Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

Mattias Schyberg

Administratör
Är i Italien och sista dagen innan hemfärd spenderas i Franciacorta.

Ramlade in på Barboglio De Gaioncelli lite av en slump. Grymt bra ställe med klar Michelin-ambition som de lever upp till med råge utan att prislappen sticker iväg. Landade på 2500 kr för två personer, vilket är väl investerade kronor.

4895EF34-F10D-4A97-9EFB-5D72628430E9.jpeg

2984327B-6D3F-4A18-A39C-0D70D4C1C5FE.jpeg

D46CE948-609D-4ACD-9B71-3559FA23C3C9.jpeg

A842B90A-CD4A-4814-8DA1-A3FB2E421E43.jpeg

650D9E72-5FA4-4364-A8C1-AF1504343133.jpeg

F06E3044-7477-404A-BDF2-E866EE002C51.jpeg

B5A8051D-0A38-4BCD-98CB-56301FABA973.jpeg

DBFD5D12-6F74-464E-97E6-53A6A54741CC.jpeg

2B027989-A2DF-41A7-8C4E-9C38AD9168C4.jpeg

BC488EA6-E19A-4AAA-94E0-9E97BCDC1AA9.jpeg

2C4A1410-94A9-42E9-B799-397A8016AC8F.jpeg

B63D0DA1-64A6-468E-80FF-A977971EE056.jpeg


Skaldjurspastan var att dö för och efterrätten med grönt äpple, lakrits och kokos likaså. :)

I glasen hamnade följande kompetenta skapelser:

1C4B4A02-7228-46EF-9D94-9D42C1EB9234.jpeg

7B1812D7-61EA-4658-A93B-15E07F396ECB.jpeg

1F561800-8743-49AD-9E03-548C1CFD63FB.jpeg


Annamaria Clementi Brut 2009 var riktigt god, men inte bättre än en kompetent champagne för liknande pris (betalade strax över tusenlappen på plats i restaurangen, vilket nog bör ses som helt ok med tanke på retail-pris). Saknade lite tryck och rostade toner för att bli riktigt nöjd, men bra genomgående som elegant måltidsdryck. Dessertvinet var någon passitovariant på chardonnay som var läcker som tusan.

Mycket trevligt restaurangbesök!
 

Jesper L

Medlem
Jag och tjejen ska ut i juli och äta första gången själva sedan lilltösen kom.
När vi var nere senast i Malmö åt vi på Kockeriet och blev mycket nöjda!

Tar gärna emot förslag inom olika prisklasser och olika kök/upplevelser.
 

IsKr

Medlem
Jag och tjejen ska ut i juli och äta första gången själva sedan lilltösen kom.
När vi var nere senast i Malmö åt vi på Kockeriet och blev mycket nöjda!

Tar gärna emot förslag inom olika prisklasser och olika kök/upplevelser.

Hade ju gärna rekommenderat restaurant Sture, åt där i februari och det var jäkligt bra. Fast som det ser ut så är det stängt tills vidare.
 

zippan

Medlem
Jag och tjejen ska ut i juli och äta första gången själva sedan lilltösen kom.
När vi var nere senast i Malmö åt vi på Kockeriet och blev mycket nöjda!

Tar gärna emot förslag inom olika prisklasser och olika kök/upplevelser.
I Malmö? Bastard, avslappnat och gott.
 
Jag behöver tips! Något på denna listan hos Skai i Växjö jag inte får missa?
Vi kommer äta en massa blandat så allt kommer ju inte passa, matchningen mellan mat och vin.

Bullaud Simon Chablis'en är den enda jag fastnade för. Kanske gå för Champange, funkar ju till allt.

Här är listna men klistrar in bilder nedan för den som är bekväm.
https://restaurangskai.se/wp-content/uploads/2020/05/MENY-2020-MAJ-NYA.pdf

Visa bifogad bild 20291

Visa bifogad bild 20292
Visa bifogad bild 20293
Jag skulle framför allt prova båda dessertvinerna från Tschida. Sen gillar jag Anima Negra/AN2 som väl är deras andravin? Däremot är det en multipel på cirka 3,3 gånger priset på bolaget som jag kan tycka är litet i överkant. Taittinger Brut Reserve för 799 kr är mindre än dubbla bolagspriset. Så rekommendationen blir som du själv var inne på att köra Taittinger middagen igenom och sen gå på Tschida till efterrätten.
 

zippan

Medlem
Jag skulle framför allt prova båda dessertvinerna från Tschida. Sen gillar jag Anima Negra/AN2 som väl är deras andravin? Däremot är det en multipel på cirka 3,3 gånger priset på bolaget som jag kan tycka är litet i överkant. Taittinger Brut Reserve för 799 kr är mindre än dubbla bolagspriset. Så rekommendationen blir som du själv var inne på att köra Taittinger middagen igenom och sen gå på Tschida till efterrätten.
Tack för utförligt och bra svar Mr!
 

