Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kaptenen

Medlem
Till en enklare lördagsmiddag baserad på ett riktigt gott bröd från Andersén i Kamiooka (en kedja med dansk författare som varumärke. Märkligt, men japanskt 🙊) som vi grillade rejält och öste på med olivolja, vegemite, grönsaker och ömsom ostar ömsom charkuterier.

For full disclosure:
Viffen vägrar Vegemite.

Visa bifogad bild 31804

2020 Bodegas Viña Vilano Ribera del Duero Crianza, 89p
Översättning av min not på CT:

Vad vvwine.ch sa!
En perfekt smaknot!!!
Mitt lilla tillägg: det här är fantastisk kvalitet per krona och alldeles för bra och ambitiöst för att vara ett instegsvin. Men jag klagar inte 🥰

(100 % Tempranillo, 14,5 % alkohol, lagrad 12 månader på franska ekfat. 15,75 Euro från vingården)

Ljust rubinröd, vacker glans.

Näsan domineras av märkbara rostade toner, exotiska kryddor, kryddnejlika, kanel, vanilj, bakom vilken det finns mycket mörk frukt, plommon och svarta körsbär, även blåbär.

Öppningen är stram, koncentrerad, märkbara tanniner, krispig fruktkärna, alkoholen är väl förpackad, tanninerna har en lätt sammandragande effekt.

Avslutningen är av bra längd och med mörk frukt och återigen kryddiga aromer som kommer från fatlagringen.

Ett vin som tjänar på lite dekanteringstid och som helst kan lagras i ytterligare 1-2 år.
Du är medveten om att det är en hund och inte en hamster? Varför den ständiga buren?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du är medveten om att det är en hund och inte en hamster? Varför den ständiga buren?
Eller hur:
Men!
I Japan räknas det som djurplågeri, eller bristande omvårdnad, att inte hålla dina hundar i bur.
I lägenhetskomplexet vi bor i riskerar man bli vräkt om man inte håller hundarna i bur.
 

Kaptenen

Medlem
Eller hur:
Men!
I Japan räknas det som djurplågeri, eller bristande omvårdnad, att inte hålla dina hundar i bur.
I lägenhetskomplexet vi bor i riskerar man bli vräkt om man inte håller hundarna i bur.
Jag kan förstå att man inte får ha hund i lägenhetskomplexet, men att anse det skulle vara till gagn för hunden att sitta inspärrad i en bur på en halv kvadratmeter verkar helt snurrigt. Den japanska friheten verkar vara selektiv.
Släpp ut hunden! Ingen här kommer skvallra.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Några flaskor till en middag för en stund sen. Inga väldans detaljerade noter.

Luke Lambert Chardonnay 2017
Vita blommor och citrus i näsan. Gröna vindruvor och ek.
I munnen är det gott om frukt, lime, persika och liche. Smörig ek och en bra syra som håller styr på allt.
Gott men får prova igen för en mer detaljerad analys.
Den här gången får det 91p

Hirtzberger Grüner Veltliner Smaragd Honivogl 2008
Oljig honung och gummi i näsan. Riktigt mogen mango, vanilj och bivax.
I munnen är det mycket tropisk frukt, blomsterhonung och en sötma utan att egentligen vara söt. Känns ekad. Det har en oljig munkänsla och jag hade gärna haft mer syra för att fräscha upp det hela.
Ganska lång eftersmak.
Jag köper mindre och mindre av Grüner Veltliner. Det är inte dåligt men som syra-torsk känner jag att det är mycket annat jag gillar mer (samma sak med Gewurztraminer). Men det är kul att dricka ibland. Och kvaliteten är det inget fel på.
91p

Querciabella Camartina 2011

I näsan är det ceder, svala körsbär, blyerts, läder och vanilj. Lite kryddörter och rostat kaffe.
I munnen både mjukt och kraftigt. Bra dricksfönster. Körsbär, vanilj och mörk choklad. Lagom klös i tanninerna och fin syra. Lång eftersmak men lyfter liksom aldrig på riktigt.
Har druckit några av dessa de senaste åren, den här flaskan kändes lite lättare men fortfarande ett väldigt gott vin som gick hem i sällskapet.
92p

