Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Samma viner som tidare post men med andra poäng? Molitor var ny dock.
Japp, precis så blir det ibland :)
Molitoren är helt fantastisk! Har halva flaskan kvar och lite ost i kylen. Skall precis ge mig ut på 10km gubbjogg men sen är det bara fram med ost och vin.
Hoppas den är 100p idag också.

funny-Winner-Memes.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar "årets bästa vin 2022” enligt munskänkarna. En Aussie-chardonnay får duga som referens:
cigarron grosset.jpg

2019 Terras do Cigarrón Godello: doft av sten, saltvatten, lavendel, apelsin och mandarin. Ungefär samma smak som doft, men med en lätt ton av banan. Ganska lätt med bra frukt, fin syra och angenäm sälta. Fräscht och balanserat. Svårt att sätt poäng när man vet vad vinet kostar. Det här ska bedömas blint. För 71 kr (69 kr förra året) är det dock helt klart en Deal (ping @Bastardo )
2018 Grosset Chardonnay Piccadilly: citron, skumbanan, kryddpeppar och vanilj i doften. I smaken finns det också banan, citron och vanilj tillsammans halm och pomerans. Bra tryck i frukten, rejäl syra, men kanske lite spretigt i nuläget? Bör nog ligga i källaren i minst 5 år. Det är ändå i nuläget lite bättre än Cigarrón, men inte så mycket att det motiverar ett 5 gånger högre pris.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Skaffa dig Sydafrikanska viner sa de.​

It will be great! they said...

1999 Jacques Germanier Cabernet Sauvignon Cape Levant, 79p

PXL_20230103_145729614.PORTRAIT_3.jpg


Okänd producent för mig. Kom till mig som en bonusflaska i en auktionslot.

Bra, gedigen CS-näsa med en antydan till oxidationsstart. Inget spektakulärt, men anständigt.
I munnen... Inte en vinnare. Bittra tanniner och hårda, kartiga syror.

Kan passa till mat som tex tomatbaserad pastasås med rejält med vitlök och lite chili. Men misslyckas som Sprechenwein.

Livet är för kort.
Hänger på tåget med @sunqan
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om Lucien Crochet var fjolårets bästa Sancerre i detta hus, är detta förmodligen fjolårets näst mumsigaste njutning från där:

IMG_2602~2.jpg

2020 Bailly-Reverdy Sancerre La Mercy-Dieu, 93 p

Ljusgul.
Nosen är lockande, med milda krusbär, kiwi, solkysst SB och klippt gräs.
I munnen är det lätt att njuta av detta vins krusbär, kiwi, vårnässlor och björkars musöron, löv som precis kläckts fram... Milda syror för genren, utmärkt balanserad, ordentligt komplex och lång. En urtypisk Sancerre av den bättre sorten! Det finns tillräckligt med intensitet för att jag vill börja dansa :)

Sancerre får mig vanligtvis att associera till sommaren, men denna fantastiska flaska är vårens vän.

Ska försöka införskaffa mig en låda av denna ambrosia som fö kommer att leva länge och utvecklas.
Mums!

Passade utsökt till årets första, nyskördade, jordgubbar.

PXL_20230102_163733738.jpg


Stora, fina, söta, saftiga och med den där förtrollande smultronsmaken som de bästa japanska bären har...
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Nyårsviner.

Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde 1993

D: Torra löv och körsbärslikör. Rökt kött och punschpralin. Mogen i kvadrat – lovar mycket – tänker ett slankt och moget vin.
S: Smaken infriar tyvärr lite av vad doften lovar. Det är tunt både i mitten och slutet. Lite bitter frukt och torra löv/hö/gräs… Det finns ett gott vin där men man får leta ordentligt.
Garanterat mycket roligare för 10+ år sen, sannolikt också 20+ år sen efter att jag läst på om årgången.
Att den fortfarande går att dricka med visst behag ger en hint om grundkvaliteten på detta vin.
86p


