Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

PXL_20240108_160314718.jpg

1994 Bodegas Riojanas Viña Albina, Rioja Gran Reserva, F

Den här korken har sannerligen inte gjort sitt jobb. Synd på ett vin som annars borde ha varit riktigt bra.
Osedvanligt ljus tawny färg.

Dag 1. Gediget oxididerad. Lite Oloroso på nosen och 🤢 i munnen

"Det kanske vädras bort?"

Dag 2. Nix. Nu arg och hemsk på nosen och 🤮 i munnen. Vaskning med köksfläkten på fulla spjäll och så mycket vattengardin det gick att skapa.

Trist...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 Bodega El Esteco Ciclos Malbec Merlot, 90p
Ursprung:
Argentina, Valles Calchaquíes, Salta, Cafayate
Drickfönster på CT: 2013 - 2016
Inköpspris: ca 70 kr

Djupt röd färg utan tecken på utveckling. Ett djupt och meningsfullt vin som är på väg att bli ett moget vin på sin platå. Härligt ren frukt (moreller, blåbär), en eterisk komponent som en mix av sarsaparilla och spearmint, början på tobak, milda men distinkta örtiga inslag (salvia, backtimjan och libbsticka) och fataromer. Medel syra och grova och nästan tuggiga tanniner. Underbart!

I mitt glas: Mer Malbec än Merlot. Jag skulle ge detta seriösa vin ytterligare ungefär 5 år. Absolut underbart!

Spännande sol-måne i 3d på flaska s etikett. Men, vi smakade inte på den...

PXL_20240109_134323166.PORTRAIT~2.jpg


Ont om tid, frågar Bing om vinmakaren: Jag hittade information om Bodega El Esteco på deras ägande företags hemsida, Grupo Peñaflor. El Esteco ligger i hjärtat av Calchaquíes-dalarna i norra Argentina, omgiven av ett exotiskt, outforskat och avlägset landskap. Deras vingårdar, belägna 1700 meter över havet med fattig och sandig jord, producerar viner med markant typicitet, kraftfulla och med stort uttryck. El Esteco är känd för sin konstanta strävan efter excellens och passion för vinodling, vilket har överförts från generation till generation.
 

Vingubben

Medlem
IMG_5094.jpeg
IMG_5095.jpeg


Charles Smith, The Hidden Syrah, Northridge Vineyard 2016

Avrundat men inte så mycket till mognadstoner. Tanninerna är avslipade och eken har börjat integreras. Choklad, salmiak och rökt chark. I jämförelse med Norra Rhone så är det mer körsbär än björnbär och mer generöst än stramt. Riktigt bra men på kanske på gränsen till vulgärt. inget man dricker varje dag, men härlig njutning när man väl gör det. 93p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1980 Monimpex Takaji Aszu 3 Puttonos, 93p
Ploppades i april 2023 och har stått under kork sedan dess. (Mer eller mindre bortglömd pga mindre lysande första erfarenhet och 85 p.)

PXL_20240112_113322401.jpg


Ett fantastiskt vackert, gnistrande gyllene, gott vin!
Sötman just sepass smeker tungan samtidigt som vinet blommat ut avsevärt sedan efter ploppet.
Ljuvliga aromer med knäck på äpple, libbsticka och honung.
I munnen är det långt, intensivt och elegant. Knäck, libbsticka, kyndel, bättre sorts glögg, mandel och aromer som drar åt ett bättre protvin. Kan man lätt dricka en flaska av till vilken gräddig fiskrätt som helst.

Mums!

@Mats Hur var den för dig?

PXL_20240112_113431800.jpg
Vackert gnistrande färg!!!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

1990 Disznókő Tokaji Aszú 6 Puttonyos, 97p

Ploppades också i april 2023 och har stått under kork sedan dess. Dock ej bortglömd tack vare stor upplevelse och att jag återvänt till den redan ett par gånger. I afton: näst sista glaset. Sista glaset kommer bli med grums i.

