Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Jesper L

Medlem
34 grader i Dubrovnik kräver sin öl...!

Det är ett gott tecken när ölen säljs i 2 liters flaskor :D (den på bilden var dock en mini 33cl...)

upload_2019-8-10_21-53-14.jpeg
 

n_micke

Medlem
Jahapp, får krypa till korset, aldrig gillat sån där ”konstig öl”. Det har inte varit äckligt men föredragit ljusa lager.

Drack nyss en Amundsen Apocalyptic thunder och får nog gå lös ordentligt även i hyllan utav knas öl på bolaget...hatar att ha fel, jag som bestämt mig för att sånt där är inget för mig. Men fan så god den var!

Nya äventyr stundar, vad rekommenderas att man måste testa?
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Jahapp, får krypa till korset, aldrig gillat sån där ”konstig öl”. Det har inte varit äckligt men föredragit ljusa lager.

Drack nyss en Amundsen Apocalyptic thunder och får nog gå lös ordentligt även i hyllan utav knas öl på bolaget...hatar att ha fel, jag som bestämt mig för att sånt där är inget för mig. Men fan så god den var!

Nya äventyr stundar, vad rekommenderas att man måste testa?
Kan rekommendera dessa.

godaöl.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jahapp, får krypa till korset, aldrig gillat sån där ”konstig öl”. Det har inte varit äckligt men föredragit ljusa lager.

Drack nyss en Amundsen Apocalyptic thunder och får nog gå lös ordentligt även i hyllan utav knas öl på bolaget...hatar att ha fel, jag som bestämt mig för att sånt där är inget för mig. Men fan så god den var!

Nya äventyr stundar, vad rekommenderas att man måste testa?

Jag testade den nyligen också, tycker att Amundsen gör flera riktigt roliga öler! Testa ink & dager och hopbliminal messenger också.
 

grondahl

Medlem
Lite öl att testa:
För humlejuice: Omnipollo Fatamorgana och Stigbergets Amazing Haze, West Coast IPA, New&Improved.
För ipa som den smakade för 10 år sen: Ska Brewing Modus Hoperandi, Oscar Blues Dales Pale Ale, Stone Delicious IPA
För imp stout: Great Divide Yeti (såväl standard som varianter), Oscar Blues Ten Fidy, Stigberget Trouble Sleep,Founders: KBS, CBS och Breakfast stout. Mikkeller Beer geek stout.
För flamländsk suröl: typ allt från Rodenbach. Oud bruin är en fantastisk ölstil.
För saison: Jag gillar allt jag har testat från Brasserie Dupont men även Brekeriet och Stockholm Brewing gör schysst saison.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Första inlägget från USA handlar om öl :eek:
Risöl med yuzu. Faktiskt inte alls så dumt. Som Sol med lime fast med en rejäl beska.
IMG_1667.JPG
 

Sigdarve

Medlem
Hofbräu Original, har varit ett av min favoritlageröl, sedan 2011 då SB tog in den. . https://www.beeradvocate.com/beer/profile/4686/3062/
Från den här månaden ingår den i beställningssortimentet. Den har sålt bra vad jag vet.
"Kollikrav
Denna dryck kan endast beställas i hela kollin om 20 st på begäran av leverantören"

Edit: https://www.beernews.se/articles/olen-som-forsvinner-fran-systembolaget/
"Framför allt brukar det vara tufft för mindre bryggerier att hävda sig i lagerklasserna, där de stora aktörerna ofta säljer så mycket att det är svårt att konkurrera"

"på begäran av leverantören" Undrar varför?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Kollikrav
Denna dryck kan endast beställas i hela kollin om 20 st på begäran av leverantören"
...
"på begäran av leverantören" Undrar varför?
Kanske för att logistikkostnaden för enstaka flaskor för 20:90 (inklusive Systembolagets marginal, alkoholskatt och moms) är långt högre än deras bruttomarginal per flaska? Det har väl "alltid" varit kollikrav på bira i BS?
 

Sigdarve

Medlem
Kanske för att logistikkostnaden för enstaka flaskor för 20:90 (inklusive Systembolagets marginal, alkoholskatt och moms) är långt högre än deras bruttomarginal per flaska? Det har väl "alltid" varit kollikrav på bira i BS?
Fattar inte. SB köper väl in hela kollin? Inte bara enstaka flaskor till ordinarie sortiment?
 

Elvis

Medlem
Fattar inte. SB köper väl in hela kollin? Inte bara enstaka flaskor till ordinarie sortiment?

Jo men när någon beställer en flaska vin ur beställningssortimentet är det importören som får öppna en kartong och skicka en enstaka flaska till den butik kunden valt. Det blir dyrt för importören och därför är det kollikrav på nästan alla öl och vissa viner också.
 

Johan L

Medlem
För att förtydliga ytterligare så är beställningssortimentet inte något som Systembolaget lagerför själva. De väljer inte heller själva vad som ska finnas där, utan leverantörerna väljer vilka drycker de vill lägga in där och får sen lagerföra dem själva och står för frakt till butik när det kommer beställningar.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
C8E91A48-7E96-43EC-B0AC-8BA908DB0B8F.jpeg


känns din unga Mesnil-skumpa för söt och lättdrucken? Är emaljen för kraftig och bibehållen på tänderna. Ta det lugnt, nu har Örebro brygghus släppt en suröl med limesmak. Utseendet liknar något som Daidalos skulle sluka i sin labyrint (barnprogram på SVT, dom som fattar fattar)
Syran dominerar, såklart, men ändå en bra karaktär och struktur. Köptes på ren nyfikenhet och var helt klart kul att prova.

testa - men kom inte och gnäll till mig om om att jag inte varnat - om den måste åtföljas av två glas Samarin.
 
Visa bifogad bild 19653

känns din unga Mesnil-skumpa för söt och lättdrucken? Är emaljen för kraftig och bibehållen på tänderna. Ta det lugnt, nu har Örebro brygghus släppt en suröl med limesmak. Utseendet liknar något som Daidalos skulle sluka i sin labyrint (barnprogram på SVT, dom som fattar fattar)
Syran dominerar, såklart, men ändå en bra karaktär och struktur. Köptes på ren nyfikenhet och var helt klart kul att prova.

testa - men kom inte och gnäll till mig om om att jag inte varnat - om den måste åtföljas av två glas Samarin.
En granne stod och sörplade i sig två såna i vårsolen häromdagen
 
Toppen