Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
C150757C-D3E2-41DE-B12C-4DA733DAA7D8.jpeg

2016 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Hittade en oxfiléände i frysen och tänkte därför göra en god oxfilépasta med svamp. Och då kan en ju premiärprova årgång 2016 av brunello.

Bra balans och förvånansvärt tillgänglig.
Varken överdrivna syror eller tanniner. Tycker annars att tydliga syror varit utmärkande för årgången på många håll. Men här finns en härlig ungdomlig energi som lovar gott. Den är knappast vidöppen eller bjuder på stor komplexitet idag. Men trots de ganska blyga och återhållsamma uttrycken så blir jag förtjust. Smaskigt!
 

LarsW

Medlem
Gran Enemigo Agrelo 2010

Doft medsvarta vinbär, vanilj och lite hö. En aning läder. Doftmässigt hamnar jag i Bordeaux på en gång. Dag två en lite syltig ton som kanske mer hintar åt nya världen.
I munnen är det Moget, elegant och nästan drickfärdigt. Gillade det snäppet bättre dag två så tänker en 2-3 år till innan nästa flaska. Svarta vinbär. Svarta oliver. Paprika. Hö och tobak.

Detta är gott! I går till en bit dovhjort med krispig potatis och en vinsky satt det fint!
91+p

thumbnail_20211219_173823.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En afton på Trattoria Pecorella där två av pläjtsen i afton var Michelinvarning på:
2D4BE288-1882-4501-8E96-F86E70B16475.jpeg

1998 Keyneton Estate Shiraz. 93 p
Poängen från både mig o hustrun i vacker unison.
Mörkröd.
Stor, underbar doft av australisk röd jord, krusmynta och mörkare aromer i bakgrunden åt hållet lakrits, julkryddor och körvel.
Förfinade tanniner samman med ett (förbluffande nog) slankt vin och attraktiva syror är bara en så underbar avslutning på en hård vecka.
Även om detta är lägsta nivån på instegsvin, är det ett riktigt välgjort vin som kommer ha mer att leverera om några år.

Sista flaskan (av 2) om 2-5 år.
(Auktionens lot var två flaskor, varav den ena med sepage. Detta var flaskan med sepage och den var pristin!)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du koll på hur den har lagrats under dessa 25 år? Annars - är det fair att spy sådan galla över producenten? Men du kanske har fler erfarenheter från samma producent?
Fair?
Är det fair att leverera skräpvin och ta premiumbetalt för det?
Detta vin hade inga fel, annat än att det var ett skräpvin från start.
Har aldrig varit ett bra vin. Tom så att de inte ens låtsas om att de någonsin levererat CdP…
Skäms på dem!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Japp. Empiriska studier har förvånat mig.
Det är de viktigaste studierna i vinernas värld.
Liksom man lär sig att vitlök går till vanilj (fatlagrade viner och … glass), att Champoo blir bättre med några droppar Guinness i, osv.
Fisk och rött vin, kött och vitt vin.
Skaldjur och Sauternes.
Sashimi och saké.
Pilsneröl och … allt.
 

buteljen

Medlem
Fair?
Är det fair att leverera skräpvin och ta premiumbetalt för det?
Detta vin hade inga fel, annat än att det var ett skräpvin från start.
Har aldrig varit ett bra vin. Tom så att de inte ens låtsas om att de någonsin levererat CdP…
Skäms på dem!
Fattar inte, hur kan du veta att det var ett skräpvin och att det inte varit fellagrat under de 25 åren de funnits?
Om du visste att det var ett skräpvin - varför köpte du det och betalade premium för det?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fattar inte, hur kan du veta att det var ett skräpvin och att det inte varit fellagrat under de 25 åren de funnits?
Om du visste att det var ett skräpvin - varför köpte du det och betalade premium för det?
Vet inte att känna igen fellagrade viner, för av de över 100 auktionsvinsterna jag druckit det senaste året har inget haft något allvarligt fel. Vin är sannerligen tåligare än vad som befaras. Viner jag själv sparat under perfekta förhållanden har haft värre fel…

Skräpviner är rätt lätt känna igen blint, även om man ibland bländas av dem som unga.

