Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_4842.jpeg

2006 Chateau Verdignan
Inköpt i en livsmedelsbutik i Paris i våras för ca 15 euro. Topp 3 årets mest pang för pengarna. Jag cirkulerade i den här ”ICA-butikens” vinavdelning i gott och väl 30 min på jakt efter något lite lagrat. Hittade till slut denna flaska och köpte på vinst eller förlust.

I princip kan det sammanfattas med drick mer Bordeaux. Sammetslen munkänsla, läskande syra, lite stallighet som vädras ut. Höstlöv, en känsla av trädgårdspyssel i oktober typ. Riktigt fint.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 30943
2006 Chateau Verdignan
Inköpt i en livsmedelsbutik i Paris i våras för ca 15 euro. Topp 3 årets mest pang för pengarna. Jag cirkulerade i den här ”ICA-butikens” vinavdelning i gott och väl 30 min på jakt efter något lite lagrat. Hittade till slut denna flaska och köpte på vinst eller förlust.

I princip kan det sammanfattas med drick mer Bordeaux. Sammetslen munkänsla, läskande syra, lite stallighet som vädras ut. Höstlöv, en känsla av trädgårdspyssel i oktober typ. Riktigt fint.
Det är den här typen av Bx som jag anser förekommer alltför sparsamt på Sovjetbolagets hyllor. Vissa, eller ja väldigt många, dagar efterfrågar jag ett bra vin från referensregionen till vettigt pris till maten. Det behöver inte alltid vara De Stora Kanonerna varje gång, utan något kvalitativt och typiskt gör ofta jobbet väldigt bra.
 
Det är den här typen av Bx som jag anser förekommer alltför sparsamt på Sovjetbolagets hyllor. Vissa, eller ja väldigt många, dagar efterfrågar jag ett bra vin från referensregionen till vettigt pris till maten. Det behöver inte alltid vara De Stora Kanonerna varje gång, utan något kvalitativt och typiskt gör ofta jobbet väldigt bra.
+1 på den.
 
Det är den här typen av Bx som jag anser förekommer alltför sparsamt på Sovjetbolagets hyllor. Vissa, eller ja väldigt många, dagar efterfrågar jag ett bra vin från referensregionen till vettigt pris till maten. Det behöver inte alltid vara De Stora Kanonerna varje gång, utan något kvalitativt och typiskt gör ofta jobbet väldigt bra.
Jag drack denna häromdagen: "Château Peybonhomme-les-Tours 2020"

Köpte i våras för 159 och det var ett mycket trevligt lite rustikt och karaktärsfullt vin för den pengen, bättre vardagsvin helt enkelt. Tyvärr så får man ju dock till skillnad från lokala fynd ingen lagring med på köpet
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En trivsam afton för att fira vår japanska bröllopsdag. Och Bdx 1975 fortsätter att skina starkt!

PXL_20231222_101811144.jpg


1975 Château Canon, St Emilion, 98p. Dekanterades ca tre timmar innan restaurangen.
Detta är ett oändligt vackert vin... Tätt, gnistrande röd frukt, syrlighet mot Chianti-nivåer och tydliga tanniner.

Om man bara dricker detta vin får man en linjär känsla av ett "rött vin". Men när man suger in luft genom det öppnar sig hela universum och all dess prakt skiner klart.

Ett lysande vin som är långt ifrån någon nedåtgående trend.

Absolut inga tecken på ett gammalt eller trött vin. Skulle verkligen vilja avnjuta ytterligare en flaska om ca 10 år.


2018 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin, Nebbiolo/Barbera, 91p
Ploppades 3 tim innan restaurangen.
Detta (alldeles på tok för) unga vins aromatik domineras idag till 95% av mörka körsbärskarameller. Dess intensiva fruktighet gömmer tanninstrukturen nästan helt och kräver en hel del ansträngning för att ta sig runt. Det gömmer sig duktigt mycket potential djupt där nere i frukt-och-juice-träsket.

Detta är en solkysst variant med lägre syra jämfört med tidigare årgångar. Vi har druckit de flesta från 1998, och längtar varje gång tillbaka till den tid då de blandade in lite CS i detta vin.

