Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Droin Chablis Grand Cru Vaudesir- 2019

Doft: gröna äpplen och lite citrus. Dämpad.
Attack: Vilken ungdomlig intensitet. Det skriker verkligen ung kvalitetsbourgogne eller Chablis om detta vinet. Gröna äpplen, citrus och klassiska chardonnaytoner.
Mellansmak: Drygt medelfylligt och munkänslan är ungdomligt ljuvlig. Gräddiga toner av brioche, äpple och citrus. Hög och underbar syra verkligen.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av äpple och citrus.

Detta vinet är verkligen prisvärt och visst kan man sträcka sig till 93- redan nu. Det har många år framför sig och jag tror att vissa på forumet diggar det mer än jag gör faktiskt.

Någon som provat?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning av en favorit från gårdagens släpp:
pesuera.jpg


Då:
95181 Pesquera Crianza 2019 211 kr
N: Björnbär, tomat, vanilj och tallbarr.
M: Vanilj, blåbär, björnbär och muskot. Tjock, mörk frukt, rejäla tanniner och mycket med fat. Allt ligger dock där det ska. Mycket vin för pengarna. 89-91p

Nu:
Det mesta stämmer, det jag uppfattade som tallbarr då är kanske rosmarin nu? Finns också en hel del viol. Styrkan med det här vinet är fortfarande balansen. Det är helt färdigt och mycket snyggt. Påminner om Aalto, men till halva priset. Definitivt minst 90p och kanske något mer. Bör dock hållas ganska svalt, eftersom vaniljen ökar med värme.
 

LeChat

Medlem
D0C282D6-1796-4ABF-8D13-A906483B832B.jpeg

2015 Il Poggione Brunello di Montalcino

Il Poggione är brunello för bordeaux lovers! Här brukar nämligen finnas både fatkaraktär och lite stalltoner.
Inte så att de är förvillande lika, verkligen inte! De italienska syrorna går inte att dölja och en hittar dem knappast i Bordeaux.

Faten är dock inte lika framträdande i 2015 som i tidigare årgångar tycker jag. För- eller nackdel? Vet faktiskt inte.

Gott är det iallafall och bjuder på riklig komplexitet. I dagsläget känns det som att syran kräver en bit mat för optimal njutning.
Ikväll ska det bli grillad fläskkarré och tzatziki. Länge sedan så längtan är stor!
 

Oscaro

Medlem
Visa bifogad bild 28427
2015 Il Poggione Brunello di Montalcino

Il Poggione är brunello för bordeaux lovers! Här brukar nämligen finnas både fatkaraktär och lite stalltoner.
Inte så att de är förvillande lika, verkligen inte! De italienska syrorna går inte att dölja och en hittar dem knappast i Bordeaux.

Faten är dock inte lika framträdande i 2015 som i tidigare årgångar tycker jag. För- eller nackdel? Vet faktiskt inte.

Gott är det iallafall och bjuder på riklig komplexitet. I dagsläget känns det som att syran kräver en bit mat för optimal njutning.
Ikväll ska det bli grillad fläskkarré och tzatziki. Länge sedan så längtan är stor!
Har ett gäng men inte rört någon flaska på 2 år, börjar den komma in i dricksfönstret eller ska man hålla ytterligare 1-2 år minst?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har ett gäng men inte rört någon flaska på 2 år, börjar den komma in i dricksfönstret eller ska man hålla ytterligare 1-2 år minst?
15 år fler för en större upplevelse är inte alls fel.
Drack en från 1975 för ett par år sedan - ett vin som fortfarande var på väg, inklusive halvstrama syror, fortfarande tillräckligt för att strypa en ostig pizza redan vid entrén…
 

Boletus

Medlem
Jag har haft förmånen att vara med på två riktigt vassa provningar på sistone och även om inga avancerade noter togs tänkte jag ändå dela med mig.

Först bjöd en vän på provning för att fira att hans källare är färdigbyggd. Temat var bordeauxblandningar. Vinerna dracks halvblint - det vi fick veta var att vi drack en bordeaux, två italienare och två amerikaner från seklets första årtionde.