Guigal Côte-Rôtie d'Ampuis 1997

D: Rosmarin. Krispig blodpudding. Rökt te. Solmogna körsbär. Höstlöv och torrt gräs.
S: Mjuuuuukt! Fin frukt även om det är torkade bär och mogna körsbär, men det är en fin svalka i frukten som jag inte tror är typisk för årgången… Barbeque eller charkuterier, pick one! Rosmarin, blod och tobak. Medel lång plus eftersmak.
Långt bättre än Brune et Blonde men bättre årgång och vin från början så ingen överraskning.
Kan gott hända denna var snäppet vassare 10 år sen också men rackans charmig nu ändå!
92p
thumbnail_20230101_111555.jpg
 

The Wall

Medlem
2019 Tenuta Carlin de Paolo Terre Alfieri Nebbiolo

Eftersom det vankades örtrisotto till fläskfilén passar vi på att jämföra med resterna från tidigare med en nyöppnad flaska. Väck med korken och rakt ner i Zalto Bourgogne/nebbiolo utan att fundera närmare.

Det första doftmässiga intrycket är klart skitigt på ett behagligt sätt. Drar det åt stall kombinerat med tjära och lite bittermandel? Spearmint verkar dock svårfunnen, men det kanske dyker upp. Munmässigt upplevs vinet strävt, syrligt och lätt eldigt trots 14%. Kort sagt ett bra oralt rivjärn.

Efter en stund (omkring två timmar för att precisera något) i glas; skitigheten verkar ha tassat iväg och istället infinner sig en besk doft som drar mot björnklister, dock att det är en bit kvar till en hel burk klister. En skvätt äppelskrutt, oklart av vilken sort, dyker upp, men det drar mer åt Ingrid Marie än Granny Smith. Märkligt nog infinner sig även lite citrusspetsat rengöringsmedel (såpbubblor på Yes citron?) och en Viss parfymerad ton. Någon spearmint i sikte? Nja, om man vet druvan vill man ju gärna hitta den markören, men…njae. Munnen igen då? Slankare intryck än tidigare och lite slöare tanniner samtidigt som beskan framträder tydligare än förut. Hm, klurigt.

Den unga Pio Cesare som ställdes mot sin äldre dito; initialt mer eukalyptus än spearmint i doften lustigt nog. Spearminten smyger tillbaka med tid, dock något kuvad, oklart av vad. ”Känns friskare” tycker hustrun när hon jämför Pio Cesare med den nyöppnade Carlin. Alkoholen sticker till lite i näsan och nu förefaller skitigheten krupit ner i det här glaset istället. Men, vi har bittermandel och körsbärskärnor i doften. Doften är lovande, men känns ändå som att vinet ännu i ungdomlig nyfikenhet inte vet åt vilket håll det ska ta vägen under medelåldern. I munnen; lite beskt och småvresigt, tanninerna finns där helt klart, omgärdade av alkoholvärme och beska. När tanniner och beska lämnat munnen finns värmen kvar och håller glöden uppe i munnen.

Hur mår 1964:an då efter några nätter i en för ändamålet tom halvflaska som tidigare härbärgerat såsvin? Tja, doften närmade sig lite oroväckande nog tomatsoppa, men hittade rätt i sista stund. Munmässigt har inte vinet blommat ut, men inte heller kapsejsat. Två nätters kylskåpscamping verkar vara tillräckligt. Nästa flaska får utvisa om vi hade rätt eller fel.

2019 Carlin de Paolo Nebbiolo fram.jpg


Farbror Carlin de Paolo är förmodligen på språng till baksidesetiketten för att få reda på mer om vinet.

2019 Carlin de Paolo Nebbiolo bak.jpg


Jajamän, här fanns det mer att läsa, så gubben promenerar tillbaka till framsidan igen.
 

