Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2020 Francois Villard Crozes-Hermitage

Veritas OW syrah; rökt chark, välrökt till och med, björnbär, aning målarfärg.

Munnen; viss strävhet, aning eldigt stick (13%), liten beska och sedvanlig blodgrape i kvalitets-Crozes.

StandArt; lite mer målarfärg och färre björnbär (som förmodligen är fysiskt mindre också), tydlig rökt chark och känsla i doften av att det finns beska i vinet.

Munnen; lite snällare upplevelse än i Veritas, mer utslätade intryck/markörer, men blodgrapen finns där tillsammans med krossad vitpeppar.

Bra vin till kvällens grillade ryggbiff med vitlökssmör samt tärnade mjöliga ugnsrostade pärer (missade sorten, men de var från Gotland)

Senare i StandArt; lite torr (tack och lov) och dammig wellpapp dyker upp i doften, tätt följd av syrénbuske som precis vikt in sig för natten, dvs den tidigare påtagliga doften är avklingande. I munnen lite eldigare, rivigare, beskare och lite mer bångstyrig (dvs rustik) än tidigare.

Och i Veritas OW syrah; rökt chark, krossad svartpeppar, björnbär och mineraler, typ snustorr och dammig grusväg. Känns eldigare i näsan än i StandArt. Viss blodgrape kan anas. Eller mer korrekt; blodgrapezest. Munnen; fin, syrlig, viss strävhet, mer krossad vitpeppar än ren blodgrape även om den finns med i bakgrunden.

Jäklar, det här är ju som väntat gott och bra och klådan i köpfingret visar inga tecken på att klinga av även om intrycket är lite mer syltsaftigt (som Kalifornien minus överdrift) än ”krossad vitpeppar, rökt chark, mogna björnbär, et puis?” Ett annat glas kanske gör susen, men det blir fler tillfällen att undersöka.

IMG_3739.jpeg

Alltså, man vill ju hälla upp lite till, men det är ju läggdags. Å andra sidan tog äldsta dotterns lag silver i Riksfyran så då får föräldrarna fira lite extra sägs det.
 

Magikern

Medlem
Krascher trockenbeerenauslese noble reserve nv

Doft: Mycket honung och sauterneskaraktär. Ungt men mycket lovande baserat på doften.
Attack: honung, muskötnöt, torkad frukt och natursocker i mängder. Intensiteten är mer än vad man räknat med.
Mellansmak: Samma toner men bättre. Syran hade kunnat vara lite högre men vinet är ganska fylligt.
Eftersmak: Mycker socker och honung men även lite kryddor avsedda för bakverk. Rätt lång och trevlig.

Detta är ett riktigt lovande vin. 92+ hade nog många på forumet kunnat sätta utan att blinka. redan idag och det gör även jag, :)
 

The Wall

Medlem
Krascher trockenbeerenauslese noble reserve nv

Doft: Mycket honung och sauterneskaraktär. Ungt men mycket lovande baserat på doften.
Attack: honung, muskötnöt, torkad frukt och natursocker i mängder. Intensiteten är mer än vad man räknat med.
Mellansmak: Samma toner men bättre. Syran hade kunnat vara lite högre men vinet är ganska fylligt.
Eftersmak: Mycker socker och honung men även lite kryddor avsedda för bakverk. Rätt lång och trevlig.

Detta är ett riktigt lovande vin. 92+ hade nog många på forumet kunnat sätta utan att blinka. redan idag och det gör även jag, :)
Ja, den där är väldigt trevlig! Det är inte varje dag man dricker welschriesling som är utspädd med traminer och chardonnay.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Sabelli-Frisch Mariedam Stampede Vineyard White Zinfandel 2021
Betar av de sista av förra årets flaskor. Tydligare ek nu och mer dämpade frukter och bär. Fortfarande enastående bra, jämfört med bassortimentets roséerbjudande, men jag upplevde den som ett ytterligare hack bättre förra året.
Ja, det är nog inget att spara på i årtionden. Direktpressad, så inte nån skaltid att stila med , så inte så himla mycket tanniner att bygga på. Och Zin är ju även som röd inte alltid så himla tanninrik.

Om jag inte minns fel så har SB den nyare 22:an. Den har inget ekfat alls (21:an hade bara ett enda ekfat, så kanske bara 25% influens).
 