Colgin Cariad 2009
Kladdig och hög alkohol, ändå väldigt trevlig och balanserad. Samtliga runt bordet trodde på en jänkare.

Ridge Monte Bello 2007
Elegant, något varm och torr. Mycket långt slut och härlig balans. De flesta runt bordet trodde på en italienare.

Sassicaia 2007
Kraftfull men ytterst elegant. Glycerintoner och tydligt torrt avslut. Långt slut. Samtliga runt bordet trodde på en italienare, det framkom även korrekta gissningar på vin och årgång.

Ornellaia 2010
Svulstig och frukttät, lite mjölkchoklad. Här hade vi svårt att ena oss. Svårplacerat vin men jag gissade USA.

Leoville Poyferre 2009
Något nedstängt och funkigt, men en bredd och potential som övertrumfar de andra vinerna. Stack ut i samlingen och blev bara bättre och bättre under kvällen trots lång luftning innan. Man upphör aldrig över hur mycket det finns att hämta i Bordeaux. 2009 en årgång som bara växer och växer.

För mig var det dött lopp mellan Ridge och Sassicaia, men hade jag fått ta med en låda hem hade jag valt Leovillen då det troligtvis kommer vara det bästa av vinerna lagom till pensionen. Också bra att påminnas om att Bordeaux kan vara bra valuta för pengarna, relativt sett.


IMG20230204204631.jpg


Sen var jag stand-in på en provningsmiddag på AGs där Aurélien Valance från Chateau Margaux serverade en radda flaskor direkt från slottet och så AGs käk på detta. Svårt att hitta en bättre köttrestaurang här i huvudstaden och vinerna hade inte kunnat få bättre sällskap. Ohyggligt bra kväll och kul att få pröva Chateau Margaux så brett.

Innan maten fick vi lite vitt, intressant vin med en intressant historia.
Pavillon Blanc du Château Margaux 2018
Hade aldrig satt den som vit Bdx blint, kändes helt och hållet burgundisk. 100% sav blanc vilket bara kundes förnimmas lätt på doften. Inga spår av den torra årgången. Otroligt bra vin som lär vara som bäst om 15-20 år.

Tredjevinet och andravinet serverades till förrätten, en orgie av gåslever och tryffel

Margaux du Château Margaux 2015
Väldigt primärt och fruktdrivet. Inte alls oävet, men väldigt ungt.

Margaux du Château Margaux 2009
Väldigt likt 2015 (liknande årgångar) men så klart mer färdigt. Tredjevinet är inga stora upplevelser men väldigt rena i uttrycket och behagliga viner med fin näsa.

Pavillon du Château Margaux 2004
Fadd och lite trist. Aurélien försökte snacka upp årgången som underskattad men njae. 2004 får nog bekräftas vara ett mellanår.

Pavillon du Château Margaux 1996
Överlägset bäst i rundan. Tydligen toppårgång för grand vin och andravinet behövde inte heller skämmas för sig. Underbar på näsan och tertiära toner i glaset, men det fanns gott om utveckling kvar.

Grand vin serverades med en sorts världskarta i kött, styckdetaljer från en uppsjö olika länder, med pommes och bea. Ruskigt hög klass och bra matval till vinerna, får man säga.

Chateau Margaux 2005
Muskulös årgång som är en blivande klassiker åtminstone på västra stranden, och även här fanns nästan lite Pauillac-toner med blyerts och läderfotölj. Ett strålande vin men mycket oförlöst och återbesök om 20 år är att rekommendera.

Chateau Margaux 1999
Underbar näsa, om Margaux är berömt för sin bouquet så förstod man varför här. Florala toner och mjuka tanniner och något nästan burgundiskt eller piemontesiskt i frukten. Magiskt vin och min favorit för kvällen.

Chateau Margaux 1983
En legendarisk årgång på pappret men, faktiskt, något stum. Den tog sig under kvällen men hade nog faktiskt mått bra av någon timme till i karaffen. Upplevelsen blev lite hämmad, det var helt klart ett stort vin men inte den här känslan av att himlen öppnar sig som jag fått av t.ex. Mouton 86.

adf84dd6-ef4c-4e31-ab6d-f432595fa7bc.jpg
 

LeChat

Medlem
AD58B562-118C-46BA-8EFF-060B7BC38A06.jpeg

Lite ledighet och lillördag, då blir det ryggbiff & bordeaux ikväll!


