Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev 9 flaskor i afton:
2003 Riesling Spätlese
1996 LB
1999 MCP
Pre-oxiderad Burg (vit)
P.Lex (Portugal av Petter, artisten)
2005 Riesling GC, Alsace (som jag spikade, snabbt, efter @vintomas uppvärmning förra veckan, TACK!)
Italiensk PN från Südtirol
1998 Côte des Castillons
...ett till rött.

Jag försökte verkligen få vår australiske gäst att känna sig välkommen och i njutningstrans. Och han gick i spinn :)

Skriver mer imorgon, eller inom kort...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev 9 flaskor i afton:
2003 Riesling Spätlese
1996 LB
1999 MCP
Pre-oxiderad Burg (vit)
P.Lex (Portugal av Petter, artisten)
2005 Riesling GC, Alsace (som jag spikade, snabbt, efter @vintomas uppvärmning förra veckan, TACK!)
Italiensk PN från Südtirol
1998 Côte des Castillons
...ett till rött.

Jag försökte verkligen få vår australiske gäst att känna sig välkommen och i njutningstrans. Och han gick i spinn :)

Skriver mer imorgon, eller inom kort...
Ja, det var en teaser som heter duga. Vi väntar med spänning på fortsättningen. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite Etna Rosso av bättre slag igår, ett vin jag inte kommer att ge betyg på, då det kändes alldeles för grinigt att dricka ungt...Ping @Mats
Visa bifogad bild 1143

2011 Etna Rosso Santo Spirito, Tenuta delle Terre Nere
Grinig och ung frukt åt tranbär och surkörsbär, lite rosor och apelsinskal möter upp ihop med lite eneträ och blyerts. Ung, sur och kartig i munnen, med höga värden på syra och tannin. Hela paketet levererades i en slank och späd kropp. Idag helt obalanserat och aningen okomplicerat, men det är inte svårt att inse att det finns lagringspotential, men har själv ingen koll på om rätt saker kommer att hända med detta med tiden, det vill säga - ingen rekommendation från min sida. Tänk också på att jag sällan har problem med unga viner, men detta kändes helt enkelt lite för grinigt. Surt sa räven när han smaskade i sig en klase rönnbär, typ. :)
Mycket mer öppen dag två, lite lugnare syror och mer fetma och nyanser, men det är fortfarande ett survin...
 

gece

Man vänjer sig.
Mycket dricka i helgen, tog inga noter nånstans men minns mina höjdpunkter:
2009 Cantillon någonting-någonting, en hallonlambic, på Akkurat här i 08. Klarröd (som saft?) och fin mousse. Stor, frisk och lite maritim doft som fick mig att tänka på ostron med hallonbalsamico. I munnen är detta så långt bort från blaskig lager, överhumlad IPA eller tung stout att man har svårt att tänka sig att de är släkt alls: mycket bra syra och ren smak av hallon (som de faktiska bären smakar). "Brussels' Champagne", indeed. Måste dricka mer sånt här.

2011 Domaine Tissot Arbois Sélection, jag gillar det här. Verkligen, verkligen. Sin ringa ålder till trots, mogna toner i smak och en frisk, krispig syra.

1984 Conde de Valdemar Gran Reserva, senaste jag drack kändes kanske lite, lite past prime men den här kan mycket väl ha varit på sin höjdpunkt. Tanninerna är ganska timida men syran har bra fart och bär upp en fantastiskt koncentrerad och hyggligt komplex, rödavinbär-och lingon-dominerad frukt, nästan syltigt vilket dock inte känns kvalmigt pga tidigare nämnd syra. Hoppas nästa flarra levererar lika bra!
 

Mmm

Medlem
Inferno igår med Travkungen och Bankmannen

Raveneau 1er Cru Butteaux 2007
Latour 1989
Chave Hermitage 2000 (röd)
Leoville Las Cases 2002
Clos Rougeard Saumur-Champingy 2007
Grivot Richebourg 2011
Guigal Ex Voto Hermitage (vit) 2007
Chateau d'Yquem 2010


Kvällens viner var Chave Hermitage och d'Yquemen. Det var så nära perfektion man kan komma. Kvällens jumbo blev faktiskt Latour 1989. Någon måste gått snett där? Alla smakerna var där, men det fanns nästan ingen struktur i vinet.

Idag har det varit Baden-Baden och ett par reparationsbajer...
 

MartinE

Medlem
Inferno igår med Travkungen och Bankmannen

Raveneau 1er Cru Butteaux 2007
Latour 1989
Chave Hermitage 2000 (röd)
Leoville Las Cases 2002
Clos Rougeard Saumur-Champingy 2007
Grivot Richebourg 2011
Guigal Ex Voto Hermitage (vit) 2007
Chateau d'Yquem 2010


Kvällens viner var Chave Hermitage och d'Yquemen. Det var så nära perfektion man kan komma. Kvällens jumbo blev faktiskt Latour 1989. Någon måste gått snett där? Alla smakerna var där, men det fanns nästan ingen struktur i vinet.

