Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi.... En drink!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
batida de milho verde.jpg

I eftermiddag blev det batida de milho verde: cachaça, kondenserad mjölk och majs - tillhör definitivt de mer udda drinkarna - men inte alls oäven
 

Alpha

Medlem
Dark ’n’ Stormy - Bermudas nationaldrink.

6 cl Goslings Black Seal Rum.
10 - 12 cl ginger beer.
Is.

Rätt vanligt att lime tillsätts också men det är i mitt tycke inte nödvändigt, isf endast några droppar. Tyvärr så tror även många bartenders att det är okej att byta ut ginger beer mot ginger ale. Skall egentligen serveras i highballs men jag föredrar att få den i lite lägre glas, inbillar mig att den blir skarpare då. Görs den rätt så är den magisk bra i sin enkelhet plus att du ser sjukt ball ut med den i handen såklart. :cool:
 

Magikern

Medlem
Sliskdrink 1
6cl Kahlua
6 cl tequila
12 cl baileys

Sliskdrink 2
6 cl blå curacao
6 cl vit rom eller cointreau
12 cl red bull

Den första är faktiskt godare än man tror den andra är väl lite vad den är. :p
 

Vino fino

Medlem
Inga mediemoguler i min trädgård, och inte har jag några nya tuffa skor att visa upp heller. Men en sådan här högsommardag var jag också sugen på Gin & Tonic, och jag är lika nöjd som grabbarna på bilden som firar denna underbara Brexit.

I min värld finns det två varianter av G&T. Den första, originalet med Plymouth+Fentimans+Angostura, är en elegant och synnerligen romantisk grogg som jag helst dricker på tu man hand med min käresta. Den andra, partaj-varianten, passar bra när man bjuder många eller har grillar eller cigarrer som osar och annat som stör. Precis som pågarna på fotot kör jag Tanqueray men hellre 10:an, plus en välkänd tonic, plus en rejäl skvätt citronsaft (ungefär en tredjedels citron till en 6:a) som dämpar smaken av massproduktion. Sitter med en sådan just nu och det är väldigt gött.


nf.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inga mediemoguler i min trädgård, och inte har jag några nya tuffa skor att visa upp heller. Men en sådan här högsommardag var jag också sugen på Gin & Tonic, och jag är lika nöjd som grabbarna på bilden som firar denna underbara Brexit.

I min värld finns det två varianter av G&T. Den första, originalet med Plymouth+Fentimans+Angostura, är en elegant och synnerligen romantisk grogg som jag helst dricker på tu man hand med min käresta. Den andra, partaj-varianten, passar bra när man bjuder många eller har grillar eller cigarrer som osar och annat som stör. Precis som pågarna på fotot kör jag Tanqueray men hellre 10:an, plus en välkänd tonic, plus en rejäl skvätt citronsaft (ungefär en tredjedels citron till en 6:a) som dämpar smaken av massproduktion. Sitter med en sådan just nu och det är väldigt gött.


Visa bifogad bild 7578
Är det du till höger i bild? ;)
 

Maglia Rosa

Medlem
Fentimans är riktigt bra men det är ingenting som slår hemgjord tonic...
Favoriterna bland gin sorterna hittills för GT: Beefeater 24 och Tanqueray (tyvärr inte testat 10an).
East London (på bilden), helt OK.
Och lime, det måste var lime! Citron? WTF? ;)
gt.jpg
 

MagnusH70

Medlem
Livar upp denna tråd något...
Jag var i januari på besök hos Sveriges enda (kanske finns någon mer, men ingen känd) premiumginproducent, Hernö Gin.
http://hernogin.com/
Ett mycket trevligt besök som inkluderade visning av destilleriet, som är litet.
IMG_20170112_171211.jpg

Vi välkomnades med en drink, GT naturligtvis. Den var mycket godare än alla de varianter jag provat tidigare, jag har dock inte testat så många olika varianter, ska erkännas.
Sedan provades det gin!
För mig har gin varit en enkel drinkingrediens, och inte något man bara dricker rent. Kan väl härröras till att en av de första sorterna jag drack var Star Gin, som var sådär.
Vi fick 4 glas, blint, med olika sorter. Där och då öppnades en helt ny värld! Att det kunde vara så gott med Gin! Och glas nr 2 visade sig smaka sämst, det var visst min, numera ex, favoritgin, Tanqueray... (ej med på bilden, som synes)
IMG_20170112_184735.jpg

