Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31864
1998 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Fortfarande bra med tanniner men enbart positiva sådana. Otroligt härligt grepp i munnen!
Det här är som förväntat, ett riktigt gott Tannatvin från Madiran av Alain Brumont.

Har dock fått ett hyfsat lågt betyg och ett ganska snävt drickfönster på CT. Inget nytt iofs. Nej, den här är magnifik även 2024 och borde ligga runt en 92-93p. Snålt räknat. Iallafall med mina preferenser. :cool:

Fint väder bjuder till grillad fläskkarré och älskvärd fransk potatissallad lite senare. Mums!
CTs huvudsakliga medlemsbas är ungfruktsälskande (amerikaner) vinsnubbar och -snubbor. Finns flera här på FW som kvalar in 🥱 i den trista grupperingen. Har också stött på en del folk som har svårt för övergången från ungfruktig Tannat till mogen Tannat. Det verkar som ett slags sinkhole. Efter den charmiga perioden kommer en slags platt era innan Tannaten kan Breda ut Sina Vida Vingar likt en lätt fläskig kerub.

De åldras och mognar bättre än många har tålamod/mod till att erfara/upptäcka.

Upplever du att det är på sin platå? Tidig/medel/sen? Hur länge tror du detta vin kommer fortsätta erbjuda högklassig njutning?
Drack en '06 för två år sedan som var alldeles galet för ung och i januari i år ploppade vi en '12 som var ändå mer tokgalet för ung, rent av en bråkstake…
Har bara *snyft* en flaska av vardera '06 och '07 att ligga lågt med…
 

MartinBz

Medlem
I helgen drack jag en flaska av Cristoms Mt Jefferson Pinot Noir från 2021, som jag tyckte var väldigt god. Härligt rödbärig doft, med lite inslag av karamell och någon lätt anstrykning av julkrydda (?). Smaken var lätt, även här gott om röda bär och en rätt så hög syra. Passade utmärkt till en svamprisotto toppad med ramslöksolja.

Då det här var min sista flaska undrar jag om det är någon som vet var/hur jag skulle kunna lägga mina vantar på fler? Även andra årgångar går såklart bra.
Tacksam för alla tips!
 

mackan92

Medlem
I helgen drack jag en flaska av Cristoms Mt Jefferson Pinot Noir från 2021, som jag tyckte var väldigt god. Härligt rödbärig doft, med lite inslag av karamell och någon lätt anstrykning av julkrydda (?). Smaken var lätt, även här gott om röda bär och en rätt så hög syra. Passade utmärkt till en svamprisotto toppad med ramslöksolja.

Då det här var min sista flaska undrar jag om det är någon som vet var/hur jag skulle kunna lägga mina vantar på fler? Även andra årgångar går såklart bra.
Tacksam för alla tips!
Det är Fine Wines Sweden som importerar. Skriv till dem och fråga om de har fler i lager, om inte andra cuveer i sin portfölj från Cristom. Annars bör de komma nu framåt våren. Ifjol kom den mitten av juni
 
Det är Fine Wines Sweden som importerar. Skriv till dem och fråga om de har fler i lager, om inte andra cuveer i sin portfölj från Cristom. Annars bör de komma nu framåt våren. Ifjol kom den mitten av juni
Håller med helt! Har mailat dom för några veckor sen men ej fått svar…
 

Pnilsson76

Medlem
I helgen drack jag en flaska av Cristoms Mt Jefferson Pinot Noir från 2021, som jag tyckte var väldigt god. Härligt rödbärig doft, med lite inslag av karamell och någon lätt anstrykning av julkrydda (?). Smaken var lätt, även här gott om röda bär och en rätt så hög syra. Passade utmärkt till en svamprisotto toppad med ramslöksolja.

Då det här var min sista flaska undrar jag om det är någon som vet var/hur jag skulle kunna lägga mina vantar på fler? Även andra årgångar går såklart bra.
Tacksam för alla tips!
Hej , Finns även på Fyrklövern ( 2019 )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mogen Bdx med ödmjukt ursprung i stark årgång:

PXL_20240409_170457833.PORTRAIT.jpg

1996 Château La Croix Canon, Canon-Fronsac, 87p
Doftar klassisk Bdx med mognad. I munnen beter den sig som en bättre Bdx från en lättare årgång.
Enormt charmigt vin med en hel del år kvar framför sig.
 

tvkd5

Medlem
Då vart det ännu en provning och denna gången satte vi viner mot varandra.
Flight ett, två st Rioja 100% Tempranillo från 2019 resp. 1998.
Flight två, två Brunello di Montalcino, båda från 1997.
Flight tre, 4 st Barolo. Då en flaska inte var bra fick det bli ersättningsvin. Tanken var olika producenter från samma år, 1964 men en fick alltså bli 1958 istället.
Flight fyra, 2 st endruveviner av den lite udda druvan Freisa. Båda från Piemonte men ena från 2019 som ställdes mot 1974.
Bonusvinet var en treliters Spanna (Nebbiolo) från 1982 som behövde mycket tid för att vakna.

1711142254690-png.2494883

1711142311696-png.2494884
1711142360607-png.2494885
 

tvkd5

Medlem
Veckan efter vart det 8 Decennium av samma vin; Château d'Armailhac Pauillac Grand Cru Classe.
Väldigt spännande upplevelse!
-59, -66, -72, -83, -98, -03, -11, -20.

Vi visste vilket vin och vilka år men drack blint på så sätt att vi inte visste vilket glas som var vilket år.
59 var fortfarande på topp! Otroligt hur så gammalt vin fortfarande kunde ha kropp och frukt. 98 var sämst enligt mig. 72 var på väg ned.
66 var väldigt balanserat och gott liksom 03. 20 var på tok för ungt men kommer nog bli ett dundervin då året ska vara mycket bra i Bordeaux.
Att vinerna smakade så lika trots så stor åldersvariation visar med tydlighet kompetensen hos vinmakarna.

