Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Foley

Medlem
Just Brocards Chablis VV Sainte Claire uppskattade vi mycket för ett par år sedan, tyckte att det hade en gnutta rökighet som fungerade bra med tex aioli och räkor på en bit kex, men de senare årgångarna har inte charmat oss nämnvärt vilket, i kombination med galopperande prishöjning, har gjort att vi inte klunkat i oss lika mycket av vinet som förut. Det kanske är dags för ett återbesök snart igen låter det som.
Jag testade ett glas häromveckan av Brocard Chablis VV Sainte Clair 2022 och blev imponerad. Resten av sällskapet föredrog den sen mot Joseph Drouhin Pouilly-Vinzelles 2019, som jag annars har som mitt vita favoritvin (i prisklassen). Framförallt drack jag en Brocard Chablis VV Sainte Clair 1997 förra sommaren, på en vinbar i Båstad, som var grym. Decanter listade 2022 även som bästa värdeköp i deras genomgång av Chablis årgång 2022.
 

Attachments

  • IMG_4068.jpeg
    IMG_4068.jpeg
    61,4 KB · Visningar: 17

hooods

Medlem
Vilken "standardchampagne" är egentligen bäst?

Igår provade vi åtta non-vintage-champagner som alla är hyfsat lätta att få tag på. Provningen var blind och vinerna provades först för sig själva, och därefter till diverse tilltugg och maträtter. Alla viner ligger i ungefär samma prisintervall 500-600 kr, utom Clouet som är billigare, 350 kr, och den fula ankungen i detta sällskap, Krug, som kostar 1300 kr. Deltagarna kände inte till vilka champagner som ingick i provningen, och Krug:en var en slamkrypare, då den normalt spelar i en annan liga. Vinerna var:

NV André Clouet Champagne Grande Réserve Brut
NV Louis Roederer Champagne Collection 244
NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
NV Veuve Clicquot Champagne Brut
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée
NV Bollinger Champagne Special Cuvée Brut
NV Taittinger Champagne Brut Réserve
NV Moët & Chandon Champagne Brut Impérial


Visa bifogad bild 31710

Jag hoppar över detaljerade provningsanteckningar; eftersom det hela tog plats under en middag blev de ganska röriga. Men vi röstade om favoritviner och jumboplats. Resultatet var ganska överraskande:

På delad förstaplats: Moët & Chandon och Pol Roger, därefter Krug, och på en sorglig jumboplats hamnade Bollinger, som alla tyckte var svagast i uppställningen.

Överraskningen består i att när jag läste på lite inför provningen var de flesta recensenter ganska hårda i sin dom över Moët & Chandon, som här alltså hamnade på en delad förstaplats, och desto mer berömmande om Bollinger som hamnade sist. Jag har personligen alltid gillat NV Bollinger, men här var den helt klart en besvikelse. Nu kan ju även NV:er variera över åren och även flaskor kan variera, men vi var alla förvånade över Bollingers magplask. Att Pol Roger hamnade på prispallen var inte så förvånande, den gillas av recensenterna, men för Krug känns väl en tredjeplats som en nesa.

Hur som helst, en lärorik och kul middag. Det blir till att köpa mer Pol Roger och Moët i framtiden.
Som av en händelse dök denna upp i flödet. MW blindar storhusens standardbubbel. Intressant att jämföra. Lite OT men det får vara.

 

Bastardo

Medlem
Jag testade ett glas häromveckan av Brocard Chablis VV Sainte Clair 2022 och blev imponerad. Resten av sällskapet föredrog den sen mot Joseph Drouhin Pouilly-Vinzelles 2019, som jag annars har som mitt vita favoritvin (i prisklassen). Framförallt drack jag en Brocard Chablis VV Sainte Clair 1997 förra sommaren, på en vinbar i Båstad, som var grym. Decanter listade 2022 även som bästa värdeköp i deras genomgång av Chablis årgång 2022.
Tack för tipset, Foley!
Säljstart 22/3 2024 kl 10:00! Då ska jag försöka lägga vantarna på en flaska i alla fall. :) Har fått 90p på CellarTracker, räcker för mig. Särskilt när deras betyg brukar ligga lite i underkant.
 