För närvarande är det förmodligen stor njutning för fruktälskare 😘
...men kommer att mogna vackert under de kommande 10-15 åren, och avslöja sin fulla potential för oss som föredrar vin 🤓

Lite av maten ur Pecorellas julmeny ― ingetdera vinet funkade till carpaccion.

PXL_20231222_123210279.jpgPXL_20231222_123151872.jpgPXL_20231222_115924158.jpgPXL_20231222_113928047.jpgPXL_20231222_111541592.jpgPXL_20231222_105348046.jpgPXL_20231222_103134777.jpgPXL_20231222_101717766.jpg
 

mackan92

Medlem
När man öppnar en flaska som man i sig egentligen har några förväntningar för då jag personligen tyckt att 2017 Barolo varit en rätt bråkig årgång av majoriteten av flaskor jag druckit. Här tvärt om! Grym koncentration och massor av olika lager av frukt. Komplex och allt känns i harmoni. Glad jag köpte ett gäng flaskor för några år sen.. En av de bättre 2017 jag druckit!

Massolino Barolo Parafada 2017 - Parafada fortsätter att imponera på mig - ett mellanting mellan kraft & elegans trotts att vi är i Serralunga.

1703342778502.jpeg
 

LeChat

Medlem
IMG_5591.jpeg

1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige

Kan ju inte gärna säga att det här är bättre än bordeaux, men den doftar och smakar som stor bordeaux.
Doften för även tankarna till mogen bourgogne med bl.a. orientaliska kryddor. I munnen är den slank och elegant med smekande tanninstruktur och med balanserad syra. Frukten är fortfarande närvarande vilket är enbart positivt i en gammal flaska.

Har druckit och njutit denna tre gånger tidigare, men dagens upplevelse är den bästa hittills. Fantastiskt vin! Finns inte tillstymmelse till ledsna miner över att detta bara är en ”fattigmansbordeaux”. Så j-vla bra!

Om denna flaska är en god representant så är det ingen direkt brådska med att korka upp resten av flaskorna. Fast svårt att låta bli.


Återstår bara att önska alla glada vinvänner på forumet en riktigt

🎅GOD JUL🎅
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30997
1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige

Kan ju inte gärna säga att det här är bättre än bordeaux, men den doftar och smakar som stor bordeaux.
Doften för även tankarna till mogen bourgogne med bl.a. orientaliska kryddor. I munnen är den slank och elegant med smekande tanninstruktur och med balanserad syra. Frukten är fortfarande närvarande vilket är enbart positivt i en gammal flaska.

Har druckit och njutit denna tre gånger tidigare, men dagens upplevelse är den bästa hittills. Fantastiskt vin! Finns inte tillstymmelse till ledsna miner över att detta bara är en ”fattigmansbordeaux”. Så j-vla bra!

Om denna flaska är en god representant så är det ingen direkt brådska med att korka upp resten av flaskorna. Fast svårt att låta bli.


Återstår bara att önska alla glada vinvänner på forumet en riktigt

🎅GOD JUL🎅
Etikettsdrickare går det minst
20 på dussinet. Varför ens bry sig?

Brumont skapar och har skapat fantastiska viner. Kommer aldrig upphöra. Hans passion är lika stark som den från Musar. Oomkullrunkelig. Buteljerad magi. Och år ut och år in.

Etikettsdrickare - pfffft! ...de har ingen koll på 1975 Bdx. Dess ursprung, historia eller njutning. Sent 90-tal och Parker uttalade (återigen) att 1975 är skräp som aldrig kommer bli bra.

Hallååå 🤭

Sen, de har ingen koll på Sauternes... Hewelleluya. Om man engagerar sig i Sauternes söker man efter tre saker:
Bästa slott.
Bästa årgång.
Bästa dricktiming.

Och om 1934 inte nämns, är det för att snubben framför dig är okunnig (! Never happened before? Eller?) eller en 2010 or 2001 Sauternes kind of guy utan koll på the back catalogue av viner som phaen aldrig dör, bara växer...

Överlämnar med kärlek ordet till @chambertin .

Utan historia? Torrt. Utan koll? Skräp...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Etikettsdrickare går det minst
20 på dussinet. Varför ens bry sig?

Brumont skapar och har skapat fantastiska viner. Kommer aldrig upphöra. Hans passion är lika stark som den från Musar. Oomkullrunkelig. Buteljerad magi. Och år ut och år in.