Producent är Baron Philippe de Rothschild som oxå gör Mouton Rotschild, Opus One, Clerc Milon mfl.

1710602024852-png.2490761
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då vart det ännu en provning och denna gången satte vi viner mot varandra.
Flight ett, två st Rioja 100% Tempranillo från 2019 resp. 1998.
Flight två, två Brunello di Montalcino, båda från 1997.
Flight tre, 4 st Barolo. Då en flaska inte var bra fick det bli ersättningsvin. Tanken var olika producenter från samma år, 1964 men en fick alltså bli 1958 istället.
Flight fyra, 2 st endruveviner av den lite udda druvan Freisa. Båda från Piemonte men ena från 2019 som ställdes mot 1974.
Bonusvinet var en treliters Spanna (Nebbiolo) från 1982 som behövde mycket tid för att vakna.

1711142254690-png.2494883

1711142311696-png.2494884
1711142360607-png.2494885
Vilken fantastisk afton!
Meh hallåh... Smaknoterna och slutledningarna dåh???
 

tvkd5

Medlem
Vilken fantastisk afton!
Meh hallåh... Smaknoterna och slutledningarna dåh???
Haha jag vet men det blir så stort och omfattande med så mycket vin på en gång.
Då vinerna kommer från producenterna själva i de flesta fall och lagrats korrekt gör att de oftast klarat åren väldigt bra. De gamla började gå mot port/starkvin lite grann men var fortfarande fullt njutbara. Borgogno var enligt mig kvällens absoluta vinnare med frukt, skärpa och karaktär kvar trots så många år på nacken.
Biondi Santi var en liten besvikelse, det var briljerat de andra gånger jag druckit det men inte denna gången.
Jag är mest med som en glad amatör och kan inte så mycket om vin men gillar när det smakar bra!
 

matage

Medlem
Visa bifogad bild 31864
1998 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Fortfarande bra med tanniner men enbart positiva sådana. Otroligt härligt grepp i munnen!
Det här är som förväntat, ett riktigt gott Tannatvin från Madiran av Alain Brumont.

Har dock fått ett hyfsat lågt betyg och ett ganska snävt drickfönster på CT. Inget nytt iofs. Nej, den här är magnifik även 2024 och borde ligga runt en 92-93p. Snålt räknat. Iallafall med mina preferenser. :cool:

Fint väder bjuder till grillad fläskkarré och älskvärd fransk potatissallad lite senare. Mums!
Varje gång jag druckit en äldre Bouscasse de senaste 10 åren slår det mig att jag borde köpt en låda eller två för att lägga undan i 10+ år... undrar om det är i år det händer ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Riktigt skoj etikett, trevligt vin och grymt prisvärt!

Tre flaskor blandat spanskt 'plonk' följde med en 2003 Numanthia som i sin tur var ett fynd för kostnaden för hela loten. Detta var sista flaskan av de tre plonkisarna.

PXL_20240411_154228002.PORTRAIT.jpg


2017 Reales Viñedos CS, 86 p
Inte mycket skriva hem om, men skoj etikett! Balanserat, fylligt, små tanniner, bra syror, kort och okomplext. Ren frukt (röd/mörk) rabarber, plommon, sågspån, basketboll och en slags murrig kakafoni som inte är varken läder, tobak, blomjord eller syltkok, men en slags kombination av dem.

Inte värt söka upp.
Kommer inte bli bättre.
Orkar inte lägga upp detta vin på CT.
 

LeChat

Medlem
IMG_5872.jpeg

1996 Château Poujeaux

En välutvecklad bordeaux är aldrig fel! :cigarr:
Men blir det inte enformigt att dricka gammal bordeaux helg efter helg? NEJ! Tanken kan fara genom huvudet innan man dragit korken, men när man väl sitter där med sin bordeauxkupa så nej, det här tröttnar man inte på. Så j-vla gott!

Och just idag är det återigen en Poujeaux som levererar. Ett mycket komplext och komplett vin med bl.a. sötsyrlig frukt, jord, stall, läder mm i fullständig balans & harmoni.

Löjligt gott bara som det är, men kommer att funka fint ihop med kvällens välmarmorerade ryggbiff.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31873
1996 Château Poujeaux

En välutvecklad bordeaux är aldrig fel! :cigarr:
Men blir det inte enformigt att dricka gammal bordeaux helg efter helg? NEJ! Tanken kan fara genom huvudet innan man dragit korken, men när man väl sitter där med sin bordeauxkupa så nej, det här tröttnar man inte på. Så j-vla gott!

Och just idag är det återigen en Poujeaux som levererar. Ett mycket komplext och komplett vin med bl.a. sötsyrlig frukt, jord, stall, läder mm i fullständig balans & harmoni.

Löjligt gott bara som det är, men kommer att funka fint ihop med kvällens välmarmorerade ryggbiff.
Me too, Brother :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den 12 april råkar vara dagen före födelsedagen. Så: försiktig upptrappning står på schemat,
Den 12:e är en light start!
Bilden: I den ordning dryckerna serverades. Tyvärr slutade ingen flaska på "urdrycken" :öga::död:

PXL_20240412_164308386.jpg


1994 Coto de Imaz Rioja Gran Reserva, 95p
Mogen färg.
Fantastisk mognadsfas med korallren röd frukt, med bra tanniner, riktigt bra syror och en elegant constitution,
Fortfarande i det tillstånd som tillåter min hustru att njuta!
 
Toppen