Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sebran

Medlem
4CC1D56E-BF69-41FC-B1E7-7580AF321BE7.jpeg


2016 Maximin Grünhaus Abtsberg Superior är i princip en GG men med något högre sockerhalt.
Dag 1 något sluten doft, antydan av mogen gul frukt och våt sten men inte så mycket mer.
Betydligt mer expressiv smak, riktigt bra syra och struktur som påminner om en GG, men sötman rundar av smaken och balanserar upp syran på ett trevligt sätt. Mycket bra koncentration och lång eftersmak. Lite synd bara att doften inte kunde matcha smaken.
 

LarsW

Medlem
Årets första vinprovning i Sävedalen 2023-01-06 del 2 (rött och sött)

Närvarande var @Vingubben , @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin @Appel (andra delen delen av provningen)

Matviner, till en god lasagne:

9:
Blod, körsbär och granbarr i näsan. Mumma!
Solmogna körsbär och läckra tanniner. Tobak och läder och får en kort stund lite Bordeauxvibbar som sedan försvinner.
Gillar skarpt!
Casanova di Neri Brunello 2012.
En av de bättre brunellos i melanprisklassen i min bok och blev inte besviken. Till lasagne är den perfa!

10:
Torrt gräs och körsbär. Är först i Italien då jag hittar samma blod och rosmarin som i brunellon men med tiden blir det mer läder än blod.
I munnen svalare frukt. Körsbär och stall. Läder och tobak. Här hittar vi fortare till Bordeaux.
Pontet-Canet 2004
Gott vin men inte bästa årgången. Jag har druckit 2003 några gånger och den är väsentligt bättre än denna.

thumbnail_20230106_222956.jpg




Rödvinsflight, 7 viner på rad så nu får man hålla i sig…:

11:

Mörk choklad, blod och körsbärslikör i näsan. Massiv doft!
I munnen är det ungt! Varm frukt och massiva tanniner. Alkoholen märks tydligt. Massor av allt och allt slåss med varandra. Kommer ta tid för denna att bli harmonisk.
Jag gissade ung Gourt de Mautens.
Rätt svar var Guigal Côte-Rôtie La Landonne 2018.
Oj då! Hoppsan! Prosit!
Monster-Rhône! Med tiden kan den säkert bli bra men glöm i minst ett decennium är min spontana tanke.

12:
Stockkonservativ äldre Bordeuax i näsan. Läder. Tobak. Stall. Osv…
Stockkonservativ äldre Bordeaux i munnen. Läder, Tobak. Stall. Osv…
Men det är elegant och frukten har inte torkat ihop ännu utan är sval och det finns syra och tanniner som håller skeppet på rak kurs.
Min favorit bland rödvinerna. Gissade förra årtusendet på årgång men det var ungefär så långt jag kom.
Château Léoville 1986


13:

Rotfrukter och alkohol i näsan! Honungsglaserad palsternacka och rotselleri. Outspädd rödvinbärssaft.
I munnen är det inte kul. Alkohol i kvadrat och frukten är nästan helt borta och smakar i praktiken bara rotfrukt.
Får bara hicka av dessa viner. Nästan obehagligt att dricka. Verkligen inte min kopp te.
Föredrar sval frukt och klart mindre alkoholsötma (vilket kommer visa sig snart…)
Tänkte monstervin från USA eller kanske Australien.
Andremily Mourvèdre 2018
Okidoki, kollar CT… 96,6 poäng! Bara att inse att smaken är delad, jag kan inte se att detta kommer att lugna ner sig med tiden heller…

14:
Först är det skitigt stall och avlopp i näsan, med tiden försvinner avloppet men stallet städar de inte! Läder, cigaretter och en till solklar Bordeaux.
I munnen är det stockkonservativ (skitig) Bordeaux. Ceder, stall och läder. Frukten är lite för varm för mig.
Klart kraftigare vin än Léoville och jag gillar den förra bättre men har alla mot mig som röstar fram denna som flightvinnare. Inte dålig då, jag har den på 3e plats.
Château Lascombe 2005.

