Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
B9C449AF-AEE4-4E81-8CD0-81B9EE18DBC8.jpeg

2010 Château Dauzac
(65% Cabernet sauvignon 35% Merlot)

Bordeaux gör mig lycklig! Nu, och allt som oftast. Och inte behöver man köpa de dyraste slotten för att få kvalitet. Denna Dauzac från bra år gav jag 360:- för.
Den är inte helt olik en bra CS från Napa men då hade jag kanske behövt betala närmare tusenlappen, eller mer, för samma kvalitet.
Skulle jag hjälpa någon ny vinvän att handla till sin källare så hade jag rekommenderat en stor andel bordeaux. (För egen del så upptar bordeaux ca 1/3 av källaren.)

Dauzac är ny trevlig bekantskap! Bra balans med harmonisk syra och pulveriserade tanniner. Lagom med stalliga drag. Frukten är högklassig men visar en liten början till tertiära aromer. En fas som jag brukar gilla.


2017 Domaine Tempier Bandol Pour Lulu (75% Mourvèdre, 14% Grenache, 9% Cinsault, 2% Carignan)

I Bandolen finns mer av ungdomlig nerv men fortfarande bra balanserat. Supergott!
Lite åt hallon-lakrits hållet men lätt och elegant, inte alls som grenachetyngd Chateauneuf. Faktiskt oväntat lätt, men kan inte tycka att det är till någon nackdel i denna årgång.
Det finns entusiaster som jag själv, som verkligen gillar Bandol men många säger också att de inte gillar dessa viner. I det senare fallet tror jag att La Bastide Blanche kan vara en orsak. Grova och enkla, inte så roliga. Men Domaine Tempier. Vilken rödvinsälskare gillare inte dem?

Två verkligen goda viner som kommer förgylla kvällens ryggbiff.
 
Last edited:

matage

Medlem
Visa bifogad bild 27592
2010 Château Dauzac
(65% Cabernet sauvignon 35% Merlot)

Bordeaux gör mig lycklig! Nu, och allt som oftast. Och inte behöver man köpa de dyraste slotten för att få kvalitet. Denna Dauzac från bra år gav jag 360:- för.
Den är inte helt olik en bra CS från Napa men då hade jag kanske behövt betala närmare tusenlappen, eller mer, för samma kvalitet.
Skulle jag hjälpa någon ny vinvän att handla till sin källare så hade jag rekommenderat en stor andel bordeaux. (För egen del så upptar bordeaux ca 1/3 av källaren.)

Dauzac är ny trevlig bekantskap! Bra balans med harmonisk syra och pulveriserade tanniner. Lagom med stalliga drag. Frukten är högklassig men visar en liten början till tertiära aromer. En fas som jag brukar gilla.


2017 Domaine Tempier Bandol Pour Lulu (75% Mourvèdre, 14% Grenache, 9% Cinsault, 2% Carignan)

I Bandolen finns mer av ungdomlig nerv men fortfarande bra balanserat. Supergott!
Lite åt hallon-lakrits hållet men lätt och elegant, inte alls som grenachetyngd Chateauneuf. Faktiskt oväntat lätt, men kan inte tycka att det är till någon nackdel i denna årgång.
Det finns entusiaster som jag själv, som verkligen gillar Bandol men många säger också att de inte gillar dessa viner. I det senare fallet tror jag att La Bastide Blanche kan vara en orsak. Grova och enkla, inte så roliga. Men Domaine Tempier. Vilken rödvinsälskare gillare inte dem?

Två verkligen goda viner som kommer förgylla kvällens ryggbiff.
Kul att få en lägesrapport på Tempier. Jag har några -13 som jag inte testat än men då kanske det är dags.
Jag är en av de som verkligen gillat Le Bastide Blanche - både som stökigt ung men har druckit några efter 10+ år som varit sjukt bra :)
 

LeChat

Medlem
Kul att få en lägesrapport på Tempier. Jag har några -13 som jag inte testat än men då kanske det är dags.
Jag är en av de som verkligen gillat Le Bastide Blanche - både som stökigt ung men har druckit några efter 10+ år som varit sjukt bra :)
Kul att du gillar Bandol! Och gillar du La Bastide Blanche så kommer du definitivt att gilla Tempier, Pibarnon och Vannieres. Tempier 2013 var riktigt bra!
 