Feuerheerd 2003

Russin, körsbärslikör och apelsinskal i näsan. Tobak och mörk choklad.
I munnen är det ganska slankt för en port. En bekväm spritighet och chokladtoner blandat med apelsin och körsbär. Medel lång eftersmak.
Är inte i samma liga som Taylors och Fonseca men kostar också mindre än hälften för en drickfärdig port.
Gott!
91p

Visa bifogad bild 31773
Inte haft Luke Lamberts Chardonnay, men hans Syrah är en av mina absoluta favoriter! Bra producent!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan förstå att man inte får ha hund i lägenhetskomplexet, men att anse det skulle vara till gagn för hunden att sitta inspärrad i en bur på en halv kvadratmeter verkar helt snurrigt. Den japanska friheten verkar vara selektiv.
Släpp ut hunden! Ingen här kommer skvallra.
Japan fungerar inte som din hemby. Antingen gillar man hela läget, eller så får man hicka av att leva här. Att isolera vissa företeelser kommer aldrig fungera i någon kultur.

Buren är fö 1,4m2 och hundarna är mycket trygga i sina burar. Att det sen inte rimmar med vad som för stunden råkar vara pk i Sverige, det är ju bara så som det är.

Här lever hundarna på detta vis och är helt utan trauman från hur de sover och vilar. I Sverige lever de på annat vis och förmodligen också helt utan trauman från hur de sover och vilar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hemska öden, milda Matilda: ännu en Naturvinsafton.

Hustrun hade bokat in oss till en afton på trivsamma BiOsteria Komakine där en naturvinshandlare från Kamakura (Rocks Off) och en naturvinsmakare från Nagano (Terre de Ciel) höll hov.

Vi fick inte ta med eget vin denna afton. Sju viner skulle det bjudas på. Och jag var naturligtvis både tveksam och avogt inställd...

Entré med tre fina bitar 46 månader lagrad iberico från Salamanca.

2020 Luna Piene Lambrusco Frizzante Secco, 68p
Hemskt. Ljusröd med turbiditet, salubrin och andra hemska estrar. I munnen skarpa syror, kort och snipigt vin. Huh!

2022 Terre de Ciel Pinot Gris, 73p
Hög turbiditet, ljusgul.
Doftar och smakar av ananasgodis och salubrin. Förvånansvärt låga syror. Balanserad och lättdrucken soppa utan intellektuell stimuli.
Ej vill ha.

2021 Terre de Ciel Sauvignon Blanc, 70p
Bib-vibb!
Gyllengult vin och första klara vinet hitintills.
Stor fin citrusbaserad doft.
I munnen är detta en fruktjos med lätt sötma, på modell Bib med druvjos. Helt klart lättdrucken!

2021 Terre de Ciel Chardonnay, 83p
Ljusgul och ävenledes ett klart vin!
Bugg med jordgubbssmak på nosen och i gommen. Ett milt vin med låga syror och ... slätstruket. Chard helt utan fat, men med (min gissning) tivolijäst. Har en kartig känsla och är otroligt kort i smaken. Trots detta matchar det maten fint: siciliansk risotto med citron och ost.

2021 Terre de Ciel Rosé, 65p
Pinot gris 90%, PN 10%
Grumligt.
Det finns fantastiska roséviner därute de gånger man bara längtar efter att gilla något smaskigt. Men, det gäller inte detta vin. Kvällens tunnaste konstitution. Med lite god vilja hittas något enstaka rött bär medan syrorna river och sliter i gommen.

2021 Terre de Ciel Merlot, 85p
Förmodligen ligger detta poäng lite för högt och är relativt snarare än objektivt. Men man blir ju alldeles vilsen av att tuta i sig så mycket skräp...
Mörkt röd.
Svag dov doft som drar mot plommon och kavring.
Detta är ett ganska litet vin, men då det är utan sötma, salubrin, hemskheter och godistoner blir jag kompis med detta vin och ber om ett till glas. Milt, fint, lite kort, saknar komplexitet... Men, jag tolkar det som att detta vin visar på att vinmakaren iaf försöker. Sådant må hissas!