Idag har det varit Baden-Baden och ett par reparationsbajer...
Låter som en mycket trevlig kväll. Men rejäl barnarovsvarning på den där d'Yquemen, va!? o_O
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inferno igår med Travkungen och Bankmannen

Raveneau 1er Cru Butteaux 2007
Latour 1989
Chave Hermitage 2000 (röd)
Leoville Las Cases 2002
Clos Rougeard Saumur-Champingy 2007
Grivot Richebourg 2011
Guigal Ex Voto Hermitage (vit) 2007
Chateau d'Yquem 2010


Kvällens viner var Chave Hermitage och d'Yquemen. Det var så nära perfektion man kan komma. Kvällens jumbo blev faktiskt Latour 1989. Någon måste gått snett där? Alla smakerna var där, men det fanns nästan ingen struktur i vinet.

Idag har det varit Baden-Baden och ett par reparationsbajer...
Vi väljer alla vilka vi vill dricka med.
Att dricka med dem vi gillar att umgås med, är en ynnest.
Glädjande att du funnit dina själsfränder!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Inferno igår med Travkungen och Bankmannen

Raveneau 1er Cru Butteaux 2007
Latour 1989
Chave Hermitage 2000 (röd)
Leoville Las Cases 2002
Clos Rougeard Saumur-Champingy 2007
Grivot Richebourg 2011
Guigal Ex Voto Hermitage (vit) 2007
Chateau d'Yquem 2010


Kvällens viner var Chave Hermitage och d'Yquemen. Det var så nära perfektion man kan komma. Kvällens jumbo blev faktiskt Latour 1989. Någon måste gått snett där? Alla smakerna var där, men det fanns nästan ingen struktur i vinet.

Idag har det varit Baden-Baden och ett par reparationsbajer...
Låter som en mycket trevlig kväll.
Trist med Latour, som ändå brukar vara ett säkert kort på leverans (defekt ?)
Hur var Richebourg ??
 

Mmm

Medlem
Inser att jag skrev fel, det var Grivot Chambertin 2011. Det var nog nästan ett värre barnarov än d'Yquem 2010.

Men det var ett enastående bra vin, mycket elegant och inte alls stängt. Det är väl så med de stora, antingen hugger man dem direkt eller så får man vänta 20 år. Las Cases 2002 hade lite problem med att vara mitt i mellan ung och mogen. Den kom aldrig loss, trots lång dekantering.

Det var en underbar kväll med underbara och generösa vänner :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Las Cases 2002 hade lite problem med att vara mitt i mellan ung och mogen. Den kom aldrig loss, trots lång dekantering.

Annars tycker jag just 02 Bdx som jag druckit i år och förra året varit extremt öppna och trevliga, men LLC kan vara lite svårflörtat ibland.
Kan tycka att dom behöver ganska många år för att bli folk av dom.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inferno igår med Travkungen och Bankmannen

Raveneau 1er Cru Butteaux 2007
Latour 1989
Chave Hermitage 2000 (röd)
Leoville Las Cases 2002
Clos Rougeard Saumur-Champingy 2007
Grivot Richebourg 2011
Guigal Ex Voto Hermitage (vit) 2007
Chateau d'Yquem 2010


Kvällens viner var Chave Hermitage och d'Yquemen. Det var så nära perfektion man kan komma. Kvällens jumbo blev faktiskt Latour 1989. Någon måste gått snett där? Alla smakerna var där, men det fanns nästan ingen struktur i vinet.

Jag roade mig med att slå upp poäng på de viner ni provade, och faktum är att den store från Monkton också tycker att Latour 89 inte är så bra, men att Chave 2000 är det! Annars är väl 2000 från norra Rhône en medelmåttig årgång, medan 1989 är en rätt bra årgång på de flesta ställen.

Raveneau 1er Cru Butteaux 2007 - RP (92-93)
Latour 1989 - RP 89
Chave Hermitage 2000 (röd) - RP 96
Leoville Las Cases 2002 - RP 95
Clos Rougeard Saumur-Champingy 2007 - ... (2006: RP 91, 2009: RP (91-92+))
Grivot ??? (finns det verkligen en Chambertin?) 2011 - ?
Guigal Ex Voto Hermitage (vit) 2007 - RP 93+
Chateau d'Yquem 2010 - RP 93
 

Mmm

Medlem
Är du säker på att det var en Chambertin? Har för mig att nästan allt de producerar är Vosne eller NSG.

Nu får jag nog skärpa mej.... Rotade fram tompavan och det var en Trapet Chambertin 2011. Gott var det även om det varken var Grivot eller Richebourg :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu får jag nog skärpa mej.... Rotade fram tompavan och det var en Trapet Chambertin 2011. Gott var det även om det varken var Grivot eller Richebourg :)
Ja, på detta forum så kommer man sällan undan med "små skönhetsfel". Det smäller direkt och skoningslöst. Tur att njutningen sitter i smärtan som någon sa...;)

Jag har mycket erfarenhet i ämnet. :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@StefanAkiko lär ju hålla me iallafall :)
Prisskillnaden mellan olika plonk från detta B-område är faktiskt mer fascinerande än dess generella prisbild... Men, de har ju kunder på kö, så deras koncept är ju marknadsmässigt en stormsuccé. Jag lär dock aldrig mer köpa något från där, mer än enstaka "jamen-nu-så-kanske-polletten-ramlar-ned-flaskor".

...provningen i söndags fick mig att fundera: kan det vara så att de genetiska skillnader som gör att vissa ser Gud-Allah-Oden-Zeus-Shiva i Röda droppar från Bourgogne är de som har mutationer, medan vi andra är mer som vi skall?
 
Toppen