Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jonas Sand

Medlem
Jag drack också Veraton 2018 i helgen. Jag håller med om noterna även om det i mitt fall rörde sig om 2 timmar luftning och sen tillsammans med bräserade oxkinder med potatismos. Jag upplevde vinet som i bra fas och tyckte att de 15,5% alkohol inte stack ut negativt vilket förvånade mig. Jag har en flaska kvar och tar den nog till en grillkväll i sommar gissar jag.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 28581Visa bifogad bild 28582Visa bifogad bild 28583Visa bifogad bild 28584Visa bifogad bild 28585Visa bifogad bild 28586Visa bifogad bild 28587Finmiddag med värstingviner! Otrolig tur då allt var grymt bra och inget vin underpresterade. Förutom Yquem som lite trött kanske men ändå superhärlig.

Skyhög nivå så svårt att rangordna. Om tvingad att utse bäst så säger jag Haut Brion, Guigal, Chambertin -02, Jadot, Boillot och Taylor… Blir ju ändå att man räknar upp nästan alla :D

Och Les Clos var fantastiskt bra och på intet sätt för sent, tvärtom.
Fantastisk uppställning. Har ju sett en del andra recensioner av samma kväll på social media :D . Var det någon slags BYOB eller någon väldigt trevlig vän som samlat ihop flaskorna och bjöd på middag??
 

Jos

Medlem
Fantastisk uppställning. Har ju sett en del andra recensioner av samma kväll på social media :D . Var det någon slags BYOB eller någon väldigt trevlig vän som samlat ihop flaskorna och bjöd på middag??
Ja galen! Typ byob på Garaget i Älvsjö
 

Magikern

Medlem
Fantastisk uppställning. Har ju sett en del andra recensioner av samma kväll på social media :D . Var det någon slags BYOB eller någon väldigt trevlig vän som samlat ihop flaskorna och bjöd på middag??

Har du någon länk till recensionerna? Jag har inte hittat någon om provningen. :)
 

LeChat

Medlem
36B1D313-73F7-4AFB-80E6-C41A7482D042.jpeg

2019 Château de Beaucastel CdR Coudoulet de Beaucastel

Ju äldre och grinigare jag blir ju mer benägen blir jag att försöka hitta goda kvalitetsviner där prislappen inte blir alltför brutal. Att Coudoulet är ett bra exempel, är ingen nyhet för den vinintresserade, men bra är det!

Det finns andra CdR som också levererar, men det finns också samtidigt många som inte gör det. Så för att slippa mer såsvin än nödvändigt, är Coudoulet ett tryggt val när en blir sugen på något smaskigt från södra Rhone.

Onsdagen bjuder på härligt grillväder, så det blir enkel men god middag med fläskkarré och tzatziki.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
16778534187383946691797613536502.jpg

1999 Château Lagrange, St Julien, 91p
Mogen, mörkröd. Nästan inget sediment.
Nosen är bra med Bdx-jord, röda bär och en släng av kossa.
I munnen är denna (äntligen) mogen och kommer att ligga kvar på sin platå under många år framöver. Utmärkt balanserad, allt på plats.
Jag kan nog önska lite mer komplexitet och intensitet. Men från denna årgång är detta en fantastisk putell.
Om du föredrar din Bdx som "easy drinking" borde detta vara ett av de mest attraktiva vinerna på marknaden just nu :cool:

Vår sista flaska.
Den bästa Lagrangen fortsätter vara 2000. Då fick de verkligen till precis allt!
 
9449311E-6D63-46CF-94F0-3A7E66BCCEF7.jpeg


Serveras det boeuf vankas det gammel-CdP! Har en del flarror som det börjar bli hög tid att dricka upp. Jag vet, det är kämpigt…

Tänkte knäcka en La Nerthe 2001 men råkade se den mot källarlampan och märkte att den var vit. Intressant upptäckt så här tjugo år senare. Jaja, blev en Bosquet ’01 istället. Inköpt för 258:- när det begav sig 2004 (har bara ökat en hunka på 19 år).

Tegelfärgad, synnerligen i kanterna. Räknade med russintoner, men icke. Helskotta så bra den var! Mjuk men med mycket fin frukt och kraft. Kanske 30s eftersmak. Njutning till boeufen. Nu är det fredag!
 

mackan92

Medlem
Provning på Grappe igår med producentbesök från Kalifornien och Au Bon Climat. Generellt sett en väldigt trevlig provning med vinerna i den lägre klassen känns prisvärt men tycker själv det finns bättre viner till de priserna när man kommer upp till de bättre. Bäst ikväll enligt mig var "Isabelle" på den röda sidan samt Santa Ynez Valley på den vita.

