Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 32151Länge sedan jag gjorde ett inlägg i gruppen men fick lite feeling. Öppnade en flaska Alheit Cartology 2015 i sommarhettan, med ganska lågt ställda förväntningar då den förra som öppnades (ca 2019) inte kändes speciellt kul, kanske för ung tänkte jag då med tanke på den höga syran, och det visade sig vara helt riktigt.

Nu nio år har den blommat ut och kan nog vara på topp. Härlig yppig tropisk frukt med persika och mango balanserat med bitig grillad citron och stram mineraltet. Har alla drag av en Chenin Blanc men jag skulle nog kunna misstagit denna för en Chardonnay blint. Inte illa för en relativt enkel SA. En att köpa och se till att lagra ordentligt! Typ 90-91 p idag.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Carinasomm , @David Bauman , @Fredrik L , @Lennart , @Ola Holmgren , @Patrik Sellin , @StefanAkiko , @Silex och @vintomas . Temat var "gammalt som gatan" med fri tolkning:
Flight 0.jpg

Kalibrering:
1996 Domaine Bernard Reverdy Sancerre: Trots färgen var det ingen som gissade att det var en Rosé.

Flight 1.jpg

Flight 2:
1982 J J Renaud Vouvray Pétillant Blanc de Blancs 3 röster
1990 Château Couhins-Lurton Blanc 0 röster
2006 Château La Louvière Blanc 4 röster
1967 Château Couhins-Lurton Blanc 0 röster
1995 Longridge Chardonnay Stellenbosch 3 röster
2003 Tyrrell's Sémillon Vat 1 0 röster
Extremt svårt att sätta de vita Bordeauxerna. De flesta hade La Louvière som riesling. @Fredrik L vågade dock stå emot grupptrycket och satte den som Bordeaux - stor applåd. Alla satte Renaud i Champagne.

Flight 2.jpg

Flight 2:
1968 Bertani Amarone della Valpolicella Classico 2 röster
1970 R. López de Heredia Rioja Gran Reserva Viña Tondonia 3 röster
1979 Raimole? Barbaresco (otydligt vad det står på etiketten) 4 röster
1986 Mastroberardino Taurasi Radici 1 röst

Flight 3.jpg

Flight 3:
1975 Renato Ratti Barolo Marcenasco 2 röster
2001 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 4 röster
1961 Francesco Rinaldi e Figli Barolo 0 röster
1947 Luigi Pistone Barolo Riserva 3 röster
1979 E Chevalier & fils Côtes du Rhône 1 röst
Francesco Rinaldi e Figli var nog inte helt ok

Flight 4.jpg

Flight 4:
1989 Château Ducru-Beaucaillou 3 röster
1962 Château Pavie Macquin 2 röster
1958 Fossi Chianti Classico 4 röster
1934 Viuva José Gomes da Silva & Filhos Colares 1 röst

Flight 5.jpg

Flight 5:
1945 Moulin Touchais Anjou Blanc 2 röster
1950 Château Rombeau Rivesaltes 5 röster
 

Akimchik

Medlem
IMG_0508.jpeg
IMG_0509.jpeg
IMG_0506.jpeg
IMG_0507.jpeg

En sån där oförglömlig kväll då man fick testa idoler i ikoniska årgångar. Helt otroliga pjäser. 82 marg var väl svagast och jag skrev ändå ner 93 poäng i mobilen vid 03:00.

Tankarna efter en sån här kväll är svåra att samla, en del pga den mängd man fick i sig och en del pga det ej var ett sånt tema då vi skrev noter eller så.

En annan tanke är att vi hade en magnum latour 10 också som var ett steg bättre än i vanligt format, not till mig själv; ”jag föredrar yngre bdx än vad jag trodde innan”.

Väldigt trevligt att få se hur vinerna utvecklades under kvällens gång också.

Detta kommer jag aldrig glömma. Plus så otroligt gott med bra merlot.
 

LeChat

Medlem
Gårdagens BYOB med @Carinasomm , @David Bauman , @Fredrik L , @Lennart , @Ola Holmgren , @Patrik Sellin , @StefanAkiko , @Silex och @vintomas . Temat var "gammalt som gatan" med fri tolkning:
Visa bifogad bild 32154
Kalibrering:
1996 Domaine Bernard Reverdy Sancerre: Trots färgen var det ingen som gissade att det var en Rosé.