IMG_2862.jpg


Fabien Coches Meursault-viner är en favorit i familjen så jag ropade hem ett gäng av hans Monthelie-flarror på Catawiki av ren nyfikenhet. Har hittills hunnit prova kommunvinet, så idag var det läge att dra fram en av 1er cruerna – Les Duresses 2021 – till laxen, risotton och den vita sparrisen.

Jämfört med byvinet är detta ett tydligt steg upp. En helt annan kropp och kvalitet. Jättefin citursfrukt, bra syra och en väldigt härlig ekton. Inte ”nya ekfat”-känslan, mer välintegrerat och bra motstånd till syran.

Den är inte alls lika opulent som Meursault-1er cruerna, snarare mer linjär men utan att för den sakens skull bli tråkig. Tämligen lång eftersmak. Tror den kan vinna en hel del på några år i källaren, det finns mer att hämta. Bra vin för pengarna!

Maten blev förövrigt topp, korslagda sparrisar till trots.
 

Attachments

  • IMG_2860.jpg
    IMG_2860.jpg
    55,6 KB · Visningar: 19
Last edited:
Antar att det var en blindprovning?

Vid ingen blindprovning jag varit med på har någonsin en 1er cru Bdx plockats ut som bästa vin. Det finner jag är fascinerande.
Det stämmer, det var en blindprovning. Ett par av oss visste vilka viner som var med på provningen men ingen visste i vilken ordning de serverades.
 

Pichon

Medlem
Som av en händelse dök denna upp i flödet. MW blindar storhusens standardbubbel. Intressant att jämföra. Lite OT men det får vara.
Vilken tajming! Och intressant att Herr Baum landar ganska nära de slutsatser vi drog, Moët är mycket bättre än väntat och Bollinger ställs i skamvrån.
 

matage

Medlem
MFW igår med Desirée Jaks och en grymt trevlig och välbalanserad meny.

Kvällens vinmässiga höjdpunkt var La Pèira En Damaisela Terrasses du Larzac -06

Vansinnigt kompakt och färgen i glaset drar åt blod/bläck.
Mjölkchoklad med mint, körsbär i sprit (Alladinasken), cassis och krossat grus och franska örter på näsan.
I gommen går de smakerna igen kombinerat med läder/borstad mocka, vitpeppar, slånbär och en anstrykning av thailändska kaffekarameller (Kopi?) och Kungen av Danmark(?!).
Riktigt tuffa tanniner fortfarande och lämnar tungan snustorr men med ett starkt sug efter ytterligare en sip.
Över tid kommer även rått kött och en hel del NordRhone-lika Syrah-vibbar.
Väldigt stort och kraftfullt men ändå elegant utan att bli svulstigt.

Sista skvätten fick stå i glaset en längre tid och bli lite för varm vilket svängde om vinet till lite klumpiga chark/medvursttoner.
Drick runt 18C till vilt eller lamm och en potatisgratäng med oförsvarligt mycket vitlök och ost så kommer du få en bra kväll!

Absolut ingen brådska att korka upp - baserat på den här flaskan håller det minst 5 kanske 10 år ytterligare och med potential för vidare utveckling...
.. men det är galet gott nu om man gillar stilen. Jag dricker uppenbarligen för lite Languedoc!


27A7E252-0BB8-46C0-993B-2712AD6DF669.jpeg

BD813973-EE40-4B95-8E0B-6110E240FD6E.jpeg
 
Last edited:

pinoten

Medlem
Vilken "standardchampagne" är egentligen bäst?
...

På delad förstaplats: Moët & Chandon och Pol Roger, därefter Krug, och på en sorglig jumboplats hamnade Bollinger, som alla tyckte var svagast i uppställningen.

Konstantin Baum hade en liknande provning igår där han kom till en liknande slutsats.