Etikettsdrickare - pfffft! ...de har ingen koll på 1975 Bdx. Dess ursprung, historia eller njutning. Sent 90-tal och Parker uttalade (återigen) att 1975 är skräp som aldrig kommer bli bra.

Hallååå 🤭

Sen, de har ingen koll på Sauternes... Hewelleluya. Om man engagerar sig i Sauternes söker man efter tre saker:
Bästa slott.
Bästa årgång.
Bästa dricktiming.

Och om 1934 inte nämns, är det för att snubben framför dig är okunnig (! Never happened before? Eller?) eller en 2010 or 2001 Sauternes kind of guy utan koll på the back catalogue av viner som phaen aldrig dör, bara växer...

Överlämnar med kärlek ordet till @chambertin .

Utan historia? Torrt. Utan koll? Skräp...
Kanske lite väl över thö topp. Men livet är bra, så länge man har tillgång till vad man älskar 😍
 
  • Like
Reactions: Jos
IMG_4857.jpeg

2007 Pio Cesare Barbaresco
Här har vi det. Årets rödtjut 2023. Boom! Till renstek tillagade på två olika sätt. Den första klassisk stek med stekyta i panna först och sen in i ugnen. Den andra reverse sear (direkt in i ugn på låg värme och sen stekyta i skivor). Till hasselbackspotatis, smörstekt svart trumpetsvamp och svartvinbärsgele.

Kristallklara smaker och dofter. Ren och maffig frukt. Skönt bett i syran fortfarande men ändå så mjuk i munnen. Björnbär, violgodisar, rosorna på sommaren, touch av lakrisal och bara så gott. Sista flaskan gör mig bedrövad…

95 pinnar får det idag.
 
Juldags-BYOB i två blinda flighter, skumpa och rött, tillsammans med @LeChat, @Appel och Crist(al)ian 77.

tempImageBnx3Q2.jpg


Philipponat GC Extra-Brut BdB 2008
Ljus färg och ek i doften. Bra syra med mycket citrus. Typisk ”champagne”. Gissade på BdB.

Franck Bonville Pur Avize BdB 2015 (mitt vin)
Ljusast i färgen med lätt jäst i doften. Grön smak, brioche, lite jäst. Ganska fyllig. Det var en del snack om ev. defekt, men landade i att det är producentstilen. Misstänkte att det var mitt vin.

Damien Hugo GC VV BdB 2009
Halmfärgad och ek i doften. Fyllig men fräsch, bra mousse. Blommig, lätt oxiderad. Smak av lite ålder. En viss PN-känsla. Min favorit.

De Saint Gall Orpale GC BdB 2002
Djupgyllene färg. Lätt krutdoft. En hel del likheter med vin tre, men kanske något mer dämpad. Gissade på en blend.

Resultat (min placering):
1. Damine Hugot (1)
2. De Saint Gall (3)
3. Philipponat (4)
4. Franck Bonville (2)


tempImagepgmKFr.jpg


Chateau Canon (Fronsac-Canon) 1979
Ljus tegelfärg med doft av ålder. Trodde inte att den var riktigt så gammal, kul överraskning. Ok frukt och mjuka tanniner, nästan lite tunn.

Casa Castillo Pie Franco 2020
Klarröd med doft av skumbanan och Beaujolais Nouveau, går igen i smaken. Ganska saftig. Inte min typ av vin. Har tydligen fått 100 poäng av Parker…

Paolo Scavino Barolo Bric Del Fiasco 2010 (mitt vin)
Fin djup färg med lätta inslag av tegel, begynnande ålder. En del Bdx-markör som blyerts och ceder blandat med typiska nebbiolo-dofter. Ganska bra bett i tanninerna och något hög alkohol, dock väldigt gott även om några år till i källaren kommer göra den bättre. Säker på att den var min.

Maréchal Savigny-les-Beaune Vielle Vignes 2020
Djuplila färg. Fruktig och söt doft med lite vanilj. Opulent frukt i smaken med inslag av menthol. Gillade mycket och satte den som etta. Gissade på amerikansk syrah eller grenach, men ack vad jag bedrog mig. Tänkte inte ens tanken ”Bourgogne-pinot”.

