Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Julafton med italienskt tema.:
Vi tog med oss en egen Barolo och gav oss på restaurangens Barolo på glas.
0FA5DFFA-D8B0-4AEB-9DD8-6065AAFCF4DC.jpeg

2016 Via Nuova Briccho Boschis Barolo av Pira, 92p med enorm uppsida en bra bit in i framtiden
Smakar dyrt men lever på inga vägar upp till prislappen. Förstår heller inte varför det skrivs på CT att den är tillgänglig, underbar och ready to plop. *pft*
Detta är ett ungt vin som fortfarande lever på sin primära frukt. Det gör den tämligen ointressant för våra smaklökar. Att sedan den rejäla strävheten (bra sort, inte modell taggtråd) ger vinet en uttorkad kort avslutning, gör inte det hela bättre.
Vinet har dock massor av fina kvaliteter som man kunde mejsla fram efter ca 3 tim luftning:
Violer, hallon, körsbär, skogspromenad och duktigt med nypon.

F58CB64A-8430-41C1-A7CF-9B719C5FF2DA.jpeg

2014 Torriglione Barolo av Gagliasso, 90p med viss uppsida för lagerarbetare.
Ett varmfruktigt vin med både solsken och värme i druvorna. Framställd som en lätt syltig och mycket välkomnande kram.

God jul alla!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter alldeles för mycket julätande tänkte vi hålla middagen light idag. Men, vips var vi sugna på pizza... Det självklara valet föll på Pizza-La och deras Italian Style Pepperoncino.

Vinvalet: ett generiskt ungt och ett klassiskt med liten mognad. Är ju annars på tok för sällan som vi dricker Chinon. Dock mycket ovanliga viner på auktion här. Tyvärr.
16404347369777280434486503800816.jpg

2014 Domaine du Roc, 87 p.
Skulle kunna betraktas som Château de la Négly's bulkvin. Syrah och Grenache noir.

från CT:
Happy, easy drinking with a rich constitution. Towards sweet, but balances it off with good acidic backbone and a faint shadow of tannins.
Very nice drinking!


1989 Clos de la Dioterie av C. Joguet. 92p.
Nu pratar vi klassiska toner av högsta klass.

från CT:
Btl had suffered sepage but still almost fully filled. Extreme mold on top of the cork. Decorked using Ah-Soh.
Light red with only faint bricking.
Grande nose with typical cold climate CF that sports paprikas, wet terracotta, some tobacco and earth.
In the mouth, this enters lightly, carrying red berries with a slight bitterness to it. Then comes the most beautiful moment on the mid-palet when the Solar Bomb presents itself with a beautiful ball of mature fruit. Finishes long and beautiful with red berries, tobacco, earth, wet terracotta and a distinctly bitter pang.

The bitter aspect makes this a foodwine.

All in all: A really fine btl of wine.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
03B89980-4DBA-4993-9931-13049ED90CF0.jpeg

Chateau Figeac 2006
Julaftonsdricka. Min första bdx 2006 där inte tanninerna försöker penetrera gommen och invadera näsan. Väldigt bra Balans för övrigt mellan frukten, eken (cigarrlåda) och en härlig syra. Dricker mycket bra nu.
Som avslut på kvällen så fick Churchill vintage port 2011 ackompanjera osten Epoisses de Bourgogne. Smaskens!
 

LeChat

Medlem
26207CB3-EE4D-4136-BEED-8899055881C3.jpeg

2012 Château Lafon-Rochet

Lite bordeaux i julhelgen vill en ju ha. 2012 levererar som förväntat.
Drickfärdig och god, i lätt och charmig stil men där tanniner känns en aning klena. Om en inte nöjer sig med enbart mognadstoner utan även vill ha lite nerv i vinet, då är det läge att korka upp. Den känns lite vek för att lagras.

Julafton är över, så även julmaten(tack och lov!) Ikväll blir det istället grillade lammsteksskivor och vitlökssmör.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Idag plockade jag fram en Bourdeaux med 27 år på nacken. La Demoiselle de Sociando - Mallet 1994. Som vanligt var jag övertygad om att den skulle vara dålig, men under folien dolde sig en felfri kork!

IMG_20211225_181911.jpg


Mycket tertiära toner förstås, mer syra och mjuka tanniner än frukt, men den tittar fram i eftersmaken. Godare efter ett par timmar i karaff än direkt efter öppnandet. Slankt och gott, ganska mycket körsbär i eftersmaken. Passade fint med italienska köttbullar och annat småvarmt på julbordet. ~ 90p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Annandagens online tasting:

1991 LB var grymt bra! Fick med den som "bonusvin" i en auktionslot.
1999 Muscadet S&M vaskades (galenoxiderad)
2019 Sancerre var en mild och fin tappning.
Övriga från igår.