15:

Hallon, jordgubbar och rostfritt stål i näsan. Jag hamnar fort i Pinot Noir som druva och fastnar där…
I munnen det sval, sval frukt. Härligt bland alla alkoholstinna viner! Stannar kvar i Pinot-stallet till min stora förtretelse.
De andra sågar vinet ganska eftertryckligt men jag har det som nummer 2.
Mas Janeil Le Petit Pas 2021
En enkel Languedoc-Roussillon blend på syrah, grenache, carignan och mourvèdre.
Ska man äta ödmjukhetspaj när man rankar enklaste vinet före de monsterviner vi fick för övrigt i flighten? Jag håller fast vid att det var den svala frukten som gjorde det för mig!

16:
Here we go again!
Tobak, tändsticksplån och körsbärslikör i näsan. Alkoholsötman är bråkig.
I munnen är det to much of everything! Söta blåbär. Söta körsbär. Alkoholen har uppenbarligen klubbat ned syran och dumpat den i en gränd nånstans lååååångt borta.
Hamnar igen i USA. Dock inte så likt vin nr 13 som texten anger.
Andremily Syrah 2015.
Klart behagligare att dricka än Mourvedren men inte min typ av vin.

17:
WTF..?
Riktigt gammal (enkel) amarone i näsan. Alkohol och körsbärsllikör.
I munnen känns det mer som en övergången Chianti. Nagellack och torr frukt.
Inte väldigt gott men inte odrickbart. Gissar på gammal chianti.
Vino Tinto Epsanol Hittar en kod på baksidan som börjar på 89 så gissar det är tappat 1989…
Jättekul att dricka en övervintrad flaska av dessa, de var lite före min tid men känner igen dem.

thumbnail_20230106_223051.jpg



Så var det dags för lite sött. Nu börjar noterna bli lite svårlästa och kortfattade…

18:
Djupt bärnstensfärgat.
Brända karamell och botrytis. Honung. Solig citron (ser det ut som jag skrivit).
I munnen är det aprikos, brunt socker och en ordentlig syra. Massiv dos botrytis.
En eftesmak som varar en halv evighet. En halvflaska räcker fint till 6 personer.
Med två viner i flighten varav en är min så var denna inte svår att gissa på.
Feiler-Artinger Pinot Cuvée Ruster Ausbruch 1998
Inköpt på plats ur bakluckan på producentens bil efter en vinprovning nån gång i början av 2000-talet.
Blend av Weissburgunder (Pinot Blanc) , Grauburgunder (Pinot Gris), Chardonnay och Neuburger, har hållit ihop fint genom åren!

19:
I näsan ananas och…. Lever, jag har skrivit lever… fattar nada, måste menat något annat. Svag, om någon, botrytis.
I munnen kom jag så långt att jag skrev cykelslang och sen gav jag visst upp.
Château Guiraud 2015
Minns den som trevlig men lämnade inte något större intryck och hade ingen chans bredvid österrikaren i min bok.

thumbnail_20230106_223134.jpg



Första delen av provningen hittar ni här

2023 startar bra, stort tack till alla som var med och kämpade!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
D318E6DA-9504-487C-9BAB-23D5AA9D0A6B.jpeg


1977 Miguels Colheita, 98p
Hommage för en underbar vän som i afton släppte sina sista droppar. Ploppades i augusti i fjol och har bara blivit bättre efter varje iteration.
Jag tar farväl av en gammal vän. Ännu igen…
Ploppade den i augusti förra året, och den växte sakta, månad för månad. Fortfarande väldigt tung.

De kunniga sommelierer jag serverat det till (blint) gissade alla ett vitt vin, eftersom pigmentet absolut tyder på ett mycket mogen vitt vin. De allra flesta blindgissade på olika typer av VDN.

Näsa: inte av denna värld! Rik, exakt, intensiv, lockande, mjuk och överallt när det kommer till aromater.: fikon, orökt piptabak, stor Madeira, darjeeling TGFOP, earl grey, våta assam-teblad, våt lera, citrus, höst (inga svampar) , främst blöta löv i frostig luft), Irn Brw och solsken på mahogny med lite Oloroso-nötighet ... och så mycket mer komplexitet. "Autobahn - Kraftwerk"

I munnen... Yehowah!
Eftersom Oloroso var det sista som slog mig på näsan, var det den första komponenten som hälsade mig i gommen. Det här är nästan perfekt, med söta torkade och stickande frukter i massor, tobaksglada lnd, teblad, potpurri, julkrydda (svensk version), Irn Brw som återigen visat sig vara nördarnas nektar, farinsocker, melass, Marmite (den antipleasure från Vegimite), varma stenar med lera, Moscatel de Setubal och rikedom modell svimning, sensommarkänslor, vacker ung kärlek, lång, ultrakomplex, balanserad och fantastisk...