2020 Terre de Ciel PN, 65p
Men nå så rysligt!
Syrorna sticker ut, drar med sig vinet (skrikandes) och vi undrar mest vart det tog vägen. Kloakerna eller floden?

Det snällaste jag kan säga om detta vin är att det saknar kvaliteter utan att verka vara skadligt.

Slutsatser
Än en gång har jag fått lida mig genom naturviner till en middag. Hoppades naturligtvis få en Escombro på bordet, men sån tur hade vi inte denna gången.

Både vinmakaren och vinbutiksinnehavaren insåg fort att det var bäst låta hustrun och jag vara ifred.

Om några timmar bär det av till Venedig och riktiga viner! Vi är mycket väl förberedda 💪

Idag slog de första körsbärsblommorna ut
Ovanligt sent! Men, förhoppningsvis kan vi njuta av full blom då vi är åter hemmavid - på lördag.
PXL_20240331_054206175.PORTRAIT.jpg
 
Last edited:

matage

Medlem
Vincent Gerardin PulignyMontrachet VV 2014
IMG_0214.jpeg


Coravinad ned i Zalto Bgn.
Slank och mineralig med toner av citron och gråpäron med en del gröna toner.
Betydligt lättare och mer anemisk än jag trott/hoppats på och blev således lätt överkört av min provlagning av Hälleflundra med ”humrig Janssons”.

Gott men bristen på kropp/fetma gör att den passar bättre till lättare rätter än till fetare/kraftigare smaker.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fortsätter beta av bortglömda flaskor från källaren.
Den här gången, till årets grillpremiär medelst citron/honung/timjanmarinerad kyckling, blev det en cab franc från Saumur. Vinet var Thierry Germain Saumur Champigny 2015
Tog inte några direkta noter men njöt av varje glas. Det var välgjort och balanserar. Små, men ganska distinkta, tanniner och en läskande syra. Röda bär dominerade i smaken med lite stjälkar. Lättdrucket men ändå rätt så fylligt. Lite dammigt och stenigt hittade jag såklart (eftersom det är det jag trodde mig hitta i en cab franc från Loire. Förväntan är en stark kraft. Vetetusan om jag hade sagt något om det om det var serverar blint.)

Runt en 88-89 poäng såhär på en påskdagskväll ger jag det.
 

Attachments

  • IMG_8255.jpeg
    IMG_8255.jpeg
    45,9 KB · Visningar: 23

Babinski

Medlem
Ikväll blev det fontodi chianti classico 2019 till en snabbt ihopslängd oxfilépasta med lök, vitlök, champinjoner och grädde.

Min första erfarenhet av fontodi och känns som jag börjar hitta rätt i chianti classico-träsket nu. Direkt ur flaskan mogna röda till mörkröda körsbär, ganska fylligt och fruktigt men samtidigt örtigt och välbalanserat med tydlig struktur. Gott och trevligt mat-/vårvin! Något helt annat än de lite tunna upplevelser jag ofta fått tidigare när jag mest plockat enstaka chianti-flarror på chans från lokala bolagets TS-hylla.

Fanns tyvärr bara en flarra nör jag beställde från fyrklövern men förhoppningsvis kommer det fler fina årgångar framöver och kan jag då hitta dem för 300 kr flaskan lär det nog bli en låda eller två.
 

Foodcoma

Medlem
Ikväll blev det fontodi chianti classico 2019 till en snabbt ihopslängd oxfilépasta med lök, vitlök, champinjoner och grädde.

Min första erfarenhet av fontodi och känns som jag börjar hitta rätt i chianti classico-träsket nu. Direkt ur flaskan mogna röda till mörkröda körsbär, ganska fylligt och fruktigt men samtidigt örtigt och välbalanserat med tydlig struktur. Gott och trevligt mat-/vårvin! Något helt annat än de lite tunna upplevelser jag ofta fått tidigare när jag mest plockat enstaka chianti-flarror på chans från lokala bolagets TS-hylla.