2015 Il Poggione Brunello di Montalcino

Har kvar ett par glas av Brunellon från i måndags. Anade att den nog kan vara bättre idag och det stämmer bra. Sitter ihop bättre och tidigare känningar av utanpåliggande vanilj är borta. Mycket god!
Öppnar man en flaska idag så är det alltså bra att ge den några timmar i karaffen innan den avnjuts.


2010 Château Dauzac

Kvällens huvudnummer är annars ett återbesök hos 2010 Dauzac. Drack nämligen denna i november förra året första gången. Mötet var givande så blev nu sugen på att återigen bekanta mig med en ny flaska.

Svarta vinbär, blyerts och stalltoner är utmärkande. Den har mycket frukt, men är ingen fruktbomb, utan behåller eleganta drag och bra balans. Doften känns lite mer utvecklad än smaken.
Precis som @Boletus tyckte att han hittade Pauillac-toner i sin Margaux så känner jag lite detsamma, i min enklare flaska men som kommer från samma appellation.

Inget stort vin, men gott idag och kan säkert utvecklas länge till.
 

LeChat

Medlem
550A6615-5009-4EEC-BC50-634EF1E99FC9.jpeg

2012 Château Pontet-Canet

Doften ger bourgognevibbar med gammalt ekskåp, målarbod och läder.

Efter en tid i karaffen så börjar doften närma sig mer bordeauxlika aromer men bara en aningens. Den här behöver mycket luft! Eller ännu hellre tio år till i källaren.

Men doften ger en härlig sniff som känns exklusiv. Elegant fathantering! Det är det som skiljer agnarna från vetet.;)

Tillgänglig i munnen med snälla tanniner. Och elegans i all ära, men jag hade nog gärna haft lite mer kraft och struktur också.
Känns annars som välgjort på alla sätt.

Alltså, det är gott och jag gillar det, men en vill ju gärna att upplevelsen ska vara i paritet med prislappen och där haltar det tyvärr.
Kanske bara lite för tidigt ute så kommer spara sista flaskan ca 10 år i hopp om bättre utdelning.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning igen. Två flaskor den här helgen:
nikweis.jpg

Då:
"95147 Nik Weis Bockstien Kabinett 2021 200 kr
N: Fläder, citron, syren och krusbär.
M: Krusbär, honung, fläder och syren. Söt, koncentrerad frukt, rejäl syra och snygg balans Insmickrande och gott. 89-91p"
Nu:
Det mesta stämmer, men jag missade helt att smaken totalt domineras av färsk ananas och det finns lite persika och mango också. Syran är som sagt skyhög och vinet är väldigt tillgängligt och drickvänligt. Det kanske kan bli ännu bättre med lagring, men det finns ingen som helts anledning att testa. Helt klart 91p och det är kanske i underkant.
 

HerrMelin

Medlem
Ombesiktning igen. Två flaskor den här helgen:
Visa bifogad bild 28502
Då:
"95147 Nik Weis Bockstien Kabinett 2021 200 kr
N: Fläder, citron, syren och krusbär.
M: Krusbär, honung, fläder och syren. Söt, koncentrerad frukt, rejäl syra och snygg balans Insmickrande och gott. 89-91p"
Nu:
Det mesta stämmer, men jag missade helt att smaken totalt domineras av färsk ananas och det finns lite persika och mango också. Syran är som sagt skyhög och vinet är väldigt tillgängligt och drickvänligt. Det kanske kan bli ännu bättre med lagring, men det finns ingen som helts anledning att testa. Helt klart 91p och det är kanske i underkant.
Känns inte helt fel att man lyckades klicka (manuellt) hem den på jero när man läser detta :cigarr:
 

Magikern

Medlem
Phillipe Colin Chassagne-Montrachet Rouge Les Chenes 2019

Doft: Mycket dämpad doft som är lite funkytown. Svårt att gissa druva men visst är det lite solmogna jordgubbar och smultron med lite naturvinsvibbar,
Attack: solmogen och trevlig. Tranbär och smultron och visst är det Pinot. Den lite vresiga karaktären antyder att det är bourgogne.
Mellansmak: En smula låg syra men det är medelfylligt och lovande. Lite körsbär märks också och det är ungt verkligen. Mycket bra till mat och silkestanninerna är tydliga.
Eftersmak: Inte jättelång men fruktig och trevlig.