Poussard

Medlem
Visa bifogad bild 27422
2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant (95-96p)
Vilket j-la vin! Inte ett spår av något funky eller orent.
Mörkt gyllene färg. Koncentrerad mogen gyllene frukt (botrytisinslag?), gula äpplen, bitter orange marmelad, kryddor, aprikos, våt krossad sten, honung, mandelmassa. Lager på lager av komplexitet, tät men krispig, fräsch, strukturerad textur med elegant grepp. Fantastisk energi. Enormt lång, tät finish som bar med sig frukten hela vägen. 15% alkohol men den var oerhört väl integrerad. Flaskan öppnades i samband med lunchen (perfekt match till kinesiskt på Hunan i London) och dracks över tre timmar. Var fint drickbar redan från start (var lite orolig att det skulle vara helt stängt), men öppnade upp sig mer och mer under lunchen. Synd att man inte har några flaskor hemma, det vore kul att följa vinet under flera dagar (som rekommenderas). Att dricka detta om 10-20 år är nog ej heller fel. Riktigt bra minnesvärd upplevelse som kommer upp på min topplista.
Vad skulle du äta till (om du lagade det själv)?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul att få en lägesrapport på Tempier. Jag har några -13 som jag inte testat än men då kanske det är dags.
Jag är en av de som verkligen gillat Le Bastide Blanche - både som stökigt ung men har druckit några efter 10+ år som varit sjukt bra :)
Har själv avnjutit flera bra Bastide Blanche och deras 2009 och 10 håller jag för att vara bra viner. 2012 var sista årgången jag klunkade från dem och det var ett mediokert vin. Sen flyttade jag till Japan, och plötsligt fanns det så många fler badankor att välja bland! Mourvèdre kan ju vara så underbart! Noterar att jag för tillfället inte har någon Bandol i min källare... Vilken miss! Min senast ploppade Bandol var:

1982 Domaine de Terrebrune Terroir du Trias, 94p

...den var helt magisk! Min TN och inlägg på FW här.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
ABB8BE73-094A-4BB5-B8B3-237CA59DD8D9.jpeg

2018 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines

Denna öppnades igår men känns mer sammansatt och med bättre fokus idag. Har levererat bra även tidigare år, i liknande yppiga årgångar som 2009 och 2015. Tror att denna kommer vara ännu bättre om 2-3 år, men är ganska så underbar redan nu, framför brasan en lilllördagsafton.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Godkänd av vår Bondchan.:
PXL_20221124_124647908.jpg


1994 Château Lagrange, 86p
Färgen är perfekt mogen Bdx i sitt yngre fönster.
Doften lovar en vänsterstrandning av goda mått, med bdxjord, cederträ, svarta vinbär, rik mylla, fikonlöv och en lätt närvaro av både bläck och ladugård.
I munnen är detta dock blekt. Tyvärr.
Även om mognaden är på plats saknas mycket av vad rondör, balans och djup heter. En omoget grön kvalitet (som CF med rabarber) dominerar upplevelsen. Beter sig i det stora hela som ett pizzavin.: någon liten skvätt tannin och man slipper hurves. Hade det inte också varit gott, ja, då hade nog poängen landat någonstans närmre 70...

1994 föddes ju efter 1991, 1992 och 1993 som alla var usla eller värre. 1994 haussades därför som Gert Fylkings "Äntligen!" men har sedermera mest fallit i välförtjänt glömska. Visst finns bra viner och, joo, de är i mognande fas nu... Men, sen kom 1995 och 1996 som liksom styrde upp och räddade seklet.

Med ett aktuellt spotpris högre än 1985 Château Canon blir jag förvirrad... Varför köper inte alla 1985 Canon???
 

Vingubben

Medlem
3C84892C-516D-4305-99E8-4A6819AC337B.jpeg

Produttori del Barbaresco, Ovello 2014

Ett förvånadsvärt stort vin som framförallt vinner på sin balans. Rejäla med slipade tanniner som matchas av en hög syra och en kropp med både frukt och en hel del jordiga toner. Nästan lite julbak med nejlikor, kardemumma och apelsiner. Syrlig röd frukt i avslutet. 93p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27600
Produttori del Barbaresco, Ovello 2014

Ett förvånadsvärt stort vin som framförallt vinner på sin balans. Rejäla med slipade tanniner som matchas av en hög syra och en kropp med både frukt och en hel del jordiga toner. Nästan lite julbak med nejlikor, kardemumma och apelsiner. Syrlig röd frukt i avslutet. 93p
Ett vin att bara älska!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett vin att ännu inte älska…

Åh HEJ å hå… Här var det inte välkommet att säga HEJ,

2013 Château de Saint Cosme Gigondas Le Poste, (ej poäng idag)

Ploppade ... och vi kom båda snabbt överens om att inte ta med denna extremt hårda misantropiska, torra garvsyratortyr till restaurangen. Istället bestämde vi oss för att hålla den öppen över natten. Hoppas på att det ska hitta någon sorts harmoni och barmhärtighet tills imorgon…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens tema var tänkt att vara Syrah, men efter surplopp landade vi istället i CS…

Den lite fjiiiinare och mer finansiellt inriktade delen av oss föredrog detta foto:

36BF175C-3AD4-44CC-AC26-E89E555008B5.jpeg


Plats: Biosteria KoMaKiNe. Nyupplagd tråd med några av deras plates här!