Snurkades också från en trave söta.:
1981 Ruster BA mörkt brun som öppnade med tandkräm men snart visade sig som en superbt ädelrötad juvel.

1959 Gerard Bertrand Rivesaltes som vara var heweeltigt underbar med osannolikt pricksäker frukt.

PXL_20211227_014931174~2.jpg
 

chambertin

Medlem
Julens VP blev i år en av de absolut bästa jag druckit i form av 1985 Graham's VP.
Initialt lite spritig men försvinner snabbt.
Det här är idag en elegant och ungdomlig VP med underbar mix av florala, kryddiga och parfymerade toner av viol, lavendel, hyacint, sandelträ och stjärnanis. Russinen saknas helt vilket inte gör mig direkt ledsen.
I smaken är det lika ungdomligt som i doften och dom fina syrorna dominerar intrycken liksom en balanserad sötma och tanninnivå.
Sötman lite lägre än vad man tänker sig från Graham (brukar vara ganska söta) efter de härliga dofterna men efter ett tag så uppskattar jag den här nivån mer och mer och inte minst i ackompagnemang med ostarna vi valt ut den här kvällen (Roquefort, Saint Agur, långlagrad Herrgård, Appenzeller, Tête de Moine).Tyvärr min sista flaska men har ni dessa liggande så är det absolut ingen brådska utan detta vin kommer att ge mycket njutning 10-20-30 år framöver.

Poäng ? Svårt då jag inte dricker VP så ofta men någonstans runt 95-97p ligger den nog och med tanke på utvecklingen när vi drack den så finns det helt klart lite till att lagra fram.

Lite varning för korken så köper ni dessa nu så kolla nivån (min var bra men korken väldigt mjuk och blöt) om möjligt.

IMG_2388.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Julens VP blev i år en av de absolut bästa jag druckit i form av 1985 Graham's VP.
Initialt lite spritig men försvinner snabbt.
Det här är idag en elegant och ungdomlig VP med underbar mix av florala, kryddiga och parfymerade toner av viol, lavendel, hyacint, sandelträ och stjärnanis. Russinen saknas helt vilket inte gör mig direkt ledsen.
I smaken är det lika ungdomligt som i doften och dom fina syrorna dominerar intrycken liksom en balanserad sötma och tanninnivå.
Sötman lite lägre än vad man tänker sig från Graham (brukar vara ganska söta) efter de härliga dofterna men efter ett tag så uppskattar jag den här nivån mer och mer och inte minst i ackompagnemang med ostarna vi valt ut den här kvällen (Roquefort, Saint Agur, långlagrad Herrgård, Appenzeller, Tête de Moine).Tyvärr min sista flaska men har ni dessa liggande så är det absolut ingen brådska utan detta vin kommer att ge mycket njutning 10-20-30 år framöver.

Poäng ? Svårt då jag inte dricker VP så ofta men någonstans runt 95-97p ligger den nog och med tanke på utvecklingen när vi drack den så finns det helt klart lite till att lagra fram.

Lite varning för korken så köper ni dessa nu så kolla nivån (min var bra men korken väldigt mjuk och blöt) om möjligt.

Visa bifogad bild 25113
Graham's är ju annars åt det väldigt söta hållet. Håller generellt hög kvalitet, men normalt inget för min gom. Blir dock duktigt nyfiken på denna!
Ligger på min auktionsönskelista numer.
 

LeChat

Medlem
1380DC1E-03B0-4820-AAA4-E3D5FBD68531.jpeg

2005 Château Montus Madiran

Plus: Den ger ett komplext intryck med bl.a. svarta vinbär, körsbär, mint, tobak, jord och läder. Tanninerna är som finaste sandpapper och syran ger bra balans.
Minus: Jag tycker nog att den är något präglad av ”övermogna” druvor. Kan vara en smaksak.
Gjorde sig dock riktigt bra till resterna från gårdagens kalkonmiddag. (fågeln, inte katastrofmiddag)
 

matage

Medlem
Domaine Grosbois Chinon Gabare 2015

FC12C3EF-19FC-429B-93CB-C3EE1103AA33.jpeg


Drack det sist i februari i år och det känns som om det om möjligt gått i barndom och blivit ännu tightare och vresigare.
Drack 1,5 glas till maten och ställde sen flaskan åt sidan. Efter 2 dagar i kyl tog jag ett glas allena och drack inte upp det eftersom det bara var stålhård rönnbärssyra och skitig sadelgjord.