Det finns (tyvärr) ett litet hårt och onödigt element här, och jag tror inte att det kommer att försvinna. Mer som en fläck från att inte tillräckligt noggrant ta bort fel druvor från jäsningskärlen.

Vilket spektakulärt vin!

Återigen visar VDN hur viktigt det är att njuta av denna tup av av unga viner under flera månader då ploppningstillfället aldrig motsvarar vinets zenith…
 
La Stoppa - Macchiona 2012

Kul! Att man kan köpa ett intressant 10 år gammalt vin på hyllan. Det händer inte varje dag.

Riktigt snygg telgelfärg och tillgänglig doft efter bara ca 10 minuter i Zalto Burgundy. Läder, stekt fläsk och viol på näsan.
Fin struktur med ektoner, mogna körsbär och vedbod i munhålan.

Jättegott! 91p


1673527557419.png
 

LarsW

Medlem
Camille Giroud Santenay 2015
Dracks senast 2018 när den släpptes. Glömt bort den lite sen dess.

Körsbär och pepprig vanilj i näsan. Rökt bacon och lingon.

Jordgubb och körsbär i skön förening i smaken. Sedan vitpeppar, lingon och integrerad syra. Söt och mjuk frukt med lyxig ek. Tanninerna har mjuknat ordentligt men kan fortfarande hittas.

Inget superkomplext vin men ett gladvin av hög klass! Otroligt klunkvänligt och perfekt att dricka just nu.
En flaska kvar, den ska inte överleva året!

91p

thumbnail_20230112_152751.jpg
 

Vingubben

Medlem
6C8AED0D-EEDB-4CE4-82A4-022BC04FE2B2.jpeg


Alain Voge, Vielles Vignes, 2018

Djup mörk frukt och mineraler är det första som slår en. Biggaråer, björnbär och blåbär. Härlig balans där de rejäla tanninerna plockas upp av en ordentlig kropp. Inga direkta mognadstoner men all spretighet är borta. Drack en 2014 för några veckor sedan som jag tyckte var riktigt bra men denna är nog ytterligare ett steg upp. 94p
 

Akimchik

Medlem
A1508FD9-A8D1-4764-88B4-1C7DC3926D5F.jpeg
7637F615-2929-4440-A5AC-07653F9F4323.jpeg
16590D94-AEFD-4EAE-B585-C7AAF268B8E6.jpeg
D93C984B-2F58-4409-B6B8-D0A869A89642.jpeg

4B9CE0C3-8C0F-4FFC-8F28-6987F0B2B796.jpeg

Roliga viner i Paris. Tycker att GDV är något av det bästa jag druckit när vi pratar pinot noir testat 19 och 20 och även om vi pratar om för ungt för att dricka var det ändå wotn. Halva styrkan tyckte samma, mineraliskt lite funk i doft men otroligt fint hantverk och funkade otroligt bra med fisk. Cheval blanc 06 kom 2a och chb 3a sassicaia et glas innan hela racet var mysigt och clos de tart tar en sista plats men absolut inge dåligt! 95 på Bonne mares pinot 93 på bdx vinerna och sasse, 92 för clos de tart. Tyckte att vinet som vann är nog top 5 i mitt liv ännu mer öppen och tillgänglig än 19 och då älskade jag 19 också.

Fick komma ner till källaren och se två lådor DRC öppnas och det var helt otroligt att få uppleva, filmade det men kan tänka mig att det bara är kul för mig haha säg till om ni är sugna på en dålig video samt dåliga noter :D
 

LeChat

Medlem
C1D2D7D3-65F7-4E5F-80A3-5BD140362299.jpeg

2016 Domaine Binet Jacquet Faugères Grande Réserve

Som en god chateauneuf men ändå inte. Förmodligen sätter 60% carignan ett tydligt avtryck. Bra syra och lagom tanningrepp. Frukten är åt det mörka hållet och har en härlig komplexitet med bl.a. björnbär, katrinplommon, blåbär, läder och en aning stalltoner. Gott vin, men tycker nog att 2017 Réserve var minst lika bra. Kanske bättre.

Men oavsett så tycker jag att Binet Jacquet gör goda prisvärda viner som det kan vara kul att ha några flaskor av.
 

