Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

katho27

Medlem
Fin konsumentupplysning - tack!
Köpte några stycken dels baserat på noter från dig @Patrik Sellin inför släppet, dels på att jag innan gillade -20 och framförallt -19.
Har ännu inte provat -21 men IMHO vann båda de tidigare årgångarna en del på ett halvår, ett år i flaska då de tappade lite av den stramhet som nämns ovan.
 

Pontus

Medlem
Årets först provning i vinklubben gick av stapeln i torsdags .
WOTN blev en fantastisk C9dP!

Visa bifogad bild 28279
Visa bifogad bild 28280

Visa bifogad bild 28281

2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud (96p)
Kvällens WOTN. Underbart vin. Redan i doften så känner man att det spritter av energi i hela vinet. Kände direkt garriguen i första sniffen. Lavendel, lakrits, röda bär. Ljuvlig doft. I smaken strukturerad, bra med tanniner men ändå lätt, stram och elegant med koncentration och kraft. Fantastisk finish med torrt avslut. Har inte druckit speciellt mycket C9dP på denna nivå så det här var väldigt kul!

1982 Château Latour-Martillac (95)
+40 år gammal Bx i helt perfekt skick. Underbart slank och sval. Fortfarande rödbärig, grus, blyertspenna. Elegant, fräsch och energisk. Åh vad jag önskar att jag hade en källare fylld med äldre Bx.

2018 Littorai Chardonnay B. A. Thieriot Vineyard (94-95p)
Mitt vin.
Kalkigt, floralt, bakad citrus, lite apelsin, örtig. Fina integrerade fat. Lite tillbakadragen doft men ändå expressiv.
Yppigare i munnen. Lite fet och vaxig textur. Kalkig. Enormt bra energi. Ljuvligt balanserad. Lång finish.
Tack till @Håkan som tipsade om detta vin för några år sedan.

2009 Dominus Estate (94)
Choklad, rostat, kokos, lakrits, mörka bär, eleganta fat. Massiva tanniner, mogen sötare frukt men den är ändå stram. Kompakt, oförlöst och otroligt gott.

2014 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (93)
Man kände att det är ett riktigt bra vin men det kom inte riktigt loss. Saknade lite energi och finish för högre poäng, men härlig fetma och kalkighet. Skrev inte så mycket ser jag. Jag blev nämligen helt fascinerad av att det smakade otroligt mycket Jenka. Har aldrig varit med om det förut men tydligen så är det ej ovanligt att den här fräscha blå myntatonen kan hittas i dessa viner.

(Jag har dock funderat på om tuggummit verkligen hette jenka på 70-talet? :DJag har för mig att det där blåa tuggummit inslaget i genomskinligt prasslande papper ihopsnurrat på två sidor hette Te-Pe eller något sådant?? Någon som kommer ihåg? Det hade en väldigt speciell blå myntasmak och det minnet slog till direkt när jag provade vinet.)

2015 Le Macchiole Scrio Toscana IGT (93)
Mitt vin.
Det här vinet har varit coravinat sedan december 2020 och legat i vinskåpet. Det var ca 50 cl kvar i flaskan så tyckte det skulle vara kul att se hur det klarat sig. När jag provade det tidigare var det oerhört knutet, massivt och näst intill ogenomträngligt. Nu var det mer öppet, men fortfarande väldigt ung. Tänkte att coravinen kanske skulle ha skyndat på utvecklingen men det tror jag inte den gjort så mycket.

Kompakt, strävt, kraftigt lite blåsvart frukt. Lite köttigt och kanske pepprigt. Gissningar på Syrah, Tannat, Mourvèdre. Bra fatbehandling, polerat, snyggt , energiskt och mycket välgjort. Men det är lite ocharmigt när det är så här polerat på något vis. I i allafall i denna unga fas.

1994 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (92)
Förra träffen klämde jag ur mig att jag aldrig provat någon Vega Sicilia, så det vore ju kul om någon kunde ta med sig en sådan någon gång. Och det gjorde en av deltagarna till min stora förtjusning. Tyvärr vad den dock inte i bästa shape. Mosade jordgubbar, toffee, coca cola, tobak, läder, kanelstång, kakao. Men den hade redan en hel del bruna mognadstoner, typ soja, Inte så mycket stuffing i kroppen, men bra finish. Lite för utvecklad för att vara en 94 (enligt dem som har erfarenheten). Väldigt annorlunda mognadsutveckling jmf med Bx-vinet som inte hade ett spår av de här bruna tonerna. Utbildande att jämföra.