När vi testat klar frågade jag om vi även fick prova deras special, eneträfatslagrad gin. Självklart var det inga problem.
Hur smakade de?
Hernö Gin : Mycket elegant London Dry-sort, komplex och smakrik, men avrundad alkohol. 40,5%
Hernö Navy Strength : Komplex, mycket smakrik, finstämd, dock påtaglig alkoholstyrka. Samma typ som ovan. 57%
Old Tom Gin: Lite sötare, påtaglig kryddighet, betydligt mer enbär, något oljig. Här har man tillsatt kryddorna efter destillationen.
Hernö Juniper Cask: Komplex, en del kåda, mycket smakrik. Lagrad på eneträ under ca 30 dagar. Mycket god!

Slutsats: Hernö Gin har blivit utsedd till världens bästa gin de senaste 5 åren, och vann dessutom titeln världens bästa GT, tillsammans med Fever-Tree Tonic. Mycket välförtjänt! Och med tanke på att de fortfarande handnummrerar och ettiketterar alla flaskor, så all heder och ära åt ägarna!
Beställ en flaska av varje och lär er att vi kan göra bra saker i Sverige, trots monopålet....
 

Sebban

Medlem
Ser inte att nån skrivit om den "senaste" drinken och min favorit Aperol spritz. Riktigt fräsch och god drink som gör sig bäst under dom varmare perioderna.

1delar soda
2delar aperol
3delar prosecco eller annat bubbel Blanda alla delarna med is och toppa med en skiva apelsin.
 

gece

Man vänjer sig.
Och jag har inte skrivit om min drink jag dricker på vintern, när myntan är ur säsong. Margarita, denna så misshandlade drink, är fantastisk när den görs rätt, enligt 7/4/3:

7 delar tequila
4 delar limejuice
3 delar triple sec

Tequilan är förstås viktigast, detta ska smaka mycket tequila så 100% agave och gärna reposado (añejo blir dock en aning mycket av det goda). Patrón, kan nämnas, är lite för len och ren för bra drinkar, spar den till shotsen. Har också funderat på att utforska mezcal till detta syfte, men det har inte blivit av.

Viktigt är också saltet på glasen. Fukta glaskanten med en av de urpressade limehalvorna, och dra försiktigt glaset genom en liten hög med salt.

På detta vis får du en fin smakpalett, med syra, beska och sälta i första rummet, och lite sötma som rundar av det hela. Mums!
 

Carlsson

Medlem
Jag har fullkomligt snöat in på gin och tonic. Det måste vara den bästa drinken i världshistorien om du frågar mig. Man tröttnar aldrig på den och man kan dricka så många att man ramlar av stolen.
Hernö gin och Fever Tree tonic är mycket gott. Likaså Hernö old tom gin. Hernö juniper cask lämpar sig inte så väl i en GT enligt mig, men vilket hantverk den är när man dricker den ren. I dag har jag Beefeater och Schweppes i glaset och det duger faktiskt bra.

Stark rekommendation på Hernös produkter. Postar en fin bild en annan gång.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har fullkomligt snöat in på gin och tonic. Det måste vara den bästa drinken i världshistorien om du frågar mig. Man tröttnar aldrig på den och man kan dricka så många att man ramlar av stolen.
Hernö gin och Fever Tree tonic är mycket gott. Likaså Hernö old tom gin. Hernö juniper cask lämpar sig inte så väl i en GT enligt mig, men vilket hantverk den är när man dricker den ren. I dag har jag Beefeater och Schweppes i glaset och det duger faktiskt bra.

Stark rekommendation på Hernös produkter. Postar en fin bild en annan gång.

GT är onekligen en fantastisk drink; testa att köra Fevertree + Sipsmith nästa gång så är du i himmelriket! :)
 
Toppen