Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Johan L

Medlem
Verkar kul med en butik endast för öl.
Vågar man hoppas på ett litet uppsving i utbudet på öl kanske..?:rolleyes:
Öppnar på onsdag nästa vecka i Nordstan, Göteborg.

De ska köpa in öl särskilt till den butiken, lagerföra en del öl ur beställningssortimentet och lagerföra en del som annars bara finns lokalt i andra delar av landet, så ja, för de som bor i Göteborg blir det ett litet uppsving i ölutbudet.
 

Sigdarve

Medlem
Gott.
Skärmavbild 2021-01-02 kl. 23.34.48.png
 

Bastardo

Medlem
Det är meningen att det ska vara mycket kolsyra i Rochefort (och de flesta andra trappistöl), de är gjorda för att slås upp i glas av kalk/pokal-typ som är låga och breda (googla på hur trappistbryggeriernas glas ser ut om du inte vet vad jag menar för glas, alla har liknande stil). I ett sådant glas bildas inget jättehögt skum pga den stora ytan och mycket av kolsyran slås bort i upphällningen. Det är rätt mycket kolsyra i Rochefort 10 också men den högre alkoholhalten ger sämre skumstabilitet och det byggs därför inte lika mycket skum i upphällningen.

Tack för informationen, Johan L! Jag måste skaffa sådana glas. Vet hur de ser ut.
Bästa ölminnet jag har än så länge är när jag var i Göteborg och frågade på ett par pubar om de hade Westvleteren 12 på baren. Det hade de inte, men personalen på en av Bishops Arms pub ringde då till ett ställe, där de anade att ölet såldes. Och det stämde på pricken. (Helt fantastiskt att de har så gott samarbete sinsemallan!)
Just undrar hur bartendern kände sig när en kille från Norrland med finsk brytning kommer fram till disken och frågar om de hade ölet!
Svaret blev ja. Det var en helt sagolik öl och den bästa hittills som jag har smakat. Han berättade också att egentligen finns det nästan ingen chans att kunna sälja ölet lagligt i Sverige, för alla fall förut fick man bara köpa en liten mängd öl bara på själva klostret. Så det förklarar en del varför ölet var ganska dyrt. Jag drack två öl med andakt, och de andra gästerna kom även att snacka med mig då de märkte att jag var ensam.
Puben heter The Rover Pub. Ett helt underbart ställe! Dit vill jag åka igen, när tillfället ges. <3
 

Vingubben

Medlem
Tack för informationen, Johan L! Jag måste skaffa sådana glas. Vet hur de ser ut.
Bästa ölminnet jag har än så länge är när jag var i Göteborg och frågade på ett par pubar om de hade Westvleteren 12 på baren. Det hade de inte, men personalen på en av Bishops Arms pub ringde då till ett ställe, där de anade att ölet såldes. Och det stämde på pricken. (Helt fantastiskt att de har så gott samarbete sinsemallan!)
Just undrar hur bartendern kände sig när en kille från Norrland med finsk brytning kommer fram till disken och frågar om de hade ölet!
Svaret blev ja. Det var en helt sagolik öl och den bästa hittills som jag har smakat. Han berättade också att egentligen finns det nästan ingen chans att kunna sälja ölet lagligt i Sverige, för alla fall förut fick man bara köpa en liten mängd öl bara på själva klostret. Så det förklarar en del varför ölet var ganska dyrt. Jag drack två öl med andakt, och de andra gästerna kom även att snacka med mig då de märkte att jag var ensam.
Puben heter The Rover Pub. Ett helt underbart ställe! Dit vill jag åka igen, när tillfället ges. <3
https://www.beernews.se/articles/klassiska-olbaren-pa-vag-att-byta-namn/

Då får du snabba dig!
 

