Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

LarsW

Medlem
"Det är som att dricka snickers" utbrister min vän.

Chocklad. En massiv alkohol. Beska bär. Ek och mandränger!
"Go big or go home" står det på baksidan. No Shit Sherlock! Det här är inte för finsmakarna. Det är mycket. Av allt.
American barley wine. 11,9%.
Är det gott? Vettefan...

thumbnail_20190315_212201.jpg
 

LarsW

Medlem
"Massa fjädrar men ingen höna"... min vän fortsätter att sätta pricken över i:et.
Amundsen Apocalyptic Thunder Juice NEIPA or whatever....
Massa citrus och lite jäst i doften och sen tog det liksom lite slut.
Smaken är ganska tunn. Syran finns där. Men inte så mycket mer.

Kul burk och namn men inte mycket mer...

thumbnail_20190315_233428.jpg
 

LarsW

Medlem
Raido the Mothership Imperial IPA

Vad är det med alla dessa jäkla citrusbeska dominerad IPA..?
Återigen mycket på doften men lite i smaken.
Jänkar IPAs are boring!
thumbnail_20190316_002452.jpg
 

Magikern

Medlem
Brewdog Mix Tape 8

Denna består av en trippel IPA blandat med hälften belgisk trippel. Den är lagrad på Whiskeyfat och har ungefär 15% alkoholhalt. Denna specifika flaskan var lagrad för att uppnå fullständig mognad.

Jag blev överraskad av ölens komplexitet och mognadstoner. Man märker toner av whiskey, sötma och malt i en mycket balanserad helhet. Smakförvandling i munnen och fullständigt fullmogen. Det en öl som jag kan rekommendera till vilken dryckesnörd som helst i princip.

Jag har provat mycket bra fullmogna öl från perfekta flaskor som Westvleteren 12 och north coast old stock cellar reserve brandy barrel t.ex. men denna är något unikt verkligen.

En ny favorit! OBS: endast för brettofiler!
Visa bifogad bild 16340

Jag provade den för lite sedan men jag blev lite besviken. Jag älskar Judgement Day från samma producent dock.
 

Elvis

Medlem
Har ett nytt favoritöl: Költur. Ett svenskt mikrobryggeri från Hölö i Sörmland. Jag har hittills bara provat deras folköl som heter Fools Gold Hoppy Pils. Ett riktigt bra pilsneröl med bra beska.

Tyvärr kan deras starköl bara beställas till några få Systembolag nära Hölö - annars hade jag beställt dem.
 

n_micke

Medlem
Fick bli en Mythos förut när jag försökte tämja lägerelden och det nyfångade köttet (klotgrillen och färdigkryddad karré från ica). Ett riktigt härligt sommaröl efter en hård dag på savannen (jobbet).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Intressant öl med lite druvjuice av riesling. Gewürztraminerkänsla i doften, granny smith, lite blommig. Som en lambic fast mindre sträv. Inte helt oäven dock tar alkoholen ut sin rätt (11,5%) och blir lite baktung efter ett tag.
upload_2019-5-20_20-46-32.png
 

Sigdarve

Medlem
Hoptimum. "För omväxlings skull" kanske inte stämmer på mig, ölgubbe som jag är. Ingen skumpa än under första semesterveckan. Tänkte jag ska fira med skumpa, när temperaturen kommer över 20-strecket i Fröjel.
Edit: Jippi, ser ut att kunna bli 22 i morrn enligt Deana.

hopti.jpg
 
Last edited:

n_micke

Medlem
God bitter!:)
Alltför lite av sånt här öl på SB och alltför mycket syrastinn frukt-punsch-IPA.
Sen är det ju auto-win när ölen kommer från the Herman Hedning Collection! :cool:
Visa bifogad bild 17498

Herman Hedning, det var inte igår man såg till det namnet. Fortgår serien ännu?

Här är det som vanligt, inget exklusivt när det kommer till öl. Det ska vara ljus lager, så ikväll, Mythos o SEMESTER I FYRA JÄVLA VECKOR! (Det blir inte så dramatiskt mycket öl som det låter, ska köra 30 mil imorn).
 
Toppen