Au Bon Climat Santa Barbara County Chardonnay 2021: ca pris 265kr. Lagrats 8 månader på använda neutrala franska fat.
D: Smör, ek, mjölk, päron och äpplen.
M: Smör, gräs, citrus, äpplen och päron. Fin finish och behaglig beska.
87-89p.

Au Bon Climat Sanford & Benedict Chardonnay 2019, pris ca 550kr. Lagras 18-24 månader på 75% nya franska ekfat.

D: Extra allt jämfört med instegs Chardonnayn men betydligt mer ek i doften.
M: Som ovan men många fler lager, popcorn, smör, äpplen och päron, balanserat men tycker den bör vila ett par år.
90-91p.


1677940105110.jpeg


Au Bon Climat Hildegard 2020 - Blend på Aligote, Pinot Blanc och Pinot Gris. Pris ca 449.

N: Upplever den känns lite eldig och stickig på näsan, päron, ek och upplevs lite spretig.
M: Domineras av päron, och fat, uppskattade inte beskan som det avslutades med men tror att detta hade varit ett suveränt matvin vilket tyvärr drar ner betyget i provningen.
86-88p

1677940118499.jpeg


N: Körsbär, hallon och varm grusväg. Tankarna drog mig direkt till en Beoujoulais village och hade svårt att hitta de "typiska" Pinot tonerna.
M: Lakrits, hallon, varma jordgubbar, balanserat och gott men saknar komplexitet för att få det att lyfta.

87-89p

1677940221956.jpeg


Au Bon Climat Pinot Noir Knox Alexander 2018 - Magnum, pris ca 1100kr.

N: Här hittar jag betydligt mer Pinot toner i näsan, bergamott, hallon, fina ektoner.
M: Syran är ganska hög men inget som stör, faten är integrerade och kittlande taniner.

89-91p

Au Bon Climat Pinot Noir Knox Alexander 2000 - Magnum, pris ca 1100kr.

N: Tjära, läder, stall - finner inte mycket frukt på doften.
M: Det mesta av frukten har tyvärr försvunnit men syran är pigg. Finns ändå en viss kryddighet som jag uppskattade men nja.

88p.

1677940265785.jpeg


Au Bon Climat Pinot Noir - Isabelle 2019 Pris ca 649kr.

D: Hallon, varma jordgubbar, asfalt. Allt känns mycket större jämfört med tidigare viner.
M: Smaken går mycket åt som doften men den har en fantastisk beska jag gillar, koncentrerad frukt och lång finish.

92p
1677940274094.jpeg
 
Last edited:

Hampe

Medlem
2018 Julia Bertram Spätburgunder Ahrweiler
6D31EE1B-3E5C-4022-938D-33E8ACFA7374.jpeg


Lågintensivt röd i färgen med tegel i kanterna. Inledningsvis reduktiv karaktär i doften (om jag nu uppfattat det begreppet korrekt). Därefter kommer körsbär, unga och mogna, mörka jordgubbar, mineral, kakao, jord och en blommighet. I smaken framträder mest jordgubb och mineral. Medelfylligt, syran är nu balanserad. Förhållandevis lång smak där de mogna jordgubbarna är framträdande. 89p.
 

JonasBo

Medlem
Spansk afton i lördags .

Baltos 2020, Mencia och Altaroses 2018, Garnacha serverades till charkuterier, oliver och bröd. Gillade Baltos framför Garnachan som var fattig på frukt och upplevdes spritiig och syrlig.
Baltos även bra dag 2 (minimal slatt kvar). Toppenpris med sina 129:-. Finns på BS.

Till paella serverades tre Tempranilloviner. Modern Rioja med Artadi som inte får skrivas up på flaskan utan deklassificeras till vin från Spanien. Härlig frukt, bra integrerade fattoner. TS men finns kvar på hyllan. 238:-
Pesquera Ribera del Duero, klassiskt vin. Favorit bland flera av gästerna till maten. Finns också kvar på vissa bolag. 209:-
Slutligen Viña Tondonia. Bombastiskt vin. Tydlig ålder. God till ostarna vi hade till sist. 191:-

Bäst för priset var ändå Baltos. Glad att jag köpte en låda. Garnacha lågvattenmärke. Artadi hade jag gärna köpt igen.
IMG_20230304_132406572.jpg



Jag hade förövrigt druckit Cortegas Cobrana under veckan vilket jag gillade starkt.
 