Johan L

Medlem
Fantastiskt god öl som tyvärr är på väg bort, så passa på att köpa om ni gillar extrastark rököl av bästa märke! :)

På väg bort och på väg bort, den kommer i tillfälligt sortiment varje vinter. Men årets laddning kanske börjar ta slut i hyllorna.

Personligen föredrar jag deras höstöl, Urbock, som nog är en av mina absoluta favoritöl. Den är också lite kraftigare men mer klassisk i smaken då den liksom nästan alla andra av deras öl görs på malt rökt över bokved, medan Eiche är något av en specialare som görs på malt som rökts över ekved. Ett av mina bästa ölminnen är när jag var på bryggeriet i Bamberg och fick slänga in en vedklabbe i brasan som de använder för att röka malten.
 

Bastardo

Medlem
På sätt och vis är det väl redan för sent då The Rover bytte ägare för ett tag sedan och det har gått rejält utför sedan dess. Det Rover som många minns med glädje är så att säga redan borta även om namnet finns kvar ett litet tag till.
Då får jag leva med mina fina minnen från besöket till Göteborg och The Rover några år sen.
Jag har bott även själv i Göteborg länge sen, från -78 och fyra år till på ett ungefär. På Finn Sanomat, en finsk tidning för finländare i Sverige. Vi låg på samma hus som GT och fick köpa mackor på deras personalrestaurang.
Det hörde nästan till vardag att man hade bombvarning ibland och fick utrymma lokalerna för en stund. Det var ganska vanligt på den tiden att någon hade ringt till GT och varnat för bomb, och man tog det ganska allvarligt ur myndighetsperspektiv.
 

Elvis

Medlem
Jag kan varmt rekommendera svenska ölpodcasten Jankopodden med svenske ölgurun Jan-Erik "Janko" Svensson. Väldigt trevlig och bra. Och man blir väldigt sugen på öl av den. ;)
 

Emvima

Medlem
Ingen sommar utan hefe-Weissbier!
Roligt att nån fler känner till Kapuziner!
Den och Weihenstephaner är för tillfället mina standarder.
Kan bara hålla med, weissbier är fantastiskt bra sommardricka . Kapuziner är en favorit som alltid följer med hem när jag har varit i Tyskland.
 

Magikern

Medlem
North Coast Old Stock-2022

Doft: Sötmaltig doft och belgojäst. Jag hade gissat på Chimay blå blint.
Attack: Rätt fyllig och balanserad men inga smaker som jag diggar direkt. Mycket malt, alkohol och sötma.
Mellansmak: Lite farinsocker och kanske lite dadlar men för mig är detta en belgare som är snäppet bättre än chimay blå men inte mer än så.
Eftersmak: Besksöt och rätt lång.

87 poäng kan jag ge ölet men inte mer än så. En 10 år gammal North Coast Old Stock Cellar reserve Brandy Barrel fick mig att säga wow för ett antal år sedan men denna ölen är inte i närheten. Den lär bli slutsåld snabbt så jag slog till rätt tidigt. Utmärkt i marinader utan tvekan och resterande flaskor lär nog användas till det. ;)
 

Daniel A

Administratör
North Coast Old Stock-2022

Doft: Sötmaltig doft och belgojäst. Jag hade gissat på Chimay blå blint.
Attack: Rätt fyllig och balanserad men inga smaker som jag diggar direkt. Mycket malt, alkohol och sötma.
Mellansmak: Lite farinsocker och kanske lite dadlar men för mig är detta en belgare som är snäppet bättre än chimay blå men inte mer än så.
Eftersmak: Besksöt och rätt lång.

87 poäng kan jag ge ölet men inte mer än så. En 10 år gammal North Coast Old Stock Cellar reserve Brandy Barrel fick mig att säga wow för ett antal år sedan men denna ölen är inte i närheten. Den lär bli slutsåld snabbt så jag slog till rätt tidigt. Utmärkt i marinader utan tvekan och resterande flaskor lär nog användas till det. ;)
Varför lagrar du den inte?
 
Toppen