Fanns ingen förhandsinfo om deras CdP någonstans, inte ens på CT. Bara ett varumärke som utlovar mer än skräp.

Kanske jag är onödigt skarp mot Bichot efter bara en flaska. Men, de håller hög svansföring och denna buteljering är allt annat än…

Är det ditt favorithus i Bgn, jamen njut av det! Dem! Deras leveranser!
Min snedtripp med deras CdP har extremt lite med det att göra.
 

buteljen

Medlem
Vet inte att känna igen fellagrade viner, för av de över 100 auktionsvinsterna jag druckit det senaste året har inget haft något allvarligt fel. Vin är sannerligen tåligare än vad som befaras. Viner jag själv sparat under perfekta förhållanden har haft värre fel…

Skräpviner är rätt lätt känna igen blint, även om man ibland bländas av dem som unga.

Fanns ingen förhandsinfo om deras CdP någonstans, inte ens på CT. Bara ett varumärke som utlovar mer än skräp.

Kanske jag är onödigt skarp mot Bichot efter bara en flaska. Men, de håller hög svansföring och denna buteljering är allt annat än…

Är det ditt favorithus i Bgn, jamen njut av det! Dem! Deras leveranser!
Min snedtripp med deras CdP har extremt lite med det att göra.
C9dP 1996 vintage får generellt 82 p för nuvarande drickbarhet och ett stort C ("Caution, might be too old") i bedömning ;).
Jag tror aldrig jag har druckit Bichot och det kan absolut vara ett skräpvin!!
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
E5B58D85-3E65-4A61-900D-66AB6023DB76.jpeg

Principiano, Barolo, 2016, Caviste Edition

Osäker på om det är samma vin i flaskan som deras vanliga Barolo som jag dock inte har provat årgången av. Granbarr, körsbär och nejlika på snoken. Som förväntat ordendligt med tanniner men dom känns ändå rätt avrundade. Dock har vinet en lite störande alkoholton, trots relativt modesta 13,5%. Lång eftersmak där tallbarr och körsbär hänger kvar länge. Nästa flaska om tre år. Idag 89p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
C9dP 1996 vintage får generellt 82 p för nuvarande drickbarhet och ett stort C ("Caution, might be too old") i bedömning ;).
Jag tror aldrig jag har druckit Bichot och det kan absolut vara ett skräpvin!!
Generaliseringar av hela områden och årgångar är alltid grova.
Skräp är skräp om än i gyllne dosor.
Vem håller denna skala?
Vad säger den skalan om röd Bdx 66, 70, 71, 75, 79?
 

Poussard

Medlem
Generaliseringar av hela områden och årgångar är alltid grova.
Skräp är skräp om än i gyllne dosor.
Vem håller denna skala?
Vad säger den skalan om röd Bdx 66, 70, 71, 75, 79?
De där årgångarna har ungefär 84-86 i årgångsbetyg. Med tanke på att det är Bdx är det ”drink up” snarare än döda viner. En generalisering jag baserar på 1 källa enbart.
 

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 25046
Principiano, Barolo, 2016, Caviste Edition

Osäker på om det är samma vin i flaskan som deras vanliga Barolo som jag dock inte har provat årgången av. Granbarr, körsbär och nejlika på snoken. Som förväntat ordendligt med tanniner men dom känns ändå rätt avrundade. Dock har vinet en lite störande alkoholton, trots relativt modesta 13,5%. Lång eftersmak där tallbarr och körsbär hänger kvar länge. Nästa flaska om tre år. Idag 89p
Det ska inte vara samma blandning som deras vanliga Barolo Classico.
CAVMMXXI är resultatet av ett unikt samarbete mellan Ferdinando Principiano och Caviste och är ett tillfälle som aldrig kommer tillbaka. Vinet, som vi kallar 2016 Barolo Ferdinando Principiano x Caviste, är baserat på Ferdinandos Barolo 2016 från Serralunga d’Alba, som buteljerats senare än vanligt, med totalt närmare 4 års lagring på botti och tank i källaren
 

Magikern

Medlem
Rossignol-Trapet Chapelle-Chambertin Grand Cru 2019

Doft: Mörk mullbärsfrukt blandat med skogsbär. Lite ekfat och en mörkfruktig ungdomlig karaktär som för tankarna till ett vin som är mycket ungt men med superkvalitet.
Attack: Hög intensitet med en silkeslen järnnäve i en sammetshandske karaktär. Mycket mörk frukt som domineras av björnbär och mullbär.
Mellansmak: Syran är lite låg men frukten och de jordiga tonerna är klockrena. Detta är ett rätt fylligt vin med mycket ungdomlig vresighet blandat med mycket lovande frukt.
Eftersmak: Silkeslena tranbär och jordgubbar. Rätt lång och riktigt trevlig.

