Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

1165CEC7-6006-4BBE-BB64-9BEFFD26AAAE.jpeg


Château Sixtine 2020
Châteauneuf-du-Pape

På näsan mycket frukt och bär: mogna plommon, körsbär, björnbär, men också tobak och garvat läder, spiskummin.

Något kryddig, len vanilj och fat, långt avslut med kraft. Lite starkvinsvibbar.

Toppenvin för liten peng. 90p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2013 Chateau Montus, 92p
Detta är en, minst sagt, ikonisk vingård i södra Frankrike som är extremt välkänd för sina högkvalitativa Tannat-viner, där La Tyre anses vara i nivå med Bdx Premier Cru. Tannat är en svartblå druva med tjockt skal och höga halter av tanniner. Detta ger de bästa vinerna intensiv karaktär, en hög alkoholhalt och långlivad lagringspotential. Det ger de mindre bra vinerna huvudvärk och krockskador hos drickarna. Tannat-viner är generellt utmärkta för långlagring, och Montus är inget undantag. Kultstatus!

Dag 1:
Montus 2013 öppnade med en kraftfull och tanninrik fruktprofil. Smakerna var ovänliga och bittera, vilket gjorde vinet svårt att uppskatta. Det var tydligt att vinet behövde tid att andas för att mjukna och öppna upp.

Dag 2:
Efter att ha fått andas i en dag hade Montus 2013 utvecklats till ett mjukare vin, med subtila inslag av plommon och andra mjukare frukter. Tanninerna hade mjuknat och de tidigare beska smakerna hade försvunnit, vilket gjorde vinet mer balanserat och njutbart.

Dag 3:
På dag 3 behöll Montus 2013 sin mjukhet från dagen innan, men smakerna var något mindre framträdande. Det fanns fortfarande en tydlig fruktprofil med mjuka inslag, men det var inte lika uttalat som dagen innan.

Dag 5:
Tyvärr hade Montus 2013 börjat tappa i styrka och smak på dag 5. Vinet hade bleknat och de mjuka inslagen hade försvunnit, vilket gjorde det mindre njutbart än tidigare dagar.

Montus 2013 ett utmärkt exempel på en Tannat-vin med stor potential för långlivad lagring. @Mats
 
Last edited:

LeChat

Medlem
C7BB65D4-F12D-4F36-BD50-92315BC9A648.jpeg

2016 Reignac

God, drickfärdig bordeaux men lite endimensionell och polerad med generiska drag. Den beskrivningen låter ju inte så kul, men samtidigt tror jag att det är ett vin som skulle funka i många sammanhang utan att göra bort sig. Här finns dock en liten alkoholhetta som kan störa vissa en smula.
Känns dock inte som ett vin jag kommer att lägga på minnet eller måste köpa igen. Finns andra bordeauxer för ungefär samma pengar med mer personlighet och karaktär. Bordeauxvin för mugglare.:cool:
 
Visa bifogad bild 28710
2016 Reignac

God, drickfärdig bordeaux men lite endimensionell och polerad med generiska drag. Den beskrivningen låter ju inte så kul, men samtidigt tror jag att det är ett vin som skulle funka i många sammanhang utan att göra bort sig. Här finns dock en liten alkoholhetta som kan störa vissa en smula.
Känns dock inte som ett vin jag kommer att lägga på minnet eller måste köpa igen. Finns andra bordeauxer för ungefär samma pengar med mer personlighet och karaktär. Bordeauxvin för mugglare.:cool:
Men trots det bättre än de dyraste?
 

JonasBo

Medlem
Blind afton hos @Tomasr igår lördag, förutom RD 2007.
RD hade härlig mogna äpplen i doft och gom. Bubblorna försvann snabbt och smaken förvånande kort. Bra vin men funderar på om det var ngt off med flaskan.

Resterande viner blinda (halvblinda för Tomas själv) var det rätt enkelt (för mig) att se att temat var Spanien.

Artadi Vinas de Gain återbesöktes även denna helg men nu 2016 (istället för 2019). Bra grejjer detta! Blir nog flera av dessa.

Priorat överraskade positivt. Bra balans mellan frukt och fat.

Garnacha (misstog för Mencia) också den fråm Priorat. Rätt stabil. Bättre än Altaroses jag drack förra helgen. Mindre örtig än nästa vin.

Mencia från Galicien hade mkt örter. Efter att ha druckit en del Mencia den sista tiden fann jag denna rätt tam. Tomas hävdade att denna varit bättre. Kanske en ny uppdatering idag?
Mencia från Bierzo och kungen Raul Pèrez. Kraftigt för Mencia, men troligen för att vinet har andra druvor också!
Nästa årgång kommer på släppet 23 mars. Kommer absolut köpa ett par stycken iaf.