Fanns tyvärr bara en flarra nör jag beställde från fyrklövern men förhoppningsvis kommer det fler fina årgångar framöver och kan jag då hitta dem för 300 kr flaskan lär det nog bli en låda eller två.
Finns fortfarande årgång 2020 i webblager. På systemet. 330kr / flaska
 

LeChat

Medlem
IMG_5864.jpeg

2016 Domaine Charles Audoin Marsannay Les Longeroies

Det här är en lättgillad bourgogne från Marsannay i årgång 2016. Tycker att årgången kännetecknas på många håll i Frankrike av framträdande syror, så även här.

Och framträdande aromer är körsbär, hallon, syrliga lingon, tobak (à la Greve Hamilton), lite salmiak och i avslutet kommer det fram drag av Earl Grey-te och lite jord.

Trevlig bourgogne som säkert kan bli fin till baconlindad kycklingfilé med gräddig sås och klyftpotatis.
 

katho27

Medlem
Min första date med Ridge blev en Lytton Springs -18.
Har gått omkring och suktat efter att prova ett längre tag.

IMG_7696.jpg


Helt klart ett seriöst vin, och min känsla är att det är ungt och gärna hade kunnat få ligga avsevärt längre.
Den andra som provar tycker rätt tid att att dricka nu.
I doften mörkare bär och sötare känsla än i smaken där det är rätt mycket lingon. Faten är tydliga, alkohol märks men inte störande.
Fylligt, komplext och med tydliga sandiga tanniner.
Jättetrevligt vin och önskar jag köpt många fler @399kr för 3 år sedan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min första date med Ridge blev en Lytton Springs -18.
Har gått omkring och suktat efter att prova ett längre tag.

Visa bifogad bild 31850

Helt klart ett seriöst vin, och min känsla är att det är ungt och gärna hade kunnat få ligga avsevärt längre.
Den andra som provar tycker rätt tid att att dricka nu.
I doften mörkare bär och sötare känsla än i smaken där det är rätt mycket lingon. Faten är tydliga, alkohol märks men inte störande.
Fylligt, komplext och med tydliga sandiga tanniner.
Jättetrevligt vin och önskar jag köpt många fler @399kr för 3 år sedan.
Tillhör mitt lilla menageri av storälskade producenter som jag nyligen slutat köpa.
Numer kostar de typ det dubbla och har förvandlats från prisvärd magi till överdyr corporate Storpotätssmörja med bibehållen kvalitetsnivå…
IMHO of course.

Men, visst är det underbara viner! Lytton Springs, Geyserville och Monte Bello CS….
 

LarsW

Medlem
Don Gonzalo Oloroso VOS
Inköpt 2019. Drack denna över nästan en vecka. Svingod!

Mängder med torkad frukt, ceder och en trevlig rökighet i näsan. Nästan, men bara nästan, lite för kramelliserat socker. Salt kött, salt vatten och salta oliver. Märker knappt alkoholen i doften.

Fernissat trä och umani i munnen. Massivt. Tungt. Nu kommer alkoholsötman med besked men det är fortfarande torrt!
Nötter, karamell, russin och torkad mango. Mörk choklad. Rostade noriblad. Gröna oliver med spad. And so on... Hittar nya smaker varje gång jag häller upp ett glas.

En eftersmak som varar en halv evighet.
Det är mycket vin per volym - vore svårt annars att få en halv flaska räcka 6 dagar.

96p. - avsevärt bättre än sist och en av de bästa sherry jag druckit- men så har flaskan legat på rygg i 4-5 år...
Glad jag har fler.

thumbnail_20240407_160849.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5870.jpeg

1998 Château Bouscassé Vieilles Vignes

Fortfarande bra med tanniner men enbart positiva sådana. Otroligt härligt grepp i munnen!
Det här är som förväntat, ett riktigt gott Tannatvin från Madiran av Alain Brumont.

Har dock fått ett hyfsat lågt betyg och ett ganska snävt drickfönster på CT. Inget nytt iofs. Nej, den här är magnifik även 2024 och borde ligga runt en 92-93p. Snålt räknat. Iallafall med mina preferenser. :cool:

Fint väder bjuder till grillad fläskkarré och älskvärd fransk potatissallad lite senare. Mums!
 
Toppen