Firade lite ikväll med min gamle far. Jag har varit under cancerbehandling och idag fick jag veta att behandlingen till 99% har lyckats

Jag öppnade min enda australiensare som fanns i källaren, en Penfolds RWT Shiraz 2006. En flaska som jag måste köpt på någon arbetsresa runt 2010. Mina fördomar om vin från Australien gjorde att jag serverade denna till ostar. Men vi insåg snabbt att detta vinet var alldeles för bra för att paras med Roquefort, så farsan hämtade upp en vendange tardive från Weinbach istället som ostvin.

Sen satt vi i sista kvällsvärmen och smuttade på Penfolds. Jag hade inte sagt ett ljud om Australien och farsan var helt inne på norra Rhône. Hela situationen var så perfekt att det är svårt att sätta poäng. Men ett väldigt bra vin var det och så ”europeiskt” att jag nog också kunnat bli lurad upp på läktaren.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tisdagspizza. Njöt av några glas till pizzan och resten till en två timmars film. Ett mycket trevligt njutarvin. Årets tredje Barbaresco visar det helt klart: vi dricker på tok för lite av denna magi! Trenden är inte mer spännande än 2-3 flaskor per år.


PXL_20240522_005642349.PORTRAIT.jpg


1999 Fontanafredda Barbaresco Coste Rubín, 93 p

Fontanafredda var min inkörsport till Barolo genom två flaskor riktigt bra Lazzarito och La Rosa någon gång under det glada 80-talet. Huset grundades 1878 av den italienska kungafamiljen. Det var Kung Victor Emmanuel II av Italien, som köpte egendomen åt sin älskarinna Rosa Vercellana, känd som "Bela Rosin". Sedan 1878 har det varit ett ledande namn inom vinproduktion i Piemonte. Vingårdarna ligger i hjärtat av UNESCO-världsarvet Langhe och är känt för sin historiska bergochdalbana vad gäller kvalitet.

Under de senaste åren har Fontanafredda hoppat på den underliga mupptrenden och religionen: biodynamisk odling. Med nedgrävda kohorn och observation av månens faser anser man sig numer producera bättre viner än någonsin tidigare.

Denna flaska då:
Ytterligare ett utmärkt argument för varför det är så värt det att ha en vinkällare!

Korken i utmärkt skick med endast 20% blödning, men smulade sig rätt mycket. Insidan av halsen behövde därför nogrann torkning.

Mogen, tegelröd och vacker transparent färg.

På nosen påminner den om en torr, fin dag i en höstig skog, helt utan inslag av svamp. I doften finns mognad och kryddiga blommor, dock varken violer eller rosor.

I munnen är detta en skön upplevelse. Tanninerna är fortfarande närvarande och bidrar till en elegant och vacker smakupplevelse. Vinet är långt, smalt, intensivt och välbalanserat med en rik smakpalett. En klassisk Barbaresco! Tidigare kan vinet ha varit fylligare (tidigare smaknoter på CT antyder det), men precis som med alla andra röda kvalitetsviner har även detta konvergerat mot klassisk Barolo.

Jag tror att vinet kan utvecklas ytterligare. Du som har detta vin i din källare, känn ingen stress över att dricka det snart.

Kort sagt är detta ett utmärkt vin som visar på den utmärkta potentialen hos mognande Barbaresco.

Amerikanerna på CT har fått för sig att det optimala drickfönstret för detta vin skulle vara: 2005-12 *pft*
 

The Wall

Medlem
Tisdagspizza. Njöt av några glas till pizzan och resten till en två timmars film. Ett mycket trevligt njutarvin. Årets tredje Barbaresco visar det helt klart: vi dricker på tok för lite av denna magi! Trenden är inte mer spännande än 2-3 flaskor per år.


Visa bifogad bild 32131

1999 Fontanafredda Barbaresco Coste Rubín, 93 p



Amerikanerna på CT har fått för sig att det optimala drickfönstret för detta vin skulle vara: 2005-12 *pft*
Vissa amerikaner verkar tycka att 5 års lagring är strax bortom en evighet. De borde testa att sätta tungan i Madeira från senare delen av 1800-talet eller Barolo från 1940-talet.
 

LeChat

Medlem
IMG_6056.jpeg

2016 Domaine Charvin Châteauneuf-du-Pape
(82% Grenache, 5% Mourvèdre, 5% Syrah, 4% Counoise, 4% Vaccarèse)

Trots värmen kände jag för ett lite maffigare rött till kvällens grill.

