prisvärda produkter.
P.S. Jag ska återkomma till ämnet och berätta om fler märken, som man inte ska köpa; enligt mitt sett att se. Men många verkar tro att priset har någonting med kvalitet att göra, fast det är långt ifrån sant.

Last edited:

Per Stade

Lege artis
Du är ju intresserad av siffror och AI har jag förstått så jag bad Grok om ett pedagogiskt exempel:

Som din matematiklärare ska jag nu pedagogiskt förklara sambandet mellan kvalitet och pris med hjälp av en matematisk funktion som asymptotiskt närmar sig ett gränsvärde. Vi ska använda ett illustrativt exempel för att göra det tydligt och lätt att förstå. Låt oss gå igenom detta steg för steg.

Först, låt oss definiera vad vi menar. Vi antar att kvaliteten (på y-axeln) ökar med priset (på x-axeln), men aldrig riktigt når ett perfekt värde på 100 procent, oavsett hur mycket pengar vi spenderar. […] Detta illustrerar principen om avtagande marginalnytta – ju mer vi betalar, desto mindre extra kvalitet får vi per krona.

Som ett enkelt matematiskt exempel använder vi funktionen:

Kvalitet = 100 × (1 - e^(-pris / 50))

Här är “e” den matematiska konstanten ungefär 2,718, och “/50” är en skalningsfaktor för att göra kurvan lämplig för vårt diagram. När priset är 0, är kvaliteten 0. När priset ökar, stiger kvaliteten snabbt i början och planar sedan ut mot 100.

Nu ska vi rita ett enkelt diagram[…]

IMG_3099.jpeg

Nästa lektion handlar om marginalnytta.

Wintermute

Medlem
Molinari Sambuca. Hittad i en ärvd sommarstuga. Troligen inköpt på 80-talet, för 2300 ptas enligt prislappen. Ingen alkoholstyrka angiven. Supersimmig och med förväntad stjärnanis och kryddighet, men med en förvånande vanilj och någonting balsamiskt, eller kanske parfymerat, möjligen trä. Gott och udda. Om det inte vore för att redan en flaska är ganska mycket, vore det kul att jämföra med en nyare buteljering.
Sambuca är avklarad. Nästa flaska. 73cl Millefiori Cucchi. 43% alkohol. Simmigt kryddigt. Viss likhet med kanske Likör 43, Jäger och Strega. 4 cl i ett glas kan nog räcka hela kvällen. Intensivt och smarrigt.

Attachments

• 20260321_204813.jpg
    20260321_204813.jpg
    42,1 KB · Visningar: 55

Bastardo

Medlem
Molinari Sambuca Extra är en kvalitetslikör med många användningsområden, man kan dricka den ren eller i olika cocktails och drinkar. Mest klassisk är kanske Sambuca con la Mosca, vilket innebär att tre rostade kaffebönor läggs i glaset tillsammans med likören.
En god sommardrink blir det om man blandar Sambuca med Sprite Zero och is.

Svar från AI:
”Millefiori Cucchi Liqueur är en klassisk italiensk likör som inte längre tillverkas, vilket gör den till ett sällsynt och eftertraktat samlarobjekt idag.”
”A complex herbal-spice liqueur with dominant notes of aromatic orange peel/citrus, floral elements (thyme, other wildflowers/herbs), mild spices, and a characteristic spicy angelica root finish. It's in the Italian amaro/liqueur family—sweetish but balanced with bitterness and botanicals. Often enjoyed neat, over ice, or in simple cocktails back in its heyday.”
Källa: grok.com/

Din flaska var värd en del, utan att vara ’svindyr’ … Men det finns säkert miljoner konnässörer i världen som är oerhört avundsjuk på dig, att du har en sån flaska, som du dessutom kan fortfarande njuta av. Cheers!

Last edited:

Magikern

Medlem
Det blev en riktigt bra mässa för destillat och öl i gbg i vanlig ordning. Japan utmärkte sig med yamazaki/mizunara 18 years 2024 tsukuriwake edition (det bästa från japan som jag provat) och Hibiki 30 year. (näst bäst). Det blev lite favorit i repris när det gäller skottarna (Laphroaig Strong characters 33 years var troligen bäst).. :)

Toppen