2016 André Perret Condrieu Chery (92)
Förstår mig inte riktigt på Condrieu. Tycker det saknar energi och ger en platt känsla.
Hursomhelst så är det ju ett bra vin även om det inte är min stil.
I doften aprikosmarmelad, kittost, blommor, lite banan, torkad frukt.
I smaken så tycker jag den är lite platt och saknar energi och finish för högre poäng (som flera andra satte).

2004 Drappier Champagne Grande Sendrée (91)
Magnumflaska.
Skrev inga noter här. Vet inte riktigt varför.
Den var bättre än de andra två champagnerna nedan, men lyfte inte till de högre höjderna.

2007 Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Terre de Vertus (90)
Seg start men kom igång efter hand med lite komplexitet i doften i form av nötter och bokna äpplen. Hyfsad energi och finish.

NV Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Blanc de Blancs (88)
Basår förmodligen 07 och deg 11.
I doften svamp, glasstrut, riven hasselnöt
Kändes kanske lite over the top.
Inget att skriva hem om.

Jepp, ett toppvin:

 

buteljen

Medlem
Jepp, ett toppvin:
Kul att läsa!!!
Kan du förklara vad du menar med "Ett lysande modernt vin från Châteauneuf-du-Pape". Har som sagt rätt dålig koll på dessa viner och vill gärna lära mig.
Hur känner man att detta är ett modernt vin till skillnad från en gammal stil? Vad har man gjort i vingården och i vineriet för att åstadkomma förändringen?

(Det är naturligtvis en allmän fråga till alla C9dP-lovers och inte bara till Pontus) :)
 

Jos

Medlem
Fin konsumentupplysning - tack!
Köpte några stycken dels baserat på noter från dig @Patrik Sellin inför släppet, dels på att jag innan gillade -20 och framförallt -19.
Har ännu inte provat -21 men IMHO vann båda de tidigare årgångarna en del på ett halvår, ett år i flaska då de tappade lite av den stramhet som nämns ovan.
Ännu en ombesiktning:
Visa bifogad bild 28282
Då:
" 95317 Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four Domaine Cordier 2021 241 kr
N: Vanilj, gröna äpplen och citron.
M: Äpple, polerad ek, läder, citron och vanilj. Fin, koncentrerad frukt, trevliga fat och bra balans, Snyggt! 89-91p"
Nu:
De gröna äpplena är fortfarande uppenbara i doften, lite citron också, tillsammans med ylle. I smaken är det också mycket äpple, men här med ananas och passionsfrukt. En del snäckskal finn det också, men faten och vaniljen lyser med sin frånvaro. Syran är fin, men frukten är stram och lite återhållsam. Det är definitivt inget 90 poängsvin, klarar det 89 då, kanske, men det ät knappt. Mot slutet av flaskan är det rätt elegant även om det är stramt. Vad är då skillnaden? Mina noter här stämmer bra överens med de från @The Wall här ovanför, så det är inte en dålig flaska. Att det var bättre på provningen på Systembolaget kan möjligtvis bero på att att det var lite varmare där. Det här vinet vinner rätt mycket på värme. Serverat kallt är det väldigt stramt.
Lägg till en liten slant och köp detta istället, rejält mycket bättre!

 

Pontus

Medlem
Kul att läsa!!!
Kan du förklara vad du menar med "Ett lysande modernt vin från Châteauneuf-du-Pape". Har som sagt rätt dålig koll på dessa viner och vill gärna lära mig.
Hur känner man att detta är ett modernt vin till skillnad från en gammal stil? Vad har man gjort i vingården och i vineriet för att åstadkomma förändringen?

(Det är naturligtvis en allmän fråga till alla C9dP-lovers och inte bara till Pontus) :)
Ja vad menade jag egentligen, minns inte riktigt... Tror tillverkningen är relativt traditionell, men stilen kändes något modernare i den mening att det saknades brett och att faten var ganska framträdande.
 

LeChat

Medlem
4EB6C93D-6B3D-4EC4-802B-F53A33CBF2F8.jpeg

2019 Fontodi Chianti Classico

Ikväll blir det spaghetti bolognese med bl.a. basilika, citronzest och sardellcrème. Här brukar Fontodis chianti classico gör ett bra jobb. Dags att ta tempen på årgång 2019.