Gjorde själv samma experiment för ett år sedan (M&C, VC, Taittinger, Deutz, LR, Bollinger) där jag rankade LR först, och Taittinger och M&C på delad andra plats.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilken tajming! Och intressant att Herr Baum landar ganska nära de slutsatser vi drog, Moët är mycket bättre än väntat och Bollinger ställs i skamvrån.
En analys som hör hemma i detta gebit är antalet flaskor som respektive märke pumpar ut per år.
Finns det någon med koll på detta?
Ju fler flaskor - desto större batchvariation. Och Grand Marques pumpar ut en rävlarns massa puteller!
Samma märken, samma tid i en annan del av världen, med andra batcher, lär ge mycket annorlunda resultat.

Fö måste jag anmärka på Krug.
Det är ju generellt haussat. Och varje flaska "under par" finns det alltid ursäkter för. Det mänskliga psyket är ju funtat så att en omfattande investering hemskt gärna väljer "externa oturliga orsaker" hellre än "eget misstag" som anledning till att Grande Finale uteblev.

Fö verkar det ha varit en mycket trivsam provning :)
...och som en med ständigt svår provnignsabstinens önskar jag att jag hade varit med.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton ett fantastiskt roligt vin. Vitt från Portugal med mognad. Det är sannerligen inte varje dag!

Screenshot 2024-03-19 01.30.20.png
Screenshot 2024-03-19 01.32.12.png

2008 Adega de Pegões Vinho Regional Península de Setúbal Colheita Selecionada Branco, 91p

Vinet kostade en spottstyder då det släpptes och hälften av det idag.

----------------------------------------------------

Vid 16 års ålder visar den tydligt att det är ett vin som åldras väl.

Gul färg.
Doften är stor med ek, vita blommor och persika. Puritan och pockande.
I munnen är detta ett moget torrt vitt som är superbt vackert. Inte ett enda ruttet äpple syns till.

I munnen: Ett moget vitt och framstår vackert som en underbart väl ekbehandlad Condrieu eller Bgn med mognad. Det finns inga äpplen någonstans, och ingenting oangenämt som verkar avskräckande. Tvärtom: detta vin är ett renrasigt vin på sitt platå. Fantastiskt vackra vita blommor, persika, elegant ek, komplex, balanserad med M- syrlighet, fantastisk längd och renhet.

Första flaskan av två. Och jag är så glad att ha en flaska till!

Drickfönstret stänger sig, men jag skulle våga påstå åtminstone ytterligare 5 års symmetrisk förlängning.

----------------------------------------------------

Då jag inte har tid Googla fram och utvärdera information - och sannerligen varken förväntade mig något av detta vin eller hade några som helst förkunskaper, så frågade jag Chat GPT om hjälp. Notera att jag inte har någon minsta aning om Chat GPTs svar är vederhäftigt eller ej. Oavsett säger min nos och gom att detta är en välgjord vit Bgn med elegans i sin mognad. Så, om Chardonnay dominerar blandningen ser jag inga som helst bekymmer i att ge Chat GPT iaf en liten guldstjärna :cool:

"The Adega de Pegões Colheita Seleccionada Branco from the Península de Setúbal region in Portugal is a distinguished white wine known for its complexity and quality. This wine is a blend of several grape varieties, including Chardonnay (60%), Arinto (25%), and Antão Vaz (15%), which contribute to its distinctive taste profile. The wine is aged in American and French oak barrels and on lees for 3 months, enhancing its flavors and adding to its character.

The 2021 vintage of this wine is noted for being a bold and full-on style, with a pungent nose of roses and peach skin. It features intriguing notes of lavender and patchouli, backed up by a full and creamy texture. The wine contains 6.4g/L of residual sugar, contributing to a long and lush finish without overpowering sweetness. This blend includes native Portuguese varieties like Fernão Pires, Verdelho, Antão Vaz, and Arinto, along with a small proportion of Chardonnay. It's fermented and aged in American and French oak, which contributes to its rich character.

With a medium body and an alcohol content of around 13%, this wine is marked as dry and comes with a cork closure. It's described as the perfect companion to dishes like a salmon fillet with a creamy sauce or a soft cheese platter, suggesting its versatility and appeal as a food-friendly wine."