Grenachedominansen är tydlig. Men både frukten och strukturen känns kanon. Dock inte så förvånande i denna starka och lagringsdugliga årgång. Tät och intensiv med bl.a. typisk hallon-lakrits karaktär, rabarber och en bra sälta.

Även om de framträdande dragen är semi-ung grenache med ungdomlig energi så är tillgängligheten strålande. Och njutningen ökar stadigt i takt med att den luftas, så förmodligen en riktigt fin utvecklingspotential dessutom.

Alkoholen på 15% noteras men framförallt tycker jag den känns fräsch, komplex och med en snygg finish. Kommer bli ett riktigt härligt vin till kvällens grill!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Lunch-bårdå. ☺️

Château d'Aiguilhe 2015

Ceder, tobak och mörk röd frukt i näsan. Ekad vanilj och sensommargräs.

I munnen är det påtagliga men trevliga tanniner, lite lätt sandiga men ger bara struktur och stör inte. Frukten har börjat mogna men är fortfarande frisk och med en bra syra. Ek, rostad tobak, sttalligt läder och svarta oliver. Medel plus lång eftersmak. Ingen större skillnad mellan dag ett och dag två, lika god!

Har börjat smaka på mina bårdåer från 2015 och de har undantagslöst alla varit i en trevlig fas med mycket frukt men runda tanniner och väl sammanfogade. Nu i grilltider funker de utmärkt.
Denna får stabila 91p
Mycket bra för en Bordeaux i det lägre mellanskiktet prismässigt.

thumbnail_20240525_134832.jpg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6064.jpeg

2000 Château Croque Michotte

Mogen bordeaux i sommarvärmen? Funkar hur bra som helst! Trots aromer som är lättare att associera med hösten så är det lika gott oavsett årstid. Fast någon grad lägre i temperatur är en god idé. Drag av mentol kanske också bidrar till ett svalare intryck.

Den här har jag druckit ganska många gånger det senaste halvåret och den fortsätter att leverera stor njutning. Även i värmen som sagt.

Ikväll blir det bl.a. grillade lammsteksskivor med vitlökssmör. En klar favorit på tallriken!
 

Ekdahl

Medlem
IMG_4302.jpeg
Länge sedan jag gjorde ett inlägg i gruppen men fick lite feeling. Öppnade en flaska Alheit Cartology 2015 i sommarhettan, med ganska lågt ställda förväntningar då den förra som öppnades (ca 2019) inte kändes speciellt kul, kanske för ung tänkte jag då med tanke på den höga syran, och det visade sig vara helt riktigt.

Nu nio år har den blommat ut och kan nog vara på topp. Härlig yppig tropisk frukt med persika och mango balanserat med bitig grillad citron och stram mineraltet. Har alla drag av en Chenin Blanc men jag skulle nog kunna misstagit denna för en Chardonnay blint. Inte illa för en relativt enkel SA. En att köpa och se till att lagra ordentligt! Typ 90-91 p idag.
 

LarsW

Medlem
Château Poujeaux 2015

Köpte en låda kvartsmagnum av Påjjå 2015.
Tänkte det kunde vara bra att ha lite mindre flaskor när man kommer hem sent från jobb en fredag och bara vill ha två glas till köttbiten.
Det var inte fel. :)

Blyerts, lakrits och röda frukt i näsan. Rött kött och läder.

I munnen är det mer ooomph och mer straight forward än d'Aiguilhe med lite stramare tanniner men helt klart att dricka nu! Körsbär, kir, Läder, cigarr och lakrits. Hyfsat lång eftersmak.

Också riktigt trevlig redan nu även om jag tror denna har ett längre liv framför sig men kommer bli svårt att hålla på de små och få flaskor jag har kvar (gått åt 4 hittills i år)

91p - med ett potentiellt + för lagring men vettetusan om jag kommer ta reda på det,

Stort glas liten flaska!
thumbnail_20240525_194922.jpg
 

LarsW

Medlem
Tycker det är synd att Bolaget helt verkar ha övergett kvartsmagnum. Finns ju inte ett enda webbsläpp med detta? Vore väl nice och linje med alkoholpolitiken att erbjuda Las Cases i 375 ml?
Det har väl släpps ngn enstaka Rioja på 375ml men det är det enda röda jag kan koma ihåg de sista åren.
Sött och starkt däremot...
 
Toppen