Doften ger bl.a. mörka körsbär, jord, köttbuljong och ett positivt inslag av armsvett :D.
I munnen är den harmonisk och tillgänglig, men syran indikerar att den nog gör sig bäst till mat.

Smaken är relativt ung med bl.a. körsbär, jordgubbar, blåbär, mjölkchoklad, jord och läder.

Fontodi levererar som vanligt en CC av klass.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo jag vet att Jenka fanns senare men har en känsla av att det inte var riktigt likadant. Nä, ville man ha lakritssmak så var det Riff som gällde :D
Jo, det hette Jenka och jag var svårt beroende av den smaken under de yngre åren. I USA kallar man smaken "Wintergreen" och jag älskade tandkräm och alla andra saker med denna smak i. Det är en kryddigt mintig smak som utvinns ur bladen från Gaultheria procumbens.

En mycket snarlik smak (kanske mest min egen idé och dåliga minne iom att det var 40 år sedan jag senast åt och drack dessa saker) hittar man i sarsaparillans rot. Bla kryddas läskedryck, och den mest kända typen heter "Root Beer". Ibland heter liknande läsk också olika stavningar av Sarsaparill, som Sarsaparilla, Sarsafras osv. Smilax regelii heter växten - som fö är en klängväxt. Används också i bla tandkräm.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har tyvärr inte haft tid att skriva om den senaste tidens vinösa äventyr:

PXL_20230129_103629485.jpg
PXL_20230126_111931452.PORTRAIT.jpg
PXL_20230122_110143105.jpg
PXL_20230118_163838463.jpg
PXL_20230113_122511728.jpg
PXL_20230113_111636276.jpg
PXL_20230113_110228666.jpg
PXL_20230113_092819600.jpg
PXL_20230109_165026397.jpg
PXL_20230106_115714055.PORTRAIT.jpg
PXL_20230106_113116052.PORTRAIT.jpg
PXL_20230106_093450589.jpg
PXL_20230105_104626182.PORTRAIT.jpg
PXL_20230103_145729614.PORTRAIT~3.jpg
PXL_20221231_175224484.jpg



PXL_20221230_130544264.jpg


...eller kanske skrivit om några...
Minns inte.
Åldern.

1982 Haut Brion hade korken i gott skick (kom ut i en del, hade ej läckt), men vinet var i tydlig nedgång.

1996 Ornellaia var ett helt enkelt ett mediokert vin med omotiverad prislapp.

1999 Jacques Germanier Cabernet Sauvignon Cape Levant var också trist. Uselt vin med stjälkiga tanniner som fått tillökning genom överdrivet felaktig fathantering. Oxidationen har dessutom redan satt igång.

Allt annat var riktigt jäkla bra!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jo, det hette Jenka och jag var svårt beroende av den smaken under de yngre åren. I USA kallar man smaken "Wintergreen" och jag älskade tandkräm och alla andra saker med denna smak i. Det är en kryddigt mintig smak som utvinns ur bladen från Gaultheria procumbens.

En mycket snarlik smak (kanske mest min egen idé och dåliga minne iom att det var 40 år sedan jag senast åt och drack dessa saker) hittar man i sarsaparillans rot. Bla kryddas läskedryck, och den mest kända typen heter "Root Beer". Ibland heter liknande läsk också olika stavningar av Sarsaparill, som Sarsaparilla, Sarsafras osv. Smilax regelii heter växten - som fö är en klängväxt. Används också i bla tandkräm.
Googlade och det verkar ha funnits ett som heter TePe. Fler minns det i kommentarerna till en godisblogg. Minns att det inte riktigt smakade som Jenka utan var myyyycket godare. Skönt att börja veckan med att ha rätt :ängel::D.
70385F74-2BDE-4136-8FA3-1FF500650D37.jpeg
 
Last edited:
Ett lyckat hyllryck.
Maranges Blanc - Domaine Monthelie Douhairet Porcheret, 2020.

Från början mycket slutet men med fina aningar om djupa fattoner. Efter ca 1h i glas började det spricka upp i smakerna. Vanilj, honungssötma och fin nötighet.
Sparade som vanligt en slatt till morgondagen, vilket gav bra utdelning. Avrundat, riktigt smörigt och vaniljigt med fin äppelsyra.
90-91P

1675068919775.png
 

matage

Medlem
Chateau La Mission Haut-Brion 1966
C1C336BD-8A55-4DF3-8C42-218EBD8E9E7E.jpeg


Försenad födelsedagslunch för min gamle far så ett bra tillfälle att leta upp något dammigt..

