Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Quinta do Noval: A Legacy of Excellence i hjärtat av Dourodalen

Inbäddat i den fantastiska Dourodalen, Portugals äldsta vinproducerande region, ligger Quinta do Noval. Det är en prestigefylld och historisk vingård som har givit upphov till fantastiskt många exceptionella portviner sedan starten 1715. Med över tre århundraden av engagerad passion har företaget renodlat sitt rykte om att producera måmga av de finaste portvinerna, som sömlöst blandar tradition med innovation.

Quinta do Novals terrasserade vingårdar, på de branta sluttningarna, är ett bevis på företagets visionära historia och orubbliga engagemang för att uttrycka den unika terroiren genom att säkerställa druvor av högsta kvalitet. Detta engagemang sträcker sig till deras noggranna vingårdsmetoder, som betonar hållbarhet och biologisk mångfald. De främjar ett hälsosamt och blomstrande ekosystem för framtida generationer att njuta av. Och deras viner har helt klart karaktär från detta visionöra arbete.

Genom sina skickliga vinmakare och kunniga ledning har Quinta do Noval konsekvent förflyttat gränserna för portvin. Från banbrytande koncept med single-quinta Vintage Ports till introduktionen av deras berömda LBV, har de konsekvent visat sin förmåga att anpassa och förnya sig inom den ständigt utvecklande vinindustrin. Jag vill nog påstå att de just nu är det hetaste huset i Porto med flest stora viner i bagaget.

Kärnan av Quinta do Novals filosofi är tron på att exceptionella viner föds ur ett harmoniskt förhållande mellan marken, människorna och druvorna. Denna vägledande princip sägs vara uppenbar i varje flaska de producerar, vilket återspeglar en djupt rotad respekt för de traditioner och terroir som har format deras arv. Jag vet inte, låter mycket som snömos. Men, med djup passion kommer också de där extra armhävningarna som alltid (över tid) gör all skillnad.

Välkommen att utforska Quinta do Novals enastående värld och upptäck den oöverträffade passionen, hantverket och innovationen som har förtjänat denna uppskattade vingård sin plats bland legenderna inom portvinsindustrin. Mitt möte med dem för några år sedan skapade mersmak. Även om jag i roten är en kille från Taylor, Fonseca och Dow, är jag inte helt tondöv. Detta vin var riktigt jäkla bra!

Över till smaknoten!

image.jpg

2009 Quinta do Noval Porto Late Bottled Vintage, 94p

En symfoni av komplexitet.

Quinta do Noval är en hissad portvinsmakare av rang. Här har de skapat en utsökt Late Bottled Vintage från 2009 års skörd. Den visar upp det bästa från deras vingårdar och deras exceptionella vinmakarexpertis. Denna dekokt kombinerar de finaste druvorna från deras terrasserade vingårdar på hög höjd, i hjärtat av Dourodalen. Quinta do Novals engagemang för hållbara metoder och deras fokus på att tillverka de finaste portvinerna är uppenbara i detta exceptionella vin.

2009 Quinta do Noval LBV är en mästerlig skapelse som har åldrats graciöst tills nu, och som jag haft öppen, under kork, i rumstemperatur sedan mars månads plopp. För varje dag som gått har vinet fortsatt att utvecklas och expandera, och avslöjat en ständigt mer komplex och spännande profil.

När jag nu hällde upp det sista glaset fängslade vinets djupa, fylliga färg mina ögon, medan det rikliga sedimentet villigt vittnade om dess ursprung och karaktär. Doftbuketten är en symfoni av mpnga aromer, som breder ut sig med toner av tobak, hö, torkade fikon och dadlar. Det är som en exotisk kryddbod som blandar sig med den jordnära och välparfymerade doften av en yogastudio och harmoniserar med mörka frukter, melass, kola och en whiff av rök. Vinet uttrycker tydligt värmen från soldränkta sluttningar, kärlekens ömhet och universums obegripliga storhet. Allt fångat i en ypperligt fascinerande flaska.

Denna 2009 LBV överträffar många av sina Vintage Port-motsvarigheter när det gäller djup och komplexitet. Det finns ingen anledning att skynda med den här. Drickarens tålamod kommer att belönas eftersom vinet lär fortsätta utvecklas över tiden. Ju längre du väntar med att ploppa den här pärlan, och ju mer luftning du tillåter, desto djupare rik och tillfredsställande kommer din upplevelse att bli.