Var redo att avskriva flaskan så nu har den stått ytterligare 2 dagar i rumstemp och se på fan.. det börjar öppna upp. Inte bjussigt på något sätt men kanterna har rundats av en aning. Rönnbären finns där men nu i kombo med lingon och ett stänk blåbär/blåbärsris. Tanninerna drar snarast åt kråkbär/omogna lingon och eneträ där hela glaset skriker efter en slev bearnaise som parhäst.
En hel del gröna toner och ganska skitigt med en lätt sälta i bakkant men jag gillar det. Väldigt långt ifrån fruktigt och insmickrande och vore det inte min sista flaska skulle jag rekommendera 6-8h karaffering eller 3-5år långt bak i skåpen... och bearnaise!
 
Yes!
En av mina favortigårdar att besöka. Supertrevligt och alltid givmilda med provningar och genomgång av vinification samt hela produktionslinjen.

Choklad, russin, mogna aprikoser och honung. Riktig höjdare!!!
 

Attachments

  • D5012631-F071-479B-B584-2DD044964DB5.jpeg
    D5012631-F071-479B-B584-2DD044964DB5.jpeg
    55,5 KB · Visningar: 109

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besökte Restaurant Primo, ambitiöst nouveau italienskt kök med gott rykte i Bashamichi, Yokohama. Då det var lunch, tänkte jag att jag väljder några skvättar vinpaket istf att dricka en flaska. Men, jag tror det blev mer vin än en flaska. Blev tvungen ta en EM-tupplur för att klara av kvällen på ett bra sätt.

NV Rotari (Nosio) Mezzocorona Brut från Trento, 85p
Som en N.V. Champoo av det lite lättare slaget med en mycket brödig nos.
PXL_20220101_042342791._exported_200_1641011105968.jpg


2020 J. Hofstätter Gewürztraminer Alto Adige - Südtirol Joseph, 88p
Gewurtz från de italienska alperna. Hustrun gick igång på denna! Det betyder att det blir några bättre Gew Alsace i sommar.
PXL_20220101_043231375.MP.jpg


2019 Bruno Porro Langhe Barbera Iris, 87p
Snyggaste etiketten på länge. Dessutom en Barbera med babyfett som vi båda gillade. (Ovanligt då det gäller denna druva).
PXL_20220101_044221858.MP.jpg


2019 La Biancara di Angiolino Maule Masieri Veneto IGT, 70 p
Fy för den lede och Vino Naturale.
Detta var ruktigt uselt, sommelieren bad om ursäkt för vinet, men sa att det gifte sig med maten.
Detta var helt sant.
Uppskattar en modig sommelier :)
PXL_20220101_050006736.MP.jpg


2018 Nada Fiorenzo Langhe Nebiolo, 89 p
En lagom krallig och sträv Nebbiolo som hanterade maten fint: Ravioli med tre sorters kött.
Fick påfyllning :)
Började känna mig redo för både Grappa och lunchkaraoke!
PXL_20220101_051235554.MP.jpg


2016 Armilla Brunello di Montalcino, 94p
Till köttet plockade sommelieren fram sitt bästa vin. Denna gav jag 94p med stor uppsida om en 10-15 år sådär.
Extremt väl sammanflätad, elegant och intensiv med allt som är bra med klassisk BdM.
2016 i Toscana fortsätter lysa klart!
PXL_20220101_052838500.MP.jpg


Magiskt bra kök!
Här kan hustrun kliva av (3 min från stationen Kannai) på väg hem från jobbet...
Hit kommer vi återvända med stor regelbundenhet - men med egna flaskor. Kommer hälla över vinerna i skruvkorksflaskor och låta sommelieren blindprova :)
Blir en rolig lek. Och lärorik.

Notera att handspriten befinner sig på andra sidan fönstret i dessa bilder.
 
Last edited:

matage

Medlem
Ch Pegau 2012
Väldigt brettig direkt ut flaskan och ner i karaff i 2h
Tyckte den var väl stram i glaset men tänkte att den skulle öppna up under tiden vi åt men istället blev den grinigare och grinigare. Väldigt låg frukt, en del pegau-brett men framför allt massvis av spritade körsbär.. Dracks först i Riedel Veritas Merlot men testade sen i OW Syrah och även om spritigheten lugnade sig dök det upp en oangenäm doft an gammal potatiskällare/sättpotatis.
Jag får verkligen hoppas på flaskvariation snarare än batchvariation eftersom flaskan var den första ur en låda.. och jag har en dubbelmagnum liggande..