PXL_20240112_132413316.jpg


Detta är otroligt gott! Från färgen som möter mina ögon till det flera minuter långa efterspelet, är detta en reskamrat av högsta klass och i perfekt skick.

Det här är en exceptionell Tokaji med allt på plats. Jag föreställer mig att jag skulle kunna identifiera den som en Tokaji i en blindprovning eftersom den har allt den ska ha, och lite till. När typicitet gör en djupt lycklig :)

Jag behöver dricka mer Tokaji!

Var din också bra, @Mats ?

PXL_20240112_132435088.jpg
Himla vacker färg också här. Drar lite mer åt bärnsten och gnistrar inte på samma nivå som det tidigare vinet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1999 Chateau Chevalier, Ingen poäng pga usel kork.
Köpt på auktion med etikett från den japanska restaurangen Taillevent, anlände läckandes. Öppnades omedelbart.

PXL_20240110_140935819.jpg


Färgen är rödbrun med massor av mycket fint sediment som skapar en obehaglig grumlighet. Doften är argt oxiderad. Det finns vackra röda bär och stor intensitet i detta vin, särskilt med tanke på årgången. Men det finns också en smak av övermogna bruna bananer och en rejäl dos oxidation. Hurgel!

Jag lät den stå öppen under två dagar och konstaterade i afton att det bara blev värre. Så jag lät den bege sig på resa ned i avloppet.

Etiketten är dock ett glatt äventyr :)
Proprietorns namn är felstavat: "Orivier" :)

Angående årgången 1999 för röda viner från Graves-regionen, tycker jag kännetecknas av sin charm och tillgänglighet, med en lättare struktur som tillåter tidigare drickfärdighet jämfört med mer robusta årgångar.



Den numer nedlagda restaurangen Taillevent i Tokyo var en filial till den berömda parisiska restaurangen med samma namn. Jag hann inte besöka den, tyvärr. Restaurangen var känd för bra mat, högkvalitativ service och en utsökt vinlista. Att en flaska från denna anmärkningsvärda restaurang slutade sina dagar så här är både ironiskt och lite sorgligt, men det understryker vikten av att införa skruvkork.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Serverades nyligen ett glas blint av

2021 Bodega Garzón Albariño Single Vineyard, 87p

Magiskt bra! Gav det 94p men kunde inte gissa varken druva eller ursprung. Uruguay återfinns sällan i mina vinglas. Säskilt som jag associerar hela landet till trista viner av Tannat. Så, naturligtvis har jag dammsugit Japan efter denna producents viner. Och efter den rävliga 1999 DdC kändes det fräscht att få sig till livs någonting mer levande.

PLOPP!

PXL_20240112_135906244.jpg


Tät mörkröd färg.
Stor frukt på nosen.
Dryper av bäbisfett, swullig frukt och har lite lagom tanniner kvar för god njutning idag. Jag är helt nöjd!
Det här är bättre än mycket från Madiran.

Mums!

Kan säkerligen bli något med 10 års lagring.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Serverades nyligen ett glas blint av

2021 Bodega Garzón Albariño Single Vineyard, 87p

Magiskt bra! Gav det 94p men kunde inte gissa varken druva eller ursprung. Uruguay återfinns sällan i mina vinglas. Säskilt som jag associerar hela landet till trista viner av Tannat. Så, naturligtvis har jag dammsugit Japan efter denna producents viner. Och efter den rävliga 1999 DdC kändes det fräscht att få sig till livs någonting mer levande.

PLOPP!

Visa bifogad bild 31213

Tät mörkröd färg.
Stor frukt på nosen.
Dryper av bäbisfett, swullig frukt och har lite lagom tanniner kvar för god njutning idag. Jag är helt nöjd!
Det här är bättre än mycket från Madiran.

Mums!

Kan säkerligen bli något med 10 års lagring.
Åh! Vådan av att lämna en halvfärdig smaknot för lite Netflixande med hustrun...