The Wall

Medlem
2021 Casa Emma Sangiovese
Såsom bilförare på nyårsaftonen fick jag för mig att testa ett rött alkoholfritt vin med motiveringen "alkoholfria rödviner kanske har blivit bättre än för 10 år sedan". Det har de inte och jag väntar nog minst 10 år till nästa försök.
Casa Emma.jpg

Allt ser bra ut ända till "Alcohol Free" dyker upp på etiketten. Undvik och spring i motsatt riktning när någon erbjuder dig att dricka detta.
 

LeChat

Medlem
6BA96472-CD02-4BC0-89E9-2DE7940D00C9.jpeg

2010 Château Monbousquet
(60% Merlot, 30% CF, 10% CS)


Har druckit många flaskor av årgång 2000 och en flaska 2009 i april förra året gav mersmak så jag köpte en låda av årgång 2019. Men en vill ju dricka nu med…:rolleyes:
Därför blev det även ett auktionsköp av 3 flaskor 2010.:)
Dags att öppna en flaska!

Doften är enorm hos en maffig Monbousquet, och årgång 2010 verkar inte vara något undantag. Stor och komplex!

Munkänslan är ganska elegant trots kraft och bra tanninstruktur. Smaken är komplex med bl.a. blåbär, söt finlakrits, choklad (kakao), viol och lite mint. Älskar dessa fat! Kommer bli ljuvlig till en rejäl entrecôte.:cigarr:
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 28058
2010 Château Monbousquet
(60% Merlot, 30% CF, 10% CS)


Har druckit många flaskor av årgång 2000 och en flaska 2009 i april förra året gav mersmak så jag köpte en låda av årgång 2019. Men en vill ju dricka nu med…:rolleyes:
Därför blev det även ett auktionsköp av 3 flaskor 2010.:)
Dags att öppna en flaska!

Doften är enorm hos en maffig Monbousquet, och årgång 2010 verkar inte vara något undantag. Stor och komplex!

Munkänslan är ganska elegant trots kraft och bra tanninstruktur. Smaken är komplex med bl.a. blåbär, söt finlakrits, choklad (kakao), viol och lite mint. Älskar dessa fat! Kommer bli ljuvlig till en rejäl entrecôte.:cigarr:
Härligt vin till i sammanhanget överkomligt pris !
(Fattigmans-Pavie)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Sebran, @thunberg, @vintomas, @mackan92 och @Carinasomm. Temat var "Flaskor som blev över från 2022 - det jag ville dricka, men inte hann med."

Flight 1.jpg

Flight 1:
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (5 röster)
2008 R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent (1 röst)
Flight 2.jpg

Flight 2:
2015 Maison Valette Mâcon-Chaintré MesdemoisZelles (4 röster)
2017 Red Newt Cellars Riesling The Knoll Lahoma Vineyards (1 röst)
2011 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia (1 röst)
Flight 3.jpg

Fligt 3:
2008 Luigi Oddero Barolo Rocche Rivera (0 röster)
1996 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Rabajà (0 röster)
Vins Nus Priorat InSTABILE No.2 Peccata Minuta (2 röster)
2009 Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape Cuvée Exceptionnelle (0 röster)
1975 Château La Louvière (1 röst)
1968 Faustino Rioja I Gran Reserva (3 röster)

Genomgående kul viner och trevligt sällskap. :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyårsviner.

Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde 1993

D: Torra löv och körsbärslikör. Rökt kött och punschpralin. Mogen i kvadrat – lovar mycket – tänker ett slankt och moget vin.
S: Smaken infriar tyvärr lite av vad doften lovar. Det är tunt både i mitten och slutet. Lite bitter frukt och torra löv/hö/gräs… Det finns ett gott vin där men man får leta ordentligt.
Garanterat mycket roligare för 10+ år sen, sannolikt också 20+ år sen efter att jag läst på om årgången.
Att den fortfarande går att dricka med visst behag ger en hint om grundkvaliteten på detta vin.
86p