Visa bifogad bild 32155
Flight 2:
1982 J J Renaud Vouvray Pétillant Blanc de Blancs 3 röster
1990 Château Couhins-Lurton Blanc 0 röster
2006 Château La Louvière Blanc 4 röster
1967 Château Couhins-Lurton Blanc 0 röster
1995 Longridge Chardonnay Stellenbosch 3 röster
2003 Tyrrell's Sémillon Vat 1 0 röster
Extremt svårt att sätta de vita Bordeauxerna. De flesta hade La Louvière som riesling. @Fredrik L vågade dock stå emot grupptrycket och satte den som Bordeaux - stor applåd. Alla satte Renaud i Champagne.

Visa bifogad bild 32156
Flight 2:
1968 Bertani Amarone della Valpolicella Classico 2 röster
1970 R. López de Heredia Rioja Gran Reserva Viña Tondonia 3 röster
1979 Raimole? Barbaresco (otydligt vad det står på etiketten) 4 röster
1986 Mastroberardino Taurasi Radici 1 röst

Visa bifogad bild 32157
Flight 3:
1975 Renato Ratti Barolo Marcenasco 2 röster
2001 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 4 röster
1961 Francesco Rinaldi e Figli Barolo 0 röster
1947 Luigi Pistone Barolo Riserva 3 röster
1979 E Chevalier & fils Côtes du Rhône 1 röst
Francesco Rinaldi e Figli var nog inte helt ok

Visa bifogad bild 32158
Flight 4:
1989 Château Ducru-Beaucaillou 3 röster
1962 Château Pavie Macquin 2 röster
1958 Fossi Chianti Classico 4 röster
1934 Viuva José Gomes da Silva & Filhos Colares 1 röst

Visa bifogad bild 32159
Flight 5:
1945 Moulin Touchais Anjou Blanc 2 röster
1950 Château Rombeau Rivesaltes 5 röster
Härlig provning!
Någon som har lust att sammanfatta lite tankar och slutsatser om de röda vinerna ni drack?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 32162Visa bifogad bild 32163Visa bifogad bild 32160Visa bifogad bild 32161
En sån där oförglömlig kväll då man fick testa idoler i ikoniska årgångar. Helt otroliga pjäser. 82 marg var väl svagast och jag skrev ändå ner 93 poäng i mobilen vid 03:00.

Tankarna efter en sån här kväll är svåra att samla, en del pga den mängd man fick i sig och en del pga det ej var ett sånt tema då vi skrev noter eller så.

En annan tanke är att vi hade en magnum latour 10 också som var ett steg bättre än i vanligt format, not till mig själv; ”jag föredrar yngre bdx än vad jag trodde innan”.

Väldigt trevligt att få se hur vinerna utvecklades under kvällens gång också.

Detta kommer jag aldrig glömma. Plus så otroligt gott med bra merlot.
var romanee contin något att ha då ?:cool:
 

Akimchik

Medlem
var romanee contin något att ha då ?:cool:
Haha jo tack. Det är något helt annat varje gång jag fått chansen att smaka. Speciellt hur den känns i munnen. Doften på Petrus kanske är något mer mystisk och sexig men Romane Contin är alltid i en egen klass för mig iaf! Men det krävs ju att man gillar Pinot då, men vem gör inte det?
 
IMG_3402.jpeg


Giro d’Italia-avslutning med Bourgogne i glaset!

Benjamin Lerouxs kommun-Pommard från 2018 är en maffig, kryddig historia. Vitpeppar och ceder i doften, mörk frukt med en hel del muskler i smaken. Komplex med välintegrerade tanniner och syra. Även om den kanske är något kort så är den så bra att det sjunger i kolfiberfälgarna när Di2:an tvingas upp på högsta växeln. 92–93p i min bok.

Extra kul att Jonathan Milan / Lidl-Trek tar poängtröjan, för andra året på raken, efter tre etappsegrar.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Måndagsprovning med temat "Pouilly-Fuissé premier cru":
måndagsprovning maj 2024.jpg

2022 Domaine Saumaize-Michelin Pouilly-Fuissé Premier Cru La Maréchaude 1 röst
2022 Eric Forest Pouilly-Fuissé Premier Cru Les Crays 1 röst
2021 Jessica Litaud Pouilly-Fuissé Premier Cru Sur la Roche 1 röst
2022 Domaine Trouillet Pouilly-Fuissé Premier Cru Aux Chailloux 1 röst
2022 Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Premier Cru Vers Cras 2 röster
2021 Château des Quarts Pouilly-Fuissé Clos de Quarts Aux Quarts Premier Cru 0 röster
Smaken är som baken... men det var jämn kvalitet rakt över. De två 2021-orna var på pappret bättre, eller i alla fall lite dyrare, än 22-orna. Initialt var de dock stramare och inte lika publikfriande som sina yngre syskon. Med tiden, efter omröstningen, växte dock båda och det är helt klart att det finns bra potential i de vinerna.
 

katho27

Medlem
20019 Henri Giraud Coteaux Champenois Croix Courcelles.

