Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

The Wall

Medlem
Jag ska vara lite jobbig nu och påpeka att murklor bör man vara försiktig med.
Väldigt låg jobbighetsfaktor på inlägget; murklor håller jag mig borta från, undantaget något enstaka tillfälle på bättre restaurang. De enda självplockade svampar som jag vågar mig på att äta är kantareller, gärna smörstekta på en toast med en hygglig pinot till.
 

Adamanko

Medlem
Käkade på Bloom igår. Trevlig upplevelse med många nya smaksensationer i munnen. Precis som nån skrev här så gör dom en grej med att man inte får veta vad man äter förrän efteråt. Ett koncept jag tyckte funkade mycket bra. Lite blindprovning på mat. Dom har ju tappat sin Michelinstjärna men vill säkert ha den tillbaks. Hur chansen är till det kan jag dock inte avgöra. Men vi hade iaf en jättetrevlig kväll. Här är menyn med korta kommentarer från minnet om dryckerna:
Välkomsten
Semitorkat Vattenmelon och Jordgubbar
Röd Räka & Dragon
Foie Gras & fermenterad Plommon
Pegasus Mousserande, Flyinge vingård 2015 Sverige - Inget speciellt men då är ju inte jag en skumpafan.

Förrätter
Krabba, Aprikos, Laxrom & Passionsfrukt
Gerard Bertrand, Picpoul de pinet 2018, Frankrike - Ganska enkelt vin som dock passade bra med maten.

Kikärtsbröd med grön salsa
Marulk, Kantareller, Yuzu-Kosho & Beurre Monté
Kumeu River, Chardonnay 2017, Nya Zeeland - Dagens höjdpunkt när det kom till vinerna. Härlig fräschör som satt som en smäck. Pärontoner. Nåt jag nog kommer köpa några flaskor av när det kommer på bolis igen.

Huvudsaken
Grillad lammsadel, Zucchini & Baba Ganoush
Quinta da amoreira da torre, Aragonez 13, Portugal - Rejält kraftpaket som närmast var odrickbart för sig själv men som ackompanjerade lammet med ackuratess. När jag hade vin över efter maten så fick jag dock spä ut det med lite vatten för att kunna njuta av det.

Färskost, gjord av gräsmjölk och smaksatt med Gruyere, Plommon, Bär & Ringblomma
Pegasus Fat, Flyinge vingård 2018, Sverige - Persikobomb som inte imponerade på mig.

Det söta slutet
Pink Guava & Cummin Masala Chai Gelato med variation av biscuits
Domaine Pouderoux, Maury 17, Grenache Noir, Frankrike - Svårt att misslyckas med söta viner va? Även det här var gott.
Variation av Praliner

Av mig får mat och dryck 4 söndersmulade vinkorkar av fem möjliga. Kvällen i sig fick fem.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_4088.jpg

Kingcrab med havskräftor! Till det en 2012 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese Bra balans i vinet mellan syran och sötman och det sistnämnda matchade det söta fra i krabban finfint. För min gom en aning för sött ändå. Nästa flaska testas med en Sichuankryddad hotpot :p
 

Kolsyra

Kolsyra
Käkade på Levantine i göteborg.

Fantastisk mat för priset i mina ögon.

Pilgrimsmussla till förrätt
kräftveloutén till pilgrimsmusslan gör sig så bra. Samt löken med sitt tuggmotstånd. Serveras väldigt snyggt.

Boeuf Bourguignon Huvudrätt
Älskar långkok och detta är så bra gjort. Köttet är löjligt mört. Det rökta sidfläsket passar så bra till.

Sist jag åt såhär bra långkok va på en stjärnrestaurang i spanien.
 

Skrutt

Medlem
Skumpa lämpar sig bättre till räkmacka.
Visa bifogad bild 20956
Jag har också grunnat på hur pass "utbytbara" skumpor är med friskare vitviner. Igår testade jag ostron till 2017 Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel och måste säga att det var en fullkomlig fullträff i miniatyr. Generellt är jag dock även av den åsikten att kabinetter (pga sötman?) passar bäst i mindre mängd och till förrätter. Samtidigt passar de förstås anmärkningsvärt bra till chilihaltig thaimat och hur går det ihop? Jo, sådär, jag uppskattar thaimat till stor del, men inte helt och hållet som huvudrätt.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Efter en hel månad i frivillig avhållsamhet (alkohol :rolleyes:) kunde jag bara tänka på hur jag skulle fira "återkomsten". Valet föll på en flaska 2003 Shafer Hillside Select och jag var ju tvungen att matcha med något gott att äta också. Ett besök i Kötthallen visade sig lyckosamt då jag länge jagat shortribs. In i ugnen till 55 grader sen stekt i het grillpanna ett par minuter. Heaven!
IMG_4099.jpg
IMG_4090.jpg
 

Gradin

Medlem
Efter en hel månad i frivillig avhållsamhet (alkohol :rolleyes:) kunde jag bara tänka på hur jag skulle fira "återkomsten". Valet föll på en flaska 2003 Shafer Hillside Select och jag var ju tvungen att matcha med något gott att äta också. Ett besök i Kötthallen visade sig lyckosamt då jag länge jagat shortribs. In i ugnen till 55 grader sen stekt i het grillpanna ett par minuter. Heaven!
Visa bifogad bild 21131 Visa bifogad bild 21130

Bästa kötthallen!
 

Poussard

Medlem
Jag har också grunnat på hur pass "utbytbara" skumpor är med friskare vitviner. Igår testade jag ostron till 2017 Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel och måste säga att det var en fullkomlig fullträff i miniatyr. Generellt är jag dock även av den åsikten att kabinetter (pga sötman?) passar bäst i mindre mängd och till förrätter. Samtidigt passar de förstås anmärkningsvärt bra till chilihaltig thaimat och hur går det ihop? Jo, sådär, jag uppskattar thaimat till stor del, men inte helt och hållet som huvudrätt.
Själv har jag grunnat på hur utbytbara torra vita viner är mot Champagne. Kabinett är en egen kategori för mig så de är inte utbytbara. Men jag tror definitivt jag kommer byta ut en del torra vita mot Champagne nu och i framtiden.
 
Toppen