Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Last edited:

Magikern

Medlem
Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986

Doft: torkade tranbär och höstlöv. Rätt dämpad men gammal doft som inte är lovande i mitt tycke.
Attack: jord, mognadstoner och lite torkade bär. Inte kul alls
Mellansmak: samma toner. Vinet är rätt tunt men en viss syra finns.
Eftersmak: Inte så lång och präglad av syrliga jordtoner. På väg "over the hill" smaken är tydlig genomgående.

Detta vinet är så gammalt att det är svårt att avgöra druvan. 83 poäng kan jag ge det på grund av mognadstonerna.

Någon som provat?
 

Ozric

Medlem
Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986

Doft: torkade tranbär och höstlöv. Rätt dämpad men gammal doft som inte är lovande i mitt tycke.
Attack: jord, mognadstoner och lite torkade bär. Inte kul alls
Mellansmak: samma toner. Vinet är rätt tunt men en viss syra finns.
Eftersmak: Inte så lång och präglad av syrliga jordtoner. På väg "over the hill" smaken är tydlig genomgående.

Detta vinet är så gammalt att det är svårt att avgöra druvan. 83 poäng kan jag ge det på grund av mognadstonerna.

Någon som provat?

Jag har beställt en flaska, men med tanke på att vinet släpptes för beställning för 3 timmar sedan har jag inte hunnit smaka än. :)
Men det ska bli intressant att testa!
 
Håller på att upptäcka vinerna i Nordafrika och Levanten, i lagom långsam takt. Hittills inga riktiga fullträffar men igår drack vi en marockansk Carignan VV från Zayane (från Guerrouane i Meknes vilket ligger i norra Marocko) årgång 2017. Den var riktigt läcker med fullt utblommad aromatik av lakritsrot, kött, björnbär, kanel, salvia, sumac, lagerblad. Och samtidigt läskande på gommen och med fint balanserat avslut. Inköpt på den fina lilla pärlan till vinbutik La Maison de Bacchus i Guèliz i Marrakesh, för den som har vägarna förbi.
 

buteljen

Medlem
Håller på att upptäcka vinerna i Nordafrika och Levanten, i lagom långsam takt. Hittills inga riktiga fullträffar men igår drack vi en marockansk Carignan VV från Zayane (från Guerrouane i Meknes vilket ligger i norra Marocko) årgång 2017. Den var riktigt läcker med fullt utblommad aromatik av lakritsrot, kött, björnbär, kanel, salvia, sumac, lagerblad. Och samtidigt läskande på gommen och med fint balanserat avslut. Inköpt på den fina lilla pärlan till vinbutik La Maison de Bacchus i Guèliz i Marrakesh, för den som har vägarna förbi.
Är det där du hållit hus 😃?? Välkommen tillbaka 👏🍷🥂
 

Swedish

Medlem
Håller på att upptäcka vinerna i Nordafrika och Levanten, i lagom långsam takt. Hittills inga riktiga fullträffar men igår drack vi en marockansk Carignan VV från Zayane (från Guerrouane i Meknes vilket ligger i norra Marocko) årgång 2017. Den var riktigt läcker med fullt utblommad aromatik av lakritsrot, kött, björnbär, kanel, salvia, sumac, lagerblad. Och samtidigt läskande på gommen och med fint balanserat avslut. Inköpt på den fina lilla pärlan till vinbutik La Maison de Bacchus i Guèliz i Marrakesh, för den som har vägarna förbi.
Return of the Legend!
 

Magikern

Medlem
Jag har beställt en flaska, men med tanke på att vinet släpptes för beställning för 3 timmar sedan har jag inte hunnit smaka än. :)
Men det ska bli intressant att testa!

Det finns en risk att du blir besviken. Det är ok den första kvarten sedan somnar det in i mitt tyckte.
 
Jag har beställt en flaska, men med tanke på att vinet släpptes för beställning för 3 timmar sedan har jag inte hunnit smaka än. :)
Men det ska bli intressant att testa!
Domaine Rolet är helt ok och brukade vara ett bra lågprisalternativ för Jura men tyvärr aldrig riktigt spännande...
 

LeChat

Medlem
IMG_4965.jpeg

2019 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Dagens spontana flaskval känns som en lämplig kompis till kvällens grilltallrik med fläskkarré, chorizo och tzatziki. Inte provat årgången tidigare men den verkar lovande.

Mycket norra Rhone-vibbar i denna årgång kanske t.o.m. ovanligt mycket. Bl.a. mörka bär, olivspad, peppar, lakrits och lite stalltoner.

