Wow! Du är en kännare på maltwhisky, märker jag. Jag är mest en glad amatör, fast jag var med i en whiskyklubb ganska länge sedan. Orsaken att jag slutade där var, att jag fick alltid åka till grannstaden för provning och det var inte alltid så kul.
Jag hade en gång även bokat ett hotellrum där bara att kunna vara med på julprovning, men till råga på allt blev jag sjuk just då och fick boka av allting.
Vi hade några kanonprovningar då ibland med vissa väldigt kända whiskymänniskor från Storbritannien, varav en hade skrivit några böcker också om whisky och började saluföra en egen whiskyserie sedan. Those were the days.
Komplex smak med tydlig karaktär av sherryfat, inslag av hasselnötter, torkade aprikoser, halm, gula päron, choklad, vaniljfudge, russin och pomerans.
www.systembolaget.se
Apropå
Arran, har jag fått lära mig, har många fina buteljeringar som har fått mycket fina vitsord av pålitliga aktörer och ibland kostar de inte så mycket heller. Men kruxet är bara den, att jag gillar mer riktigt rökiga maltwhiskysorter, och då måste man titta lite åt annat håll.