LarsW

Medlem
Trimbach Cuvée Frédéric Emile 2008
Länge varit mitt referensvin för torr Riesling. Drack denna årgång senast 2018 – nu var det dags igen.

Persika och ananas i näsan. Honungssötma som nästan är botrytis. Sommarregn på dammig grusväg. Inte så mycket gummi och petroleum som man väntar sig av en riesling.

I munnen försvinner alla illusioner om sötma. Detta är torrt som Sahara! Och fantastiskt gott! Nu kommer de klassiska rieslingtonerna fram. Gummislang och bildäcket på Ålandsfärjan. Citronsaft och zestat skal. Ingefära och splittrat skiffer. Syran är fortfarande massiv och ingen brådska med dessa flaskor, kan gott vänta 4-5-10 år med nästa.

93p

thumbnail_20230112_211654.jpg
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 28134Visa bifogad bild 28132Visa bifogad bild 28133Visa bifogad bild 28130
Visa bifogad bild 28131
Roliga viner i Paris. Tycker att GDV är något av det bästa jag druckit när vi pratar pinot noir testat 19 och 20 och även om vi pratar om för ungt för att dricka var det ändå wotn. Halva styrkan tyckte samma, mineraliskt lite funk i doft men otroligt fint hantverk och funkade otroligt bra med fisk. Cheval blanc 06 kom 2a och chb 3a sassicaia et glas innan hela racet var mysigt och clos de tart tar en sista plats men absolut inge dåligt! 95 på Bonne mares pinot 93 på bdx vinerna och sasse, 92 för clos de tart. Tyckte att vinet som vann är nog top 5 i mitt liv ännu mer öppen och tillgänglig än 19 och då älskade jag 19 också.

Fick komma ner till källaren och se två lådor DRC öppnas och det var helt otroligt att få uppleva, filmade det men kan tänka mig att det bara är kul för mig haha säg till om ni är sugna på en dålig video samt dåliga noter :D
GDV ?
 

Vingubben

Medlem
F70DD9C4-DB70-46A8-8A7C-870CCFF1E74A.jpeg

Troplong Mondot 2008

Initialt rätt stökig men kommer till sin rätt med några timmars luft. Lätt rökig och örtig doft. I munnen är det mörk frukt, plommon, mahogny och en lätt pepprighet som möter ett rejält berg av tanniner. Alkoholen på 14,5% gör sig påmind. Kommer att må riktigt bra av ytterligare fem år i källaren. 94p
 

The Wall

Medlem
Trimbach Cuvée Frédéric Emile 2008
Länge varit mitt referensvin för torr Riesling. Drack denna årgång senast 2018 – nu var det dags igen.

Persika och ananas i näsan. Honungssötma som nästan är botrytis. Sommarregn på dammig grusväg. Inte så mycket gummi och petroleum som man väntar sig av en riesling.

I munnen försvinner alla illusioner om sötma. Detta är torrt som Sahara! Och fantastiskt gott! Nu kommer de klassiska rieslingtonerna fram. Gummislang och bildäcket på Ålandsfärjan. Citronsaft och zestat skal. Ingefära och splittrat skiffer. Syran är fortfarande massiv och ingen brådska med dessa flaskor, kan gott vänta 4-5-10 år med nästa.

93p

Visa bifogad bild 28136
Så spot on!
 
3CF4554C-2A1B-4502-A20C-DD9014EB4C92.jpeg
0312E6B6-7AB0-46DA-9D6C-A1E4F39612C6.jpeg


Chateau Palmer 2001 – igår var det dags! Köpte den en primeur på Systembolaget 2002. Minns att jag tyckte det var sinnessjukt dyrt med 992:- för en flarra vin. (Vad kostar Ch Palmer nu för tiden, 3.000?) Har funderat något år på att knäcka den och igår var den rätta känslan där. Superklassiskt med oxfilé, pommes frites, lök- & tomatsallad, bea och två (korslagda!) sparrisar som tillbehör.

Dekanterade en timme, sedan BOOOM! Mäktig, vuxen doft med läder, mörka bär, lite lakrits och allt som hör till. Det går igen i smaken med bra, balanserat tryck och solid kropp. Tanninerna finns där men de är perfekt integrerade. Likaså fruktsyran. Jag tror fasiken den är på sin topp precis just nu. Otroligt kul att få uppleva det efter nästan 20 års väntan.