2009 Quinta do Noval Porto Late Bottled Vintage är verkligen ett bevis på vinmakarens kompetens och en sann sensorisk fröjd.
Wow!

The hype is real!
 
Lite viner sådär en fredag:
Flight 1 (helblint men värden hade avslöjat att dagens tema var Norra Rhone).
Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie 1998
Flighten börjar fint med en rätt köttig historia, men med röda, rätt syrliga bär och en rejält dos av vanlig. Väldigt positivt överraskad men kändes ändå numret mindre än de tre överiga i flighten. 93 p
Guigal Cote Rotie La Mouline 1998
Tycker egentligen att den var ganska lika 1a vinet men har lite mer precision och mer elegans. Bären är röda, ganska syrliga, rätt mycket vanlijfudge och med en rejäl dos svarta oliver på slutet. Väldigt långt och helt fantastiskt men kom ändå att stå lite åt sidan för sen kom... 95 p
Guigal Cote Rotie La Turque 1998.
Öppnar med en rejäl dos tomatpure sedan kommer en dos av lite mörkare bär som är rejält söta, svarta oliver och faten är betydligt mindre framträngande än de två första. Superbra. 97 p
Guigal Cote Rotie La Landonne 1998.
Kött, stall, björnbär, vitpeppar oliver, allt i en fantastisk balans. Så bra. 99 p
Så det var flight 1, hur skulle någonting slå detta, svaret var att det gjorde det.
Visa bifogad bild 29187
Flight 2:
Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie 1999
Faktiskt det tråkigaste av vinerna (om nu något kan kallas tråkigt bland dessa), och eken låg lite utanpå, men det hade ändå trevliga toner av grillat kött, björnbär och vita blommor. Lite oförlöst och här kommer det bli bättre med lagring. 91 p
Guigal Cote Rotie La Mouline 1999
Här tror man sig nästan vara i Bourgogne, frukten är stram och syrlig och får mig rakt ut i lingonskogen, med lite pors i doften. En rejäl dos av grillat kött och vitpeppar fick mig att inse att det trots allt var i samma område som övriga. Helt fantastiskt vin och en av mina topp 10 någonsin. 100 p.
Guigal Cote Rotie La Turque 1999
Lite mer av allt än La Mouline, frukten är mörkare och sötare, och faten är mer framtonade. Nästan lite nya världen över det här, kan nog nå upp till tresiffrigt betyg om några år men nu nöjer jag mig med 98 p.
Guigal Cote Rotie La Landonne 1999
Det mest oförlösta av alla vinerna. Frukten är rejält söt och drar nästan åt hallonhållet, grillat kött, skogstoner, massor av fat. Jag stör mig lite på en ton av salubrin som drar ner betyget lite. Vänta och se är mitt råd 95 p.
Visa bifogad bild 29188
En drömprovning o det verkar bara vara att vänta till sisodär 2041 då sina 2016 av vinerna kanske är lagom mogna
 

Nyllet

Medlem
Jag upplever att det under senare tid har blivit allt vanligare att det postas inlägg med bilder och redogörelser utan att vinnamnet skrivs ut. Frågan har ju varit uppe vid ett par tillfällen då detta leder till att inlägg inte blir sökbara och det därför är svårt att hitta redogörelser om man söker efter information på forumet.

Jag skulle vilja lyfta den här frågan lite igen då jag tycker att en relativt stor del av värdet med tråden är att man kan söka efter viner som druckits. Det är bra att kunna söka efter medlemmars åsikter om viner när jag planerar inköp och spännande att jämföra tasting notes när jag själv druckit något. Tror mig minnas att ett argument för att man inte skriver ut vinnamn har varit att det det ökar tröskeln för att ett inlägg ska bli till, men hur jobbigt är det egentligen att skriva ut ett namn?
 

matage

Medlem
Gårdagen bjöd på återbesök av M. Marengo Barolo 2012 och här har det hänt grejer sen sist.
Drack den 2018 och 2020 och tyckte den var smärtsamt ung båda gångerna men nu var det annorlunda.
75248D1A-BA73-4A3E-BD45-AC4E347B6400.jpeg

Efter en ordentligt luftning i några timmar så visar vinet sig på sin bästa sida.
Inte på något sätt fullmoget men precis i den där härliga fasen av begynnande mognadstoner men fortfarande pigg frukt.
Körsbär, viol/rosor, borstad mocka/läder och aningen kaffenoter med ett uppfriskande mintchokladigt avslut.

