Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oscaro

Medlem
Middag på Wedholms kräver bra bourgogne och igår blev det:
Domaine Vincent Dureuil-Janthial Rully 1er Cru Le Meix Cadot 2017
4D2B7035-8E31-4B79-8B4E-B0CCC48A24C1.jpeg

Underbar doft av vita blommor, citrus, brioche, ek och tropiska frukter.
Koncentrerat och fylligt vin med en krämig munkänsla. Friska gröna äpplen och lime är väldigt tydligt och ett långt, mineraliskt avslut. Oerhört bra och satt som en smäck till parmesangratinerad piggvar med champagnesås!
92
 

Bastardo

Medlem
Nu behöver du experimentera empiriskt!
Jag hävdar:
De som säger att hållbarheten är kort för portviner är galet ute och cyklar i Trumpdiket. Inte sant någonstans. Vinerna blir bara bättre, dessutom under flera månader! Har aldrig varit med om att en port tappat vid lagring-under-kork-ståendes-i-rumstemperatur. Inte ens sådana från 30-talet. Enbart det motsatta.
  • Vilka källor har du till dessa underliga "åsikter"?
Tag inte mitt ord för det, här är iaf ett förslag på handlingsplan för att bilda dig en egen uppfattning:
  1. Köp hem en Grådask eller något liknande
  2. Öppna och njut i dig ett glas
  3. ...eller tre
  4. Låt stå under kork i biblioteket under två-tre månader
  5. Ploppa i dig flera fler glas
  6. Bedöm själv.
  7. Ha skoj :)
...extra skoj om du samtidigt ploppar också en Moscatel de Setubal, en 5 Puttonyos, en Sauternes och en Auslese. Antingen bränner du pengarna för det du inte drack, eller så kommer du göra som jag (och många med mig) alltid hålla ett gäng olika söta/förstärkta viner under kork. Redo att drickas då ostdietsandan faller på.

Coravin är för mespruppar ;)

Jag berättade om Vintage Port och LBV och du refererar till Tawny port! Det är skilda viner som klarar helt annorlunda vice versa.

Det står precis över allt om detta oavsett var man söker! Men låt oss att ta ett exempel vad vinbanken säger:
”Portviner i Tawny-stil håller mycket länge, ofta i upp till ett år. LBV och Vintage Port är känsliga för syre och håller bara i en vecka.

Så här skriver SB på deras hemsida:
Hur länge håller portvin?
Fruktiga sorter som ruby, LBV och vintage förlorar karaktär efter att ha varit öppna i 1–2 veckor.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är väl en ganska vedertagen "sanning" (läs står i massor av vinböcker och internetsidor) att Vintage Port bör konsumeras relativt omgående (läs inom någon vecka), medan andra former av port (tawny, colheita) kan vara öppna väldigt länge. Själv vet jag ingenting om detta av egen erfarenhet då mina vintage port alltid verkar ta slut väldigt snabbt efter de öppnas :)
Åh…
Låter i mina öron lika one-track-minded-knäppigt som Munskänkarnas "sanning" om vitt till fisk och rött till kött.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag berättade om Vintage Port och LBV och du refererar till Tawny port! Det är skilda viner som klarar helt annorlunda vice versa.

Det står precis över allt om detta oavsett var man söker! Men låt oss att ta ett exempel vad vinbanken säger:
”Portviner i Tawny-stil håller mycket länge, ofta i upp till ett år. LBV och Vintage Port är känsliga för syre och håller bara i en vecka.