Bakre etiketten mer eller mindre bortskrapad/obefintlig men cap’en var i fint skick.
Korken var dock nästan helt uppblött med ett ordentligt lager ”guck” på toppen så givetvis gick sista centimetern av nere i halsen och fick tryckas ned i flaskan.

Silades ned i karaff där det fick stå i 90min.
Klockrena bdx-markörer på näsan med hästskit, blyerts, läder och en nypa rost insvept i sandelträ och lite orientaliska kryddor.
Började yngre än jag skulle gissat och min pappa var inne på 80-tal men ganska snart inser jag att flaskan hade passerat toppen för min del.
Fortfarande mycket god men frukten hade börjat torka ut något vilket blev tydligt i det aningen svaga mellanpartiet.
Väldigt tydliga sträva lingon-artade syror men som blev lite väl framträdande när vinet dracks på egen hand.
Sammanfattningsvis: Vitalt men med ålderskrämpor - don efter person för konsumenterna ;)

Till maten var vinet dock en hit!
Lammrack, potatisgratäng med en ansenlig mängd gruyere och en riktigt tät lamm-jus med Ras el Hanout och monterad med obscena mängder ankleverterrine.

En flaska kvar och den kommer gå åt i vår.
Glas: Riedel Veritas Merlot
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chateau La Mission Haut-Brion 1966
Visa bifogad bild 28318

Försenad födelsedagslunch för min gamle far så ett bra tillfälle att leta upp något dammigt..

Bakre etiketten mer eller mindre obefintlig men cap’en i fint skick. Korken var dock nästan helt uppblött med ett ordentligt lager ”guck” på toppen.

Dekanterade i 90min.
Klockrena bdx-markörer på näsan med hästskit, blyerts, läder och en nypa rost.
Började yngre än jag skulle gissat och min pappa var inne på 80-tal men flaskan hade passerat toppen för min del.
Fortfarande mycket god men frukten hade börjat torka ut något så den lingon-artade syran blev något framträdande när vinet dracks på egen hand.

Till maten var det dock en hit!
Lammrack, potatisgratäng med en ansenlig mängd gruyere och en riktigt tät lamm-jus med Ras el Hanout och monterad med obscena mängder ankleverterrine.

En flaska kvar och den kommer gå åt i vår.
Glas: Riedel Veritas Merlot
DEN vill jag vara med och dricka :)
 

Lennart

Medlem
Nya Världen (med en bonus) på Systembolaget ikväll.

Jag är tyvärr en alldeles för långsam vinprovare för att skriva bra noter när man har 30 min på sig att blindprova åtta viner, men jag satte Henschke som etta, Latour som tvåa och Grange som trea.

Gruppen som helhet satte Grange som etta, Columella som tvåa och Stag’s Leap som trea. Själv tyckte jag att den sistnämnda blev obalanserad av den höga alkoholen.

En trevlig och intressant provning, speciellt eftersom jag själv sällan rör mig utanför Europa, men vinerna var så klart alldeles för unga.
767424DC-9932-4C5C-ABDB-973295C81017.jpeg
0459B7EA-D2EB-4A55-99F6-0D3C9F026A2E.jpeg
11E07DC7-1DCE-41F2-84A6-2A86E57F59DB.jpeg
663F334C-E338-41FF-8CEB-AECA5CA28D10.jpeg
7CB8C6EC-5250-46FE-AFD0-5DB662ECAC39.jpeg
686CA278-A8C7-4F3E-9BC1-299E49A0DCF4.jpeg
B41B38AC-F01A-4D6C-87FB-C6D0A77EE64F.jpeg
8D55C103-E5EE-4400-9C09-4B28C75DE0C2.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
En enkel AW och dricka lite vin... tills @Jos gick bannanas med att plocka fram flaskor! Tyvärr togs inga anteckningar från de många gryma vinerna som blindades. :)
Alltid svårt då det blindas men det finnas demon spikar som i höstas efter en på en skumpa provning då @Oscaro skickar in en karaff med Sassicaia 2016 som bonus och @Crist(al)ian 77 spikar den inkl. årgång. Gossen kan uppenbarligen mer än skumpa! ;)
Om ovan var snygg spikning så slås den denna kväll då @Jos skickar in en folderad flaska Sassicaia 2008. Ett snabbt ögonkast på den folerade flaskan räckte för @champagne_per_se att identifera Italien... Sassicaia! :eek:
Själv äter jag mest ödmjuhetspaj och är jag stolt om jag hamnar i rätt världsdel..