Attachments

  • IMG_20230303_190923265.jpg
    IMG_20230303_190923265.jpg
    28,8 KB · Visningar: 32
Fantastiskt besök på restaurang ÄNG.

André Heucq Histories HL VIII 2008.
Nötig doft som efter luftning drar åt torr sherry, fat och kraftfull frukt.
Välbalanserad och pigg syra med inslag av mogen frukt i munhålan.
1678086383449.png


E. Guigal Condrieu La Doriane 2019.
Tänder på alla cylindrar. Viogner i all sin prakt med kraftfull ek, smör, vanilj och pepprig finnish.
Blev bättre och bättre under kvällen. Fet och oljig, precis som man vill ha det och smaken satt kvar i gommen dagen efter.
1678087377044.png
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En afton på PRIMO.
Medplockade viner som levererade på hög nivå:
EE9B0F02-AF7C-42FE-B13B-F86D287FB1AF.jpeg
2002 Château Canon, 93p
Valdes istf ett vitt vin. Visade sig vara ett riktigt bra val. Rätt höga syror, magnifikt balanserat, klassisk Bdx med lite kossa och resten bara så som det skall vara. Gick riktigt bra till alla fiskrätter.

2017 Domaine Pierre Cros 'Les Aspres', Minervois, 95p
Swullig Syrah (100%) med maxade oktan. Gillar man stilen (vi gjorde vågen) är det bara att njuta. Och det gjorde vi. Hustrun klämde faktiskt i sig två glas!!! Det är synnerligen ovanligt. Löjligt bra vin! Rikt, intensivt och vidunderligt balanserat på särdeles fin frukt.

2009 Château Coutet, 92p
Fantastiskt gott vin som redan har utvecklat mognadstoner. Dock ej bråttom någonstans.

1960 Domanie Delacresse, Rivesaltes, 91p
Ploppades idag och kändes något ilsk över att den inte hann fixa håret innan gästerna kom. Skall njuta av den över tid. Har ingen aning hur att inte ta den som ett riktigt bra portvin i en blindprovning…

Blint serverat vin av sommelieren:
6040D359-615C-498B-9F4E-2F74E45794CD.jpeg

2019 Tenuta Montemagno Nobilis, Ruché, (inga poäng)
Jag nöp den direkt som en purung Ruché från Piedmont.
Roligt se den totalt överrumplade sommelieren :cool:
Gillar verkligen inte denna hemska druva…
 

Ozric

Medlem
NaQGO0p.jpg


Min första Grand Cru Classé

Doft: Aromatisk med mjuk röd frukt. Väldigt tydliga svarta vinbär. Lite grus. Aningen jordig ton.
Ullmatta. Lite russin.

Smak: Mjuk entré, lätta tanniner. Lite tunn och ihålig i mid-palate, dock med lite svarta vinbär. Fin eftersmak som är mjuk men lång och komplex med mogen frukt och lite bröd och kaffe.

90p
 

buteljen

Medlem
BYOB I Lund igår :). Roliga och kluriga viner. WOTN blev en magisk 1992 Caymus Cab.

Intressant att de två WA 100-poängarna (Egly och Chapoutier) inte alls levererade på den nivån - the magic of blindprovningar!
Även kul att prova två riktigt bra Mourvèdre bredvid varandra igen och att visa upp Escombro för det här gänget.

IMG_7069.jpg



2014 Domaine Vincey Champagne Grand Cru Le Grand Jardin (90p)
Brödig, gula äpplen, lite svamp. Inte så jättekomplex doft.
I smaken bra koncentration, men ganska stum och lite oenergisk tyckte jag.

2008 Egly-Ouriet Champagne Grand Cru Brut Millésimé (94-95p)
Mitt vin. Deg 09/19
Elegant och samtidigt kraftfullt. Väldigt vinöst. Stor, komplex doft av toffee, smörkola, mjölkchoklad, nougat, rökigt, apelsin, ingefära
I munnen krämig, koncentrerad, balanserad, lång finish. Har en fantastisk attack, men tappar sedan lite energi efterhand i finishen. Meningarna var delade och det fick poäng från 92-96. Det levde dock inte upp till de 100 p som den fått av WK.