De mer estetiska delarna av oss föredrog detta porträtt:

2C89A093-C2E0-415C-BCA9-4A9DC954DB59.jpeg


Oavsett.
Vår 2:a flaska för i år.
Den sista och tredje flaskan har jag gömt undan långt in i de mörkaste skrymslena. Förväntar mig inget särskilt av den med ålder, men kan inte låta bli att hoppas. Så som den levererade i afton lever jag gärna utan.

2007 Villa Arceno Cabernet Sauvignon Pozzo di San Donato Toscana IGT, 86p

Mörkblå färg trots sina 15 år.
Nosen är dov, mörk och ger inte med sig särskilt mycket. Utlovar dock ett kraftdjur.
I munnen är detta en superpolerad CS av den typ som jag ännu inte vet i vilket fack av nytta jag skall stoppa den. Typ i samma fack som vit Hemitage och Beaujolais Nouveau. Begriper inte var detta vin kan göra mer nytta än andra viner. Men, polerat CS-typiskt med svarta vinbär, och en stor skopa tanniner som visade sig rent av gå sönder av grillad Oh Deer:

FBEAE930-986D-4628-B0A5-993A59AE139F.jpeg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
9BA4619B-7889-415C-A7D7-10C5206B0D8F.jpeg


Ciacci Piccolomini d’Aragona, Pianrosso 2013

Inget större fan av ung Brunello då jag tycker dom är rätt genersika. Med lite ålder händer dock en hel del och här har vi ett vin som börjar få karaktär. Härlig mix av jord, svamp och tobak som samsas med syrliga körsbär, gräddkola och lakrits. Rejäla men sandiga tanniner. 93p idag och förmodligen mer att ge.
 

LeChat

Medlem
C3B08124-C208-4442-86F0-B2DB5463BC9D.jpeg

2010 Château Malartic-Lagravière
(45% Merlot, 45% Cabernet Sauvignon, 8% Cabernet Franc, 2% Petit Verdot)

I februari 2017 så drack jag 2008an av detta slott men var inte så imponerad. Kanske vara jag bara tidigt ute.

2010an däremot är kanonhärlig med bra energi samtidigt som den visar lite mogna smaker. Kraftfull på ett bra sätt med tydliga, goda fattoner. Riktigt gott grepp i munnen! Ett riktigt biffvin!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Kul BYOB hos mig i veckan med några här från forumet + lite annat folk.

WOTN blev en helt magisk Syrah från Alban Vineyards. Hack i häl var en annan Syrah från Melville. Otroliga viner båda två. Bästa vita var 2017 Y och 2015 Jadot Meursault Genevrieres. Men det var många bra och intressanta viner att prova även om de inte kom upp till samma nivå som de ovan nämnda.

IMG_4783.JPG


2008 Henriot Champagne Brut Millésimé 91-92p (Mitt vin som extra välkomstbubbel)
Bra som vanligt. Ingen jättekomplexitet ännu (?), men väldigt god och trevlig att dricka med en hel del brödighet.

NV Pierre Gerbais Champagne Extra Brut Champ Viole 91p
100% Chardonnay, Reserve Perpetuelle 2011-2018, Mise en cave June 2019, Deg April 22
Kändes rätt så speciell jmf med Henriot i glaset innan. Mycket mer kalk, våt sten, nästan Chenin Blanc-vibbar, floral, svårt att sätta ord på aromatiken. Lite sträv textur, sälta i finishen.

2018 Domaine La Borderie Coteaux Champenois Les Devoix Blanc 90p
Roligt att prova en riktigt bra vit CC. De jag har provat innan har inte varit så mycket att hänga i julgranen. Otroligt elegant och kalkig känsla. Min gissning var Chablis, “om det inte är en Coteaux Champenois”.

IMG_4784.JPG


2018 Thibaud Boudignon Savennières Clos de la Hutte 93-94p (Mitt vin)
Supertrevligt, fylld med kalkig mineral, bakad citrus, lite stenfrukt. Perfekt balans, massor av energi, elegant, väldigt kritig i avslutet. Bra Chenin Blanc är en fröjd att dricka.