Resultat (min placering):
1. Paolo Scavino (2)
2. Maréchal (1)
3. Chateau Canon (3)
4. Casa Castillo (4)

God Fortsättning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Juldags-BYOB i två blinda flighter, skumpa och rött, tillsammans med @LeChat, @Appel och Crist(al)ian 77.

Visa bifogad bild 31008

Philipponat GC Extra-Brut BdB 2008
Ljus färg och ek i doften. Bra syra med mycket citrus. Typisk ”champagne”. Gissade på BdB.

Franck Bonville Pur Avize BdB 2015 (mitt vin)
Ljusast i färgen med lätt jäst i doften. Grön smak, brioche, lite jäst. Ganska fyllig. Det var en del snack om ev. defekt, men landade i att det är producentstilen. Misstänkte att det var mitt vin.

Damien Hugo GC VV BdB 2009
Halmfärgad och ek i doften. Fyllig men fräsch, bra mousse. Blommig, lätt oxiderad. Smak av lite ålder. En viss PN-känsla. Min favorit.

De Saint Gall Orpale GC BdB 2002
Djupgyllene färg. Lätt krutdoft. En hel del likheter med vin tre, men kanske något mer dämpad. Gissade på en blend.

Resultat (min placering):
1. Damine Hugot (1)
2. De Saint Gall (3)
3. Philipponat (4)
4. Franck Bonville (2)


Visa bifogad bild 31009

Chateau Canon (Fronsac-Canon) 1979
Ljus tegelfärg med doft av ålder. Trodde inte att den var riktigt så gammal, kul överraskning. Ok frukt och mjuka tanniner, nästan lite tunn.

Casa Castillo Pie Franco 2020
Klarröd med doft av skumbanan och Beaujolais Nouveau, går igen i smaken. Ganska saftig. Inte min typ av vin. Har tydligen fått 100 poäng av Parker…

Paolo Scavino Barolo Bric Del Fiasco 2010 (mitt vin)
Fin djup färg med lätta inslag av tegel, begynnande ålder. En del Bdx-markör som blyerts och ceder blandat med typiska nebbiolo-dofter. Ganska bra bett i tanninerna och något hög alkohol, dock väldigt gott även om några år till i källaren kommer göra den bättre. Säker på att den var min.

Maréchal Savigny-les-Beaune Vielle Vignes 2020
Djuplila färg. Fruktig och söt doft med lite vanilj. Opulent frukt i smaken med inslag av menthol. Gillade mycket och satte den som etta. Gissade på amerikansk syrah eller grenach, men ack vad jag bedrog mig. Tänkte inte ens tanken ”Bourgogne-pinot”.

Resultat (min placering):
1. Paolo Scavino (2)
2. Maréchal (1)
3. Chateau Canon (3)
4. Casa Castillo (4)

God Fortsättning!
Vilken fantastiskt spännande provning 🎉🎊🎁
 

Wintermute

Medlem
20231226_204944.jpg

Torres Visa Sol ORIGINAL 2018.
Lyft ur en avstängd vinkyl i ett dödsbo i Las Palmas. Jag gissar på 3 år i rumstemperatur (som förmodligen kan vara ganska hög om sommaren). Jag tycker att det här är riktigt smarrigt. Gröna äpplen, citron, grapefrukt, vädrade lakan och lite apelsinfestis. Hyfsad längd. Blint hade jag inte gissat på ett misshandlat vin för 5 EURO.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31012
Torres Visa Sol ORIGINAL 2018.
Lyft ur en avstängd vinkyl i ett dödsbo i Las Palmas. Jag gissar på 3 år i rumstemperatur (som förmodligen kan vara ganska hög om sommaren). Jag tycker att det här är riktigt smarrigt. Gröna äpplen, citron, grapefrukt, vädrade lakan och lite apelsinfestis. Hyfsad längd. Blint hade jag inte gissat på ett misshandlat vin för 5 EURO.
Stödjer tesen att vin är avsevärt tåligare än vad försäljare av "vinlagringsskåp" vill låta påskina.
 