Läst lite rapporter om efterjäsning och en hel del problem med Pegau -12 så jag är lite oroad..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är lugnt!
Spar dem till mig och @Mats så slipper du både nattliga svettningar och ångest ;-)


Ch Pegau 2012
Väldigt brettig direkt ut flaskan och ner i karaff i 2h
Tyckte den var väl stram i glaset men tänkte att den skulle öppna up under tiden vi åt men istället blev den grinigare och grinigare. Väldigt låg frukt, en del pegau-brett men framför allt massvis av spritade körsbär.. Dracks först i Riedel Veritas Merlot men testade sen i OW Syrah och även om spritigheten lugnade sig dök det upp en oangenäm doft an gammal potatiskällare/sättpotatis.
Jag får verkligen hoppas på flaskvariation snarare än batchvariation eftersom flaskan var den första ur en låda.. och jag har en dubbelmagnum liggande..

Läst lite rapporter om efterjäsning och en hel del problem med Pegau -12 så jag är lite oroad..
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Ch Pegau 2012
Väldigt brettig direkt ut flaskan och ner i karaff i 2h
Tyckte den var väl stram i glaset men tänkte att den skulle öppna up under tiden vi åt men istället blev den grinigare och grinigare. Väldigt låg frukt, en del pegau-brett men framför allt massvis av spritade körsbär.. Dracks först i Riedel Veritas Merlot men testade sen i OW Syrah och även om spritigheten lugnade sig dök det upp en oangenäm doft an gammal potatiskällare/sättpotatis.
Jag får verkligen hoppas på flaskvariation snarare än batchvariation eftersom flaskan var den första ur en låda.. och jag har en dubbelmagnum liggande..

Läst lite rapporter om efterjäsning och en hel del problem med Pegau -12 så jag är lite oroad..
Stort gilla på den inte helt oväsentliga informationen om glas :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter en 14 timmars arbetsdag var jag sugen på lite Conté och ett glas … Rivesaltes!
Bläddrade fram den putell jag öppnade i oktobras:


1959 Gérard Bertrand Rivesaltes, 98p
TN från CT översatt av Mamma Google:
Mörkröd med bruna nyanser.

Fortsätter att imponera med sin precision av den röda frukten, tanninerna med små klor och den lilla sötman, utmärkt balanserad av syrorna. Har också lite vacker rancio i kombination med en nötig Oloroso-strimma. Lång! Riktigt lång!

Detta fortsätter att kvalificera sig som ett objekt på en hinklista.
Kommer lätt leva i 50 år till.

Bara ett glas kvar...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En riktigt trevlig omgång wine pairing avnjöts på den klassiska franska restaurangen L'Écrin i Ginza, Tokyo. Ärligt är jag lite färdig med att alla rätter är både feta och med sötma. Men, fortfarande sjukt gott. Dålig diet ;)

Vinerna:
Jag tackade artigt nej till Champoo och hade en trevlig pratstund med sommelieren om smak och preferenser. Han rotade fram annat:

En ambitiös japansk producent och den underbara druvan Koshu. What could possibly go wrong?

2020 Grace 'Gris de Koshu', 78p
En lätt slöjig dryck (NIGORI på japanska) med liten örtig doftpalett. I munnen är det ungfruktigt med ett tämligen dominant innehåll av kokta rotfrukter. Svårt tycka om denna aspekten av Koshu. Vinet är dessutom klent byggt.
PXL_20211228_034342151._exported_2666_1641274934690.jpg

Notera handsprit i långsmala sprayflaskor i eget glas!

2015 Yarra Yering Dry Red No.1, 82p
En bagatell som jag helst lever utan.

PXL_20211228_035821221~2.jpg


2017 Château Durfort Vivens, Margaux, 91p
Vansinnigt vacker nos!
Kraftfull men elegant i munnen. Kommer bli ett riktigt fint vin med åren. Lite lättare stil.

PXL_20211228_041237771._exported_1336_1641274961322.jpg


Då sommelieren uppenbarligen hade en trevlig stund vid vårt bord, även om jag klagade på det alltför unga utbudet, gick han efter en bonusservering.:

PXL_20211228_042043271._exported_1099_1641274973803.jpg


1989 Château Gruaud Larose, 95p
Vilken lycka! Pang på, rätt in i mål med mina preferenser. Detta vin är en klassisk Bdx med jord, stallar ("brett med brett") och precision i balansen mellan syra, frukt och tanniner. Tidig mognadsplatå och kommer leva länge. Spännande, komplext och riktigt jäwdra bra.

Deras vinlista är en veritabel porrkatalog. Tjock och rik. Riktigt bra, men inte lika bra som Grand Hotel i Lund.

Fö anser jag att Zalto har på tok för smala stjälkar...
 
Last edited:
Toppen