Vinet vi drack i afton var alltså

2020 Bodega Garzón Tannat Reserva

Druva: Tannat
Ursprung: Maldonado, Uruguay

Den Albarino jag nämnde var liksom inkörsporten till denna mycket lovande producent!
...som fö är billigare överallt annars på jorden än i Japan...
 

mackan92

Medlem
Vart en påhälsning på 2013 idag.

Cheateau La Nerthe Chateauneuf-du-Pape Blanc - Clos de Beauvenir 2013

Köpte på mig två flaskor efter en BYOB och detta är ett riktigt kul vin - lite som att stoppa ner näsan i en haribo-påse. En hel del godisliknande frukt utan att vara sött. Vanilj, kanderad ingefära och en viss hint av indiska kryddor. Syran är relativt låg men absolut inte platt. Vinet kräver lite sin motståndare och får en att tänka till vad man faktiskt dricker för att identifiera smakerna.

Misstänker det även är i sin drick-peak.


Domaine De L'Arlot Clos de Forets Saint George 2013

Ett auktionsköp tidigare i år som jag ännu inte hunnit prova och förväntningarna var relativt höga då jag haft mycket goda erfarenheter av producenten. Vinet är snyggt, absolut men fruktsyran är fortfarande väldigt hög trots 13 år på kork - vilket ska känneteckna Bourgogne 2013. Frukten finns där men jag stör mig lite på den höga syran får den att känna väldigt om inte extremt i sin ungdom och kommer låta sista flaskan ligga ett par år innan den korken öppnas.

Fler som druckit röd Bourgogne 2013 som upplevt detta också om årgången?

1705084397907.jpeg
 

Vingubben

Medlem
IMG_5098.jpeg


Domaine de Chevalier 1994

Normalt en stabil producent men detta är inte en av deras bättre årgångar. Saknar kropp vilket ger tanninerna övertaget och det änns som att druvorna inte nått full mognad med överdrivna gröna toner. Det finns en härlig kryddighet i bakgrunden som viskar om en bra producent. Inte övermoget men hade nog haft bättre balans för några år sedan. 84p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31223

Domaine de Chevalier 1994

Normalt en stabil producent men detta är inte en av deras bättre årgångar. Saknar kropp vilket ger tanninerna övertaget och det änns som att druvorna inte nått full mognad med överdrivna gröna toner. Det finns en härlig kryddighet i bakgrunden som viskar om en bra producent. Inte övermoget men hade nog haft bättre balans för några år sedan. 84p
Nog har DdC gjort fler bättre årgångar än sämre jämfört med deras 1994...
 

Lennart

Medlem
Vart en påhälsning på 2013 idag.

Cheateau La Nerthe Chateauneuf-du-Pape Blanc - Clos de Beauvenir 2013

Köpte på mig två flaskor efter en BYOB och detta är ett riktigt kul vin - lite som att stoppa ner näsan i en haribo-påse. En hel del godisliknande frukt utan att vara sött. Vanilj, kanderad ingefära och en viss hint av indiska kryddor. Syran är relativt låg men absolut inte platt. Vinet kräver lite sin motståndare och får en att tänka till vad man faktiskt dricker för att identifiera smakerna.

Misstänker det även är i sin drick-peak.


Domaine De L'Arlot Clos de Forets Saint George 2013

Ett auktionsköp tidigare i år som jag ännu inte hunnit prova och förväntningarna var relativt höga då jag haft mycket goda erfarenheter av producenten. Vinet är snyggt, absolut men fruktsyran är fortfarande väldigt hög trots 13 år på kork - vilket ska känneteckna Bourgogne 2013. Frukten finns där men jag stör mig lite på den höga syran får den att känna väldigt om inte extremt i sin ungdom och kommer låta sista flaskan ligga ett par år innan den korken öppnas.

Fler som druckit röd Bourgogne 2013 som upplevt detta också om årgången?

Visa bifogad bild 31222
Kul att du testade en flaska Clos de Beauvenir, var denna mindre oxiderad än den vi drack på provningen?
 