IMG_7916.jpg

En doft att dö för, ren och klar med fjällbäck, äpple, vanilj, citron.
Hög syra, ren och klar, blommade successivt ut efter dekantering.
Citron, persika, fin ek, en gnutta smör, komplex och föränderlig beroende på mat.

Kan ha varit föremål en viss halo-effekt beroende på tillfälle och omständigheter i övrigt, men oj vilken vinupplevelse.
 

LeChat

Medlem
IMG_6073.jpeg

2017 Domaine Charles Audoin Marsannay Au Champ Salomon

Har inte så mycket erfarenhet av 2017 från Bourgogne tidigare men denna är bra. Här finns mycket av det jag förväntar mig att hitta i en god och relativt billig bourgogne. God parfymerad frukt, fina mineral, bra syra och angenäma jordiga inslag. Kanske att de eleganta dragen kunde varit mer framträdande men då känns det samtidigt som man sitter och letar efter brister. För det är ingen klumpig eller rustik pinot.
Tycker att den håller hög kvalitet och har intressanta och komplexa aromer. En aningen fatvanilj sticker fortfarande ut, men inget som stör. Annars väldigt trevlig drickfas där ungdomlig energi möter begynnande mognadskomplexitet. Smaskigt!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade tänkt ge mig i kast med att sammanfatta rödvinerna från Gamla Som Gatan provningen hos Patrik och Carina i lördags, men tiden räcker inte riktigt till då jag är i Lund med hektiskt schema: keynote, panel, middag och en massa åtaganden. Hade ju tänkt mig en vända till Grand och en afton med lundagänget... Men, vad är väl en bal på slottet?

Hypoteket var dock fantastiskt bra, även om de hårda väggarna och taket gjorde det nästintill omöjligt föra dialoger.

[ Utan foto för en gångs skull. ]

2022 Domaine Boyar Mavrud Cabernet Franc, 91p

Har kollat, detta finns på Systembolaget.

Mörksvart.
Ung fruktstinn nos åt det mörkare hållet med underbara toner av lingonsylt och smör (bara palten som saknas!)
I munnen är det rejäla tanniner från solmogna druvor. Det är välvinifierat och en skön upplevelse. Komplext, lovande och rejält gott. Balans och längd motsvarar lätt 90+.

Bulgarien: Årets 22:a vinland med kvallavin.

Skadar inte att ha några fler av dessa fantastiska kap i källaren. Hoppas de finns i Umeå på fredag.
 

buteljen

Medlem
BYOB at my place 🤩. As usual great friends and great wines 🥂.

IMG_5694.JPG

2012 Louis Roederer Cristal (Mitt vin)
Var på ett strålande humör. Fantastiskt bra med en energi och nerv som gör den till en fröjd att dricka. Blev WOTN. Har druckit 2012 några gånger tidigare och den har levererat på topp varje gång.

2019 Sine Qua Non Distenta White I (Mitt vin)
Makalös koncentration, en otrolig impact och mycket av allt. Det hände saker hela tiden i glaset och i strupen. Superlång finish. Det är så otroligt roligt att dela sådana här viner med likasinnade som fattar vad det handlar om.

1987 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut
Underbara tertiära noter i perfekt balans med kropp och syra. Kola, honung, mandelmassa, rök, kaffe, choklad i en härlig kompott.

2016 Elio Altare Langhe Barbera Larigi
Hur kul att prova en Barbera med den här kvaliteten? Ingen var på rätt spår i gissningarna. Superschysst.

2020 Le Petit Cheval Bordeaux Blanc
Yey, Cheval Blancs vita - check. Mycket elegant men behöver mer tid för att utvecklas.

1982 Faiveley Corton-Clos des Cortons Faiveley
Tegelfärgat med stor doft av mosade jordgubbar, läder, tobak. Tyckte mig känna en hel del grafit så var inne på Bx. Någon var inne på Côte Rotie. Men det var en ljuvlig Pinot!

2011 Marc Sorrel Hermitage Blanc Les Rocoules
Koncentrerad aprikos, lakrits, kryddor, blommig. Full body, lite fet med lite bittert avslut. Saknar kanske lite koncentration men växte i glaset under kvällen.