När börjar Systembolaget med en primeur igen?

51% Cabernet Sauvignon, 44% Merlot, 5% Petit Verdot. 12,5 %.
 

Akimchik

Medlem
E70D1AD4-591B-49F0-9619-96F813BA15F5.jpeg
FFF6D786-C5E1-4756-9855-3DA5B7688E92.jpeg

Kväll två med en lite mindre mängd vin dock ej sämre kvalitet. Wotn utan tvekan la tache. Min första flaska i mitt liv och gjorde inte mig besviken. Doften slår allt jag upplevt mest pga mystiken och lagrena. Dricker ju den ung men oj vad fisken och vinet parades perfekt.

Gdv bm - lite ålder idag 06 och aldelles för lite. Vi har en mer utvecklad smak här än igår men väldigt lik, gårdagens flaska kändes som bättre ”hantverk” medans denna lite spretigare dock med högre noter. Mer doft mer smak mer funk och dracks bra, väldigt bra. 95-96?

DRC la tâche - ung som jävulen men wow. Doften nummer 1, pinot funk med lite stall. Men mystiken fick mig nog att dofta 10 min innan första sippen. Frukten och svart te bergamot i smak. Dracks otroligt bra hela kvällen väldigt komplext med många lager. 3 timmar in så var tonerna perfekt och jag drack nog ett 98-99 då! Ung och dum att öppna men men top 3 vin i mitt liv.

Latour 08 magnum - höstlöv källare penna och mörka körsbär i doft. Otrolig ryggrad med tydlig struktur mycket mörka bär och fin finish, lite kantiga taniner som behöver 10 år till men ändå en maskulin elegans över hela flaskan. 94 poäng?

Åt fisk till pinot vinerna och latour var sent så den parades med dessert, inte det bästa såklart men alla viner skulle jag lätt kunna dricka utan något bredvid
 

mackan92

Medlem
Leverans i torsdags, plums ner i glaset på fredag. Nyfikenheten övervann och visst f*n vart jag positivt överraskad. Upplever vinet befinner sig fortfarande i sin ungdom, inte tecken på ålder. Smaken domineras av mörk blå frukt och plommon samt tobak och choklad. I munnen så är det relativt syrligt men inte så att syran slår över. Eftersmaken är lång och komplex och tanniner som kittlar.

92p i min bok.

1673800573083.jpeg
 

The Wall

Medlem
2005 Ridge Geyserville

I anslutning till lördagens varmrätt (grillad marinerad ”restaurangfilé”, dvs fläskfilé från sugga) hade jag tänkt mig något från Rhône, typ något örtigt från södra delen, men en av middagsgästerna hade lite kasst smaksinne sedan första säsongens covid och behövde något med lite mer umph, typ zinfandel. Sagt och gjort, efter en snabb och förvånansvärt effektiv räd i källaren lokaliserades ovanstående flaska. Den borde väl göra tricket?

Väck med korken och ner i karaff samt en första smakhint rätt ner i Gabriel Gold; vi möts av ett lite rörigt och svårdefinierat intryck i form av…vanilj…eller kokos? Det dyker upp en lite av en varm alkoholkänsla och när vi sneglar på flaskan syns förklaringen; 14,5%. Vidare hittar vi björnbär och ett något sötsyltigt intryck, dock i av på ett återhållsamt sätt som indikerar att vinet behöver luft. I munnen känns vinet något eldigt och det finns en del tanniner som spjärnar emot. Fin harmoni, något kryddigt intryck, men jag är inte säker på att vinet var bättre för några år sedan eller om det blir bättre om några år, lite svårgissat.

Efter 3 timmar i karaff; kokosen (om det nu var det) har dämpats och istället kliver en del andra intryck fram i form av örter och björnbär samt tallbarr. Finfin doft. I munnen kvarstår viss eldighet och lite beska kombinerat med örtighet, men är inte alls tokigt. Klart bra intryck, men det tidigare kvarstår; vinet känns inte helt förlöst ännu, men frågan är om det någonsin varit eller kommer att bli det, men levererar över sin inköpsprislapp, vad den nu var (289 kr?) när vinet dök upp på sovjetbolagets hyllor och synkroniserar utmärkt med Nasse.

2005 Ridge Geyserville.jpg

Prisvärd klassiker som trivdes bra i sällskap med Nasse som hade solat sig på grillgallret.
 
Toppen