Keen

slan
En årlig-ish blindprovning med St Julien (Juligen) för en månad sen. Viss enkelspårighet denna gång, eller bara ett kvitto på att Leoville Poyferré är sjukt bra. 96 hade exakt allt man vill ha från en Bdx, 09 och 11 för framtiden. Ducru 1970 precis lika vital och fantastiskt som sist. Sjukt hög kvalitet, men också ett kvitto på att Bdx med lite ålder knäcker…
Föråkare Dompa ’08 (jättebra) och efteråkare Pierre Vincent Girardin Meursault Les Charmes ’18 (jättebra, sjuk näsa).
En korkskadad Leoville Barton ’01 förstörde inte direkt kvällen, men lite variation hade varit trevligt ändå :(
 

Attachments

  • bb109f21-7cbd-43fe-a712-d0527527d414.jpeg
    bb109f21-7cbd-43fe-a712-d0527527d414.jpeg
    72 KB · Visningar: 103
  • IMG_3395.jpeg
    IMG_3395.jpeg
    53,4 KB · Visningar: 94
  • 4094c06c-ec15-4226-90a4-42917170aa79.jpeg
    4094c06c-ec15-4226-90a4-42917170aa79.jpeg
    28,3 KB · Visningar: 100
Last edited by a moderator:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

En Kväll av Stora Upplevelser: Från exclusive Syrah till exquisite Paleo mm​


Denna blåsigt ogästvänliga vinterkväll inleddes i hemmets värmande famn. Som vanligt stod vi inför valet av kvällens viner. Valet föll på en flaska 2016 Famiglia Cotarella Ogrà Syrah, en djärv och ung Syrah från Lazio, tillsammans med en bättre Rioja. Paleo från Bolgheri noterades på reservlistan.

Plopp! Syrah och Rioja

Dagens vinresa började med Cotarellas Syrah. Detta vin, med dess ungdomliga kraft och intensitet, slog oss omedelbart som en fascinerande representation av Syrah från Italien. Våra erfarenheter av Syrah från Latium begränsar sig till denna. Vid ploppet möttes vi av en uttalat ungdomlig karaktär – (Gunnar) sträng, med hårda syror och tanniner som omgav oss av en känsla av otyglat råmaterial med behov av Törnrosasömn.

Samtidigt tog vi oss an 1989 Faustino I Rioja Gran Reserva, men dess status förblev under förväntan. Efter besvikelsen med Riojan, beslutade vi att låta den vila "…to fight another day…" och fokusera helt på viner från italien.

Därför ploppade vi en av de första årgångarna Paleo…

Medan Cotarellas Syrah började öppna sig i decanteren, riktade vi vår uppmärksamhet mot nästa vin – 1997 Le Macchiole Paleo Rosso. Denna kraftfulla och komplexa meritage från Bolgheri, tog omedelbart plats som kvällens ohotade röda huvudattraktion.

Middag på Restaurang PRIMO

Restaurang PRIMO, med sin inbjudande atmosfär och utsökta mat, var även i afton en perfekta plats för stora vinupplevelser. Med varje rätt som serverades, fann vi nya aspekter och harmonier i vinerna som kompletterade maten på ett enastående sätt. Undantaget carpaccio… Den ackompanjerades dock perfekt av vattnet! [Saknas fyra rätter (parmaskinkan, varmrätten med rådjurskött, ostbricka och dessert) samt mignardises/te/kaffe.]

PXL_20231227_104514963_Original.jpegPXL_20231227_105825212_Original.jpegPXL_20231227_111225484_Original.jpegPXL_20231227_112551551_Original.jpegPXL_20231227_120549187_Original.jpeg

Cotarellas Syrah: En Resa från Stränghet till Elegans

Tillbaka till Cotarellas Syrah, som nu hade spenderat flera timmar i decanteren: transformationen var slående. Från den inledande strängheten hade den utvecklats till att visa en mer generös sida av Syrah – varmare, mer välkomnande, med ungdomligt varm frukt som nu stod i förgrunden. Frukten balanserade och tog ut alla de tidigare hårda elementen. En fin påminnelse om att även de mest utmanande vinerna kan blomma ut med lite tålamod och tid. Iaf ibland.

PXL_20231227_120628199_Original.jpeg


Paleo Och Stjärnstatus

Paleo stod i centrum, hela vägen från start till ostbrickan serverades. Med sin just sepass påbörjade mognad i färgen och sofistikerade aromer, bjöd den på en symfoni av mörka och röda bär, jordtoner, och eleganta tobakstoner. Allt vackert balanserat med noter av choklad, tobak och kryddor. Det var en stark upplevelse som tydligt visade på Paleos förmåga att föra samman intensitet och elegans på ett spektakulärt sätt. Ssk 2008 och 2012 har slagit oss som ofattbart bra viner! (Då naturligtvis med 100% CF, men fortfarande polerat och intensivt nannting!)