Tack @Tomasr för en fin kväll!

IMG_20230312_170549.jpg
 
?? förklara gärna vad du menar ...
Du har helt rätt i det du skriver, att det var andra årgångar och lång tid sedan. Dock en ständigt relevant frågeställning om hur mycket förväntningar påverkar bilden av ett vin. Vore kul om någon erfaren medlem vågade köra helblint med detta vin och några andra betydligt dyrare. Själv har jag varken tiillräcklig erfarenhet för relevanta jämförelser eller viljan att lägga ut för riktiga dyrgripar.
 

buteljen

Medlem
Blind afton hos @Tomasr igår lördag, förutom RD 2007.
RD hade härlig mogna äpplen i doft och gom. Bubblorna försvann snabbt och smaken förvånande kort. Bra vin men funderar på om det var ngt off med flaskan.

Resterande viner blinda (halvblinda för Tomas själv) var det rätt enkelt (för mig) att se att temat var Spanien.

Artadi Vinas de Gain återbesöktes även denna helg men nu 2016 (istället för 2019). Bra grejjer detta! Blir nog flera av dessa.

Priorat överraskade positivt. Bra balans mellan frukt och fat.

Garnacha (misstog för Mencia) också den fråm Priorat. Rätt stabil. Bättre än Altaroses jag drack förra helgen. Mindre örtig än nästa vin.

Mencia från Galicien hade mkt örter. Efter att ha druckit en del Mencia den sista tiden fann jag denna rätt tam. Tomas hävdade att denna varit bättre. Kanske en ny uppdatering idag?
Mencia från Bierzo och kungen Raul Pèrez. Kraftigt för Mencia, men troligen för att vinet har andra druvor också!
Nästa årgång kommer på släppet 23 mars. Kommer absolut köpa ett par stycken iaf.

Tack @Tomasr för en fin kväll!

Visa bifogad bild 28709
Tyvärr ser man inte riktigt vilka viner det är. Blev nyfiken på "Mencian från Galicien". Skriv gärna ut tydligt namn och årgång på vinerna - bra även så att inlägget dyker upp om man gör en sökning och vill se om någon på forumet druckit vinet tidigare :)
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Du har helt rätt i det du skriver, att det var andra årgångar och lång tid sedan. Dock en ständigt relevant frågeställning om hur mycket förväntningar påverkar bilden av ett vin. Vore kul om någon erfaren medlem vågade köra helblint med detta vin och några andra betydligt dyrare. Själv har jag varken tiillräcklig erfarenhet för relevanta jämförelser eller viljan att lägga ut för riktiga dyrgripar.
Redan gjort av undertecknad tillsammans med @Ekdahl, @kimnyblom, @Mattias Schyberg och @LarsW. Flaskbringaren lullade iväg på familjeaktiviteter så helblint för samtliga.

Jag var ute och cyklade på de flesta viner och rätt spartanska anteckningar efter två tidigare flighter.


Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 2006 (kork)
Tydlig kork men med frukt kvar. Hade lite mogen doft i bakgrunden och gick att dricka.

Jaboulet la Chapelle 2001
Lite skitigt och jordigt med björnbär och choklad. Grym doft men i munnen föll det ihop för mig, spretigt, lätt och strävt som bästa langhen, dvs nära odrickbart. Har tidigare hyllat det här vinet men då från andra årgångar.

Mullineux syrah 2017
Volatil med nagellack och lite vanilj. Kraftig ekad och jag gissade Guigal.

Grand vin Reignac 2016
Björnbär och skogsbär, stramt och ekigt. Adekvat vin.

Amon Ra 2020
Björnbär och urtypisk jänkarsyrah. Dock tydlig BBQ som talar för annat ursprung. Maffigt, kraftig och gott!

Saint Cosme Cote-Rotie 2020
Fikon, plommon och lite björnbär och viol i bakgrunden.

Med tanke på noterna så kan jag ha förväxlat vin 3 med vin 6 men tror inte det. För jag minns vi hade diskussionen om att Mullineux Syrah är lite halvtråkig.


