Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

Åt i helgen en ruggit fin bit Entrecote från Polen, hängmörad i talg!
690BCC57-0BBB-4E3E-B2AB-82C8F00949CA.jpeg


Till det blev det en flaska Clos Du Val - CS 2017, andra flaskan jag dricker av Cdv, den tidigare från 2016 & Cs, ett bra vin! Kommer bli fler från dem, någon som druckit något av deras övriga viner?

Är dålig på att ta ordentliga noter när jag äter middag med vänner men här kommer lite i alla fall.

björnbär, blåbär(?), kryddigt, mörk frukt, ek, lite bråkigare tanniner än 2016 (vad jag minns) men ett gott vin som slank ner utan problem :)
 

Sigdarve

Medlem
Pannbiff med ugnsstekt potatis, stekt lök, pressgurka och coleslaw.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-12-13 kl. 20.00.10.png
    Skärmavbild 2020-12-13 kl. 20.00.10.png
    623,5 KB · Visningar: 239
  • Skärmavbild 2020-12-13 kl. 20.01.01.png
    Skärmavbild 2020-12-13 kl. 20.01.01.png
    659,5 KB · Visningar: 246
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lunch på Kobeya i Ofuna:
PXL_20210116_063522643.jpg

Finns det bättre lämpade drycker för denna typ av lunch än mjölk, mjölkchoklad, thé eller kaffe?
 

mackan92

Medlem
Söker lite sista minuten tips för kvällens middag som ska bjudas i goda vänners lag.

Förrätten kommer vara i två delar - dels så kommer vi börja med en slät blomkålssoppa med timjan och tryffelolja.
Del två kommer bestå av salma lax, tapioka pärlor, chili majonnäs, picklad blomkål och friterar kathaifi deg. (inspo från Stefan Ekengren)

Står just nu i valet om att endera köra en Chardonnay (oeakad eller ekad från nya världen NZ eller en Chablis) eller en tysk Riesling.

Vilket kort hade ni kört på?
 

Vera Wind

In vini veritas?
Hotellet på Hornöberget, precis på norra sidan av Höga kustenbron, presterar riktigt bra mat!
Lunch i söndags; ryggbiff med potatiskaka, confiterad svartrot, dragonemulsion och svartkålschips.
IMG_20210516_130059.jpg


Jag körde, men studerade självklart vinlistan noggrant ändå. De hade framförallt humant prissatta viner, ca 200 kr påslag. :)
 

IsKr

Medlem
Idag åts det ugnsbakad torsk med mandelpotatispure, bondbönor med dill, brynt smör, räkor och pepparrot.
Ruskigt gott tillsammans med Ridge Estate chardonnay 2016. Noten kommer senare och i avsedd tråd.
 

Attachments

  • 20210523_174220.jpg
    20210523_174220.jpg
    45,6 KB · Visningar: 181

IsKr

Medlem
Gårdagens middag bestånde av en glasnudelsallad, ris och innanlår som var marinerad i soja, purjolök och go-chu-jang sås. Grillad på hibachigrill. Riktigt gott
 

Attachments

  • 20210611_161724.jpg
    20210611_161724.jpg
    138,7 KB · Visningar: 194

zippan

Medlem
Gårdagens middag bestånde av en glasnudelsallad, ris och innanlår som var marinerad i soja, purjolök och go-chu-jang sås. Grillad på hibachigrill. Riktigt gott
Som en vän av ordning, ordning kring glödbädd det vill säga. Den där glödbädden ser inte på långa vägar klar ut. Eller är det ett fotomontage?
 

IsKr

Medlem
Som en vän av ordning, ordning kring glödbädd det vill säga. Den där glödbädden ser inte på långa vägar klar ut. Eller är det ett fotomontage?

Som vän av ordning så ser du helt rätt. Glöden på höger sida är allt annat än klar, men otåliga barn gör sitt till att man kanske börjar tidigare än det som är optimalt. Första gången dessutom, så tidsberäkningen för när jag skulle kunna börja höll inte helt måttet.
 
Toppen