…och sen kom ostbrickan in!…
Och jag smög fram ett glas av vardera:

1934 Château Lafaurie-Peyraguey, 100p

Efter att ha njutit av de rika smakerna från våra tidigare viner, var det dags för en perfekt avslutning till en kväll fylld med extraordinära smaker. Till de mildare ostarna valde vi att smutta i oss varsitt glas av 1934 Château Lafaurie-Peyraguey. Sauternes i sitt esse! Ett vin som återigen visa sig vara perfekt.

Tidlös Skönhet

Dess mörk bärnstensfärg glänste i glaset, en inbjudan till en resa tillbaka i tiden. När vi nosade på vinet avslöjades en ren, fruktig Botrytiskaraktär, ett tecken på en överlägsen årgång. Häromdagen, då vi ploppade vinet, var nosen inte alls bra. Men nu så! Om jag inte hade sett färgen på vinet hade jag på nosen förmodligen gissat sent 1990-tal.

Ren Perfektion

I munnen var vinet återigen oändligt elegant och vackert. Det bar på allt det man kan förvänta sig av ett stort Sauternes: överlägsen längd, komplexitet och en känsla av evig passion. Det här vinet är som ett vin som aldrig kommer dö. De klassiska inslagen av honung, citrus och Botrytis var intensiva och oerhört välavvägda. I afton tillkom även toner av toffee, mjölkchoklad och ett rikt spektrum av kryddiga karaktärer, vilket lämnade mig stum av beundran och trollbunden. Det fanns fler aspekter i detta vin än vad mina enkla ord kan beskriva.

För känsliga tittare vill vi understryka att inga som helst oxidativa inslag eller tecken på 'gammalt' vin fanns här.

Ett Vin för Evigheten

För de lyckliga själar som fortfarande har denna absolut magiska pärla i sina källare finns det ingen brådska. Detta är ett vin kommer sannolikt att fortsätta leverera exceptionell njutning även 100 år från nu. Det var en "Mega WOW!"-upplevelse i varje klunk. Borde stå på allas #Bucketlist

…och de Starkare Ostarna Kräfwde Annan Dryck!

PXL_20231224_083620147_Original.jpeg


En Underbar Tidsresa med 1853 Colheita Whitwham Porto Millennium-Reserve King Pedro V, 100p

Kvällen avslitades med en extra låmg resa genom tiden. Detta vin var riggigt bra då jag ploppade den på julaftonen, men den kom samman i perfektion först i afton. Alla de miljoner smakerna samverkar… Kvällens höjdpunkt var utan tvekan detta vin till de två starkaste ostarna. Detta portvin, med en historia som sträcker sig över århundraden, bjöd på en upplevelse som sällan skådats.

Vad gjorde du 1853?

  • Jag är gammal, men min farfars farfar var just bara en nyfödd bäbis.
Sverige hade börjat ta de första stegen från bondesamhälle till industrisamhälle. Över 90% av befolkningen svalt mest hela tiden. Få hade ens hört talas om vin. Samhället var starkt stratifierat, med en tydlig skillnad mellan adel, borgare, bönder och tjänare. Det närmaste man kom Internet var möjligheten att skicka brev (epost), läsa bibeln (Google), läsa den lokala tidningen (Newsletter) och prata med grannarna (SNS). Varken flygplan, bilar eller moppar existerade. Asfalt fanns inte. Vägar fanns till viss del, men de var 'stigar'. Elektricitet saknades i varje hus. Det offentliga och politiska livet dominerades fortfarande av kungahuset och adeln. Liberalismen låg fortfarande i sin svenska linda. Sverige var ett rejält fattigt land med missväxt och svår svält vart och vartannat år.