Det är kul att prova lite unga finviner ibland. Detta är mycket lovande och värt 93 poäng idag och betydligt mer i framtiden.

Någon som provat?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Grabbhelgprovning med uttalat upplägg att börja med en söt flight för att ha full fokus och ge de söta vinerna förtjänad uppmärksamhet istället för att agera sängfösare i slutet. Nu blev det i och för sig tre champagner som föråkare för de som inte kom i tid.

Allt serverades blint eller halvblint om man hade med en flaska själv i flighten.


Flight 1 sött
20211218_001142.jpg

Kracher Trockenbeerenauslese NV

Drack Kracher första gången för några veckor sedan när @LarsW hade med sig en äldre flaska. Gillade den mycket så testade att köpa några småflaskor från decembersläppet. Honung, aprikos, botrytis och lite karamelliserat socker. Söt, ung och frisk med mycket citrus. Klart fräschast av alla viner och efter lite vånda satte jag den här som etta. Har kommit fram till att jag gillar unga söta viner. Gissade på min egen flaska.

Rieussec 2001
Vit choklad, kokos, saffran på doften och med lite knäck i smaken. Lång intensiv och komplex smak. Flightens vin och min tvåa. Mycket bra och klart mer mognad än första vinet. Gissade Suduiraut 1999.

Hade som önskedröm att just Rieussec 2001 skulle medtas för det är det andra bästa söta vinet jag druckit efter Jakäm 90. Höga poäng men inte så att jag ramlade av stolen den här gången.

Albala PX 1990
Balsamvinäger, tomat och lite dressing. Någon nämnde soja. Tjock sirap på smaken. Förra gången jag fick vintypen serverad hade jag aldrig provat och gissade port. Nu var det uppenbart att det var en söt sherry. Måste nog dricka mer för att kunna bedöma rättvist. Adekvat men inte riktigt min grej.

Mullineux Olerasay no 2 Ej med på bild, misstänker förskingring av revisorn...;)
Grön oliv på doften och citrus och vanilj på smaken. Min fyra men fick min tredjeröst ändå.

Rieussec 2001 halva
Vit choklad, kokos... men vänta nu är inte det här samma vin som nummer 2!? Absolut inte säger övriga 7. Jag var i alla fall tillräckligt övertygad för att inte rösta på det här vinet som trea med motiveringen att det är samma vin som glas två. Mycket bra och skillnaden mot helflaskan speglas inte rättivist i totalpoängen.

Kaltern Quintessen
Parfym, örter, kardemumma och tyvärr diskmedel som förstör helhetsintrycket. Smakar söta julkryddor. Klart mest avvikande vin som fick en rebellröst.

Min ranking:
1 Kracher
2a Rieussec 2001
2b Rieussec 2001 halva
3 Mullineux Olerasay no 2
4 Albala
5 Kaltern Quintessen

Total ranking topp 3 med inverterad poäng (antal första röster):
1 Rieussec 2001 - 15 p (2)
2 Mullineux - 13 p (2)
3 Kracher NV - 10 p (2)
4 Rieussec 2001 - 7 p (2)
5 Kaltern - 2 p
6 Albala - 1 p

Intressant att topp 4 alla har 2 förstaröster var och att det är så stor skillnad mellan Rieussec på hel och halvflaska.

Flight 2 champagne
20211218_001154.jpg


Av föråkarna var Billiot Laetitia (deg 12) klart bäst med sin ekada fylliga stil. Savart är verkligen inte min grej. Torr, stram och ogin. Gissade PN från odlare i Aube med ek. Mogen Pommery NV var fullt drickbar och jag gissade mogen hus-NV från 80-talet.