2013 Turley Zinfandel Dragon Vineyard
Roligt när en Zinfandel-förnekare i gänget inte känner att det är en Zin i glaset!! Mycket välgjort och gott. Sval känsla, bra finish.

2020 Maison Skyaasen Pommard
Helt ny micro-négoce för mig. Skall tydligen vara up and coming?? Stor koncentration i glaset men var lite all over the place just nu. Fin potential. Kul att prova och ha på radarn. Någon som provat?

1995 Josmeyer Pinot Gris Sélection de Grains Nobles
Tråkigt nog inte helt ok.
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
BYOB at my place 🤩. As usual great friends and great wines 🥂.

Visa bifogad bild 32183
2012 Louis Roederer Cristal (Mitt vin)
Var på ett strålande humör. Fantastiskt bra med en energi och nerv som gör den till en fröjd att dricka. Blev WOTN. Har druckit 2012 några gånger tidigare och den har levererat på topp varje gång.

2019 Sine Qua Non Distenta White I (Mitt vin)
Makalös koncentration, en otrolig impact och mycket av allt. Det hände saker hela tiden i glaset och i strupen. Superlång finish. Det är så otroligt roligt att dela sådana här viner med likasinnade som fattar vad det handlar om.

1987 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut
Underbara tertiära noter i perfekt balans med kropp och syra. Kola, honung, mandelmassa, rök, kaffe, choklad i en härlig kompott.

2016 Elio Altare Langhe Barbera Larigi
Hur kul att prova en Barbera med den här kvaliteten? Ingen var på rätt spår i gissningarna. Superschysst.

2020 Le Petit Cheval Bordeaux Blanc
Yey, Cheval Blancs vita - check. Mycket elegant men behöver kanske lite mer tid för att utvecklas ytterligare några snäpp.

1982 Faiveley Corton-Clos des Cortons Faiveley
Tegelfärgat med stor doft av mosade jordgubbar, läder, tobak. Tyckte mig känna en hel del grafit så var inne på Bx. Någon var inne på Côte Rotie. Men det var en ljuvlig Pinot!

2011 Marc Sorrel Hermitage Blanc Les Rocoules
Koncentrerad aprikos, lakrits, kryddor, blommig. Full body, lite fet med lite bittert avslut. Saknar kanske lite koncentration men växte i glaset under kvällen.

2013 Turley Zinfandel Dragon Vineyard
Roligt när en Zinfandel-förnekare i gänget inte känner att det är en Zin i glaset!! Mycket välgjort och gott. Sval känsla, bra finish.

2020 Maison Skyaasen Pommard
Helt ny micro-négoce för mig. Skall tydligen vara up and coming?? Stor koncentration i glaset men var lite all over the place just nu. Fin potential. Kul att prova och ha på radarn. Någon som provat?

1995 Josmeyer Pinot Gris Sélection de Grains Nobles
Tråkigt nog inte helt ok.
Fin provning! Druckit skyaasen pommard vid två tillfällen instämmer på det du skriver med stor koncentration men samtidigt lite oprecist. Andra gången var det rätt slutet, främst var aromatisken snål och smaken var mer södra Rhône. Inte något jag kommer jaga efter då jag personligen går igång mer på annat. Det som dock var lite förvånande var att jag vid ena tillfället sparade halva flaskan, satte i kork och in i skafferiet och flera veckor senare när jag märkte att jag glömt bort det i skafferiet och tänkte först slänga det så hällde jag upp ett glas och det var då gott och i princip oförändrat från när jag drack det veckor tidigare. Kan ej säga jag upplevt likande med något annat vin.
 
Själv smuttade jag på Alheits Hereafter here (2021) i helgen. Jag instämmer med föregående talare om att det märks att det är en bra vinmakare, då även deras enklare viner håller riktigt hög klass! Även här finns flinta och tändsticka i doften, kombinerat med stenfrukter och någon slags citruszest. Mycket snyggt vin med tanke på prislappen! Rätt hög syra, lätt sälta och läcker frukt. Salivproduktionen går igång när jag minns hur vinet smakade! Passade utmärkt till en bit lagrad getost före maten.
IMG_6452.jpeg


2021 Alheit Hereafter here
Kan väl instämma i den noten. Just Hereafter Here upplevde jag dock lite mer oförlöst än Hemelrand var. Lite mer tid behövs men överlag välgjort och väldigt gott. Alheit har helt klart hittat hem till årliga inköp.
 