2015 Domaine Bois de Boursan Châteauneuf-du-Pape Blanc 89-90p
Kul med en vit C9dp. Mörkare gyllene i färgen. Apelsinmarmelad, aprikos, kryddor, nästan en nötig doft. Stor, fet kropp och lite beska i avslutet.

2017 Y de Yquem 92-93p
Här gav nästan alla utom jag 95p. Det levererar en underbar, superaromatisk doft. Men i min mun var det lite för mycket sötma, jag fick nästan en liten kladdig känsla i finishen. Men det var som sagt bara jag som tyckte det och det kan ha att göra med att vinerna innan varit så himla “kalkiga” i texturen. Kollade proffsbetygen och de verkar iofs också vara lite oense, där några tycker den är “sweet tasting”. Hursom, otroligt kul att få möjlighet att prova viner av denna dignitet!

2015 Louis Jadot Meursault 1er Cru Les Genevrières 95p (Mitt vin)
Doftar och smakar underbart. Rostade toner, gul frukt. Någon nämnde polkagris och hemmaslungat smör. Perfekt balans, härlig mid palate, lite fet, fyller ut och. accelererar i finishen. Det här är så himla gott!!

IMG_4785.JPG


2010 Renzo Marinai Kádár Toscana IGT 88p
Det här var också kul att prova! En blend av sex lokala druvor (Foglia tonda, Canaiolo, Ciliegiolo, Colorino, Mammolo and Pugnitello) som lagrats “12 months in glass demijohn and 3 months in bottle”. Mycket körsbär i doften, lite volatil, lakrits, kryddor, mynta. Tanninstrukturen var lite speciell (kändes lixom enbart i ett stråk mitt på tungan).

2015 Arnaldo-Caprai Umbria Malcompare 92p
Det är inte så ofta man dricker en Pinot Nero från Italien! Var ganska slutet och behöver mer tid. Blodapelsin var det första jag kände. Röda och mörka körsbär, lakrits och ett härligt volatilt lyft. Bra struktur och finish.

2012 Flavio Roddolo Barolo Ravera 93p
Och den här var också jättekul!!! En producent vars aktuella årgång är 2012 haha. Riktigt bra. Massor med tanniner up front, men det fanns supermycket frukt som höll emot och den kommer att bli riktigt bra när komponenterna går ihop!

2011 R. López de Heredia Rioja Rosado Gran Reserva Viña Tondonia 87p
Tror det var utslag av flaskvariation här för tycker den brukar vara mycket bättre än vad den visade för kvällen. Nästan ingen finish alls tyckte jag.

IMG_4786.JPG


2008 Melville Syrah Estate Donna’s 96-97p
Magiskt vin. Oj! Här känner man sig som när matadoren i Tjuren Ferdinand doftar på blombuketten i tjurfäktningsarenan. Man lyfter lixom en bit från marken. Otroligt bra vin med alla syrahmarkörer på plats. Lager på lager. Sval, slank känsla. Kändes så himla lätt o elegant o torrt så min gissning var Hermitage, men det var alltså från Cali.

2008 Alban Vineyards Syrah Patrina Alban Estate Vineyard 96p
Sen kommer nästa glas och det var helt, helt magiskt även det. Blev kvällens WOTN med 97 p i snitt. Så sjukt bra vin där allt bara ligger på plats.

2016 Domaine de la Mordorée Châteauneuf-du-Pape Cuvée de la Reine des Bois 92p
Svår uppgift att komma efter de två Syrahvinerna. Dessutom var det här kvällens 14e vin så här började man bli lite ofokuserad och pizzasugen.

2010 Familia Nin-Ortiz Priorat Nit de Nin Mas d'en Cacador 91p
Mycket tanniner är typ det jag skrivit.
 

LeChat

Medlem
507BEA58-0C47-4E30-A5B7-6A0DA9CC0540.jpeg

2009 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains

Söndagsmiddag med klassisk kyckling i ugnen för tankarna till källarens bourgogner. Vilka tyvärr är ganska få i förhållande till andra områden och druvor.

2009 Les Vaucrains har en underbar parfymerad doft och i munnen är den ljuvligt smekande. Fyllig med fin frukt och bra koncentration. Fina mineral och med en härlig sälta i slutet. Balanserat och i en perfekt drickfas. Goda komplexa, mogna aromer som hänger i länge. Borde köpa mer bourgogne…
 
Toppen