Så här skriver SB på deras hemsida:
Hur länge håller portvin?
Fruktiga sorter som ruby, LBV och vintage förlorar karaktär efter att ha varit öppna i 1–2 veckor.
…och över 50 miljoner evangeliker hävdar att änglar finns på riktigt…
Jag vägrar acceptera andras påstådda sanningar och förväntar mig aldrig att någon skall acceptera mina. Därför som vetenskap är så spännande! Andra vetenskapshenningar kommer att ifrågasätta precis alla dina data, hur du samlat in dem, hur du satt upp dina försök…
Jag har bara goda erfarenheter av långtidsöppna vintage port, ruby (har en öppen nu sedan ca en månad, en flaska med ca 10 år på nacken innan auktionsfyndet) och LBV som är jädringens så mycket MER nu än vid ploppet. Tawny jämför jag gärna med Rivesaltes/Maury/Banyuls som är ändå mer spännande efter tid uner öppnad kork.
  • Jag kanske bara har tur.
  • Eller en underlig smak. (Klarar tex inte av kaffe, medan shochu, NATTO (jästa sojabönor), umeboshi (salta, inlagda plommon) och surströmming står högt på listan.)
  • Eller fulisljuger.
Är egentligen inte intresserad av vad någon annan anser eller tycker. Är bara intresserad av vad min egen vridet, grovådriga gom gillar respektive inte gillar.
Tycker det finns ett oändligt stort värde i att utmana alla "sanningar" och bilda sig en egen uppfattning om ens egna sanningar.
Är också fascinerad över hur lätt det är att följa John istället för att följa sin egen stjärna.
Det är ju så himla enkelt att testa att ploppa några viner och se om du gillar deras trajectory genom oxidationsutvecklijgen eller inte. Din egen underbyggda åsikt är värdefylld och oändligt spännande :) :) :) :) :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens måndagsprovning med temat Bordeaux 1994:
Visa bifogad bild 24894
Visa bifogad bild 24895
1994 Château Batailley: Rätt mycket krut och rök, bra frukt, men inte typisk vare sig för slottet eller Pauillac. Fick tre sämstaröster, men var ändå inte så långt efter de andra.
1994 Clos du Marquis: hallon, körsbär, stall och svarta vinbär. Polerad och elegant med snälla fat och tanniner. Kvällens vinnare med fyra bästa och en sämstaröst.
1994 Château Gruaud Larose: Tryffel, svarta vinbär och gödselstack. Rätt så lik Clos du Marquis, men lite skitigare och bråkigare och inte lika polerad. Sista slatten i karaffen var dock mycket bra. En sämstaröst.
1994 Château La Gaffelière: Bläck, lakrits, svarta vinbär, kanel och ingefära. Moget med koncentrerad frukt, rejäla tanniner och en hel del fat. En bästaröst.
1994 Château Feytit Clinet: Lätt, med plommon, hallon, grönt gräs och blomjord. Bra, sval frukt och mycket snälla tanniner. En sämstaröst.
1994 Château L'Eglise-Clinet: Bläck, svarta vinbär, lingon, plommon och rönnbär. Stram, komplex och tuff med rejäla tanniner. Två bästa och en sämstaröst.
Slutsatsen var att 1994 är klart bättre än sitt rykte. Inget av de här vinerna behövde skämmas för sig. Klart inne i drickfönstret, men inte i nedförsbacken.
Vilket skoj tema!
Skulle vara skoj att köra genom '84 och '87 också…
 

LeChat

Medlem
9411047D-CB0D-41B0-AF6B-F000878B9D43.jpeg

2015 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier


Unnar mig njutning denna yrsnöiga onsdag. Alla belackare av chateauneuf borde prova Domaine Saint Preferts läckra och balanserade viner. Tänker då främst på August Favier och instegsvinet classique eftersom det är dessa som jag druckit mest av. Ska erkänna att alkoholen slår igenom en aning så är man väldigt känslig så ska man nog avstå. Men i övrigt är det ett komplext och smakintensivt vin som verkligen levererar pleasure när en är på det humöret.
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 24921
2015 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier


Unnar mig njutning denna yrsnöiga onsdag. Alla belackare av chateauneuf borde prova Domaine Saint Preferts läckra och balanserade viner. Tänker då främst på August Favier och instegsvinet classique eftersom det är dessa som jag druckit mest av. Ska erkänna att alkoholen slår igenom en aning så är man väldigt känslig så ska man nog avstå. Men i övrigt är det ett komplext och smakintensivt vin som verkligen levererar pleasure när en är på det humöret.
Instegaren brukar hålla ned alkoholen föredömligt väl. En klar favoritproducent även för mig!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag berättade om Vintage Port och LBV och du refererar till Tawny port! Det är skilda viner som klarar helt annorlunda vice versa.

Det står precis över allt om detta oavsett var man söker! Men låt oss att ta ett exempel vad vinbanken säger:
”Portviner i Tawny-stil håller mycket länge, ofta i upp till ett år. LBV och Vintage Port är känsliga för syre och håller bara i en vecka.

Så här skriver SB på deras hemsida:
Hur länge håller portvin?
Fruktiga sorter som ruby, LBV och vintage förlorar karaktär efter att ha varit öppna i 1–2 veckor.
Jag känner igen det där påståendet, och t.o.m. påståendet att Vintage Port måste drickas upp i en sittning efter dekantering och inte kan sparas. Precis som @StefanAkiko är jag något skeptisk, för jag har aldrig varit med om att en öppnad flaska portvin blivit dålig på det sätt som ett icke-förstärkt rödvin kan bli av att stå öppet. Jag har ganska ofta LBV eller "enklare" vintage port (s.k. "quinta port") öppna hemma, förslutna med vakuumkork eller ibland bara med korken istoppad. Det är nog däremot sällan flaskorna står mer än c:a två veckor innan de är slut.
 