Klarar givetvis många år i källaren men den här flaskan fick mig att plocka upp lite påfyllning från senaste släppet för detta var sjukt gott - särskilt till det bräserade lammet med lök, steksky och picklade senapsfrön.
Glas: Restaurangversionen av Riedel NW PN av kupan/foten att döma.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag upplever att det under senare tid har blivit allt vanligare att det postas inlägg med bilder och redogörelser utan att vinnamnet skrivs ut. Frågan har ju varit uppe vid ett par tillfällen då detta leder till att inlägg inte blir sökbara och det därför är svårt att hitta redogörelser om man söker efter information på forumet.

Jag skulle vilja lyfta den här frågan lite igen då jag tycker att en relativt stor del av värdet med tråden är att man kan söka efter viner som druckits. Det är bra att kunna söka efter medlemmars åsikter om viner när jag planerar inköp och spännande att jämföra tasting notes när jag själv druckit något. Tror mig minnas att ett argument för att man inte skriver ut vinnamn har varit att det det ökar tröskeln för att ett inlägg ska bli till, men hur jobbigt är det egentligen att skriva ut ett namn?
...när det finns AI som Adminsarna kan integrera som analyserar bilderna och skriver ut det med automatik :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Välkommen, kära vinälskare, till en liten djupdykning i Rioja för att utforska och hylla en av de mest fantastiska vinerna från den ikoniska spanska regionen Rioja: Faustino I Gran Reserva! Just i afton har jag avnjutit årgång 1986. Vi börjar med en historisk översikt över Rioja som vinregion, dyker sedan ner i Faustinos ursprung och utveckling, och avslutar med några smaknoter av detta fantastiska vin. (Jag hade tur med korken!)

Rioja är en av världens mest respekterade och älskade vinregioner. Belägen i norra Spanien, har dess anor som vinregion sträckt sig över tusen år. Romarna sägs ha varit där... Rioja är känt för sina kraftfulla och eleganta röda viner, med Tempranillodruvan som den personifierade stjärnan. Områdets historia som vinregion tog egentligen inte fart på allvar förrän under 1800-talet, då franska vinmakare sökte alternativa områden på grund av vinlusens härjningar. De franska vinmakarnas inflytande från 1800-talet sägs märkas än idag, men det låter jag vara osagt.

Vingården Bodegas Faustino grundades 1861 av Eleuterio Martinez Arzok när han köpte palatset och vingårdarna i Marques del Pierto. Syftet var att göra vin och sälja det i bulk. Under de följande åren växte "Peppes Bodega" stadigt i storlek och ... kvalitet. Företaget har sedan dess stannat inom familjen. Genom åren har Faustino blivit känt för sina högkvalitativa viner, och har blivit en symbol för Riojas klassiska stil. Det var egentligen under 1960-talet som Faustino etablerade sig som en topproducent. Men säg den bal på slottet som varar för evigt... Under 1990-talet, då många Rioja-producenter började experimentera med mer moderna metoder och stilar, tappade Faustino sin stjärnglans. De senaste åren har företaget arbetat hårt för att återvinna sin plats som toppproducent.

Av Faustino I Gran Reserva har det producerats några riktigt fantastiska årgångar. De mest kända är förmodligen 1955, 1964, 1970 och 1973. Men, många fler är outstanding!

PXL_20230508_144101830.PORTRAIT.jpg


1986 Faustino Rioja I Gran Reserva, 96p
Detta är en fantastiskt välhållen flaska. Korken var genomblött till 2/3 och kom ut i ett stycke trots traditionell korkskruv.
Färgen är transparent tegelröd.
Doften är ren, frisk, ren och fylld med "glad frukt". Här finns torkat gräs, körsbär, svarta vinbärsblad, björnbär (utan att vara syltigt på något vis), blåbärspaj och jordgubbar. Självklart finns det också läder och en generös dos vaniljek.
I munnen är vinet underbart balanserat och drivs av dess syra och rena frukt. Tanninerna är integrerade. Intensiteten är hög och vinet är medelfylligt. Eftersmaken är lång och intensiv, med en vacker spänning mellan syror och frukt. Avbslutningen präglas av ek-vanilj, läder, mineraler och ren frukt. Det finns inga tecken på geriatrik i denna flaska.

Att få ut korken i ett stycke kändes redan det som en storvinst :)

En fenomenal flaska!