Bollinger GA Rosé 1999
Klart kraftig maskulin skumpa i fatad stil. Klart mogen men samtidigt trött. Svag årgång eller dåligt lagrad? Gissade GA 99. Tydligen auktionsköp men har å andra sidan inte druckit GA 99 på väldigt länge så oklart på det allmänna tillståndet. Cristal 99 är i sitt esse nu... Själv hade jag definitivt öppnat upp och kollat om jag hade fler GA 99 i källaren.

Fallet-Gourron/Prevostat (bas 02)
Typisk ekade odlare som jag gillar. Rätt kraftig stil som ibland kan lura mig till PN men gissade ekad BdB-odlare. Eftersom jag visste vem som hade flaskan kunde jag metagissa att det är nog så här Fallet smakar. Lite mognad men väldigt pigg syra. Gissade 08 eller 02. Mycket bra! Synd att odlaren har lagt ner och sålt marken om jag fattat det hela rätt.

Ingen omröstning gjordes av oklar anledning.


Flight 3 vitt
20211218_001208.jpg




Labet?
Stall, päls och funkigt. Osvavlat efterjäst instagramvin som ger en nära döden upplevelse. 49 parkerpoäng.

Dominio del Aguila 2015
Grillad citron, gula vingummin och lite blandning av päronsplitt och citronglass. Bra syra och hög intensitet. Faten märktes. Svårplacerad och gissade monster GC-chablis-deluxe. Verkligen min typ av vin och vita spanjorer imponerar ofta på mig och betydligt mer än de röda.

Intressant att vissa började prata om Von Winning på det här vinet eftersom jag själv var inne på det innan jag smakade sista vinet som mer stämde in på riesling.

Lingua Franca AVNI Chardonnay 2016
Smörig, vanilj och känns som malo. Chardonnay...

Genevat Les Survivants ?
Har skrivit citron och ananas med smak av citron vilket känns lite märkligt. Lång smak och klart ekad. Gissade Jura.

Von Winning Oyzetra 2018
Hade tänkt en annan flaska men hade glömt bort den här som dessutom låg längst upp i högen. Vissa rieslingtoner kan kännas men även lime och lite kola. Lång smak med lite bränd karamell i eftersmaken. Lite fet och mineralisk munkänsla i avslutet. Gissade på mitt eget vin här. Riktigt bra vin!

Min ranking:
1 Domino del Aguila 2015
2 Von Winning Oyzetra 2018
3 Genevat Les Survivants ?
4 Chardonnay
5 Labet

Total ranking:
1 Von Winning Oyzetra 2018 - 15 p (2)
2 Domino del Aguila 2015 - 13 p (3)
3 Genevat - 10 p (1)
4 Chardonnay - 7 p (1)
5 Labet - 3 p (1)


Flight 4 rött
20211218_001220.jpg


Vid det här laget var jag rätt trött på vin och då syftar jag inte på volymen i första hand utan antal intryck. Normalt drabbar det ödet sötvinerna men nu var det rödvinets tur. Inga anteckningar gjordes och bedömningen var tämligen digital.

Azienda Agricola Serragghia Riserva Gabrio Pinot Noir 2018
Lite brettig och rökig. Gissade 80-tal... bästa med den gissningen är att jag inte var längst ifrån åldersmässigt.:ängel: Väger man in priset, ja då är det Salonklass på pris kontra prestanda.

Domaine Jamet Cote-Rotie 2012
Grönt och skitigt. Inte så kul alls...

Domaine Taupenot-Merme Corton Rognet 2009
Inget minne alls. Röd bourgogne som jag oftast upplever det helt enkel vilket man kanske ska vara glad för med tanke på prisbilden.

Glaetzer Amon-Ra Shiraz 2006?
Äntligen ett vin med lite frukt och fat som får en känna att man lever. Det här vinet gillar du antog @chambertin korrekt. Tror jag gissade SQN Syrah på det här vinet.

Cigliuti Serraboella 2010

SQN Grenache 2015

Här blev det snack om vinet var lite korkat. Klart dämpad frukt, framförallt med facit i hand men jag tyckte i alla fall det var flightens näst bästa vin. Å andra sidan skadar inte lite kork ibland.:cool:

Min ranking som jag inte minns helt:
1 Amon-Ra
2 SQN Grenache 2015
3 Serraboella 2010
4 Taupenot-Merme Corton Rognet 2009
5 Jamet Cote-Rotie 2012
6 Italiensk svindyr pinot

Totala rankingen noterade jag inte.