B291FC66-E420-454F-A1C6-1081B900579A.jpeg


Sitenote, måste köpa mer bourgogne. Måste också köpa mer sött. Chateau Suduiraut 2001 - Grym!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En underbar torsdagsafton med:

Ett startglas:
NW. Dow port fine ruby, 91p
Ah! Renheten av bär och de herbaliska egenskaperna överst, med en vacker struktur och bara en nypa socker. Sista glaset nästan strålade rakt in i mitt hjärta ...

En flaska som öppnades i dec och regelbundet äderlåtits…
1959 Mas de la Garrigue Rivesaltes Vieux Rivesaltes, F
Kuken!
Alla andra på CT formligen älskar denna. Happy for you!
Min kukflaska är som den kemtvätt jag växte upp med, med aromer som jag associerar med industriell strykning.

Förfärligt! Har bara blivit värre över tid…
Någon som har en idé kring vad detta flaskfel kan vara?
Definitivt varken oxiderat eller korkskadat. Någonting HELT annat!

Galet, sjukt odrickbart.
Äckligt!
Varje smutt har resulterat i vaskning och: "nämen FY FAN detta vägrar jag dricka". Andra lyckostar på CT registrerar den Sjunde Himlen…


Hela flaskan under en kväll:
2014 Tardieu-Laurent Hermitage Blanc
Begynnande mognad i färgen.
Nosen mest "underlig".
I både nos och smak finns en central karaktär av rostade fat.
Detta vin har (tack å lov) iaf fungerande syror.

Jag vet aldrig vad jag ska göra med dessa vita Rhône-viner. Oavsett var jag serverar dem finns det alltid många andra (billigare) alternativ som är bättre ... På kvällens restaurang gick det väldigt bra med en av de fiskbaserade pastarätterna och ganska bra med två av de fyra ostarna. Men fiskbaserad pasta skulle lätt ägts av ett Muscadet de S&M sur Lie, och alla fyra ostar förbättrades exceptionellt av kvällens 1951 Banyuls.

Detta vita vin misslyckades pbjektovt med sex rätter eftersom det inte erbjöd någon sorts fingerande äktenskap...

Vad är det med vita Rhônare? Varför tittar folk ens på dessa överdrivet dyra viner som inte fungerar ssk väl till mat och som verkligen inte gör bra ifrån sig som Sprechenwein?

Hjälp!


Hela underbara flaskan under en knappt halv sittning:
2019 Podere Poggio Scalette Il Carbonaione Alta Valle della Greve IGT, 96p
Skir, lätt rödska som låter ana en slags flirt med Burgund, men som samtidigt (ödmjukt) visar var skåpet lämpligen står. Som en Bgn, levererar denna Sangiovese modell Bgn Grand Cru vad gäller intensitet, mineralia, umpa-umpa, längd och renhet. Förmodligen en av Il Carbonaione's bästa årgångar och galet oemotståndlig i sin pura skirhet.

Vår tredje flaska med fem kvar. Hustrun beställde genast hem fyra ytterligare puteller och vi bestämde oss för att ploppa en vartannat år, eller då andan faller på. Förmodligen är lagret slut redan i april 2024…

Hela flaskan under eftersittning:
2002 Château de Mascaraas Madiran, 86p
Ett mycket trevligt vin.
Detta vin är helt enkelt utsökt!
Tanninerna är underbart robusta, med en lång smak som avtar utan någon sötaktighet. Det finns även en perfekt balans mellan de traditionella fruktsmakerna utan att det blir sött.

Vinet är resultatet av stor vinmakarkonst som strävar efter att skapa det bästa möjliga från kombinationen av Tannat druvor, vinifiering och tid.

Detta vin börjar nu visa tecken på oxidation, vilket gör den till ett utmärkt val för dem av oss som uppskattar kombinationen av tanniner och mogna smaker.