Guigal Côte-Rôtie d'Ampuis 1997
D: Rosmarin. Krispig blodpudding. Rökt te. Solmogna körsbär. Höstlöv och torrt gräs.
S: Mjuuuuukt! Fin frukt även om det är torkade bär och mogna körsbär, men det är en fin svalka i frukten som jag inte tror är typisk för årgången… Barbeque eller charkuterier, pick one! Rosmarin, blod och tobak. Medel lång plus eftersmak.
Långt bättre än Brune et Blonde men bättre årgång och vin från början så ingen överraskning.
Kan gott hända denna var snäppet vassare 10 år sen också men rackans charmig nu ändå!
92p
Visa bifogad bild 28040
Vi drack inte heller skumpa ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2021 Casa Emma Sangiovese
Såsom bilförare på nyårsaftonen fick jag för mig att testa ett rött alkoholfritt vin med motiveringen "alkoholfria rödviner kanske har blivit bättre än för 10 år sedan". Det har de inte och jag väntar nog minst 10 år till nästa försök.
Visa bifogad bild 28055
Allt ser bra ut ända till "Alcohol Free" dyker upp på etiketten. Undvik och spring i motsatt riktning när någon erbjuder dig att dricka detta.
Klokt!
Coca Cola Zero är skitbra!
Bättre än bubbel med alkohol!
...och man kan köra bil, slipper bli bakis och plånboken slipper lida av PTSD.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 28058
2010 Château Monbousquet
(60% Merlot, 30% CF, 10% CS)


Har druckit många flaskor av årgång 2000 och en flaska 2009 i april förra året gav mersmak så jag köpte en låda av årgång 2019. Men en vill ju dricka nu med…:rolleyes:
Därför blev det även ett auktionsköp av 3 flaskor 2010.:)
Dags att öppna en flaska!

Doften är enorm hos en maffig Monbousquet, och årgång 2010 verkar inte vara något undantag. Stor och komplex!

Munkänslan är ganska elegant trots kraft och bra tanninstruktur. Smaken är komplex med bl.a. blåbär, söt finlakrits, choklad (kakao), viol och lite mint. Älskar dessa fat! Kommer bli ljuvlig till en rejäl entrecôte.:cigarr:
Monsterbra!
Erbjuder mig att kvalitetssäkra dina flaskor :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, det är läckert! Pavie har jag ingen koll på men tror väl att det kostar runt en 4000- 5000:- i bättre årgångar. Monbousquet, det räcker för mig. :)
Ja, fy fön.
Pavie är bara för mycket. Och för dyrt!
Men, tvekar aldrig att njuuuta av deras underbara droppar. Monbosquet är inte heller illa. VCC inte heller. Troplong Mondot inte heller.... Osv, utan ände.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1
Gårdagens BYOB med @Sebran, @thunberg, @vintomas, @mackan92 och @Carinasomm. Temat var "Flaskor som blev över från 2022 - det jag ville dricka, men inte hann med."

Visa bifogad bild 28065
Flight 1:
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (5 röster)
2008 R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent (1 röst)
Visa bifogad bild 28066
Flight 2:
2015 Maison Valette Mâcon-Chaintré MesdemoisZelles (4 röster)
2017 Red Newt Cellars Riesling The Knoll Lahoma Vineyards (1 röst)
2011 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia (1 röst)
Visa bifogad bild 28068
Fligt 3:
2008 Luigi Oddero Barolo Rocche Rivera (0 röster)
1996 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Rabajà (0 röster)
Vins Nus Priorat InSTABILE No.2 Peccata Minuta (2 röster)
2009 Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape Cuvée Exceptionnelle (0 röster)
1975 Château La Louvière (1 röst)
1968 Faustino Rioja I Gran Reserva (3 röster)

Genomgående kul viner och trevligt sällskap. :D
WISH I WAS THERE ! ! !
1968 Faustino GR
är ett av de absolut bästa viner jag någonsin druckit. Oförvånad att den kammade hem "Best in Show!
Skoj att La Louviere fick en röst. Har några mognade vita och röda att ploppa framöver.
1975 Bordeaux Rouge är förmodligen årtusendets årgång! ...och de börjar närma sig mognad!