Slutsats: mer sött till folket!
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Grabbhelgprovning med uttalat upplägg att börja med en söt flight för att ha full fokus och ge de söta vinerna förtjänad uppmärksamhet istället för att agera sängfösare i slutet. Nu blev det i och för sig tre champagner som föråkare för de som inte kom i tid.

Allt serverades blint eller halvblint om man hade med en flaska själv i flighten.


Flight 1 sött
Visa bifogad bild 25048
Kracher Trockenbeerenauslese NV

Drack Kracher första gången för några veckor sedan när @LarsW hade med sig en äldre flaska. Gillade den mycket så testade att köpa några småflaskor från decembersläppet. Honung, aprikos, botrytis och lite karamelliserat socker. Söt, ung och frisk med mycket citrus. Klart fräschast av alla viner och efter lite vånda satte jag den här som etta. Har kommit fram till att jag gillar unga söta viner. Gissade på min egen flaska.

Rieussec 2001
Vit choklad, kokos, saffran på doften och med lite knäck i smaken. Lång intensiv och komplex smak. Flightens vin och min tvåa. Mycket bra och klart mer mognad än första vinet. Gissade Suduiraut 1999.

Hade som önskedröm att just Rieussec 2001 skulle medtas för det är det andra bästa söta vinet jag druckit efter Jakäm 90. Höga poäng men inte så att jag ramlade av stolen den här gången.

Albala PX 1990
Balsamvinäger, tomat och lite dressing. Någon nämnde soja. Tjock sirap på smaken. Förra gången jag fick vintypen serverad hade jag aldrig provat och gissade port. Nu var det uppenbart att det var en söt sherry. Måste nog dricka mer för att kunna bedöma rättvist. Adekvat men inte riktigt min grej.

Mullineux? Ej med på bild, misstänker förskingring av revisorn...;)
Grön oliv på doften och citrus och vanilj på smaken. Min fyra men fick min tredjeröst ändå.

Rieussec 2001 halva
Vit choklad, kokos... men vänta nu är inte det här samma vin som nummer 2!? Absolut inte säger övriga 7. Jag var i alla fall tillräckligt övertygad för att inte rösta på det här vinet som trea med motiveringen att det är samma vin som glas två. Mycket bra och skillnaden mot helflaskan speglas inte rättivist i totalpoängen.

Kaltern Quintessen
Parfym, örter, kardemumma och tyvärr diskmedel som förstör helhetsintrycket. Smakar söta julkryddor. Klart mest avvikande vin som fick en rebellröst.

Min ranking:
1 Kracher
2a Rieussec 2001
2b Rieussec 2001 halva
3 Mullineux?
4 Albala
5 Kaltern Quintessen

Total ranking topp 3 med inverterad poäng (antal första röster):
1 Rieussec 2001 - 15 p (2)
2 Mullineux? - 13 p (2)
3 Kracher NV - 10 p (2)
4 Rieussec 2001 - 7 p (2)
5 Kaltern - 2 p
6 Albala - 1 p

Intressant att topp 4 alla har 2 förstaröster var och att det är så stor skillnad mellan Rieussec på hel och halvflaska.

Flight 2 champagne
Visa bifogad bild 25049

Av föråkarna var Billiot Laetitia (deg 12) klart bäst med sin ekada fylliga stil. Savart är verkligen inte min grej. Torr, stram och ogin. Gissade PN från odlare i Aube med ek. Mogen Pommery NV var fullt drickbar och jag gissade mogen hus-NV från 80-talet.


Bollinger GA Rosé 1999
Klart kraftig maskulin skumpa i fatad stil. Klart mogen men samtidigt trött. Svag årgång eller dåligt lagrad? Gissade GA 99. Tydligen auktionsköp men har å andra sidan inte druckit GA 99 på väldigt länge så oklart på det allmänna tillståndet. Cristal 99 är i sitt esse nu... Själv hade jag definitivt öppnat upp och kollat om jag hade fler GA 99 i källaren.