Bastardo

Medlem
Jag känner igen det där påståendet, och t.o.m. påståendet att Vintage Port måste drickas upp i en sittning efter dekantering och inte kan sparas. Precis som @StefanAkiko är jag något skeptisk, för jag har aldrig varit med om att en öppnad flaska portvin blivit dålig på det sätt som ett icke-förstärkt rödvin kan bli av att stå öppet. Jag har ganska ofta LBV eller "enklare" vintage port (s.k. "quinta port") öppna hemma, förslutna med vakuumkork eller ibland bara med korken istoppad. Det är nog däremot sällan flaskorna står mer än c:a två veckor innan de är slut.
Tack, Tomas!
Vad tror du, kan man eller kanske även ’ska’ man använda en vinluftare typ Vinturi för Vintage Port, LBV ,Tawny eller Colheita eller är det säkraste att bara lufta vinet i en vanlig karaff en eller ett par timmar?
Visst kan jag testa det själv också, men jag vill gärna veta vad du tycker. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nu pratar vi vetenskap!
Me like!
Ok. För vetenskapen!
Tog ett glas på kvällen enligt följande procedur.
- flaskan stått öppnad sedan i fredags. I kylskåp med kork istoppad.
- Vinet hälldes i glaset ca 1,5 timme innan det dracks för att få rätt temperatur, luftas lite samt att få tid för barnen att somna

Kunde någon skillnad mot i fredags skönjas? Svar: ja, tydlig doft av kakao och körsbärslikör som inte var lika framträdande i fredags. Nästan som en riktigt högkvalitativ pralin. Mycket mycket smaskigt! Jag föredrar dagens glas gentemot fredagens.

nu låter jag flaskan stå under kork i rumstemperatur fram till lördag då jag tar nästa glas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack, Tomas!
Vad tror du, kan man eller kanske även ’ska’ man använda en vinluftare typ Vinturi för Vintage Port, LBV ,Tawny eller Colheita eller är det säkraste att bara lufta vinet i en vanlig karaff en eller ett par timmar?
Visst kan jag testa det själv också, men jag vill gärna veta vad du tycker. :)
För oxiderade portvinsstilar, Tawny och Colheita, ska det nog inte behövas någon luftning. Undantaget kan möjligen vara auktionsköpt Colheita/Tawny som är buteljerad för länge sedan, och som dragit på sig lite volatil syra under sin flasklagring.
Vintage Port (såvida man inte tullar på de helt nysläppta) och ofiltrerad LBV med extra lagring behöver ju däremot klassisk dekantering, eftersom de har mer eller mindre rejäl fällning. Då blir de ju luftade ändå. Jag använder ofta en liten Luminarc-karaff när jag ska hälla upp ett glas åt gången, och då kan portviner som står öppnade i kylen samtidigt komma upp i temperatur när de står och väntar.
Men visst, dricker man ung filtrerad LBV eller nysläppt ung Vintage Port kanske det inte skadar med vinluftare. Jag har dock ingen erfarenhet av någon sådan. Däremot har jag en portvinstratt (med "sil" i botten) för att kunna filtrera de sista resterna i flaskorna.
Detta skrivit, som en händelse, strax efter de sista resterna av en Sandemans 20 Year Old Tawny druckits upp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så här skriver SB på deras hemsida:
Hur länge håller portvin?
Fruktiga sorter som ruby, LBV och vintage förlorar karaktär efter att ha varit öppna i 1–2 veckor.
Du menar, de där som säljer öl utan att ha några kylar? :cool:
...eller som påstår att utan deras existens går Sverige under i ett alkoholdimmornas mayhem?

Följande säger de om att lagra vin från Bordeaux:
Frankrike: Bordeaux (Källa: här!)
Lagringstid
Rött: 10–20 år
Vitt: 5–10 år
Riktigt stora, röda bordeauxviner – på bland annat cabernet sauvignon och merlot – behöver minst 10–20 år för att göra sig själva rättvisa. De bästa vita, på semillon och sauvignon blanc, mognar på halva tiden.


Kommentar:
Svårt att hitta många röda som inte är gjorda på CS och M. Chateau Cheval Blanc blir ju ett undantag. Och enligt denna information borde "Vita Hästen" således inte tåla lagring ssk bra. Samma med de vita. Har aldrig druckit något vitt Bdx (mig veterligen) som inte till största delen bestått av Sb och S. Visst har det varit uppåt en 25% Muscatelle i någon flaska, men det är absoluta undantag. Sen kan man ju fundera över varför de söta inte ens nämns...