1853 i Swärje
Den första telegrafistolpen för morsekommunikation restes. I Märsta !?! Första kommunikationslinjen var Stockholm-Uppsala. Enormt tekniskt kliv framåt!
Men, det stora samtalsämnet i Sverige det året var om fregatten Eugenie som anlöpte hamn i Göteborg efter att ha seglat jorden runt på två (!) år. Vi fick vårt första gasverk… En ny lag begränsade rätten att bränna brännvin (Monopolet var dock fortfarande 100 år bort), en andra koleraepidemi utbröt, och Sveriges första lokomotiv, Förstlingen, byggdes på Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna. Klädsel, språk, uppförande och vad som stod att läsa i de lokala tidningarna hade upprört varje vän av dagens åsikter som rör jämlikhet och upplysning… Man hade fortfarande inte koll på att det fanns ett universum som var större än vårt solsystem med någon form av inkluderad Vintergata. Man hade inte ens börjat håna Charles Darwin… Bibeln var fortfarande sedd som ett viktigt vetenskapligt dokument.
Halleluja, Praise the Lord!

En Skatt från Förgångna Tider

Trots det baklänges samhälle som Sverige var på den tiden, hade man i Portugal kommit längre, iaf vad vinmaknkng anbeföll. Beviset: Från det ögonblick jag ploppade flaskan, var det uppenbart att detta var både äkta och ett vin utöver det vanliga. Med en CellarTracker-genomsnittspoäng på 96,3 och recensioner som talar om dess enastående karaktär, var förväntningarna höga. Och vinet levererade – över mina förväntningar.

När vinet hamnade i glasen, serverade det en aromatisk symfoni som helt enkelt satte nya rekord. Flyttade pålar. Balansen och intensiteten var perfekt anpassade till de intensiva ostarna på ostbrickan. Varje sipp av detta vin är som kombinationen av en todsresa och en utforskning av tidlöst luxuös extravagans…

Ett Vin för 'Evigheten'

Det mest anmärkningsvärda med denna port är dess enorma närvaro- som en nybuteljerad, mångårig Tawny. Med en förväntad livslängd som sträcker sig till minst år 2500 (tveksamt om mänskligheten klarar det…), är det tydligt att detta är ett vin är av högsta kvalitet och i enastående skick.

En Oförglömlig Upptäckt

Att öppna denna flaska var som att "Release the Kraken!". Det står nu onödigt klart för mig att inget annat "normalt" portvin någonsin kommer kännas "värdigt" igen. Detta är inte bara en dryck, det är en upplevelse som förändrat mitt perspektiv på vin och dess potential. För dem som har turen/skickligheten att äga en eller flera flaskor finns det ingen anledning att oroa sig – detta är ett vin som bara blir bättre med tiden. Och det har knappt ens påbörjat sin resa mot mognad…

Denna kvälls avslutning med ett litet glas 1853 Whitwham Porto Millennium-Reserve King Pedro V var mer än bara en snurk; det var en upptäckt av det som överstiger vanlig förståelse för vad vin kan vara. Det var en resa genom tid och rum, och en påminnelse om att vissa viner bär på hemligheter och historia som ger våra erfarenheter vingar…

Vi avslutade kvällen med en känsla av tacksamhet och vördnad. Med länkar till en svunna tider och otvetydiga bevis på vinets tidlösa magi. En sådan kväll är en påminnelse om varför vi är vinnördar – det är dessa stunder av ren och ojämförbar skönhet som fortsätter att fängsla oss i vinets underbara värld.

Denna kväll blev en resa genom vinets värld, från den stränga ungdomen hos Cotarellas Syrah till en gammal Colheitas mästerliga framträdande. Varje vin berättade sin egen historia, och tillsammans skapade de en förtrollande afton.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
En årlig-ish blindprovning med St Julien (Juligen) för en månad sen. Viss enkelspårighet denna gång, eller bara ett kvitto på att Leoville Poyferré är sjukt bra. 96 hade exakt allt man vill ha från en Bdx, 09 och 11 för framtiden. Ducru 1970 precis lika vital och fantastiskt som sist. Sjukt hög kvalitet, men också ett kvitto på att Bdx med lite ålder knäcker…
Föråkare Dompa ’08 (jättebra) och efteråkare Pierre Vincent Girardin Meursault Les Charmes ’18 (jättebra, sjuk näsa).
En korkskadad Leoville Barton ’01 förstörde inte direkt kvällen, men lite variation hade varit trevligt ändå :(
Lite förmånga bilder bifogat? 🤔 🙂
 
Toppen