"Vi dricker våra '75: or medan vi väntar på att våra '86: or skall komma i form..."
...samma med våra '04: or :cool:

Hur var Rabaja?
Lite förvånande att den inte fick några röster. På CT framstår den som allt annat än trist. Buteljproblem? Överjävligt motstånd?
 
Last edited:

matage

Medlem
Mark Ryan Dead Horse 2012
7729403B-196E-4FE0-8C1D-6F4AE11DD9F9.jpeg


Kände ett behov av en redig köttbit, potatis, bea å kralligt rött så jag letade upp en av mina gamla jänkar-inköp.
Köpt på plats på vingården i WA 2015/16 nångång med rådet att låta den ligga i 5+ år.

Jag har nu inte öppnat min enda SQN men om de är i närheten av hur Mark Ryan hanterar sina vingårdsviner så kommer jag vara lycklig. (Ingen koppling dem emellan annat än US of A).
Tidigare har jag bara druckit Numbskull-vinerna från MR som verkar vara ett nog så trevligt sidoprojekt,

Dead Horse väger in på modiga 15.1% men det är verkligen inget som märks på ett störande sätt i doft eller smak.
Väldigt komplex och integrerad doft där det är svårt att särskilja enskilda noter. Ett av de svåraste vinerna på mycket länge faktiskt..
Mörka bär, väldigt snygga fat (eneträ-noter) en touch av både söt lakrits, eukalyptus och vaselin (?!?!) in a good way.

Röda och mörka bär i munnen, sötlakrits/blåbärsris, an touch köttiga animaliska noter, lite pinjenötter/eneträ i de sjukt snygga faten.
Tanniner och syra drar åt blåbärsris och druvkärnor snarare än trä eller läder..
Hög viskositet och känns extremt fylligt och nästan tjockt i munnen utan att bli klumpigt.

Riktigt jäkla bra om man gillar stilen!

Dekanterat i ca 2h och dracks ur Riedel Veritas Merlot.
Pluspoäng för den amerikanskt informativa etiketten!

Om jag nu inte får feeling så har jag knappt halva flaskan i mindre förpackning sparad till imorgon för vidare analys/upplevelse.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en vända på PRIMO.
Ett ungt och ett mindre ungt.
Château Nenin har bara imponerat på oss. För någon tid sedan klunkade vi i oss deras '75:a och det var första gången som hustrun verkligen gillade ett moget Bdx-vin. Välgjort så ända in i bängen!

F9633DB1-1C2F-4D92-9745-C59845F075D7.jpeg


2017 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes, 93 p
Åt hållet svartröd, tom så att den färgar glaset.
Nosen drar åt Syrahbär med josighet, lakrits, anis och asfalt.

Innan jag ens smuttade på detta var jag redan i Australien :)
I gommen spelar den vackert ut Oz Shiraz-kortet/ackordet. Detta är ett fantastiskt vin. Kvällens nördiga sällskap kunde inte hålla med mer. En ultraung, djup, rik Syrah med riklig frukt som (trots över fem års vila) lyckas hålla tillbaka det gigantiska monstret av en tanninvägg som gömmer sig i bakgrunden...

Helt underbart!

Vår enda flaska av denna årgpng. Vi vill absolut hitta fler flaskor eftersom detta (för närvarande åtminstone) är en ok prissatt Hermitage av fantastisk kvalitet. 2009:an som jag drack med bla @Mats i Spöland för lite drygt ett år sedan, var avsevärt mer klassisk i sitt uttryck, men fortfarande brutalt ung. Där hade iaf tanninväggen tittat fram på ett bra sätt.

1978 Château Nenin, 96p
Vi avnjöt nyligen en flaska av deras 1975, det var fantastiskt. Jämförelsevis är detta ett lite mindre vin. Objektivt (?) sett är detta fortfarande överjordiskt. Från den hyllade årgången 1978 som i princip gick sönder... Även om detta vin är minst 20 år från att vika ned sig.

