Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

n_micke

Medlem
Själv föredrar jag mina öl som hederliga ljusa lager, testat lite blandat "fin öl" men det är fasen inte min grej med massa humle och märkliga pajer.

Idag efter en dag sjukskriven för illamående och magont så får det bli en medicinsk Norrlands djup.
 

Sigdarve

Medlem
Själv föredrar jag mina öl som hederliga ljusa lager, testat lite blandat "fin öl" men det är fasen inte min grej med massa humle och märkliga pajer.
Håller med. Började med ljus lageröl på 70-talet. Löwenbräu på 355 ml glasflaska med silverfolie var favorit då jag gjorde lumpen på KA4. Nästan bara ljusa lager i glaset på 80-talet också. Men på 90-talet hände det grejer. Alkoholstarkare och humliga produkter dök upp. Testat rubbet sedan dess, men är nu tillbaka på ruta ett. Det är ljus, lagom besk lager, jag gillar mest. I glaset just nu, något som jag blir sugen på ibland, https://www.systembolaget.se/dryck/ol/sierra-nevada-1133615
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Testat rubbet sedan dess, men är nu tillbaka på ruta ett

Pripps blå - för dig som provat klart!
upload_2019-3-7_11-8-28.jpeg
 

gece

Man vänjer sig.
Den brukar jag dricka till lunchen rätt ofta. Godare och lika billig som 2.1 på 6-pack.
Jag har sökt, men inte funnit lättölsversionen i butik, trots att den finns på snart sagt varenda lunchrestaurang (och folkisen i alla matbutiker). Är det bara jag som är dålig eller finns den inte i butik?
Härligt att 2 omnämnda öl, där man är delaktig vid bryggning.

Knegar på Spendrups? :)
 

Sigdarve

Medlem
Jag har sökt, men inte funnit lättölsversionen i butik, trots att den finns på snart sagt varenda lunchrestaurang (och folkisen i alla matbutiker). Är det bara jag som är dålig eller finns den inte i butik?
Har sett båda i några ICA-butiker.
På ICA i Hemse var 2.8 billigare än 2.1 på sexpack.
 
M

Mouton

Jag har sökt, men inte funnit lättölsversionen i butik, trots att den finns på snart sagt varenda lunchrestaurang (och folkisen i alla matbutiker). Är det bara jag som är dålig eller finns den inte i butik?


Knegar på Spendrups? :)
Kanske det, kanske ;)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Själv föredrar jag mina öl som hederliga ljusa lager, testat lite blandat "fin öl" men det är fasen inte min grej med massa humle och märkliga pajer.

Idag efter en dag sjukskriven för illamående och magont så får det bli en medicinsk Norrlands djup.

Håller med. Började med ljus lageröl på 70-talet. Löwenbräu på 355 ml glasflaska med silverfolie var favorit då jag gjorde lumpen på KA4. Nästan bara ljusa lager i glaset på 80-talet också. Men på 90-talet hände det grejer. Alkoholstarkare och humliga produkter dök upp. Testat rubbet sedan dess, men är nu tillbaka på ruta ett. Det är ljus, lagom besk lager, jag gillar mest. I glaset just nu, något som jag blir sugen på ibland, https://www.systembolaget.se/dryck/ol/sierra-nevada-1133615

Pripps blå - för dig som provat klart!
Visa bifogad bild 16064

Får erkänna att jag är en sucker för...
Visa bifogad bild 16065
... serverad strax över noll grader.

Alla har självfallet rätt till sin egen smak, tack och lov! ;) Det är dock fortfarande ett mysterium för mig hur man kan lägga hundratals kronor på en flaska vin men sen uppskatta en Spendrups, som i mitt tycke är så långt ifrån god eller ren i smaken det går att komma!

Men mer öl för oss andra finsmakare! :rolleyes::kyss:
 

Sigdarve

Medlem
Dricker alltid lättöl till maten när jag käkar Dagens på lunchrestaurang. Finns inget bättre alternativ som ingår. Dricker nästan alltid öl till mat. Vin ibland, mjölk, vatten och juice rätt sällan.
 
Last edited:

n_micke

Medlem
Alla har självfallet rätt till sin egen smak, tack och lov! ;) Det är dock fortfarande ett mysterium för mig hur man kan lägga hundratals kronor på en flaska vin men sen uppskatta en Spendrups, som i mitt tycke är så långt ifrån god eller ren i smaken det går att komma!