Min ranking:
  1. Amon Ra 2020
  2. Saint Cosme Cote-Rotie 2020
  3. Grand vin Reignac 2016
  4. Mullineux Syrah 2017
  5. Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 2006 (kork)
  6. Jaboulet la Chapelle 2001

Total ranking med inverterad poäng och (antal förstaröster):
  1. Grand vin Reignac 2016 (2) - 12 p
  2. Amon Ra 2020 (2) - 13 p
  3. Jaboulet la Chapelle 2001 (1) - 15 p
  4. Mullineux Syrah 2017 - (15)
  5. Saint Cosme Cote-Rotie 2020 - 21 p
  6. Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 200 (kork) - 29 p
 

buteljen

Medlem
Reignac slår ikonvinerna blint

En provning från 2009 där Reignac 01 bräckte alla de ikoniska 01:eek:rna från Bdx. Vissa av provarna var experter till 100 procent som Michel Bettane t.ex. Jag har nämnt provningen tidigare på forumet och det är en gåta att ingen noterade jokern.

Jag förmodar att jag inte virrade till det denna gången. ;)
Jo men det skrev jag ju -
Det var väl 15 år sedan i helt andra årgångar?

Jag bad om en förklaring vad som menades med smiley'n som svar
 

buteljen

Medlem
Two years later, on Dec 13, 2011, owner Yves Vatelot tapped the European Grand Jury again. Vatelot bought 2003 – 08 vintages of Chateau Lafite, Petrus and Cheval Blanc – essentially, 24 bottles of some of the most expensive wine on the planet. His Merlot cuvée – Balthus – was the fourth wine in the competition. Vatelot paid to have the entire competition recorded. He wanted the panel to evaluate his wine against some of the best. Even if his wines didn’t fare well, he was still in esteemed company. The Reignac team knew this would provide a valuable halo effect for the brand. The results? The 2007 Balthus – €55 placed third behind the 04 Lafite – €950 and 05 Petrus – €4,500, and the 06 Balthus placed seventh. Not bad for an “unknown cru”.
Merlotbaserade Balthus vore ju också kul att testa :)
 

Sebran

Medlem
Sandhi Sanford & Benedict Pinot Noir 2016

Drucket över 2 dagar, bäst på dag 2.

Inledningsvis dominerades doft och smak rätt mycket av tulpanstjälkar vilket störde, men efter 1 dygn i kylen var dessa nästan helt borta. Då framträdde istället en underbar blandning av färska hallon, mogna jordgubbar, lakrits samt rök och diskreta jordiga toner.

Det bästa med vinet är dock den fantastiskt sammetslena strukturen som tillsammans med den täta frukten bokstavligen masserar gommen. Tanninerna är nästan obefintliga dag 2.

Vinet har en grym balans mellan mogen frukt och crunchig bärighet med pigg syra. Tycker annars att Pinot från USA ofta smakar för mkt coca cola, men här får frukten glänsa i all sin prakt.

Kan säkert lagras 5 år till utan problem.

Detta är min andra bekantskap med Sandhi efter La Cote pinot 2014 som jag uppfattade som grön och vresig i jämförelse.
 

MarkusJ

Medlem
2008 Egly-Ouriet Champagne Grand Cru Brut Millésimé (94-95p)
Mitt vin. Deg 09/19
Elegant och samtidigt kraftfullt. Väldigt vinöst. Stor, komplex doft av toffee, smörkola, mjölkchoklad, nougat, rökigt, apelsin, ingefära
I munnen krämig, koncentrerad, balanserad, lång finish. Har en fantastisk attack, men tappar sedan lite energi efterhand i finishen. Meningarna var delade och det fick poäng från 92-96. Det levde dock inte upp till de 100 p som den fått av WK.
Kul med lägeskoll på denna "unicorn"! €830 nu på CdM, lagom. Såg att även 2013 fått 100p av WK (€655). Rätt nöjd med mitt inköp av 2012 för €185 som fick denna kommentar av densamme "With more age on cork, however, I wouldn't be surprised if it began to close in on a three-digit score. (98+)".
 

buteljen

Medlem
Kul med lägeskoll på denna "unicorn"! €830 nu på CdM, lagom. Såg att även 2013 fått 100p av WK (€655). Rätt nöjd med mitt inköp av 2012 för €185 som fick denna kommentar av densamme "With more age on cork, however, I wouldn't be surprised if it began to close in on a three-digit score. (98+)".
Det är ju såklart ett ovanligt dyrt vin att ha med på en BYOB :D. Men tycker det är kul att dela sådana här speciella flaskor med detta gäng. Alla är väldigt erfarna och det finns mycket att lära! Har ytterligare tre flaskor av 08an så de får ligga till sig några år! Men det är ju redan en fantastisk champagne även om den inte når upp till 100p.
 
Toppen