Det är uppenbart att 1986 års Faustino I Gran Reserva är ett mästerverk inom vinmakning. Dess elegans och komplexitet får stå upp som bevis för att klassisk Rioja-stil, när den är som bäst, är något att värna om och fira. Med bra flaskor är det ingen tvekan om att de fortfarande har många-många år kvar av att sprida glädje och överraskningar bland oss kräsna vinnördar.

Visste du att:
  • Faustino är känt för sina unika och lätt igenkännliga etiketter, som generellt pryds av historiska porträtt. Dessa porträtt har ingenting att göra med familjen bakom vingården, utan är snarare en hyllning till konsten och all historia som omger vinets värld.
  • Bodegas Faustino lagrar över 4 miljoner flaskor vin i sina källare, vilket gör dem till en av de största vinkällarna i Rioja. Deras källare täcker över 50 000 kvadratmeter... Om du tänker dig en fotbollsplan, så är den vanligtvis omkring 7 000 till 8 000 kvadratmeter. 50 000 kvadratmeter motsvarar alltså 6-7 fotbollsplaner. Något större än min vinkällare :cool:

1986 Faustino Rioja I Gran Reserva är en strålande representant för Riojas klassiska stil och en glimt från en tid då Faustino var en obestridlig topproducent. Det är en påminnelse om att storheten och elegansen hos dessa viner består över lång tid. Och jag kan varmt rekommendera mognande Rioja för alla dem som inte lider av förutfattade meningar att viner med liten ålder skulle vara "onaturligt" åldrade och odrickbara.

Min hustru avskyr oxidation och "åldrande vin". Men, hon drack denna med stort välbehag 😍

Själv har jag enligt CT avnjutit:
1964
1968
1973
1982
1986 (i afton)
1991
1998
2001
2006
2008
...även om det i verkligheten varit avsevärt fler...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, det var ett kul tema på pappret och ännu roligare i verkligheten. Kommer helt klart att upprepas.
Hur kör ni?
Är det upp till betraktaren själv att hitta ett par med original och kopia?
…eller finns det några uppsatta principer som man rekommenderas att följa?
 

buteljen

Medlem
Jag upplever att det under senare tid har blivit allt vanligare att det postas inlägg med bilder och redogörelser utan att vinnamnet skrivs ut. Frågan har ju varit uppe vid ett par tillfällen då detta leder till att inlägg inte blir sökbara och det därför är svårt att hitta redogörelser om man söker efter information på forumet.

Jag skulle vilja lyfta den här frågan lite igen då jag tycker att en relativt stor del av värdet med tråden är att man kan söka efter viner som druckits. Det är bra att kunna söka efter medlemmars åsikter om viner när jag planerar inköp och spännande att jämföra tasting notes när jag själv druckit något. Tror mig minnas att ett argument för att man inte skriver ut vinnamn har varit att det det ökar tröskeln för att ett inlägg ska bli till, men hur jobbigt är det egentligen att skriva ut ett namn?
Håller fullständigt med och har ju tagit upp detta ett antal gånger 🥳. Tycker det borde vara ett krav att åtminstone identifiera vinerna i text om man lägger upp något men det är ju delade meningar om det. Till och med delar av admin tycker ju det är helt ok att lägga upp bilder utan att skriva ut namn på vinerna och även bilder där man inte ser vilka viner det är så jag antar att det kommer att fortsätta vara ok 😇😉. Synd tycker jag 🤷‍♀️