2017 Hudson Vineyards Chardonnay Little Bit (95p)
Så himla gott vin. Stor, underbar komplex doft av lyxiga fat, gräddkola. Mandel, aprikos,grillad citrus, lite floral, rök. Härlig textur, fet och sträv munkänsla om vartannat. Lång finish.
24 mån på fat (80% nya).
Flera av oss var och snurrade runt i Norra Rhone ett par varv.

2013 M. Chapoutier Ermitage Blanc De L’Orée (92)
Ytterligare en 100 poängare med i flighten som inte alls levde upp till det.
Drack 2017 för några år sedan och det var något helt annat. Kändes som att det kommit in i någon tunnel. Kom aldrig loss riktigt, men med tålamod så levererar det säkert högre. Honungstoner, stor fet kropp.

1992 Caymus Cabernet Sauvignon Special Selection (95-96p)
Doftar som en riktigt bra Bordeaux. Fantastisk doft. Diskussioner om det kan vara Pauillac? Men det är ju inte riktigt så där stramt utan lite rundare. Kan det vara St Julien? Någon är inne på att det kanske är mer merlot i så det kanske är högra stranden? Men det har lite varmare, mognare, rundare frukt och inte det här svala, strama Bx-avslutet. Kan det vara US? Ja, det var en Napa cab. Himla kul att prova och det blev kvällens WOTN.

Opus One Overture (94p)
Blend av fem bxdruvor, mix av 2010, 2011 och 2012.
Sammetslen vahlronachoklad. Yppiga mörka körsbär, plommon, tobak, läder. Lena tanniner, bra koncentration, lång finish. Ja tack.

2016 Château de la Négly Coteaux du Languedoc La Clape L’Ancely (94p)
Det är inte ofta jag dricker viner från Languedoc. Men det här var ju verkligen spännande! 85% Mourvedre, 10% Grenache, 5 % Syrah.
Stall, mörk solmogen frukt, lakrits, viol, lite örtig, kakao. Stor kropp, tät, koncentrerad, maffig.

2017 Andremily Mourvèdre (94-95p)
Kul att prova detta i en annan årgång. Tycker det är lite mer nedtonat än vad 2018 var. Kommer inte riktigt ihåg diskussionerna men jag tror ingen nämnde Mourvèdre. Mycket chark, köttig, oliver, mörkröd frukt. Koncentrerat, maffigt, balanserat, lång finish. Väldigt bra.

2013 Laboratorio Rupestre Escombro (94-95p)
Mitt vin.
Kul att ha med denna gamla forumfavorit i en blindprovning. Drack det senast 2017 och då var det i princip ogenomträngligt tyckte jag. Det är fortfarande mycket av allt, men nu jäklar börjar det bli ordning. Det var sista vinet så noteringarna är inte de bästa men tanninerna har rundats av betydligt och aromerna är mer distinkta - blåbär, mörkröda körsbär, sot, piptobak, lakrits, kött, svarta oliver, buljong. Mycket komplext med lager på lagerkänsla. Finns en tilltalande fräschör i vinet trots att det är så bombastiskt. Lång finish. Har en flaska kvar och den får ligga ett bra tag till. Är det någon annan som har flaskor kvar av Escombro eller kanske har köpt nyare årgångar?

2008 André Clouet Dream Vintage (89p)
Tog fram detta till pizzan. Kändes som det behövdes lite bubblor för att avsluta kvällen.
Inga noter. Trevligt, publikfriande vin.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
993C3033-68C0-498F-84CD-8F139068ACA7.jpeg

2016 Le Macchiole Paleo Rosso

Vinner mycket på att luftas. Underbar exklusiv doft!

Väldigt elegant i munnen och med bra tanninstruktur. Känner bl.a. körsbär, grön paprika, läder, tobak, lagerblad/kryddpeppar och lite mint. Ung? Ja, förmodligen, men öppnar upp riktigt snyggt och är fullt njutbar redan. Munkänsla och finish får en till en början att även tänka på bra cabernet från Napa.

Paleo är en riktigt god CF med mjukare framtoning än t.ex. de viner som Charles Joguet tillverkar. Hade 6 flaskor så tyckte att jag kunde nypa en av nyfikenhet, och det var absolut inte fel men samtidigt ingen brådska med att korka upp.
 
Toppen