Två flaskor, så som de såg ut innan första ploppet.
...och sen så var de bara en!
Screenshot 2024-03-19 01.32.46.png
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vilken "standardchampagne" är egentligen bäst?

Igår provade vi åtta non-vintage-champagner som alla är hyfsat lätta att få tag på. Provningen var blind och vinerna provades först för sig själva, och därefter till diverse tilltugg och maträtter. Alla viner ligger i ungefär samma prisintervall 500-600 kr, utom Clouet som är billigare, 350 kr, och den fula ankungen i detta sällskap, Krug, som kostar 1300 kr. Deltagarna kände inte till vilka champagner som ingick i provningen, och Krug:en var en slamkrypare, då den normalt spelar i en annan liga. Vinerna var:

NV André Clouet Champagne Grande Réserve Brut
NV Louis Roederer Champagne Collection 244
NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
NV Veuve Clicquot Champagne Brut
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée
NV Bollinger Champagne Special Cuvée Brut
NV Taittinger Champagne Brut Réserve
NV Moët & Chandon Champagne Brut Impérial


Visa bifogad bild 31710

Jag hoppar över detaljerade provningsanteckningar; eftersom det hela tog plats under en middag blev de ganska röriga. Men vi röstade om favoritviner och jumboplats. Resultatet var ganska överraskande:

På delad förstaplats: Moët & Chandon och Pol Roger, därefter Krug, och på en sorglig jumboplats hamnade Bollinger, som alla tyckte var svagast i uppställningen.

Överraskningen består i att när jag läste på lite inför provningen var de flesta recensenter ganska hårda i sin dom över Moët & Chandon, som här alltså hamnade på en delad förstaplats, och desto mer berömmande om Bollinger som hamnade sist. Jag har personligen alltid gillat NV Bollinger, men här var den helt klart en besvikelse. Nu kan ju även NV:er variera över åren och även flaskor kan variera, men vi var alla förvånade över Bollingers magplask. Att Pol Roger hamnade på prispallen var inte så förvånande, den gillas av recensenterna, men för Krug känns väl en tredjeplats som en nesa.

Hur som helst, en lärorik och kul middag. Det blir till att köpa mer Pol Roger och Moët i framtiden.

Otroligt förvånande att M&C hamnar på första plats! Har de lagt om stilen och ökat kvaliteten helt de senaste åren? o_O Jag har gjort liknande övningar flera gånger på mousserande- eller champagnekurser (men inte de senaste åren) och det brukar aldrig slå fel att M&C framstår som väldigt medioker bredvid de flesta andra NV från respektabla hus (eller vettiga småodlare eller toppkooperativ). Den brukar vara "tekniskt välgjord" och ren i stilen men ha mycket mindre klassiska champagnetoner, d.v.s. mindre brödighet. Pol Roger däremot brukar alltid ha just de tonerna. Jag har hört från folk som provar ofta att Veuve Clicquot ska ha "steppat upp" kvaliteten på sin NV under senare år, men har inte hört motsvarande om M&C Brut Imperial. Bolly har väl gått lite upp och ner i kvalitet under åren. Roederer borde dock ha varit ett säkert kort?

Krug GC går inte alltid hem hos alla (i alla fall inte hos de som inte är utpräglade champagneopater) p.g.a. sin höga syra. Genom att sätta in en Krug bredvid genomgående "malo-producenter" (det vanliga för alla NV) så får man möjligen mest reda på hur deltagarna uppfattar blockerad malolaktisk jäsning? Då kan man ju ta en Lanson istället och komma undan billigare. ;)
 

Pichon

Medlem
Otroligt förvånande att M&C hamnar på första plats! Har de lagt om stilen och ökat kvaliteten helt de senaste åren? o_O Jag har gjort liknande övningar flera gånger på mousserande- eller champagnekurser (men inte de senaste åren) och det brukar aldrig slå fel att M&C framstår som väldigt medioker bredvid de flesta andra NV från respektabla hus (eller vettiga småodlare eller toppkooperativ). Den brukar vara "tekniskt välgjord" och ren i stilen men ha mycket mindre klassiska champagnetoner, d.v.s. mindre brödighet. Pol Roger däremot brukar alltid ha just de tonerna. Jag har hört från folk som provar ofta att Veuve Clicquot ska ha "steppat upp" kvaliteten på sin NV under senare år, men har inte hört motsvarande om M&C Brut Imperial. Bolly har väl gått lite upp och ner i kvalitet under åren. Roederer borde dock ha varit ett säkert kort?