LeChat

Medlem
IMG_5649.jpeg

1998 Château Poujeaux

Denna årgång har jag druckit några gånger tidigare, och i april -22 skrev jag:
”Har nog nått sin maxhöjd, men fortsätter leverera på denna nivå utan att vika ner sig det minsta. Perfekt balans! Denna 1998 är i en väldigt trevlig fas nu, där det känns som en plockar ut så mycket mognadstoner som vinet tål utan att tappa för mycket finish. Kan nog hålla sig här ett par år till.”

Nu knappt två år senare kan jag konstatera att ovanstående stämmer bra än idag. Viker inte ner sig idag heller. Komplex mogen bordeaux, med bl.a. kaffe och stall i doften. I munnen slank och elegant med stilig syra. Mycket gott! :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
albarino.jpg


2022 Bodega Garzón Albariño Reserva, 90p
Färg: Ljust guld.
Doft: En fascinerande bouquet av päron, “gula blomster” och citronkräm. En hint av jasmin och doft av varma stenar.

Smak: Vinet är utomordentligt delikat med vackra syror och den där genomskinliga arkitekturen jag älskar i mina unga vita viner. Körs över av smaker av mogen citron, krita, vitpeppar och slafsiga päron. Friskheten i citrusen (citron, lime och kabosu) balanseras av en kantig frukt. Vinet avslutas med en balanserad syra och en moderat lång eftersmak. Liknar egentligen inte min bild av Albarino. Sedan 2011 är detta enbart mitt 5:e smakprov… Vinet är lätt men ändå rikt och syrorna är härligt uppfriskande. Förvånansvärt likt en bättre Muscadet i uppbyggnad, stil och karaktär.

Bodega Garzón
är känd för innovation parad med traditionella vinmakningsmetoder. Det sägs att de skapar viner som låter druvans karaktär dominera samtidigt som de vill skapa en unik personlighet för varje vin. Oavsett är detta ett extremt välgjort vitt vin!

Kan verkligen rekommendera denna vinmakare efter att ha druckit tre albarina, en tannat och en flaska Vioginer. Viognier är fö en druva jag sällan kommer överens med. Hurusom, av Garzon var det en oparfymerad smekning med bra syror…

Som en vinmakare i ett av de 40 länder jag försöker skrapa ihop bra viner från, får Garzon med beröm väl godkänt.
 

mackan92

Medlem
Nervi Conterno - Gattinara 2016

1705234256539.jpeg


Fantastisk Alp-Nebbiolo - underbar struktur i munnen. Doft och smak går åt tjära, körsbär, solmogna & torkade jordgubbar, apelsin och anis. Lång och snygg finish. Önskar jag hade fler flaskor.

92p.

Dracks till hemgjorda Agnolotti al Plin fyllt med bräserad högrev och en smörsås med salvia & hemkokt kycklingbuljong.
 
Nervi Conterno - Gattinara 2016

Visa bifogad bild 31239

Fantastisk Alp-Nebbiolo - underbar struktur i munnen. Doft och smak går åt tjära, körsbär, solmogna & torkade jordgubbar, apelsin och anis. Lång och snygg finish. Önskar jag hade fler flaskor.

92p.

Dracks till hemgjorda Agnolotti al Plin fyllt med bräserad högrev och en smörsås med salvia & hemkokt kycklingbuljong.
Kul! 19 finns väl på bolaget till ganska högt pris. Däremot finns även 13 (då Molsino) i BS till ganska facilt pris (mkt, 50%, lägre än de gick för på Bukowskis iaf). Conterno hade väl då börjar samarbeta men inte tagit över. Jag gillar den mkt.
 

mackan92

Medlem
Kul! 19 finns väl på bolaget till ganska högt pris. Däremot finns även 13 (då Molsino) i BS till ganska facilt pris (mkt, 50%, lägre än de gick för på Bukowskis iaf). Conterno hade väl då börjar samarbeta men inte tagit över. Jag gillar den mkt.
Köpte min för 499 i september 2020 om jag minns rätt.
 
Toppen