Men mer öl för oss andra finsmakare! :rolleyes::kyss:

Själv har jag vänt på det med att hur man kan lägga 50 spänn eller mer på öl som jag tycker smakar skit:D

Men som du säger, tur att vi gillar olika. Vore förbaskat tråkigt om alla gillade allt ”samma lika” :)
 

gece

Man vänjer sig.
Alla har självfallet rätt till sin egen smak, tack och lov! ;) Det är dock fortfarande ett mysterium för mig hur man kan lägga hundratals kronor på en flaska vin men sen uppskatta en Spendrups, som i mitt tycke är så långt ifrån god eller ren i smaken det går att komma!

Men mer öl för oss andra finsmakare! :rolleyes::kyss:
När det gäller öl är jag ytterst liberal i vad jag accepterar. Det finns en tid och en plats för Boon Mariage Parfait Kriek, och en tid och en plats för Spendrups-folkisar. Den totala glädjen i mitt liv blir större så :)

Och mycket hellre tar jag en blaskig industrilager än ett halvdassigt vin. Öl blir inte usla på samma sätt som vin blir...
 
M

Mouton

Alla har självfallet rätt till sin egen smak, tack och lov! ;) Det är dock fortfarande ett mysterium för mig hur man kan lägga hundratals kronor på en flaska vin men sen uppskatta en Spendrups, som i mitt tycke är så långt ifrån god eller ren i smaken det går att komma!

Men mer öl för oss andra finsmakare! :rolleyes::kyss:
Du verkar dåligt insatt i vilka öl vi tillverkar om du tror att Norr III och Mariestads är det enda vi har. Vi tillverkar fler än 70 olika sorter, vilket ett flertal är hantverksmässiga och mycket tidskrävande. Fast vi tar inte 100 spänn för dom, kanske nåt att titta vidare på dock.
 

Sigdarve

Medlem
Du verkar dåligt insatt i vilka öl vi tillverkar om du tror att Norr III och Mariestads är det enda vi har. Vi tillverkar fler än 70 olika sorter, vilket ett flertal är hantverksmässiga och mycket tidskrävande. Fast vi tar inte 100 spänn för dom, kanske nåt att titta vidare på dock.
Wisby Pils är rätt ok. Några IBU färre och jag hade varit helnöjd.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Du verkar dåligt insatt i vilka öl vi tillverkar om du tror att Norr III och Mariestads är det enda vi har. Vi tillverkar fler än 70 olika sorter, vilket ett flertal är hantverksmässiga och mycket tidskrävande. Fast vi tar inte 100 spänn för dom, kanske nåt att titta vidare på dock.

Det har jag aldrig påstått, och det är både dumt och förhastat att tro att jag är dåligt insatt utan att känna till min bakgrund och erfarenhet. Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp mot någon utan endast som en notis att jag inte uppskattar Spendrups egna öl. Att Brutal Brewing är bättre än en sådan där grön Spendrups Orginal-burk håller jag helt med om, men att Brutal Brewing gör särskilt god öl tycker jag inte, utan att det snarare är ett litet tafatt försök att ta sig in på hantverksbryggscenen. Och det är självklart enkelt att hacka på de stora aktörerna, vilket jag tror de flesta här förstår.

Sen om man börjar räkna varumärken som Spendrups äger så hittar man säkert godsaker där; jag tycker ex. mycket om Gotlands Bryggeris olika öl. Några är bättre, några är sämre. Och det är väl inte helt konstigt att jag drar en parallell mellan öl och vin när vi ofta bashar boxar här, när man relativt sett skulle kunna kalla ljus dussinlager för ölvärldens boxvin.
 

n_micke

Medlem
Carlsbergs Export blev det mellan vinerna ikväll. Sugen på Mythos dock så kanske måste hälsa på Bolis imorn igen.
 

Sigdarve

Medlem
Minns inte om det var Expressen, Aftonbladets eller rent av DN's ölexpertis som utsåg det godaste ölet på SB i mitten av 80-talet. Vinnaren blev Kronenbourg i varje fall. Det var tider det ;-)
 
Last edited:
Toppen