Krug GC går inte alltid hem hos alla (i alla fall inte hos de som inte är utpräglade champagneopater) p.g.a. sin höga syra. Genom att sätta in en Krug bredvid genomgående "malo-producenter" (det vanliga för alla NV) så får man möjligen mest reda på hur deltagarna uppfattar blockerad malolaktisk jäsning? Då kan man ju ta en Lanson istället och komma undan billigare. ;)

Jag kan villigt erkänna att vi var lika förvånade att se M&C på prispallen som Herr Baum var i videon ovan. Både Pol Roger och Krug hade högre syra än M&C, och Pol Roger, Krug och Roederer (som kom på fjärde plats) var brödigare än M&C. Moët vann på sin smak, rik och balanserad, välintegrerade frukt, bra mousse, och längre eftersmak än många av konkurrenterna. Den satt ihop väldigt snyggt helt enkelt. Men när jag kollar recensioner (förvisso från 2021 och äldre) så får M&C ganska mycket stryk. De måste helt enkelt ha lyckas lyfta sin kvalitet de sista åren (eller kanske t.o.m. bara senaste året?).

Ingen av champagnerna i provningen var dålig, förutom Bollinger som var medioker. Krug, Pol Roger och Roederer vann några poäng till maten, med sina högre syror, men utan mat vann M&C (och Pol Roger). Resultatet kanske hade sett annorlunda ut om vi röstat efter maten, men då var den blinda delen redan avslutad.

När det gäller Krug-vana så kan ingen av deltagarna kalla sig expert, men personligen drack jag åtminstone ett halvdussin flaskor Krug förra året. Jag drack en Krug Edition 171eme förra veckan; den var mycket god, men inte särskilt intressant, så jag var lite besviken på den också; mest beroende på mina höga förväntningar, inte pga någon slags absolut kvalitetsbedömning (det var inte blint den gången). Å andra sidan var ett av de bästa viner jag drack överhuvudtaget under 2023 en Krug -96. Helt underbar! Så inget ont om Krug.

Det som stod ut med halvflaskan Krug i den här provningen var en en ganska dominerande fatton, lite träighet, och ganska mycket fat i smaken, mest av alla viner i provningen. Men vinet var inte defekt (det kom ju trots all på tredje plats) och jag kommer inte tacka nej till fler flaskor Krug NV. Med tanke på att Krug är 4x dyrare än de övriga champagnerna i uppställningen så har den lite att leva upp till dock.

Vi kommer förmodligen göra om det här. Mer än åtta champagner vid middagsbordet hade varit en logistisk utmaning, men Henriot, Deutz, Piper-Heidsieck, Palmer, Billecart-Salmon, m fl ska få sin chans de också.
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Jag kan villigt erkänna att vi var lika förvånade att se M&C på prispallen som Herr Baum var i videon ovan. Både Pol Roger och Krug hade högre syra än M&C, och Pol Roger, Krug och Roederer (som kom på fjärde plats) var brödigare än M&C. Moët vann på sin smak, rik och balanserad, välintegrerade frukt, bra mousse, och längre eftersmak än många av konkurrenterna. Den satt ihop väldigt snyggt helt enkelt. Men när jag kollar recensioner (förvisso från 2021 och äldre) så får M&C ganska mycket stryk. De måste helt enkelt ha lyckas lyfta sin kvalitet de sista åren (eller kanske t.o.m. bara senaste året?).

Ingen av champagnerna i provningen var dålig, förutom Bollinger som var medioker. Krug, Pol Roger och Roederer vann några poäng till maten, med sina högre syror, men utan mat vann M&C (och Pol Roger). Resultatet kanske hade sett annorlunda ut om vi röstat efter maten, men då var den blinda delen redan avslutad.