Alla som söker efter unga syltsöta viner bör se sig om efter andra alternativ…


Ett blint serverat glas av aftonens sommelier:
2021 PorcaLoca Sangiovese Superiore, Romagna, 80p
…ett sjukt j**la vin som serverades blint som ett "straightforward red wine, easy to assess".

Hah

Var inte alls enkelt!
Megaljoner körsbär, men syrorna mot varm sol och en underlig fond av masonite och lera…
Ett tämligen enkelt vin utan framtid.

PXL_20230201_175015512.PORTRAIT.jpg
PXL_20230201_121104351.PORTRAIT.jpg
PXL_20230201_121122190.PORTRAIT.jpg
PXL_20230201_040602003.PORTRAIT.jpg
PXL_20230201_035234755.PORTRAIT.jpg
 
Last edited:

Jos

Medlem
Chateau La Mission Haut-Brion 1966
Visa bifogad bild 28318

Försenad födelsedagslunch för min gamle far så ett bra tillfälle att leta upp något dammigt..

Bakre etiketten mer eller mindre bortskrapad/obefintlig men cap’en var i fint skick.
Korken var dock nästan helt uppblött med ett ordentligt lager ”guck” på toppen så givetvis gick sista centimetern av nere i halsen och fick tryckas ned i flaskan.

Silades ned i karaff där det fick stå i 90min.
Klockrena bdx-markörer på näsan med hästskit, blyerts, läder och en nypa rost insvept i sandelträ och lite orientaliska kryddor.
Började yngre än jag skulle gissat och min pappa var inne på 80-tal men ganska snart inser jag att flaskan hade passerat toppen för min del.
Fortfarande mycket god men frukten hade börjat torka ut något vilket blev tydligt i det aningen svaga mellanpartiet.
Väldigt tydliga sträva lingon-artade syror men som blev lite väl framträdande när vinet dracks på egen hand.
Sammanfattningsvis: Vitalt men med ålderskrämpor - don efter person för konsumenterna ;)

Till maten var vinet dock en hit!
Lammrack, potatisgratäng med en ansenlig mängd gruyere och en riktigt tät lamm-jus med Ras el Hanout och monterad med obscena mängder ankleverterrine.

En flaska kvar och den kommer gå åt i vår.
Glas: Riedel Veritas Merlot
Jag har en -77a som levererade långt över det skitåret det är nu i höstas, sugen? :D
 

Per Stade

Lege artis
2021 Cordier Mâcon Milly-Lamartine ”Clos du four”

Rätt ur flaska ner i Zalto Bx (tack för inspirationen till det @buteljen); i huvudsak diskret citrus, till min förvåning. Fat? Nja, inte påtagligt i näsan. Ganska…neutral doft, om man vill vara snäll. Munnen då? Antydan till lätt eldighet (13,5%, ovanligt?), viss syra, viss beska som dessutom dröjer sig kvar. Men, som vanligt tycker jag att viner från Mâcon ofta känns som en lite fylligare och något syrligare Chablis PC med några år på rygg än riktig Bourgogne. Nåja, vinet passerar som klart godkänt för någonstans runt 190 kr-strecket, men för 50 kr till? Nja, förmodligen bättre om något år eller tre, men i nuläget blir det ”pass”. Dock, fungerade bra till kvällens skreirygg med vitvinssås.
Visa bifogad bild 28251
Bra till vitvinssås, inte lika bra på egen hand.
Det här vinet upplever jag som väldigt mjukt, mjuk doft, mjuk syra, mjuk frukt och jag känner ingen ek överhuvudtaget.
Jag håller med senare inlägg i tråden att det här vinet skall vara mer ljummet än kallt när man dricker det.
Det blev en lite chock att dricka det efter en flaska chablis med mycket mer uttalad syra men jag gillar det verkligen.
Har druckit det ett flertal gånger nu till olika fiskrätter och säsongens sista hummer.
För övrigt vill jag bara säga att skrei är torsk som simmat ner från ishavet för att leka. Den är mager och i dålig form, min fiskhandlare avråder från den.
Vi har istället njutit av bland annat fjällbrosme, som det är säsong för nu.
Och häromdagen åt vi vitling, en mycket undervärderad fisk.
Prova den om ni hittar den i er fiskdisk.
Ett enkelt recept: stek i smör och servera med Amadinepotatis och lite pepparrot och kapris.
 
Last edited:
Toppen