Visst kan jag ge det 90 poäng redan idag. Ett rätt bra exempel på att trevlig röd bourgogne inte behöver vara dyr nuförtiden.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
48951386-A304-4DA5-96C3-79235756EA01.jpeg

2019 Domaine Sylvain Pataille Marsannay

Blev nyfiken på denna flaska även om det finns risk för att den öppnas alldeles för tidigt. Tänker njuta den över två kvällar för att iallafall få se hur den utvecklas.

Ljuvlig sniff! Förförande med sin komplexitet. I munnen är den kanske något ung, men med smaskig röd frukt i kryddig stil, lite köttbuljong och jord. Associerar stilen lite med Felton Road men det var länge sedan jag drack en flaska, så det kan vara en helt galen tanke.

Även om jag tror att 2-3 år kommer göra den gott, så är det alls inte fel att nyfiket öppna en flaska. Fullt njutbar redan!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vet ej om någon tagit upp det tidigare men Madeira och semla. Wow!

Flaskan, en ganska enkel H&H Boal 10-åring (öppnades först den 2a advent), bjuder nu på torkade fikon, stora gula russin, läcker syra och en liten besk efterton som lirar kanonfint med mandelmassan och den söta grädden i kardemummabullen.

Så här ska semlor ätas!
CAAC1864-691C-4EF5-9100-12CB8BAF3162.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Korrell Beerenauslese 2013 Nahedricks kvartsblint (som i att jag visste vilken flaskan var, men jag hade inte läst på om druvor osv). Simmigt, sött, men med måttlig syra (eftersom jag trodde att det var Riesling inledningsvis). Snygg smak av päron, äppeljuice, kanderade citroner, botrytis. Jag börjar ana att det inte är Riesling och googlade fram att det var
Pinot Gris (50%), Pinot Blanc (50%).
Snyggt och elegant. Inte så kraftigt. Jag säger 90p när jag vant mig vid syran.

Man borde dricka mer sött.
Två år senare. Nu är det massor av honung i förgrunden, men frukter och botrytis i bakgrunden. Bättre nu än då. 91 p. Fortfarande övertygad om att man borde dricka mer sött.
 
A782C7FF-60E4-4DC7-AAC5-39D36DE81D96.jpeg
It’s Thibault Thursday!
Härlig Bourgogne Rouge från Thibault Liger-Belair. Le Grands Chaillots är lite av ett instegsvin med druvor från Nuits-St-George och Chambolle-Musigny. Fräschör, energi, en del syra och tanniner samt kanske en liten dos lakrits. Mediumkropp med en helt ok längd i eftersmaken. För 279 pickadoller är detta otroligt kvalitativt, finns 1er cruer som presterar sämre. Har en flarra till, men hade inte tvekat på en låda. Givet syran kan den flarran ligga länge än.
 

Jonas Sand

Medlem
Visa bifogad bild 28532It’s Thibault Thursday!
Härlig Bourgogne Rouge från Thibault Liger-Belair. Le Grands Chaillots är lite av ett instegsvin med druvor från Nuits-St-George och Chambolle-Musigny. Fräschör, energi, en del syra och tanniner samt kanske en liten dos lakrits. Mediumkropp med en helt ok längd i eftersmaken. För 279 pickadoller är detta otroligt kvalitativt, finns 1er cruer som presterar sämre. Har en flarra till, men hade inte tvekat på en låda. Givet syran kan den flarran ligga länge än.
Detta gjorde mig intresserad.
Varifrån köpte du dessa? Jag hittade inget på systemet.
 
Toppen