Fallet-Gourron/Prevostat (bas 02)
Typisk ekade odlare som jag gillar. Rätt kraftig stil som ibland kan lura mig till PN men gissade ekad BdB-odlare. Eftersom jag visste vem som hade flaskan kunde jag metagissa att det är nog så här Fallet smakar. Lite mognad men väldigt pigg syra. Gissade 08 eller 02. Mycket bra! Synd att odlaren har lagt ner och sålt marken om jag fattat det hela rätt.

Ingen omröstning gjordes av oklar anledning.


Flight 3 vitt
Visa bifogad bild 25053



Labet?
Stall, päls och funkigt. Osvavlat efterjäst instagramvin som ger en nära döden upplevelse. 49 parkerpoäng.

Dominio del Aguila 2015
Grillad citron, gula vingummin och lite blandning av päronsplitt och citronglass. Bra syra och hög intensitet. Faten märktes. Svårplacerad och gissade monster GC-chablis-deluxe. Verkligen min typ av vin och vita spanjorer imponerar ofta på mig och betydligt mer än de röda.

Intressant att vissa började prata om Von Winning på det här vinet eftersom jag själv var inne på det innan jag smakade sista vinet som mer stämde in på riesling.

?
Smörig, vanilj och känns som malo. Chardonnay...

Genevat Les Survivants ?
Har skrivit citron och ananas med smak av citron vilket känns lite märkligt. Lång smak och klart ekad. Gissade Jura.

Von Winning Oyzetra 2018
Hade tänkt en annan flaska men hade glömt bort den här som dessutom låg längst upp i högen. Vissa rieslingtoner kan kännas men även lime och lite kola. Lång smak med lite bränd karamell i eftersmaken. Lite fet och mineralisk munkänsla i avslutet. Gissade på mitt eget vin här. Riktigt bra vin!

Min ranking:
1 Domino del Aguila 2015
2 Von Winning Oyzetra 2018
3 Genevat Les Survivants ?
4 Chardonnay
5 Labet

Total ranking:
1 Von Winning Oyzetra 2018 - 15 p (2)
2 Domino del Aguila 2015 - 13 p (3)
3 Genevat - 10 p (1)
4 Chardonnay - 7 p (1)
5 Labet - 3 p (1)


Flight 4 rött
Visa bifogad bild 25051

Vid det här laget var jag rätt trött på vin och då syftar jag inte på volymen i första hand utan antal intryck. Normalt drabbar det ödet sötvinerna men nu var det rödvinets tur. Inga anteckningar gjordes och bedömningen var tämligen digital.

Azienda Agricola Serragghia Riserva Gabrio Pinot Noir 2018
Lite brettig och rökig. Gissade 80-tal... bästa med den gissningen är att jag inte var längst ifrån åldersmässigt.:ängel: Väger man in priset, ja då är det Salonklass på pris kontra prestanda.

Domaine Jamet Cote-Rotie 2012
Grönt och skitigt. Inte så kul alls...

Domaine Taupenot-Merme Corton Rognet 2009
Inget minne alls. Röd bourgogne som jag oftast upplever det helt enkel vilket man kanske ska vara glad för med tanke på prisbilden.

Glaetzer Amon-Ra Shiraz 20xx?
Äntligen ett vin med lite frukt och fat som får en känna att man lever. Det här vinet gillar du antog @chambertin korrekt. Tror jag gissade SQN Syrah på det här vinet.

Barbaresco ?

SQN Grenache 2015
Här blev det snack om vinet var lite korkat. Klart dämpad frukt, framförallt med facit i hand men jag tyckte i alla fall det var flightens näst bästa vin. Å andra sidan skadar inte lite kork ibland.:cool:

Min ranking som jag inte minns helt:
1 Amon-Ra
2 SQN Grenache 2015
3 Barbaresco?
4 Taupenot-Merme Corton Rognet 2009
5 Jamet Cote-Rotie 2012
6 Italiensk svindyr pinot

Totala rankingen noterade jag inte.

Slutsats: mer sött till folket!
När du skriver "Mullineux?", är det då deras straw wine ni provat eller är det den mer sällsynta Olerasay?
 
Toppen