När det gäller Krug-vana så kan ingen av deltagarna kalla sig expert, men personligen drack jag åtminstone ett halvdussin flaskor Krug förra året. Jag drack en Krug Edition 171eme förra veckan; den var mycket god, men inte särskilt intressant, så jag var lite besviken på den också; mest beroende på mina höga förväntningar, inte pga någon slags absolut kvalitetsbedömning (det var inte blint den gången). Å andra sidan var ett av de bästa viner jag drack överhuvudtaget under 2023 en Krug -96. Helt underbar! Så inget ont om Krug.

Det som stod ut med halvflaskan Krug i den här provningen var en en ganska dominerande fatton, lite träighet, och ganska mycket fat i smaken, mest av alla viner i provningen. Men vinet var inte defekt (det kom ju trots all på tredje plats) och jag kommer inte tacka nej till fler flaskor Krug NV. Med tanke på att Krug är 4x dyrare än de övriga champagnerna i uppställningen så har den lite att leva upp till dock.

Vi kommer förmodligen göra om det här. Mer än åtta champagner vid middagsbordet hade varit en logistisk utmaning, men Henriot, Deutz, Piper-Heidsieck, Palmer, Billecart-Salmon, m fl ska få sin chans de också.
Kanske skulle en Bérêche Brut Réserve kunna ersätta Krug vid nästa omgång?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20240319_145101553.PORTRAIT~2.jpg

2021 Bruno Thierry G.S.M., 80p
Banalitet.
Men, en gåva från en högt älskad, stark, kendo sensei. Till honom kommer jag lovorda det som räknas som kvalitet i Japan: "Easy drinking". Blir ingen lögn och harmonin understryks.

Liv, objektivitet och harmoni. Vacker mix 🫣
 

Pichon

Medlem
audoin_marsannay_2020.jpeg


Tisdagsbourgognen blir en 𝟮𝟬𝟮𝟬 𝗗𝗼𝗺𝗮𝗶𝗻𝗲 𝗖𝗵𝗮𝗿𝗹𝗲𝘀 𝗔𝘂𝗱𝗼𝗶𝗻 𝗠𝗮𝗿𝘀𝗮𝗻𝗻𝗮𝘆 𝗔𝘂 𝗖𝗵𝗮𝗺𝗽 𝗦𝗮𝗹𝗼𝗺𝗼𝗻 𝗕𝗹𝗮𝗻𝗰. Efter att initialt chocka näsan med en käftsmäll av brinnande tändsticka, något som snabbt luftas bort, så doftar vinet, inte förvånande, vit bourgogne. Citrus, mogna gula äpplen, mineral, smörkola, lite honung. En tjusig och typisk doft. Smaken är rik och munfyllande, med en härlig energisk syra som sätter igång saliverandet. Bra längd på den kryddiga eftersmaken. Dricks bra nu, men några år i källaren kommer absolut inte skada. Utmärkt! 92-93p
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5820.jpeg

2020 Domaine Jean Fournier Marsannay Clos du Roy

En bourgogne som går åt det lite kralligare hållet. Körsbär, hallon-lakrits, parfymerad blommighet, syrliga lingon och med lite tid så kommer det även fram lite jordiga dag. Känns lite ung idag men här finns en liten angenäm kärvhet i smaken som blir intressantare för varje sipp. Smaskigt!

Första gången jag dricker Jean Fournier men förmodligen inte sista.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20240322_012316929.PORTRAIT.jpg


Men! Ser man på! En PN som både hustrun och jag gillar. Det vet jag inte ens om det någonsin hänt förut.

2016 Le Duc Noir, Pinot Noir, Sonoma, 92p
Lätt färg, röd.
Nosen är vackert PN-parfymerad av rena toner av lila frukt.
I munnen är detta ett cold-clime med elegant konstitution, transparent med perfekt balans och spänning där mineraliteten kan skina. Som en riktigt bra PN från NZ eller Österrike.

Tung flaska, lätt prislapp.

Bond förhåller sig dock fortsatt skeptisk mot PN.
 
Toppen