Rött vin med tydlig tegling.
Näsan är Bdx-jord och CF - helt utan inslag av ålderdom eller oxidation. Tidlös på ett betagande sätt. Helt integrerade aromer och svåra att separera. Medium intensiv men exceptionellt tilltalande!
I munnen: tanninerna är nästan helt smälta. Det lätt syrliga ramverket ger en vacker struktur. Den lättare touchen när det kommer till kroppen och mitt-gommen, gör detta vin underbart till alla maträtter. Suveränt integrerat, balanserat och intensivt.
Fantastiskt!
En av de bästa 78-talet jag någonsin pillat i mig.
Slår lätt '78 Mouton - och dessutom till ett mycket bättre pris per nöjespressning :)

0A526534-8D7F-4F00-9C28-32E5C15E1CD3.jpeg


2015 Il Primo Vignano, Chianti Superiore, 91p
Serverades blint.
Min gissning: Aglianico från södern. Jag uttryckte också väldigt tydligt att detta vin under inga som helst omständigheter var från Toscana. Ödmjukhetspaj är mums :)
Mörk med begynnande mognadstoner.
Doften är neutral med en gnutta läder och jord.
I munnen är det kralligt, med gott om både solsken och värme, lite lägre syror och M+ grova tanniner. Inga körsbär så långt ögat kan nå. Däremot mer läder och jord och plommonkompott. Det uttrycktes också fernissa.

88D43209-A2E5-4016-817D-26541ACAA992.jpeg

Kvällens bonus. Tog med mig sista slurken av en gammal, mycket god, vän:

1951 Domaine Sainte Barbe, Rivesaltes, 100p
Vet jag är tjatig, men det här är infernaliskt bra!
Det sista glaset från denna fantastiska vän som jag öppnade första gången i september. Behövs inget Coravin, bara att låta detta odöda vin släppa ut håret och flyga fritt.

Helt perfekt!
Efter middagen passade detta perfekt till ostarna i lite kyld temperatur.
Djupa rika aromer med en god sväng av rancio och allt som är underbart med åldrad VDN.
I munnen är det mer en passionerad kyss än ett vin. Den smeker överallt med sin sensualitet. Det här är magi i en flaska. Dofter av tobak, jord, läder, mer tobak, teblad, plommon, körsbär, röda bär, melon, maskrosor, torkade frön och potpurri.
Utmärkt balanserad och oändlig finish.

Väl hemma öppnade jag en flaska av årets bästa Champagne, 77p. Blir sällan bättre än så här med doft och smak av gammal Pommac.

Lördagen har visat sig vara lite "trög"…
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
1

WISH I WAS THERE ! ! !
1968 Faustino GR
är ett av de absolut bästa viner jag någonsin druckit. Oförvånad att den kammade hem "Best in Show!
Skoj att La Louviere fick en röst. Har några mognade vita och röda att ploppa framöver.
1975 Bordeaux Rouge är förmodligen årtusendets årgång! ...och de börjar närma sig mognad!

"Vi dricker våra '75: or medan vi väntar på att våra '86: or skall komma i form..."
...samma med våra '04: or :cool:

Hur var Rabaja?
Lite förvånande att den inte fick några röster. På CT framstår den som allt annat än trist. Buteljproblem? Överjävligt motstånd?
Jag röstade på La Louviere och jag brukar inte rösta på mina egna viner. Den här gången hade jag dock helt fel om vilket som var mitt eget vin. Efter 5 timmar i karaff hade ålder vädrats bort och vad som återstod var ett svalt, stramt, tufft och elegant vin. Otroligt svårt att placera, jag var i Italien, eller möjligtvis Australien (körsbär och eukalyptus).
Rabajan var lite funky, inte uppenbart defekt, men kanske en lite udda flaska? Eller också i en underlig fas.
 
Toppen