edit: jag tror i o för sig att i många fall så glömmer folk bara att skriva ut texten. I flera fall när jag kommenterat det så har namnet lagts till i efterhand :)
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur kör ni?
Är det upp till betraktaren själv att hitta ett par med original och kopia?
…eller finns det några uppsatta principer som man rekommenderas att följa?
Vinerna folierades eller hälldes upp på karaff så att inga andra deltagare kan se vad det är för viner. Dessa märktes med "ägarens" namn. Upphällning skedde sedan av några som inte hade några viner med i flighten (ex. jag och @Swedish hällde upp bubbel) till samtliga deltagare som inte får vara i rummet då detta sker. Upphällnigen var alltid med en deltagares viner tillsammans (glas 1 +2, glas 3 + 4 osv.). Detta gjorde att man kunde fokusera på vad som skulle kunna vara originalet/kopian.
Omröstning sker först sedan går vi laget runt och berättar vad vi tyckte om vinerna, vad vi trodde det var m.m., ett vin i taget, innan avtäckning sker.
Vi avslutar varje flight med en stor bit ödmjukhetspaj ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinerna folierades eller hälldes upp på karaff så att inga andra deltagare kan se vad det är för viner. Dessa märktes med "ägarens" namn. Upphällning skedde sedan av några som inte hade några viner med i flighten (ex. jag och @Swedish hällde upp bubbel) till samtliga deltagare som inte får vara i rummet då detta sker. Upphällnigen var alltid med en deltagares viner tillsammans (glas 1 +2, glas 3 + 4 osv.). Detta gjorde att man kunde fokusera på vad som skulle kunna vara originalet/kopian.
Omröstning sker först sedan går vi laget runt och berättar vad vi tyckte om vinerna, vad vi trodde det var m.m., ett vin i taget, innan avtäckning sker.
Vi avslutar varje flight med en stor bit ödmjukhetspaj ;)
Jag var mer ute efter hur man väljer sina viner att ta med sig. Om jag väljer ett original och en kopia. Hur skall jag då tänka? Eller är det fritt fram att välja som man själv tycker passar?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag var mer ute efter hur man väljer sina viner att ta med sig. Om jag väljer ett original och en kopia. Hur skall jag då tänka? Eller är det fritt fram att välja som man själv tycker passar?
Det är fritt fram att välja. Vi har normalt sett inga hårt ställda direktiv att följa. Det kan vara druvan på "fel" plats, vinmakare som gått i lära hos en annan vinmakare osv.
 

Sebran

Medlem
Jag var mer ute efter hur man väljer sina viner att ta med sig. Om jag väljer ett original och en kopia. Hur skall jag då tänka? Eller är det fritt fram att välja som man själv tycker passar?

Oftast brukar det räcka med att du kan motivera varför den ena flaskan är ett "original" och den andra är en "kopia". Som Thunberg nämnde så är tolkningen fri, så man får vara beredd på att det kan komma några curveballs också :)
 

Wintermute

Medlem
Kracher Red Roses Rosenmuskateller Beerenauslese 2018. Burgenland.

Parfymerad doft av rosenblad, botrytis, bittermandel och kräftspad. Lång och komplex smak med rosenvatten, rabarber, citrus, zest, dill. Sirapskonsistens. Eftersmak med vanilj, ceder och lite lagom beska. Underbart. 92--94 p.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag var mer ute efter hur man väljer sina viner att ta med sig. Om jag väljer ett original och en kopia. Hur skall jag då tänka? Eller är det fritt fram att välja som man själv tycker passar?
Vi hade iofs kravet att vinerna skulle vara av samma typ. En stilla och en mousserande riesling godtogs inte.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hembjuden till icke vinkunnig kollega som slutat och som sagt att han fått en okänd flaska från en vinkällare i Torekov. Misstänkte att det kunde vara bra men....
20230512_184147.jpg


.... var ändå över nivån jag förväntat mig.

Grange 1984
Wow! Moget vin när det är som bäst. Choklad, läder, tobak och är det frukt så är den dov i form av dadlar. Lång lite pepprig intensiv smak som hänger kvar. Inte mycket brett alls vilket tillsammans med pepprigheten avslöjar att det kanske inte är bårdå. Tyvärr för min del serverades flaakan till icke vinintresserade som tyckte det var "gott" och knäppte en öl eller cider vid sidan om.:rolleyes:

Årets bästa rödtjut än så länge om vi bortser från SQN.:D
 

chambertin

Medlem
Hembjuden till icke vinkunnig kollega som slutat och som sagt att han fått en okänd flaska från en vinkällare i Torekov. Misstänkte att det kunde vara bra men....
Visa bifogad bild 29231

.... var ändå över nivån jag förväntat mig.

Grange 1984
Wow! Moget vin när det är som bäst. Choklad, läder, tobak och är det frukt så är den dov i form av dadlar. Lång lite pepprig intensiv smak som hänger kvar. Inte mycket brett alls vilket tillsammans med pepprigheten avslöjar att det kanske inte är bårdå. Tyvärr för min del serverades flaakan till icke vinintresserade som tyckte det var "gott" och knäppte en öl eller cider vid sidan om.:rolleyes:

Årets bästa rödtjut än så länge om vi bortser från SQN.:D
Grattis och inte förvånad att det passar din gom !

Har tyvärr inte lagt upp några noter på de Grange -84 jag druckit men det var (är) viner som lämnar stort avtryck !
 
Toppen