Slutsats:
Att se SB såsom varandes någon form av kunskapsbärare finner jag ovärdigt och nedgraderar verkliga kunskapsbärare. SB brukar försvara sig med att de har information för massorna och därför behöver generalisera.

...tänk om Apoteket gjorde på samma sätt ;-)
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Du menar, de där som säljer öl utan att ha några kylar? :cool:
...eller som påstår att utan deras existens går Sverige under i ett alkoholdimmornas mayhem?

Följande säger de om att lagra vin från Bordeaux:
Frankrike: Bordeaux (Källa: här!)
Lagringstid
Rött: 10–20 år
Vitt: 5–10 år
Riktigt stora, röda bordeauxviner – på bland annat cabernet sauvignon och merlot – behöver minst 10–20 år för att göra sig själva rättvisa. De bästa vita, på semillon och sauvignon blanc, mognar på halva tiden.


Kommentar:
Svårt att hitta många röda som inte är gjorda på CS och M. Chateau Cheval Blanc blir ju ett undantag. Och enligt denna information borde "Vita Hästen" således inte tåla lagring ssk bra. Samma med de vita. Har aldrig druckit något vitt Bdx (mig veterligen) som inte till största delen bestått av Sb och S. Visst har det varit uppåt en 25% Muscatelle i någon flaska, men det är absoluta undantag. Sen kan man ju fundera över varför de söta inte ens nämns...

Slutsats:
Att se SB såsom varandes någon form av kunskapsbärare finner jag ovärdigt och nedgraderar verkliga kunskapsbärare. SB brukar försvara sig med att de har information för massorna och därför behöver generalisera.

...tänk om Apoteket gjorde på samma sätt ;-)
Inte för att jag normalt brukar försvara monopolet men det här är väl inte direkt ett perfekt exempel. Bordeaux producerar kopiösa mängder vin i den prisklass som Systemets kundkrets normalt botaniserar i, och där finns det allehanda druvblandningar. För oss kan det så klart upplevas vilseledande att ens nämna dessa viner i samma andetag som det vi tänker på när Bordeaux nämns, men så har vi också ett särintresse.

I övrigt så har jag en fråga till dig. Jag anser också att ruby port absolut inte mår dåligt av en vecka eller två. Men den enda gång jag glömt en öppnad Churchill LBV längre än en månad upplevde jag den som stendöd och oxiderad. Jag har lite svårt att se hur en enkel LBV skulle kunna vinna på att utsättas för syre under så lång tid (även om det enda vetenskapliga svaret så klart är replicate, replicate replicate :)). Vad är det du anser ger en positiv utveckling över tid? Är oxidering ett plus eller minus för dig?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte för att jag normalt brukar försvara monopolet men det här är väl inte direkt ett perfekt exempel. Bordeaux producerar kopiösa mängder vin i den prisklass som Systemets kundkrets normalt botaniserar i, och där finns det allehanda druvblandningar. För oss kan det så klart upplevas vilseledande att ens nämna dessa viner i samma andetag som det vi tänker på när Bordeaux nämns, men så har vi också ett särintresse.

I övrigt så har jag en fråga till dig. Jag anser också att ruby port absolut inte mår dåligt av en vecka eller två. Men den enda gång jag glömt en öppnad Churchill LBV längre än en månad upplevde jag den som stendöd och oxiderad. Jag har lite svårt att se hur en enkel LBV skulle kunna vinna på att utsättas för syre under så lång tid (även om det enda vetenskapliga svaret så klart är replicate, replicate replicate :)). Vad är det du anser ger en positiv utveckling över tid? Är oxidering ett plus eller minus för dig?
Ibland dör viner som jag haft öppet länge. Eller snarare: de liksom bleknar bort. För dem finns ju alltid vasken ;-)

Försöker dock undvika alltför enkla viner av den anledningen att livet är för kort. Min gissning/åsikt är att den mycket långsamma oxidationen som sker i öppnad flaska under kork, lyfter fram allt som vinet har. Ssk tydligt blir det med äldre (bättre) flaskor som kan vara rent av trista vid plopp samt efter dekantering.
 