Vingubben

Medlem
IMG_5463.jpeg


Domaine Perréol, Saint-Joseph, Châtelet 2019

Senast provat 2022 och då var det rätt nära en sågning. Idag är det en helt annan pjäs. Rätt mycket stall vilket är relativt ovanligt för Norra Rhone, men bara positivt då det är på rätt sida gränsen. Pepprig i både doft och smak, och det är fullt med mörka bär och skogstoner. Finns också en syrlig körsbärston som påminner om nebbiolo. Inte riktigt vad jag förväntar mig från Norra Rhone men helt klart ett bra vin. 88p
 

Wintermute

Medlem
Agusti Torreli Kripta 2015

Snygg och högprofilerad flaska. I intervjuer har jag läst att Agusti är noga med att det inte är champagne. Men det är i farans riktning att jämföra ett bubbel som kostar mer är 600 för en halvmagnum med just champagne.
Såtillvida tycker jag att den saknar frukt, längd och komplexitet. Visst är den trevlig, men inte uppenbart trevligare än en bättre Cava för halva pengen.
 

LeChat

Medlem
IMG_6101.jpeg

2020 Domaine de Montcalmes Terrasses du Larzac

Blev idag sugen på lite ung frukt och sydfranska druvor.
Detta vin är relativt nytt för mig och jag har bara druckit det en gång tidigare, då i årgång 2019.
Det är en klassisk GSM men jag har inte koll på hur andelen druvor ser ut.

Initialt ungdomlig doft med bl.a. körsbär, mjölkchoklad och hasselnötter. Men efter en vända i karaffen så tilltar den i komplexitet och ger bl.a. lite mörka, skitiga toner som ger aromerna ett mera vuxet uttryck.

Smaken är relativt ung med smaskig frukt, frisk syra och medgörliga tanniner. Ganska elegant och bra balanserat. Viss komplexitet finns, men annars relativt outvecklad. Hallon och salmiaklakrits sticker ut.
Gott välgjort vin med utvecklingspotential.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB at my place 🤩. As usual great friends and great wines 🥂.

Visa bifogad bild 32183
2012 Louis Roederer Cristal (Mitt vin)
Var på ett strålande humör. Fantastiskt bra med en energi och nerv som gör den till en fröjd att dricka. Blev WOTN. Har druckit 2012 några gånger tidigare och den har levererat på topp varje gång.

2019 Sine Qua Non Distenta White I (Mitt vin)
Makalös koncentration, en otrolig impact och mycket av allt. Det hände saker hela tiden i glaset och i strupen. Superlång finish. Det är så otroligt roligt att dela sådana här viner med likasinnade som fattar vad det handlar om.

1987 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut
Underbara tertiära noter i perfekt balans med kropp och syra. Kola, honung, mandelmassa, rök, kaffe, choklad i en härlig kompott.

2016 Elio Altare Langhe Barbera Larigi
Hur kul att prova en Barbera med den här kvaliteten? Ingen var på rätt spår i gissningarna. Superschysst.

2020 Le Petit Cheval Bordeaux Blanc
Yey, Cheval Blancs vita - check. Mycket elegant men behöver mer tid för att utvecklas.

1982 Faiveley Corton-Clos des Cortons Faiveley
Tegelfärgat med stor doft av mosade jordgubbar, läder, tobak. Tyckte mig känna en hel del grafit så var inne på Bx. Någon var inne på Côte Rotie. Men det var en ljuvlig Pinot!

2011 Marc Sorrel Hermitage Blanc Les Rocoules
Koncentrerad aprikos, lakrits, kryddor, blommig. Full body, lite fet med lite bittert avslut. Saknar kanske lite koncentration men växte i glaset under kvällen.

2013 Turley Zinfandel Dragon Vineyard
Roligt när en Zinfandel-förnekare i gänget inte känner att det är en Zin i glaset!! Mycket välgjort och gott. Sval känsla, bra finish.

2020 Maison Skyaasen Pommard
Helt ny micro-négoce för mig. Skall tydligen vara up and coming?? Stor koncentration i glaset men var lite all over the place just nu. Fin potential. Kul att prova och ha på radarn. Någon som provat?

1995 Josmeyer Pinot Gris Sélection de Grains Nobles
Tråkigt nog inte helt ok.
Turley's zinfandeller (inte systerns, för de tål att förnekas!) är magiska. Har anvjutit flera Rattlesnake Acres och andra med stor behållning. Lokalt anses de som oändliga, som aldrig kommer dö. Men, åtskilliga årgångar har passerat ättestupan...

Spännande provning!
På önskelistan stod att avnjuta en afton med Lundaiterna och en afton på Grand. Men, det rymdes tycärr inte förra veckan. Men, fler opportunities kommer!
 
Toppen