Trots sin ringa ålder så tycker jag att smaken är relativt utvecklad och och härligt tillgänglig. Mycket gott!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29250
2012 Château Beau-Séjour Bécot

Integrerade fattoner av bl.a. kaffe och choklad. Generös frukt som tack vare en bra syra gör att det inte känns klumpigt, utan istället balanserat och med bra koncentration. Fin mognadsfas med lite stall och utvecklade tertiära aromer.
Här har börjat hända grejer sen sist. Riktigt smaskigt och sammansatt, med tydlig Saint Emilion karaktär. Har två flaskor kvar som jag tror ska drickas inom ca 5 år.
Hade du tagit St Emilion blint?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29264

56305 Château Montus 2012

Doft: Blåbär, grus, rostad ek, choklad, lite körsbär och mynta.

Smak: Kraftig entré med förvånansvärt hög syra, väldigt märkbar alkohol och djup smak. Tidiga munfyllande men ändå fina och relativt skötsamma tanniner anländer sedan och stänger ner alla smaker i några sekunder för att sedan ge vika åt fyllig mörk frukt. Torr eftersmak med kaffe och trä. Efter ett par timmar i karaff så rundas allting av och syran och alkoholen lugnar ner sig lite.

Jag hade förväntat mig lite mer, men det är kanske mitt fel snarare än vinets.

90p
Hur lång luftning innan drickning?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29271

2015 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso
Lite ljust tegelfärgat

Komplex doft av körsbär, mosade jordgubbar, aska, grafit, lakrits, något floralt och en not som jag undrar om man kan beskriva som teblad? Har alltid haft svårt att hitta den där tebladsnoten i Sangiovese men här kanske den är? Hursom, mycket trevlig doft.

I smaken fin balans syra/frukt/alkohol/tanniner. Bra koncentration. Sandiga tanniner med bra grepp. Mycket elegant men tar för sig. Ingen superlång finish men good enough!
Vad är din tagning på denna typ av bättre BdM, men från 70-talet? Är det onaturligt att gilla dem? Eller?
Vad säger din erfarenhet och smak?
 
AE5A3189-6DBE-43B4-85E9-D07BF7EB33FC.jpeg

Podericellario il vino che non c’e’ orange

Aprils dela en pava var den röda varianten. Idag i solen blev det orangeversionen. 80% nascetta och resterande malvasia.

Mörk gul ton med lite orange brytning. Urinvägsinfektion muttrar min vinpartner.

En fruktig historia med aprikos och persika. Balanserad syra med lite stjälkbesk avslutning. Kort avslutning och i slutändan en ganska klen pava vin. Saknar lite struktur och djup. 86+.
 

Sebran

Medlem
Kort rapport från vinprovningen med temat "Rare & Old" på Systembolaget igår kväll.

IMG_5323.jpg


IMG_5321.jpg



Tyvärr var flaskan CGdV Musigny '99 helt korkad. Även Borgogno '82 hade sett sina bästa dagar och Musar 1979 var inte heller helt på topp, om än klart drickbar. Förmodligen en inte helt optimal flaska.

Krug var klart ung, men imponerade med en bra balans och otrolig längd. Kan nog leva upp till förväntningarna om något årtionde eller två, men i dagsläget tar syran över lite för mycket. Selossen var som en Selosse Substance ska vara och vi var flera som gissade på den blint. Gajan var i bra form med en charmig doft som fyllde hela rummet. Den kan dock inte konkurrera med vissa andra betydligt billigare Barolos jag har druckit, t.ex. Mascarello Monprivato 2015 eller Giovanni Rosso Barolo Ester Canale 2017.

Kvällens mest sofistikerade vin för mig och många andra var Petrus '95. Min första bekantskap med denna ikon. Det som imponerade mest var den perfekta balansen och sammetslena munkänslan. Värt pengarna? Nej. Jag skulle ranka den ungefär lika högt som Château d'Armaillhac 2000 som jag drack för någon månad sedan, dvs. riktigt riktigt bra men inte något som berörde mig på ett emotionellt plan.

Provningen avslutades med d'Yquem '05 och Colheita '66. Det är tredje gången jag dricker d'Yquem och jag kan återigen konstatera att jag hellre dricker en söt riesling från Mosel varje dag i veckan. Även om doften är fantastisk så upplevs vinet tungt och klumpigt i munnen, för mig det saknas syra och fräschör. Colheitan vann den söta flighten för mig, det här var fantastiskt!

Sammanfattningsvis en riktigt häftig provning och som vanligt mycket lärorikt och pedagogiskt upplägg av provningsledaren.
 
Toppen