Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Diskussion i 'Destillat & Öl' startad av MartinE, 27 augusti 2015.

1. Jesper L

Jesper L Medlem

34 grader i Dubrovnik kräver sin öl...!

Det är ett gott tecken när ölen säljs i 2 liters flaskor :D (den på bilden var dock en mini 33cl...)

upload_2019-8-10_21-53-14.jpeg

Tomas Lindblom och Hardolph gillar detta.
  2. n_micke

n_micke Medlem

Jahapp, får krypa till korset, aldrig gillat sån där ”konstig öl”. Det har inte varit äckligt men föredragit ljusa lager.

Drack nyss en Amundsen Apocalyptic thunder och får nog gå lös ordentligt även i hyllan utav knas öl på bolaget...hatar att ha fel, jag som bestämt mig för att sånt där är inget för mig. Men fan så god den var!

Nya äventyr stundar, vad rekommenderas att man måste testa?

Last edited: 2 september 2019
  3. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Kan rekommendera dessa.

godaöl.jpg

n_micke gillar detta.
  4. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Jag testade den nyligen också, tycker att Amundsen gör flera riktigt roliga öler! Testa ink & dager och hopbliminal messenger också.

n_micke gillar detta.
  5. grondahl

grondahl Medlem

Lite öl att testa:
    För humlejuice: Omnipollo Fatamorgana och Stigbergets Amazing Haze, West Coast IPA, New&Improved.
    För ipa som den smakade för 10 år sen: Ska Brewing Modus Hoperandi, Oscar Blues Dales Pale Ale, Stone Delicious IPA
    För imp stout: Great Divide Yeti (såväl standard som varianter), Oscar Blues Ten Fidy, Stigberget Trouble Sleep,Founders: KBS, CBS och Breakfast stout. Mikkeller Beer geek stout.
    För flamländsk suröl: typ allt från Rodenbach. Oud bruin är en fantastisk ölstil.
    För saison: Jag gillar allt jag har testat från Brasserie Dupont men även Brekeriet och Stockholm Brewing gör schysst saison.

n_micke, Tomas Lindblom och Daniel B gillar detta.
  6. n_micke

n_micke Medlem

Testat en hel del olika senaste veckan. Fasen så smarrigt. Kom en liten laddning på posten idag också 35E14FE6-F344-425E-A502-FE2A8FB4F950.jpeg

Får se vad kvällen bjuder, lutar åt en Trouble sleep iallafall.

flambadou och Tomas Lindblom gillar detta.
  7. flambadou

flambadou Medlem

Apex Brewing gör tamigtusan nästan allt rätt just nu!

n_micke gillar detta.
  8. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Första inlägget från USA handlar om öl :eek:
    Risöl med yuzu. Faktiskt inte alls så dumt. Som Sol med lime fast med en rejäl beska.
    IMG_1667.JPG

9. n_micke

n_micke Medlem

Avnjuter en King Sue. Gott. Mycket gott.

10. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Hofbräu Original, har varit ett av min favoritlageröl, sedan 2011 då SB tog in den. . https://www.beeradvocate.com/beer/profile/4686/3062/
    Från den här månaden ingår den i beställningssortimentet. Den har sålt bra vad jag vet.
    "Kollikrav
    Denna dryck kan endast beställas i hela kollin om 20 st på begäran av leverantören"

Edit: https://www.beernews.se/articles/olen-som-forsvinner-fran-systembolaget/
    "Framför allt brukar det vara tufft för mindre bryggerier att hävda sig i lagerklasserna, där de stora aktörerna ofta säljer så mycket att det är svårt att konkurrera"

"på begäran av leverantören" Undrar varför?

Last edited: 9 december 2019
  11. vintomas

vintomas Bloggare

Kanske för att logistikkostnaden för enstaka flaskor för 20:90 (inklusive Systembolagets marginal, alkoholskatt och moms) är långt högre än deras bruttomarginal per flaska? Det har väl "alltid" varit kollikrav på bira i BS?

Wintermute gillar detta.
  12. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Fattar inte. SB köper väl in hela kollin? Inte bara enstaka flaskor till ordinarie sortiment?

13. Elvis

Elvis Medlem

Jo men när någon beställer en flaska vin ur beställningssortimentet är det importören som får öppna en kartong och skicka en enstaka flaska till den butik kunden valt. Det blir dyrt för importören och därför är det kollikrav på nästan alla öl och vissa viner också.

14. Johan L

Johan L Medlem

För att förtydliga ytterligare så är beställningssortimentet inte något som Systembolaget lagerför själva. De väljer inte heller själva vad som ska finnas där, utan leverantörerna väljer vilka drycker de vill lägga in där och får sen lagerföra dem själva och står för frakt till butik när det kommer beställningar.

Mattias Schyberg gillar detta.
  15. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Tack för svar. Biran förpassades till BS för att den sålde för dåligt enligt Galatea. Tråkigt.

PIC gillar detta.
  16. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Tre mycket trevliga öl dracks på nyår:
    upload_2020-1-2_22-42-56.jpeg upload_2020-1-2_22-42-56.jpeg upload_2020-1-2_22-42-56.jpeg

Johan L, Trydebull, Daniel A och 1 annan gillar detta.
  17. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Dela sidan