Bastardo

Medlem
För oxiderade portvinsstilar, Tawny och Colheita, ska det nog inte behövas någon luftning. Undantaget kan möjligen vara auktionsköpt Colheita/Tawny som är buteljerad för länge sedan, och som dragit på sig lite volatil syra under sin flasklagring.
Vintage Port (såvida man inte tullar på de helt nysläppta) och ofiltrerad LBV med extra lagring behöver ju däremot klassisk dekantering, eftersom de har mer eller mindre rejäl fällning. Då blir de ju luftade ändå. Jag använder ofta en liten Luminarc-karaff när jag ska hälla upp ett glas åt gången, och då kan portviner som står öppnade i kylen samtidigt komma upp i temperatur när de står och väntar.
Men visst, dricker man ung filtrerad LBV eller nysläppt ung Vintage Port kanske det inte skadar med vinluftare. Jag har dock ingen erfarenhet av någon sådan. Däremot har jag en portvinstratt (med "sil" i botten) för att kunna filtrera de sista resterna i flaskorna.
Detta skrivit, som en händelse, strax efter de sista resterna av en Sandemans 20 Year Old Tawny druckits upp.
Tack, Tomas!
Jag har en Graham’s Quinta dos Malvedos Vintage Port 2006 i skafferiet som jag ska öppna omkring tre veckor vid röda dagarna och testa lite om man kan märka någon skillnad mellan vanligt dekanterat portvin och en som är kört genom vinluftare. Men jag inbillar mig att vinluftaren funkar bäst med ordinarie rödviner, inte med starkviner.
Förresten tycker jag att just 20 Year Old Tawny portvin ger mest valuta för pengarna inom Tawny och Colheita viner. Inte billigt, men smaken är fantastiskt. Och att ’enklare’ Vintage port kan också ge otroligt fina viner. På en sajt, som jag inte kan hitta just nu hade de även listat ett vin av Fonseca Guimaraens Vintage port bland topparna. Det var förmodligen årgång 2003.
Just bland undeclared Vintage port kan man hitta riktiga gudlgryn för halva priset gentemot vanlig declared Vintage port. Men egentligen är inte ens en riktig fin Vintage port så dyrt, om man tar hänsyn att man kan få en flaska för ungefär tusen spänn och även mindre. Jag menar, många här betalar glatt flera tusen spänn för en skumpa och andra svagviner. :) Så klart inte flera tio år gammalt port men mycket bra ändå.
P.S. Det grämer mig fortfarande att jag inte kommer ihåg proportionerna för en mycket högklassig drink som det fanns ett ungefärligt recept länge sen på någon svensk vintidskrift: Old Peg, tror jag det hette. En ’cocktail’ som handlar om en blandning av gammal högkalassig cognac, gammalt Vintage port och årgångschampagne. Man kunde kanske fuska sig lite och ta sånt man har råd med och improvisera en egen drink. ;)
Är det någon här som vågar sig att gissa i vilka proportioner man borde blanda brygden? Mest skumpa, gissar jag.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte för att jag normalt brukar försvara monopolet men det här är väl inte direkt ett perfekt exempel. Bordeaux producerar kopiösa mängder vin i den prisklass som Systemets kundkrets normalt botaniserar i, och där finns det allehanda druvblandningar.
4874AC87-AC8E-4257-B04A-87F88B636285.jpeg
Hur tänker du "Allehanda Druvblandningar"? :rolleyes:
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
20211202_170405.jpg
20211202_170400.jpg
20211202_170854.jpg
Provning hos Albino Rocca:
2019 Cortese: vanilj och kola i doften. Citron och tallbarr i smaken. Bra syra. Kul vin som kanske gör sig bäst på provningar?
2019 Nebbiolo de Alba: från ett vingårdsläge precis utanför gränsen till Barbaresco. Sval, stram och tuff. Inte jätteroligt.
2019 Barbera de Alba superiore: Polerad och elegant Barbera. Sval med bra frukt. Mycket bra för att vara en Barbera.
2019 Ronchi. Nybutlejerad utan etikett. Släpps i januari. Hallon och jordgubbar i både smak och doft. Burgundisk stil. Snygg frukt och mycket snälla tanniner. Går bra att dricka ungt.
2018 Cotta: mitt emot Ronchi men med väst istället för östsol. Mycket mer klassisk nebbiolo: körsbär, rosor och tuffa tanniner. Behöver nog ligga ett antal år. Jag föredrog Ronchi, men @Carinasomm tyckte att Cotta var bättre.
2017 Angelo: Samma frukt som Ronchi (50 % av druvorna kommer därifrån), men med ett helt annat djup och komplexitet. Bra tillgänglighet. 97 poäng hos WE och det känns inte som någon överdrift.
2016 Ronchi Riserva: tyngre och mer polerad än Ronchi 2019, men kanske inte fullt i klass med Angelo.
Helt klart att Albino Rocca gör mycket bra Barbaresco. Vinerna från Ronchi verkar genomgående vara tillgängliga som unga.
 
Toppen