Boletus

Medlem
Va? Är det ätbar svamp i häxringar? Vi har en jäkla odling hemma på gräsmattan, visserligen i anslutning till en syrén och en ligusterhäck.
Gammal myt att svamp i häxringar är oätlig, häxringar bildas för att näringen tar slut i mitten och mycelet söker sig utåt. Även kantareller växer ofta i stora häxringar.
 

The Wall

Medlem
Gammal myt att svamp i häxringar är oätlig, häxringar bildas för att näringen tar slut i mitten och mycelet söker sig utåt. Även kantareller växer ofta i stora häxringar.
Jag är kass på svamp och vägrar att plocka själv och har alltid utgått från att det är i princip bara champinjoner, karljohan, kantareller och efter lite behandling även murklor som är ätbara. Det är givetvis helt felaktigt, men så är jag inte särskilt förtjust i levande svamp heller. Har dock inga problem med att äta tillagad svamp, det är fenomenalt gott.
 
Jag och tjejen ska ut i juli och äta första gången själva sedan lilltösen kom.
När vi var nere senast i Malmö åt vi på Kockeriet och blev mycket nöjda!

Tar gärna emot förslag inom olika prisklasser och olika kök/upplevelser.

Bloom in the park var riktigt bra när de fortfarande hade en stjärna, men har inte ätit där sedan de förlorade den, så jag vet inte hur det är nu.
 

Johan L

Medlem
Bloom in the park var riktigt bra när de fortfarande hade en stjärna, men har inte ätit där sedan de förlorade den, så jag vet inte hur det är nu.

Jag käkade där i höstas, tyckte maten var bra och efter förväntan med tanke på pris. Vinpaketet höll däremot inte måttet. De gjorde en grej av att inte berätta vad man har på tallriken förrän man har ätit av det, men det funkade väl sådär i mitt tycke.
 
Ja, det var något som jag också irriterade mig på! Maten och drycken var båda väldigt bra när jag åt där, men jag föredrar såklart att veta vad det är jag får.
 

Boletus

Medlem
Jag är kass på svamp och vägrar att plocka själv och har alltid utgått från att det är i princip bara champinjoner, karljohan, kantareller och efter lite behandling även murklor som är ätbara. Det är givetvis helt felaktigt, men så är jag inte särskilt förtjust i levande svamp heller. Har dock inga problem med att äta tillagad svamp, det är fenomenalt gott.
Jag ska vara lite jobbig nu och påpeka att murklor bör man vara försiktig med. Toppmurklor går bra att äta efter tillagning men idag rekommenderas inte stenmurklor som föda överhuvudtaget. Att gyromitrinet i stenmurklor hör till de starkaste svampgifterna är nog allmänt känt. Finns exempel på akut förgiftning enbart från ångorna när skörden körts hem i stängd bil. Tidigare har man menat att torkning och/eller avkokning tre gånger förstör tillräckligt av giftet för att göra det verkningslöst, men åter finns det exempel på att "korrekt" hanterad stenmurkla lett till akut förgiftning med livslånga neurologiska besvär som följd (ME). 30-40 personer drabbas årligen av akut gyromitrinförgiftning årligen. Och som grädde på moset har gyromitrin visat sig vara starkt cancerframkallande på längre sikt. Färsk stenmurkla får inte säljas i Sverige men restauranger får sälja rätter med stenmurkla och konserverad stenmurkla får säljas i butik. Många svampkännare är dock kritiska mot detta. Ska tilläggas att murkla på restaurang nästan alltid rör sig om stenmurkla då toppmurkla inte har samma värde här som i t.ex. Nordamerika (på engelska kallas för övrigt släktet Gyromitra som stenmurkla tillhör för "false morels" medan släktet Morchella dit toppmurklor hör kallas "true morels").
 

Boletus

Medlem
Jag är kass på svamp och vägrar att plocka själv och har alltid utgått från att det är i princip bara champinjoner, karljohan, kantareller och efter lite behandling även murklor som är ätbara. Det är givetvis helt felaktigt, men så är jag inte särskilt förtjust i levande svamp heller. Har dock inga problem med att äta tillagad svamp, det är fenomenalt gott.
När jag ändå håller på och är jobbig kan jag påpeka att champinjoner inte är särskilt nyttiga heller, framför allt som råkost som många fortfarande stoppar i sig. Max 100g tillagade i månaden rekommenderar Livsmedelsverket.
 

The Wall

Medlem
När jag ändå håller på och är jobbig kan jag påpeka att champinjoner inte är särskilt nyttiga heller, framför allt som råkost som många fortfarande stoppar i sig. Max 100g tillagade i månaden rekommenderar Livsmedelsverket.
Råkost? Nänä, några skogschampinjoner i Boeuf får räcka.
 
Toppen